Toon posts:

Overklokken van q6600 zonder extra koeling?

Pagina: 1
Acties:
  • 3.344 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ha Tweakers!

Ik ben niet bijzonder handig met hardware, en ik ben mij recentelijk er steeds meer in gaan interesseren. Tot nu toe bezocht ik alleen de frontpage van deze site, maar nu zit ik met een vraag die vrijwel nergens (goed) beantwoord is op internet, en mijn vriendenkring weet ook niet van raad. Vandaar dat ik me hier waag op het forum met de volgende vraag:

(Hoe?) Kan ik mijn q6600 overklokken zonder extra koeling aan te schaffen? en Ik begreep dat je ram en fsb gelijk moest stellen zodat er een 1:1 verhouding zou zijn? Ik heb eens gekeken en momenteel is die verhouding 4:5.

Op het moment draait mijn processor vrijwel altijd op een temperatuur 30 graden, en gestrest komt hij in de buurt van de 55 a 60. Daar moet toch nog wel wat bovenop te plakken zijn? Het zou bijzonder handig zijn aangezien ik zeer veel doe met progjes zoals 3ds max, Photoshop en Pinnacle.

enkele specificaties, mochten jullie die nodig hebben.
Intel core 2 quad q6600
Asus moederbord, P5N-E SLI
Centurion 534+ kast,
2 gig ram.

Ik draai hem momenteel nog op 2400 mhz,
(buss speed 266.7 multiplier 9.0x FSB op 1024 Mhz.)

Ik beschik over de programma,s CPU-Z, Prime95 en Everest.
Ik vraag hier veel hulp bij omdat ik een leek ben met hardware en nog nooit zoiets heb gedaan. Ik zou graag jullie inzichten/adviezen/tips horen. Het is een redelijk nieuwe pc en ik wil hem niet verkloten =P

Alvast mijn dank voor jullie aandacht! _/-\o_

Tim

• Rigi
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-11-2018
Nja een eerste opmerking is natuurlijk, ga niet overclocken met je primaire computer tenzij je weet wat je doet (en/of het je het risico wilt lopen dat het stuk gaat)

Wat betreft kennis, ik zou zeggen begin hier met lezen, ga wat proberen (als je inderdaad het risico wilt lopen) en kom dan met vragen :)

edit: welkom op GoT :w

[ Voor 5% gewijzigd door Rigi op 18-11-2007 23:27 ]

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor 't linkje, ik heb hem een beetje doorgelezen en heb nog enkele vragen:

Ik heb mijn pc een nachtje laten brommen op Prime95, 9 uur lang heeft heeft Prime hem gestresst ('torture') en toen ik vanochtend wakker werd en bij Everest naar de temperatuur keek kwam mijn pctje niet boven de 40 graden (!), geen enkele error, Prime was tevreden. het lijkt me dus dat er meer dan genoeg ruimte is voor een paar extra Mhz-jes?

Vanochtend ben ik ook nog even het bootmenu ingedoken. daar zag ik bij advanced config om hem automatisch over te klokken, zo kon ik bijvoorbeeld instellen dat ik hem 20% sneller wilde laten draaien. Ik dacht dat het geen kwaad zou kunnen (zeker doordat ik in mijn achterhoofd had dat de hardware over het algemeen vrij koel bleef) dus ik zette dat eens aan. Ik doe save and quit, vervolgens komt er een harde piep die aanhield (hetzelfde piepje dat ik altijd hoor als ik opstart, maar nu hield de pieptoon de hele tijd aan) blijkbaar vond de pc iets niet grappig en protesteerde ze. Ik reboot en alles weer op standaard / automatisch gezet. Toen deed alles het weer.

Hoe komt het dat mijn pc opeens ging piepen? en moet ik dan toch alles manueel doen? (zit de optie er voor niets op? =S)

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 19 november 2007 @ 09:18:
Bedankt voor 't linkje, ik heb hem een beetje doorgelezen en heb nog enkele vragen:

Ik heb mijn pc een nachtje laten brommen op Prime95, 9 uur lang heeft heeft Prime hem gestresst ('torture') en toen ik vanochtend wakker werd en bij Everest naar de temperatuur keek kwam mijn pctje niet boven de 40 graden (!), geen enkele error, Prime was tevreden. het lijkt me dus dat er meer dan genoeg ruimte is voor een paar extra Mhz-jes?

