Aankoop intranetserver

Pagina: 1
Acties:
  • 188 views sinds 30-01-2008

• rogierslag
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 14-10-2024
Beste medetweakers,

Vanwege een intranet systeem wat ik aan bedrijven wil gaan verkopen heb ik jullie hulp nodig. Dit intranetsysteem is benaderbaar via http (enkel intern), beveiligd met een gebruikersnaam/wachtwoord combo en er wordt geen app op de client gedraaid.

Dit intranetsysteem moet worden gedraaid op een Linux server in combinatie met Apache, PHP en indien er nog geen databaseserver in het bedrijf aanwezig is of men wil een andere gaan gebruiken ook nog postgreSQL óf MySQL. Sendmail is ook aanwezig vanwege het versturen van interne E-mails maar staat geen relaying toe en zal ook nooit mail hoeven te ontvangen. Poortje 25 gaat lekker dicht (naar binnen toe dan)

Omdat het bedrijf dus de hele oplossing ineens koopt is het belangrijk dat men er zelf voor kan zorgen. Het zo nu en dan updaten van Debian, Apache, Sendmail en PHP of de databaseserver levert voor mij geen enkel probleem op. Dan moet ik gewoon even onsite. De machine is namelijk een intranet en krijgt dan ook _nergens_ een internet uplink. Dit wordt in de corerouters van de bedrijven expliciet gedefinieerd. Op de machine zelf draait vervolgens alleen een httpd deamon (Apache) en sshd wat van buiten benaderbaar is

Omdat ik niet continu overal kan komen aanhollen voor een wissewasje, is het belangrijk dat de server altijd beschikbaar is en dat de plaatselijke typdames voor het onderhoud zorg kunnen dragen. Vanwege deze computerkennis én het feit dat ik niet wil dat de server netjes op zijn gezicht gaat heb ik een aantal dingetjes opgesteld:
  • De server krijgt een UPS die genoeg moet zijn voor een aantal minuutjes om alles netjes te kunnen afsluiten
  • bij de daaropvolgende boot wordt alles weer netjes opgestart
  • Er komt netjes een RAID-5 systeem zodat datacorruptie in ieder geval lastig wordt
  • Voor de RAID5 wil ik 3 hotswap bays hebben (capaciteit is niet belangrijk, zo´n MKB´er krijgt toch geen 73 GB vol met pure databasebestanden en die installatie komt ook niet boven de 5 GB uit
  • De voeding wil ik redunant hebben, mocht er eentje uitklappen dan kan in ieder geval met een heleboel lawaai men erop geattendeerd worden dat er iets niet goed is. Ook kan je dan geen leuke MySQL grappen verwachten :p
  • Voor maximaal 500 gebruikers die via httpd inloggen (website maakt gebruik van Ajax en PHP) moet volgens mij een simpele E7210 dualcore processor van Intel te voldoen (8 MB L2 cache, 2.40 GHz, FSB van 1066 MHz en een TDP van 80W).
  • Zelf zat ik te denken aan 2 GB geheugen, registered ECC uiteraard voor optimale caching
  • Een dubbele netwerkkaart vanwege de redunatie (beiden op een andere switch/router uiteraard)
  • Een tapedriver of DVD bakker voor back-ups. Zelf neig ik naar de DVD-bakker aangezien de tapedriver mogelijk overkill is (er is betrekkelijk weinig data) en een tapedriver loopt al snel in de kosten
  • Een back-up analoog modem die mij gezellige SMS-jes kan sturen mocht er een harddisk, voeding of back-up de fout in gaan
Ondanks dat de serverhardware zelf niet zo ontzettend duur is, komen er door de hoge beschikbaarheidseisen toch een hoop kosten bij. Op de websites van bijvoorbeeld Dell en HP kan ik niet echt iets vinden wat mij zowel qua specificaties als prijs schikt. Servicecontract heb ik niet nodig. Ik wil namelijk een standaard server installatie hebben, met een mooie image van de installatie, waarbij de data na een eventuele fock-up weer gewoon wordt ingeladen.

Kennen jullie een bedrijf (of nog beter een server) wat aan deze eisen voldoet?

