[n00b] Hoe iets installeren op een Mac?

Pagina: 1
Acties:
  • 59 views sinds 30-01-2008

• Captain Pervert
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21-12-2025
Ik heb zelf nooit met een Mac gewerkt maar moet telefonisch iemand helpen een ordinaire setup.exe vanaf een CD te draaien. Over het algemeen zijn Mac-gebruikers - dacht ik - redelijk goed op de hoogte van de (on)mogelijkheden van hun systeem, maar deze meneer heeft er evenveel (weinig) verstand van als ik.

Het is gewoon een InstallShield setup, met de volgende bestanden:

_inst32i.ex_
_isdel.exe
_setup.1
_setup.dll
_setup.lib
autorun.inf
disk1.id
setup.exe
setup.ini
setup.ins
setup.iss
setup.pkg

Ik als Windows-gebruiker laat hem op de exe klikken, maar dan krijgt hij de melding dat er geen programma het dat bestand is geassocieerd. Nu had ik na even Googlen uitgevonden dat hij wellicht iets met het pkg-bestand zou moeten doen, maar daarbij krijgt hij dezelfde melding.

Deze vraag is ZO basic dat het onmogelijk te vinden is met zoekfunctie/Google. Alsof je wilt weten waar de Startknop in Windows zit, zeg maar. Dus als iemand me op weg kan helpen, graag?

[ Voor 9% gewijzigd door Captain Pervert op 19-11-2007 11:34 ]

Porsche 928 - It's about as fast as you can go without having to eat airline food.

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:12

YellowCube

Wait...what?

weet je zeker dat die gebruiker niet gewoon per ongeluk een windows setup probeert te gebruiken?

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

• DaannO
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 27-12-2025
Mac werkt met dmg files, exe is voor windows en dus niet voor mac. In andere woorden, dat programma is niet bedoeld voor osx maar voor windows :)

[ Voor 35% gewijzigd door DaannO op 19-11-2007 11:36 ]

• Animal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 05-02 16:29
Je probeert nu een windows installer te gebruiken.

Is er geen mac versie van de software?

[ Voor 26% gewijzigd door Animal op 19-11-2007 11:36 ]

• Captain Pervert
Neen.

Ik werk voor een uitgeverij wiens software in principe - sommige webbased applicaties daargelaten - niet ondersteund wordt op de Mac. Helaas staat dit niet vermeld op het hoesjes van deze applicatie.

Deze meneer is van het type "De Mac is de heilige graal", dus besloot ik eens te kijken of het al dan niet werkte. Nu kan ik hem dus vertellen dat er alleen een Windows setup bij zit? :)

Kan nog leuk worden. :X

[ Voor 8% gewijzigd door Captain Pervert op 19-11-2007 11:49 ]

Porsche 928 - It's about as fast as you can go without having to eat airline food.

• DaannO
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 27-12-2025
Captain Pervert schreef op maandag 19 november 2007 @ 11:48:
Neen.

Ik werk voor een uitgeverij wiens software in principe - sommige webbased applicaties daargelaten - niet ondersteund wordt op de Mac. Helaas staat dit niet vermeld op het hoesjes van deze applicatie.

Deze meneer is van het type "De Mac is de heilige graal", dus besloot ik eens te kijken of het al dan niet werkte. Nu kan ik hem dus vertellen dat er alleen een Windows setup bij zit? :)

Kan nog leuk worden. :X
Klopt, dus voor mac heb je .dmg en voor windows .exe. Das dus een wezenlijk verschil :)

• Moartn
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

Moartn

Team Coco

Nou het is hoogstwaarschijnlijk niet alleen de setup, ook het programma zelf werkt niet op de mac :)

Die meneer kan het wel gebruiken op z'n mac als hij een intel-processor heeft, maar dan moet hij bootcamp, parralels of vmware gebruiken en daarin windows XP of vista installen...

Sint Moartn, Sint Moartn, de koeien hebben stoartn

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Captain Pervert schreef op maandag 19 november 2007 @ 11:33:

Deze vraag is ZO basic dat n ishet onmogelijk te vinde met zoekfunctie/Google.
I beg to differ: ik heb de zoektermen 'how to install software on a mac' gebruikt, en de 1e hit was:
http://www.mum.edu/helpdesk/beginners/install-beg-mac.html
en de 2e:
http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=303601

Verwijderd

heeeel misschien is het setup.pkg dat heb je op de mac ook wel.

• Captain Pervert
Maar als hij op een .pkg bestand klikte zei de Mac (net als bij.exe) dat er geen applicatie mee geassocieerd was.

[ Voor 78% gewijzigd door Captain Pervert op 19-11-2007 11:56 ]

• lowfi
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07:36
Gebruikt hij misschien nog classic (os9 oid). Pkg is de standaard install package voor osx... niet voor os9 en daarvoor.

[ Voor 41% gewijzigd door lowfi op 19-11-2007 12:07 ]

• Deephouse
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ben ik nou de enige die aan dat lijstje met bestanden zo ziet dat dit een 100% Windows programma is, en daarom never nooit op OS X zal draaien :?

Dit topic gaat echt nergens over.

[ Voor 11% gewijzigd door Deephouse op 19-11-2007 12:50 ]

• Romke
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-01 19:34

Romke

Dieselhead

Je kunt de windows user adviseren WINE te gebruiken of CrossOver.
Ik gebruik op het moment WINE.
Hier moet je wel Xcode voor geinstalleerd hebben, want je moet het zelf compilen (wat overigens ook een tijdje duurt).

CrossOver is niet gratis.

Dat de pkg niet werkt kan wel kloppen.
Onder OS X zijn dat packages, dwz. het zijn stiekem folders. (zo zul je ze in de Terminal zien en in windows bijv.). Onder windows zijn het files.
Als het een file is dan heeft OS X er geen app voor. Is het een package, dan opent 'ie met Installer.

If you buy a rubbish car, you say: I have no interest in cars. If you have no interest in cars, you have no interest in driving. And if you have no interest in something, it means you are no good at it, which means you must have your license taken away.

• dawuss
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-02 20:46

dawuss

gadgeteer

Deephouse schreef op maandag 19 november 2007 @ 12:45:
Ben ik nou de enige die aan dat lijstje met bestanden zo ziet dat dit een 100% Windows programma is, en daarom never nooit op OS X zal draaien :?

Dit topic gaat echt nergens over.
idd :)

Over windows applicaties draaien op de Mac is ook genoeg te vinden. Mocht je daar niet uit komen, probeer het dan nog eens met een onderbouwd topic waar we wat mee kunnen :)

micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.