Vanochtend ben ik ook nog even het bootmenu ingedoken. daar zag ik bij advanced config om hem automatisch over te klokken, zo kon ik bijvoorbeeld instellen dat ik hem 20% sneller wilde laten draaien. Ik dacht dat het geen kwaad zou kunnen (zeker doordat ik in mijn achterhoofd had dat de hardware over het algemeen vrij koel bleef) dus ik zette dat eens aan. Ik doe save and quit, vervolgens komt er een harde piep die aanhield (hetzelfde piepje dat ik altijd hoor als ik opstart, maar nu hield de pieptoon de hele tijd aan) blijkbaar vond de pc iets niet grappig en protesteerde ze. Ik reboot en alles weer op standaard / automatisch gezet. Toen deed alles het weer.

Hoe komt het dat mijn pc opeens ging piepen? en moet ik dan toch alles manueel doen? (zit de optie er voor niets op? =S)
20% in een keer is ook best veel (ik ga er vanuit dat die automatische stand niet alles aanpast wat zou moeten en dan is 20 % best veel), ik zou het gewoon aan de hand van turtorials in kleine stapjes handmatig doen.

• Boagriuz
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21-12-2025
Heb mijn Q6600 hier nu nog wel op stock koeling lopen op 2600 Mhz (9x289)1.25 Vcore. Stressed wordt hij max. 60 graden.

Toch zou ik je willen aanraden om een andere cpukoeler te nemen als je echt hoog wil overklokken. Met stock koeler zou ik zo'n 10% bovenop je standaard clock aanraden (hoger kan altijd, maar let op temps, aangezien de Q serie nogal snel heel erg warm wordt!).

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:03

Zenix

BOE!

Boagriuz schreef op maandag 19 november 2007 @ 09:55:
Heb mijn Q6600 hier nu nog wel op stock koeling lopen op 2600 Mhz (9x289)1.25 Vcore. Stressed wordt hij max. 60 graden.

Toch zou ik je willen aanraden om een andere cpukoeler te nemen als je echt hoog wil overklokken. Met stock koeler zou ik zo'n 10% bovenop je standaard clock aanraden (hoger kan altijd, maar let op temps, aangezien de Q serie nogal snel heel erg warm wordt!).
tja ik zit gewoon zo n 33% boven stock speeds met stock koeler. Max 67 graden wel zonder intel koelprut. Maar idd als je nog hoger wilt dan is andere cpu koeler wel handig. Ik doe er binnekort mn wc ook weer op.
8x400 op 1,375 heb ik. Dat doet hij wel makkelijk. Maar automatisch overklokken is er zoiezo niet goed bij. Als ik dat op mijn bord doe ook maar 5% is die al onstabiel maar als ik zelf het overklokken in handen neem wil die veel verder. Dat automatisch overklokken is meestal waardeloos. Mijn advies leer eerst wat meer erover want volgens mij heb je nog niet genoeg gelezen.

[ Voor 5% gewijzigd door Zenix op 19-11-2007 11:21 ]

• Boagriuz
Automatic zou ik ook nooit aan beginnen denk. Maar goed TimDux, probeer gewoon eens wat, eerst rustig naar de 2500, dan 2600 etc. en hou je temps in de gaten (Ik zou zelf max. 70 graden aanhouden).

Verwijderd

Topicstarter
Mensen, ik heb een probleempje.
Vandaag is een vriend van me (die zichzelf tweaker-waardig noemde) mee gegaan om te 'helpen' overklokken. Hij heeft hem in eerste instantie van 2400 -> 2450. Dit verliep zonder problemen, temperatuur was nauwelijks gestegen en het systeem leek stabiel (stressed 43 graden). Echter toen we het systeem opdraaiden tot 2800 mhz (''kan ie wel hebbe'') ging het niet helemaal goed, elke keer als ik nu opstart komt hij niet verder dan het startscherm (waar je type moederbord staat) vanaf daar kom ik ook niet meer in BIOS of wat dan ook!

