5.1 receiver, na veel proberen nog geen plingel uit de rears

Pagina: 1
Acties:

• DJ Vincento
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 19:48
M'n vader heeft vrijdag net z'n 5.1 receiver binnen gekregen + JBL speakerset. De receiver is een Sony STR-DG510. Nu hebben we het volgende probleem. Na veel intellingen proberen, en veel verschillende bronnen geprobeerd te hebben (DVD's, CD's) hebben we nog geen enkele plingel uit te de achterspeakers gehoord. Ze werken wel, want in de Auto Calibration Mode maken ze herrie genoeg, maar daarnaast heb ik nog nooit wat gehoord uit die speakertjes. Ik weet het nu ook echt niet meer, in films kan ik me nog voorstellen dat er soms weinig gebruikt gemaakt word van de rears, maar dat ze helemaal niet gebruikt worden gaat een beetje ver. Als ik in 't menu van de receiver kijk, staan de achterspeakers wel aan. Is het normaal dat de achterspeakers zo weinig geluid maken? Of helemaal niet?

Zoals alles nu aangesloten zit:

Front A: L+R aangesloten
Center: Is aangesloten
Rears: L+R aangesloten
Sub: Aangesloten met zo'n paarse LFE kabel (naar mijn idee gewoon een tulpkabel)
FrontB: "echte" speakers voor als er CD's gedraait worden

En de DVD speler zit aangesloten met een Digitale Coax kabel, en de DTS en Dolby Digital functies op de dvd-speler staan aan. Is er nog iemand die dit probleem ook heeft? En misschien iemand die een oplossing weet?

Verwijderd

Al gespeeld met de DSP (dus bijvoorbeeld all channel stereo al geprobeerd?). Als hij bij calibration wel geluid geeft is de receiver in orde.

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:12

GaMeOvEr

Is een hork.

De DD en DTS functies van de DVD speler heb je niet nodig, dat is alleen voor de analoge uitgangen. Hij moet gewoon DD en DTS via zijn digitale output streamen, zonder er aan te zitten.

Misschien als je DVD speler die DD/DTS functies aanheeft, dat hij over de digitale output alleen maar stereo pcm gooit? Dan krijgt de receiver geen DD/DTS signaal, zou je kunnen proberen.

Sowieso moet de receiver ook op de juiste input staan, bij de mijne kan ik bijvoorbeeld kiezen als ik dvd speler selecteer, voor de analoge of de digitale input.

En dan ook nog in het juiste DSP programma, bij Sony heet dat volgens mij AFD. (Auto Format Decoding) dus niet op Cinema 1, Cinema 2, Hall, dat soort geneuzel. (Die gebruik je eigenlijk nooit, die dsp programma's zijn eigenlijk alleen maar geluid-verknoeiers. ;) )

Aannames zijn fataal.

• DJ Vincento
GaMeOvEr schreef op maandag 19 november 2007 @ 01:23:
De DD en DTS functies van de DVD speler heb je niet nodig, dat is alleen voor de analoge uitgangen. Hij moet gewoon DD en DTS via zijn digitale output streamen, zonder er aan te zitten.

Misschien als je DVD speler die DD/DTS functies aanheeft, dat hij over de digitale output alleen maar stereo pcm gooit? Dan krijgt de receiver geen DD/DTS signaal, zou je kunnen proberen.

Sowieso moet de receiver ook op de juiste input staan, bij de mijne kan ik bijvoorbeeld kiezen als ik dvd speler selecteer, voor de analoge of de digitale input.

En dan ook nog in het juiste DSP programma, bij Sony heet dat volgens mij AFD. (Auto Format Decoding) dus niet op Cinema 1, Cinema 2, Hall, dat soort geneuzel. (Die gebruik je eigenlijk nooit, die dsp programma's zijn eigenlijk alleen maar geluid-verknoeiers. ;) )
De receiver staat op de digitale DVD-ingang, en in het menu van de DVD-speler staat de DTS/DD conversie naar PCM uit. Dus de DVD-speler stuurt het signaal digitaal naar de versterker zonder eraan te prutsen. Volgens mijn oom, zou je geluid uit de achterste speakers kunnen verkrijgen als je de Dolby ProLogic standen gebruikt. Dan zet tie dus stereo om naar 4 of 5 kanaals geluid (Is niet mogelijk naar mijn idee ;) ) Maargoed, wel geprobeerd maar alsnog niks uit die rears.Wel is het zo dat de stemmen uit de center komen, en de rest komt uit de Frontspeakers. Oja, ik heb hier niet veel dvd's, maar alle dvd's die ik heb , hebben DD 5.1 geluid, dus ze zouden wel alle kanalen moeten gebruiken. Ook geeft de receiver aan dat tie alle speakers gebruikt wanneer ik een DVD afspeel.

• kaajee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21-12-2025
Moet je niet juist bij die Sony een van hun 'movie' standen kiezen om DD51/DTS te krijgen?
Dus een paar keer op de MOVIE/MUSIC knop drukken?

• mac1987
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12-02 12:53
Hoop het niet voor je, maar misschien is de DSP wel defect. Als je zeker weet dat de dvd-speler dts en DD uitstuurt en de receiver op AUTO of iets dergelijks staat én je hebt geen geluid uit de achterspeakers, maar wel wanneer je de test-modus gebruikt (zonder gebruik van de DSP) dan lijkt mij dit een realistische mogelijkheid.

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:12

GaMeOvEr

Is een hork.

Sowieso, als de receiver aangeeft dat hij een 5.1 signaal ontvangt, is dus alles vanuit de output van de dvd speler naar de input van de receiver goed, aangezien die aangeeft netjes dd/dts 5.1 te ontvangen. Dan zou de weergave inderdaad alleen nog maar fout kunnen gaan door:

- Een verkeerd dsp programma
- Een defecte dsp

Hopen op de eerste optie natuurlijk. ;)

Dolby ProLogic maakt idd van een stereo signaal een 5.1 simulatie, maar dat mag eigenlijk niet eens in de schaduw staan van echte DD/DTS, dat gebruik je alleen als je echt geen DD/dts track op je DVD hebt.

Aannames zijn fataal.

• mac1987
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12-02 12:53
Als pro-logic geen geluid uit de achterspeakers geeft en deze zijn wel geactiveerd in het menu dan lijkt dat mij helaas toch een defecte DSP en geen verkeerd dsp-programma aangezien pro-logic het dsp-programma is.

[ Voor 12% gewijzigd door mac1987 op 19-11-2007 15:40 ]

Verwijderd

Wat gebeurd er wanneer je de front en rear omdraait ? En natuurlijk niet te hard openzetten :P

Staat er in het boekje niets vermeld over dat je een extra handeling moet doen ?

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 19-11-2007 15:57 ]

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12-02 23:48

JvS

Ik heb hem zelf ook

[buiten de doos]heb je de rears niet per ongeluk op de speaker B aansluiting aangesloten?[/buiten de doos]

:P

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• DJ Vincento
Ze werken nu wel opeens. Nadat we de boel losgekoppeld hebben om de receiver in het AV-meubel te plaatsen, en daarna weer aangesloten werken alle speakers. Dus waarschijnlijk maakten ze geen goed contact, maar wel toevallig dat zowel Rear L als R niet werkte. In ieder geval staan ze nu allemaal braaf te spelen. Stereo over 5 kanalen is heeft niet mijn voorkeur, maar mijn vader is er trots op :) . Bedankt voor alle tips en moeite. 8)
Pagina: 1