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Oftewel de perfecte server, die door de koffiedame kan worden onderhouden? Die zal niet bestaan... Kan het bedrijf dan niet beter gelijk naar een serverleverancier stappen?

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Tubby
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-02 21:57

Tubby

or not to be

Als leverancier van een intranet systeem moet je je niet inlaten met de invulling van de hardware.

Je stelt bepaalde systeemeisen van je software op, het is vrij aan de klant om een systeem beschikbaar te hebben wat daaraan voldoet.

En trust me, als je je intranet systeem vaak gaat uitleveren wil je niet voor elk wissewasje op lokatie moeten komen. Daarvoor wil je remote verbinding kunnen maken, hoe dat ingeregeld wordt is weer afhankelijk van de klant. Vaak zijn het oplossingen waarbij de vpn verbinding tijdelijk wordt open gezet zodat je erbij kunt.

[ Voor 41% gewijzigd door Tubby op 18-11-2007 23:51 ]

tubby.nl - Artes Moriendi - q1 - bf1942 - WoT - pubg - LinkedIN

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Gezien de hardware-eisen is een HP DL360 perfect voor je volgens mij. Je kunt er een DVD bakker inzetten, het ding heeft standaard al twee netwerkkaarten aan boord, er kunnen redundant voedingen in en je kunt er zelfs maximaal 6 drives in flikkeren (standaard max. 4, voor meer zijn een extra kabeltje en een uitgebreidere controller nodig) in RAID 5 met de SmartArray met 128MB BBWC (/dat/ voorkomt datacorruptie, niet RAID 5 zelf). Of moet 't niet rackmount zijn?

En qua prijs: wat jij wilt en voor een dubbeltje op de eerste rang zitten sluiten elkaar uit.

[ Voor 19% gewijzigd door CyBeR op 18-11-2007 23:59 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• rogierslag
aan zo´n VPN had ik nog niet gedacht, dat moet mogelijk zijn want mijn erste opdrachtgever weet ik toevallig dat de thuiswerkers er gebruik van maken. dan komt er dus ok een sshd service bij.

Verder is het systeem redelijk foolproof. Er kunnen alleen pdfjes worden geupload (worden gevirusscand) en verder alleen platte tekst.

Enig idee is dat bij een storing ik een sms krijg via een aangekoppelde modem (is dat uberhaupt mogelijk?) en dan de hotpluggable hd eruit pak en er een andere inmik. Hetzelfde geldt voor de voeding. Probleem is namelijk dat zo´n service niet plat moet gaan. Vooral als vrijwel de hele frontend van een bedrijf erin komt te staan (en dat is de bedoeling) is het vrij vervelend als je niet weet of iemand aanwezig is, waar dossiers zijn ed. Vandaar de robuustheid van de service. Deze is puur in combinatie met de data. De installatie van Debian, apache, PHP en MySQL boeit me vrij weinig als die stuk is, zolang ik die MySQL data files maar heb. Raid0 Raid1 (mirrorring) is dus ook wel mogelijk, scheelt weer een schijfje.

Verder werkt bij het proefbedrijf dit ook prima met backups en harddiskfailure. De typmiep doet iedere dag na de plantjes water geef actie een nieuwe tape in de drive en archiveert de oude netjes in de kluis. Als er een HDD uitklapt krijgt mevrouw een mail en loopt ze naar beneden, pakt de hdd met het rode lichtje eruit en mikt er een nieuwe in. Voeding heb ik nog niet uitgeprobeert, maar dat zal ze ook wel aankunnen dan :p.

Het probleem is ook niet dat de server niet even down mag, maar het is handiger als die upblijft en die datafiles moeten heel blijven. Als die corrupt raken om 15.00 uur en de back-up is van 23.00 uur dan is de inkomende externe telefoonhistorie van 6 en een half uur verdwenen. Vrij rampzalig voor het bedrijf waar de test zal plaatsvinden, aangezien men daar zo´n 100 calls per uur verwerkt

Alleen is dat een hele dure machine die lichtelijk overkill is. Mijn intranet kan daar niet meer bij en zo´n zelfde machine maakt de prijs van de server al snel 20.000 piek hoger. Niet echt realistisch dus. Het dubbeltje op de eerste rang zitten zal er dan ook niet bijzijn vrees ik (of het wordt een heel waardevol dubbeltje) maar zo´n € 8000 vind ik veel voor een intranet server. Ik ga iig eens kijken naar de HP die je aandroeg, die heb ik dan waarschijnlijk gemist op die website.