Wat nu te doen? =O (behalve 'vriend' hard slaan =P ;) )
Helluuppp!

• Boagriuz
Verwijderd schreef op maandag 19 november 2007 @ 16:53:
Mensen, ik heb een probleempje.
Vandaag is een vriend van me (die zichzelf tweaker-waardig noemde) mee gegaan om te 'helpen' overklokken. Hij heeft hem in eerste instantie van 2400 -> 2450. Dit verliep zonder problemen, temperatuur was nauwelijks gestegen en het systeem leek stabiel (stressed 43 graden). Echter toen we het systeem opdraaiden tot 2800 mhz (''kan ie wel hebbe'') ging het niet helemaal goed, elke keer als ik nu opstart komt hij niet verder dan het startscherm (waar je type moederbord staat) vanaf daar kom ik ook niet meer in BIOS of wat dan ook!

Wat nu te doen? =O (behalve 'vriend' hard slaan =P ;) )
Helluuppp!
hehe, probleempje had ik ook laatst. Probeer je CMOS jumper (als ik het zo goed zeg) te vinden op je moederbord en anders ff je batterij eruit halen, minuutje wachten en weer terug plaatsen en alles wordt gereset ;)

Edit: zie je mobo handleiding hiervoor.

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Boagriuz schreef op maandag 19 november 2007 @ 16:56:
[...]

hehe, probleempje had ik ook laatst. Probeer je CMOS jumper (als ik het zo goed zeg) te vinden op je moederbord en anders ff je batterij eruit halen, minuutje wachten en weer terug plaatsen en alles wordt gereset ;)

Edit: zie je mobo handleiding hiervoor.
Inderdaad er kan verder weinig kapot zijn, een bios reset zal het wel weer fixen ;)

Van 2450 naar 2800 vind ik overigens ook wel 'vrij lomp'. Goed overclocken doe je met kleine stapjes

Verwijderd

Topicstarter
Dit bericht schrijf ik weer vanaf mijn eigen pc! CMOS batterijtje er even in en uit gedaan, BIOS gereset, en hij draait weer! Mijn dankbaarheid en mijn diepe respect dat jullie van zoiets ongewoons tóch het antwoord weten.

Vanavond ga ik nog eens proberen hem omhoog te klokken, nu in kleine stapjes en zonder die vriend :P
Ik wil kijken of ik hem in ieder geval 300 mhz sneller kan krijgen, op die manier is fsb-ram verhouding bijna 1:1.
Nogmaals mijn dank voor jullie aandacht, en ik houd jullie op de hoogte ;)

Verwijderd

- PCI-e vastzetten op 100 (evt 101 als 100 niet wil lukken) (Te hoog is gevaarlijk, bij auto en FSB OC gaat deze mee dus moet vastgezet worden)
- Geheugentimings auto laten en voltage op aangegeven standaard zetten (normaal is 1.8V, OC geheugen meestal 2.1V)
- Vcore zelf instellen, niet auto laten. Handig is om eerst op stock je laagste Vcore te vinden en zo omhoog te werken.
- Kleine stapjes aub. Die eerste keer kan een paar mhz in een keer, maar daarna moet je echt kleine stapjes nemen.
- Als je met voltages gaat werken zou ik je aanraden EIST, C1E en TM2 uit te zetten. Bij mij draait mijn E2160 op 1.075V. Als EIST de MP terugklokt naar 6x gaat mijn voltage omhoog, wat weliswaar wel onder de 1,325V stock zit, maar toch boven mijn eigen ingestelde voltage :P

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 19 november 2007 @ 18:14:
- Kleine stapjes aub. Die eerste keer kan een paar mhz in een keer, maar daarna moet je echt kleine stapjes nemen.
Ik heb indedaad met te grote stappen dat hij problemen geeft, ik had hem staan op 1120 FSB (1120/4x9=2520 mhz totaal) en toen deed ik hem op 1150 (1150/4x9=~2590) maar die stap trok hij al niet meer, toen gaf hij hetzelfde probleem als eerder en moest ik die cmosbatterij eruit pulken. nu heb ik fsb op 1125 staan (~2530) en hij draait mooi. om fsb-ram op 1:1 te krijgen heb ik de ram terug gedraaid van 633 naar 600 mhz zodat de verhouding beter zou zijn. Ik nam aan dat het anders een bottleneck zou vormen en dus nodeloos warmte uit zou stoten. Heb ik er ook goed aan gedaan Ram terug te draaien?
Tim.

