Toon posts:

FSB probleempjes

Pagina: 1
Acties:
  • 135 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
hee mensen,

ik heb wat vraagjes over mijn geheugen snelheid dit heb ik op t moment:

GigaByte GA-P35-DS3R ( fsb 1333/1066/800 )
Intel Core 2 Duo E6550 (fsb 1333)
OCN 2 GB 1066 kit ( fsb 1066 uiteraard)

nu heb ik een progje CPU-Z gedownload, en zie ik bij de frequentie van mn geheugen 533 mhz staan,
ik heb eerder gehoord dat als je FSB van je geheugen niet gelijk staat aan de FSB van je moederbord, je geheugen halveert qua snelheid ( cool prices heeft dit een tijdje terug beaamt)

nu heb ik dus een moederbord gekocht die gewoon 1066 aankon, maar nu heb ik het idee aangezien mijn CPU op 1333 draait, dat mijn moederbord ook op 1333 draait en mijn geheugen dus gehalveert is!! kan ik mijn cpu op 1066 zetten zodat alles op 1066 gaat draaien, of moet ik nu ineens een andere cpu gaan kopen?!?!

is natuurlijk gewoon K*T als mn geheugen niet zo snel gaat als dat hij kan en denk dat t probleem wel vaker voorkomt dus vandaar de vraag!!

alvast bedankt _/-\o_ _/-\o_

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Je mobo draait niet op een bepaalde snelheid tov je cpu, je cpu en geheugen kun je gewoon op een bepaalde snelheid instellen.
Je cpu heeft een FSB van 333MHz je geheugen van 266MHz (welke dimms heb je precies? is het daadwerkelijk een 1066 setje? of gewoon 2 dimms van 533?). Wil je sync draaien dan zul je dus minimaal PC5300 mem moeten hebben. Door dit in dual channel te zetten kom je effectief op de 1333 (DDR x2) en voor de cpu ook (QDR).

Verwijderd

Topicstarter
http://www.alternate.nl/h...1058694&showTechData=true
deze heb ik op het moment,

dus gewoon 1066 setje maar met CPU-Z staat bij de frequentie 533, toen dacht ik ineens aan mijn cpu dat die 1333 was, dus dacht dat het daar misschiend oor kon komen!!

bij cpu-z staat dat de maximale bandwitdth idd PC2-5300 333 mhz is, maar volgens mij zou er dan bij frequency toch 1333 moeten staan ipv 533 of iig 1066!!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Sowieso niet blind van uitgaan wat CPU-Z zegt. Daarbij, als hij aangeeft dat de dimm een FSB heeft van 533 (266MHz *2) dan zou ik je geheugen eens wat sneller instellen. Zet het op een FSB van 333, zodat die gelijk staat met je cpu (die ook 333MHz draait).
Je zult voor sync je geheugen dus een pak langzamer moeten laten draaien wat hij als snelste aankan, namelijk 333MHz FSB (ipv de 533 die het setje kan).

Verwijderd

Topicstarter
toch raar moet ik zeggen dat hij nu meer aangeeft dan hij eigenlijk kan!!
die 533 is de helft van 1066, daarom dacht ik dat het niet goed liep en dat hij hem gehalveert had waar ik al zobang voor was en wat zonde is van t geld wat je eraan uitgeeft!!

ik hou alleen nooit zo van dingen zelf instellen en hopen dat het goed gaat, kutten in een bios jheb ik me ook nooit mee bemoeid maar heb nu een nieuw pc-tje dus was me wat meer aan t informeren in die zooi!!!

maar zal hem straks idd is ff aanpassen kijken wat er gebeurd, hopelijk geen rookpluimpjes:P

tnx iig:) _/-\o_

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op maandag 19 november 2007 @ 10:38:
toch raar moet ik zeggen dat hij nu meer aangeeft dan hij eigenlijk kan!!
die 533 is de helft van 1066, daarom dacht ik dat het niet goed liep en dat hij hem gehalveert had waar ik al zobang voor was en wat zonde is van t geld wat je eraan uitgeeft!!
Eerlijk gezegd is die aankoop sowieso zonde van je geld geweest. Het geheugen dat je hebt is dikke overkill, je had aan DDR667/PC5300 al genoeg gehad. Zeker als je niet gaat OCen heb je niets aan die extra snelheid.
Je zult het geheugen namelijk niet op de 533MHz in moeten stellen die het aankan, maar op 333MHz om het sync te laten lopen.

Verwijderd

Topicstarter
ja ik ging uit van de FSB snelheden, dat zei cool-prices ook nog en een maatje van me die het erover had!!

dat je het zo gelijk mogelijk moest hebben dus ik heb alles uitgezocht met het idee dat het 1066 aan kan dus dan op zn volle toeren kan draaien!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op maandag 19 november 2007 @ 10:57:
ja ik ging uit van de FSB snelheden, dat zei cool-prices ook nog en een maatje van me die het erover had!!

dat je het zo gelijk mogelijk moest hebben dus ik heb alles uitgezocht met het idee dat het 1066 aan kan dus dan op zn volle toeren kan draaien!
Die 1066 kan het ruimschoots aan, maar effectief zit je op 2133 als je het op volle snelheid laat draaien in dual channel.Dus dat is echt een pak meer dan de 1333 die je nodig hebt.