Rack of tower maakt trouwens weinig uit. Rack is handig als er al een rack staat, maar bij het testbedrijf hebben ze een super dataroom (iets van 100 kwadraat meter) dus staat zo´n beetje alles op de grond. Een tower past daar prima bij (tip, maar van een deel van je kelder gewoon een dataroom, altijd genoeg plek)

[ Voor 0% gewijzigd door rogierslag op 19-11-2007 00:19 . Reden: raid0 moest raid1 zijn :x ]

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Voor de volledigheid, RAID 0 is striping. Dat is wat je absoluut niet wilt in deze situatie.

Verder, een een DL360 zoals jij 'm nodig zou hebben (Excl. tapespul, ik ging uit van dvd's) moet je tussen de 2500 en 3000 euro kosten. Da's een rackmount doos. Ik ben niet zo bekend met de tower dozen dus daar kan ik weinig over zeggen.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• rogierslag
Even een vergelijkbare tower doos opgezocht: hiervoor lijkt de HP ProLiant ML350 G5 een alternatief.

Aangezien bij het testbedrijf alles los op de grond ligt (echt, kabels en servers en switches en routers, oke routers staan gestapeld :p) en mevrouw de technicus (lees typmiep die plantjes water geeft en schijven verwisselt) al eens een switch kapot heeft getrapt (nu komt het beste stukje) omdat ze de plant (!) in de hoek van de serverruimte water moest geven! Over een tower van 24 kilo zal ze eerder struikelen en ik heb liever een kapotte knie van mevrouw en een kapotte gieter dan mijn server platgetrapt.

Even kijken wat het kost (damn wat is die configuratiepagina van HP kut trouwens... gaat beter in IE dan Opera :(). Kom ik uit rond de € 3.150 zonder btw en verscheping. Lijkt mij wel meevallen. Kan ik voor het hele pakket incl server € 4.500 vragen :9~ Kostenspecificatie in Excel en html staat hierrrr (komt die Tripod space toch weer eens van pas :p)

En ja ik kan er niks aan doen dat er een plant in de serverruimte staat. Die was teveel besteld en men vond het zonde om weg te gooien maar verder past die nergens. De externe systeembeheerder zegt dat zo´n plant wel gezellig is (waarschijnlijk vindt hij al die kabels, servers en kastjes los op de grond ook gezellig, ik vind het een zooi). PS op dit stukje niet reageren aub want dat is niet de bedoeling

en ik heb mijn RAID foutje in de vorige post even geupdate. Die nummertjes :( ik had er iig wel mirroring bijgezet ;)

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

rogierslag schreef op maandag 19 november 2007 @ 01:34:
Over een tower van 24 kilo zal ze eerder struikelen en ik heb liever een kapotte knie van mevrouw en een kapotte gieter dan mijn server platgetrapt.
offtopic:
dat zou ik niet te hard roepen. De schadevergoeding, de ARBO boete of het ziektegeld kunnen hoog uitvallen ;)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• _H_G_
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-02 12:44
Mis een tapestreamer in je lijst? Redundant spul is leuk, maar geen garantie.

edit:
ugh, zie dvd bakker ja ;) (zelf niet zo kapot van, maar jouw keuze)

[ Voor 35% gewijzigd door _H_G_ op 19-11-2007 10:07 ]

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09-02 07:08

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Tja, waar het op neer komt is dat je een server zoekt die aan je eisen voldoet. Nou, helaas dat mag je zelf doen.

Persoonlijk ben ik het eens met de instelling dat de klant zelf maar voor de hardware mag zorgen. Je wilt niet aansprakelijk zijn als er iets stuk is en jij kan het vervangende onderdeel niet leveren. (je bent immer geen hardware boer) en geloof me, de klant komt eerst bij jou. Jij hebt het immers geleverd, (persoonlijke ervaring..)

Hoe dan ook, dit topic hoort niet in PNS..
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.