Verwijderd

heb je pc5300?

het maakt voor je ram iig niet zoveel uit of je onder of op je spec loopt. voor de prestaties maar ietsjes, maar daar let je nu nog niet op: eerst zo hoog mogelijke clock halen, dan pas geheugen speed en timings verscherpen.

• Boagriuz
Verwijderd schreef op maandag 19 november 2007 @ 19:34:
[...]

Ik heb indedaad met te grote stappen dat hij problemen geeft, ik had hem staan op 1120 FSB (1120/4x9=2520 mhz totaal) en toen deed ik hem op 1150 (1150/4x9=~2590) maar die stap trok hij al niet meer, toen gaf hij hetzelfde probleem als eerder en moest ik die cmosbatterij eruit pulken. nu heb ik fsb op 1125 staan (~2530) en hij draait mooi. om fsb-ram op 1:1 te krijgen heb ik de ram terug gedraaid van 633 naar 600 mhz zodat de verhouding beter zou zijn. Ik nam aan dat het anders een bottleneck zou vormen en dus nodeloos warmte uit zou stoten. Heb ik er ook goed aan gedaan Ram terug te draaien?
Tim.
Ik ga er maar vanuit dat je aan de PC5300 zit hier, aangezien je het over 600 mhz hebt. Wanneer je pc de overklok niet meer trekt, probeer de Vcore dan te verhogen, (zou dit per stapjes van 2 doen, beginnend bij 1.25 Volt).

Ik draai stabiel op 2600 Mhz (9x289), geheugen snelheid op auto, zit nu op de 433 mhz (dus 866) en heb timings op 5,5,5,16 staan (kingston hyperx pc6400, moet dit nog even optimaliseren, staat nu 2:3). Dit alles op 1.25 Vcore.

• Janssen
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09-08-2024
Even een tip: als je de temperatuur GOED wilt meten, gebruik dan Intel's Thermal Analysis Tool. Als je dit tooltje gebruikt om te meten zul je tot je verbazing zien dat de temperaturen enkele graden hoger uitvallen dan met bvb Everest. Dit komt doordat Everest (en de meeste andere tools) de cpu temp meten via een sensor op je moederbord. Intel TAT daarentegen meet de temperatuur in de cpu.

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Verwijderd schreef op zondag 18 november 2007 @ 23:19:

Ik beschik over de programma,s CPU-Z, Prime95 en Everest.
Je weet dat Prime95 maar 1 core tegelijk test he. Om een quad te testen dien je de applicatie dus 4x op te starten met elke instance aan een core toegewezen middels affinity.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Verwijderd

Bor de Wollef schreef op dinsdag 20 november 2007 @ 19:16:
[...]

Je weet dat Prime95 maar 1 core tegelijk test he. Om een quad te testen dien je de applicatie dus 4x op te starten met elke instance aan een core toegewezen middels affinity.
Toet toet toet....u gaat niet door voor de wasmachine :+

• Bor
  • Nu online

Bor

Verwijderd schreef op dinsdag 20 november 2007 @ 22:33:
[...]

Toet toet toet....u gaat niet door voor de wasmachine :+
Hmm, ik baseer mijn info op het volgende:

http://www.hardwareanalysis.com/content/topic/65100/

Hierin stelt men:
Now, in case you are running a quad core CPU, you will need to run four instances of Prime 95.
AFAIK is er alleen een quad core ondersteunende niet officiele fork van prime95.

Het is natuurlijk mogelijk dat een nieuwe versie wel multiple cores ondersteund.