Verwijderd

Naja kun je je geheugen iig lekker hoog laten lopen. Maar 1066MHz gehguen is idd overkill. :+

Verwijderd

Topicstarter
dan is het dus duidelijk dat ik me verkeerd heb laten informeren!!

kan iemand me nu dan in1 keer is goed uitleggen hoe je dan de samenhang van FSB's moet zien tussen geheugen/moederbord/cpu!?

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op dinsdag 20 november 2007 @ 07:32:
dan is het dus duidelijk dat ik me verkeerd heb laten informeren!!

kan iemand me nu dan in1 keer is goed uitleggen hoe je dan de samenhang van FSB's moet zien tussen geheugen/moederbord/cpu!?
Je cpu heeft een FSB van 333MHz, dat is 1333 effectiefe bandbreedte omdat het een QDR cpu is.
Je geheugen moet daarom minstens die snelheid kunnen evenaren, dat betekent dus dat als je 333MHz mem pakt je met 1 dimm op 667 uit komt (want het is DDR). Door dit geheugen in dual channel te zetten verdubbel je de bandbreedte en kom je op die manier op de 1333 uit.

• SharpEdgeOne
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20-05 19:55
Ik heb een c2d 6750 en 667 ddr2 geheugen dual channel. Ik had het eerst synchroon lopen met de FSB(1333mhz) dus 1:1 liep het geheugen 333mhz. ik heb het nu afgesteld dat het geheugen 400 mhz loopt maar dan is de verhouding dus 5:6... Het geheugen loopt dus iets sneller dan de fsb. Heeft dit ook eigenlijk wel nut? Ik ben ook een beetje verward of het nu sneller werkt als het echt 1:1 loopt of dat het eigenlijk iets sneller is als je je geheugen sneller laat lopen?

Verwijderd

ik heb een Asus p5k wifi mobo (p35 chipset) met ook fsb1333 daarbij heb ik een c2duo 6750 die ook fsb1333 aankan hievoor heb ik ook 3x 1 gig 800 mhz gekocht samen met een nieuwe sata II western digital 320 gig HD en een Gforce 8000 gts (640 mb) ik dacht dat ik e.e.a. wel iop elkaar had afgestemd maar hoe kan ik alles nu op 1333 mhz laten draaien ??? ik snap het ook niet helemaal
hoe moet ik dit nu in de bios instellen ?????

wie kan me helpen

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:26
Dualchannel DDR2-667 loopt dan synchroon met je FSB. Wat maken we een probleem van het feit dat je verhouding niet 1:1 is.. Zoveel merk je er ook niet van.. :|

Verwijderd

nou ?? geen probleem maar ik wil het snappen en het zo goed mogelijk op elkaar afstemmen
dus ik ik moet in mijn bios de hoogste waarde in stellen ?? waarom heb ik dan gehoord 3 x 1 gig 800 mhz beter zou performen dan 3 x 1 gig 533 mhz hoe zit dat dan ??

8)7 |:( :?

• GENETX
Omdat 800MHz sneller is als 533MHz. Echter kunnen Intel CPU's niet veel met die extra snelheid omdat de FSB er te beperkt voor is. Voor de oudere C2D's zoals de E6600 is 533MHz al genoeg in dualchannel. 2x 533 = 1066MHz FSB. Bij de nieuwere C2D's als de E6750 is de FSB 1333. Daar is dus dualchannel 667MHz genoeg.

Als je 3 dimms hebt op dit moment is dat al helemaal niet verstandig. Dan draai je namelijk niet dualchannel. Dan merk je idd wel verschil. Het beste kun je er nog een reepje bijkopen zodat je 4x 1GB in dualchannel kan draaien. Echter verwacht ik dat voor jou bij aanschaf 2x 2GB DDR2-667 goedkoper en sneller zou zijn geweest. Het laat zelfs de mogelijk open om makkelijker up te graden mits je Chipset >4GB ondersteund.

Als je alles wilt snappen dan moet je gewoon in de FAQ kijken of googelen op: "Dualchannel FSB Intel" oid (zonder de haakjes).

Itt tot Intel heeft AMD geen FSB en zit de geheugencontroller direct in de CPU. Daar is sneller geheugen ook direct beter. Dat zie je in de memory bandwidth benchmarks. Maar ook in dat Vista ding. Mijn oude laptop met AMD Turion 64 X2 kon DDR2-667 over dualchannel aan, dat maakt eigenlijk een FSB die gelijk staat aan die van de laatste Intels. De andere laptops met Core 2 Duo die een FSB van 667MHz hadden scoorden dus veel lager als mijn laptop op dat punt. Waar ik met 1GB Singlechannel net als de Core 2 Duo's een score van 4,5 in Vista zag sprong ik met 2GB Dualchannel naar de 5,9 op sommige momenten. De Core 2 Duo bleef met 2GB geheugen gewoon achter op 4,5 steken.

[ Voor 36% gewijzigd door GENETX op 27-11-2007 13:59 ]

Verwijderd

Okee bedankt voor de uitleg ik heb inmiddels een extra reepje van 1 gig 800 mhz besteld.
maar 4x 1 gig 800 mhz is toch niet erg i.p.v. 667 ?? misschien een overhead maar dat is toch beter dan 4x 1 gig 667mhz. max.

• GENETX
Op dit moment zul je het verschil niet echt gaan merken, maar je hebt wel meer zekerheid dat het in dualchannel gaat werken. Verder zou je er verder mee kunnen overclocken of kun je het later voluit benutten met een Penryn met een FSB op 1600MHz (al zou je moederbord dat weer niet ondersteunen).
Pagina: 1