Ik ben op het moment bezig met het maken van een intranet-omgeving, gericht op bedrijven. Deze wil ik uiteindelijk ook actief gaan verkopen aan bedrijven.
Hiervoor wil ik een servertje bij bedrijven neermikken met daarop Apache, PHP 5 en indien niet aanwezig, een database. Zelf gebruik ik voor de ontwikkeling MySQL (die was snel beschikbaar). In verband met de redelijk ondoorzichtige licentie van MySQL heb ik op het moment géén idee welke licentie ik zou moeten nemen.
Enkele punten:
Omdat de kosten van het pakket nog niet al te hoog moeten worden vindt ik het zonde om $ 595 dollar per jaar te gaan betalen. Zeker aangezien ik voor de server tegen zo´n 2500 euro aanmik en het geheel tegen 4000 euro wil leveren is die 595 eurootjes een redelijk hoge uitgave. Ook is juist mijn idee dat mensen een licentie nemen voor een aantal gebruikers en geen perikelen meer hebben met jaarlijks betalen vanwege ... Ik kan dit echter onmogelijk meenemen in de prijscalculatie.
Wat denken jullie, kan ik gewoon een GPL licentie gebruiken of moet ik toch aan de commerciele licentie?
P.S. Opmerking dat MySQL geen vereiste is, het pakket draait ook onder postgreSQL en MSSQL
Hiervoor wil ik een servertje bij bedrijven neermikken met daarop Apache, PHP 5 en indien niet aanwezig, een database. Zelf gebruik ik voor de ontwikkeling MySQL (die was snel beschikbaar). In verband met de redelijk ondoorzichtige licentie van MySQL heb ik op het moment géén idee welke licentie ik zou moeten nemen.
Enkele punten:
- De code is gesloten en zal niet onder de GPL vrijgegeven worden
- Ik heb geen MySQL support nodig, want ik ken MySQL voldoende goed voor deze toepassingen
- De server wordt met voldoende back-upmogelijkheden uitgerust, transactions en andere exclusieve features zijn dan ook niet nodig
- Indien er al een databaseserver aanwezig is in het bedrijf (zoals MSSQL Server) wordt deze gebruikt en wordt er géén MySQL geïnstalleerd
- Vanwege de uitwisselbaarheid is er sprake van een database-transparency-layer (geen idee of het de goede term is, maar het houdt in dat de code zijn queries verstuurd met de zelfgeschreven functie execute_query en dat die vervolgens dit mapt naar de gebruikte database) zodat ook databases als PostGreSQL gebruikt kunnen worden
- Het intranet is puur intern en zal ook niet van extern te benaderen zijn
Omdat de kosten van het pakket nog niet al te hoog moeten worden vindt ik het zonde om $ 595 dollar per jaar te gaan betalen. Zeker aangezien ik voor de server tegen zo´n 2500 euro aanmik en het geheel tegen 4000 euro wil leveren is die 595 eurootjes een redelijk hoge uitgave. Ook is juist mijn idee dat mensen een licentie nemen voor een aantal gebruikers en geen perikelen meer hebben met jaarlijks betalen vanwege ... Ik kan dit echter onmogelijk meenemen in de prijscalculatie.
Wat denken jullie, kan ik gewoon een GPL licentie gebruiken of moet ik toch aan de commerciele licentie?
P.S. Opmerking dat MySQL geen vereiste is, het pakket draait ook onder postgreSQL en MSSQL