[ Voor 16% gewijzigd door Bor op 20-11-2007 22:42 ]

• Flythe
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
je kan prime95 4 verschillende threads laten lopen zodat ie alle 4 de cores gaat stressen

Verwijderd

Flythe schreef op dinsdag 20 november 2007 @ 22:48:
je kan prime95 4 verschillende threads laten lopen zodat ie alle 4 de cores gaat stressen
Klopt de nieuwe prime95 stressed 4 cores tergelijk.

Timdux welke q6600 heb je? de G0 of de B3? Met de G0 kom je verder met clocken omdat hij over het algemeen minderwarm wordt. Als je SLACR op jou doos staat betekend dat je de G0 hebt. Afbeeldingslocatie: http://img260.imageshack.us/img260/1452/dsc00009bo9hj9.jpg
Tevens staat er bij CPU-Z ook welke versie je hebt achter Revision

Verder clockt de Asus P5n32-e SLI niet lekker met quad cores. Ik heb mijn bios moeten downgraden naar de 1203 maar krijg hem ook niet hoger dan de 3,2Ghz (sommige mensen krijgen hem nog naar de 3,6)
De G0 kan je makkelijk 2,8 Ghz klokken zonder voltages aan te passen(op de p5n32)
Gewoon de de FSB uppen naar de 1244(met multiplier 9x)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 21 november 2007 @ 15:58:
[...]

Klopt de nieuwe prime95 stressed 4 cores tergelijk.

Timdux welke q6600 heb je? de G0 of de B3? Met de G0 kom je verder met clocken omdat hij over het algemeen minderwarm wordt. Als je SLACR op jou doos staat betekend dat je de G0 hebt. [afbeelding]
Tevens staat er bij CPU-Z ook welke versie je hebt achter Revision

Verder clockt de Asus P5n32-e SLI niet lekker met quad cores. Ik heb mijn bios moeten downgraden naar de 1203 maar krijg hem ook niet hoger dan de 3,2Ghz (sommige mensen krijgen hem nog naar de 3,6)
De G0 kan je makkelijk 2,8 Ghz klokken zonder voltages aan te passen(op de p5n32)
Gewoon de de FSB uppen naar de 1244(met multiplier 9x)
Ik heb inderdaad de G0, dat is dus positief?
Op het moment draait hij op 2550 mhz zonder problemen, zelfs na een nacht lang stressen leek het geen problemen te geven en bleef de temperatuur hangen rond de 40 graden. (gewoon op Everest, ik zal binnenkort nog eens kijken met 'Intel's Thermal Analysis Tool' -bedankt voor de tip-).
Gisteren heb ik nog geprobeerd om hem nog eens 50 mhz erbij te laten klokken.. maar toen gaf hij weer het zelfde probleem als eerst, namelijk dat hij bij het opstarten bij zijn asus-scherm bleef hangen. Zal dus nóg kleinere stapjes moeten doen?
Volgens mij heb ik de nieuwste versie van Prime, ik meen dat alle cores het druk hadden.

Verder had ik nog 2 vraagjes:
Hebben jullie ooit gehoord van 'PLL-control'? Ik zag laatst op youtube een 'overclock tutorial'. In eerste instantie nam ik het niet erg serieus maar deze tool die ze gebruikten zag er wel héél gebruiksvriendelijk uit (simpelweg balkje iets naar rechts slepen en je pc was overclocked).
Is PLL control aan te raden? of kan ik beter gewoon via BIOS werken?

Tevens wilde ik weten of ik veel ga merken van het overklokken bij de applicaties die ik heb lopen (3dsmax, photoshop e.d.)?

Mijn dank!
Tim.

• Bor
  • Nu online

Bor

Verwijderd schreef op woensdag 21 november 2007 @ 18:43:
[...]
Tevens wilde ik weten of ik veel ga merken van het overklokken bij de applicaties die ik heb lopen (3dsmax, photoshop e.d.)?

Mijn dank!
Tim.
Dat hangt voor een groot deel af van de bewerkingen die je doet. Photoshop kan, afhankelijk van de bestandsomvang en het beschikbare geheugen, ook erg diskintensief zijn.

Makkelijk gezegd: de zaken die sneller zullen gaan zijn eigenlijk alleen de "number crunching" toepassingen. Harddisks etc zijn niet overclockbaar.

Pagina: 1