Verwijderd

Topicstarter
Een van de belangrijkere zintuigen vooral als het gaat om emoties en herrinneringen, maar dat terzijde.

Waar het mij om ging is het volgende, hoe komt het dat je een geur maar een bepaalde tijd kan ruiken ?

Simpel voorbeeld is als je een bloem ruikt, dan ruik je de geur even, maar die is ook vrij snel weer weg. Nou kan dit voordelig zijn(bv WC), maar toch vrij wazig.(Zien/horen/voelen hebben deze feature niet)

Wat ik begrepen heb is dat je receptoren in je neus hebt zitten die reageren op een bepaald molecuul, maar is dat 'niet ruiken' een gevolg van het verzadigd raken van die receptoren en zo ja, hoe worden die dan weer 'gecleand' ?

Een KNO arts in de buurt ?

• wacko
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22-01 15:21
Van het object wat je ruikt vliegen er moleculen rond in de lucht. Deze worden opgevangen in je neus, die je dan dus ruikt. Deze moleculen worden achter niet lang vastgehouden en zullen daarom na een tijdje weer "verdwijnen".

Ik ben geen bioloog ofzo, maar dit denk ik.

Verwijderd

Volgens mij heb je voor bepaalde molekulen, bepaalde receptoren. Als een molekuul op een receptor komt gaat er een impuls naar je hersenen, maar die receptoren raken verzadigd en dan geven ze geen impulsen door. Dus alleen een impuls op het moment dat het molekuul aankomt.

Het zou ook kunnen dat er een hele snelle gewenning is.

Verwijderd

Dat idee van de gewenning waar je het over hebt klopt idd. Je hebt dit idd ook niet met je oren of je ogen, hoewel je gehoor een storend geluid op den duur ook minder opmerkt.

Hetzelfde idee van gewenning vindt plaats met bv je kleding. Je merkt namelijk niet dat je je kleding aanhebt, tenzij je er bewust opgaat letten. (Voor de grappenmakers onder ons: Nee, ik ben geen nudist ofzo :) ) Het zou ook wel storend worden als je de hele dag impuslen naar je hersenen gestuurd kreeg die eigenlijk niet meer noodzakelijk zijn.

Ik weet overigens niet of je hersenen het signaal na een tijdje negeren of dat er gewoon geen impulsen opgewekt worden bij je zenuwuiteinden.

Verwijderd

Bij bepaalde geuren treedt idd gewenning op- dwz bij lange blootstelling ruik je het niet meer. Dat verklaart dat sterke transpiratiegeur of mondgeur niet door de drager als goor worden ervaren, de omgeving denkt daar vaak anders over.

Verwijderd

Door gewenning ruik je jezelf dus niet en merk je na een tijdje niet meer dat je bijv. een bril op hebt. Er zijn ook zintuigcellen waar geen gewenning optreed bijv. pijnzintuigcellen. (Zou ook niet zo handig zijn, dan wen je bijv. eraan dat je hand in de fik staat)

• -=Confuzer=-
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 08-08-2024

-=Confuzer=-

My judgement rulez

Je receptoren raken verzadigd en je hebt neurologische gewenning (drempelwaarde).
Tevens onderdrukken je hersenen het ook nog als het normaal wordt...

Waarom ruiken we uberhaupt nog :P hehe

Maar wieikke :
pijn heeft wel gewenning, maar dat komt door de drempelwaarde in de hersenen

The fact that a believer is happier than a sceptic is no more to the point than the fact that a drunken man is happier than a sober one.The happiness of credulity is a cheap and dangerous quality.-Quis custodiet ipsos custodes Diadem?Ik ook met zonnebril

• HermeS
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 27-01 23:08
als ik naar de wc moet, en mijn vader is net geweest, dan treed er bij mijn binnen 5 minuten geen gewening meer op hoor :r .

Nee ff serieus , is een goed onderwerp.
het zelfde met parfum/deo etc, de eerste paar minuten ruik je het, er treed gewening op etc,

maar zoblijft de vraag als iemand hierboven vroeg, licht dit aan het zintuig zelf, of aan de hersenen die de inpulsen verwerken?

• Defspace
  • Laatst online: 24-12-2025

Defspace

Administrator

Het ligt aan de hersenen die het signaal 'negeren'.
Je onderbewuste is erg goed in het afsluiten van signalen die herhalend terug komen. Als hij dat niet deed, merkte je echt alles.
Dan zou je zelfs je bloed voelen stromen, Maar omdat dit een normaal signaal is, voel je dat niet. Er treed dus geen verdere verwerking van het signaal op. Je hersenen accepteren dit singaal als 'OK'.
Soms is dit wel lastig, omdat iemand die heel erg uit zijn bek stinkt dat vaak zelf niet door heeft. :)
Hetzelfde werkt het met je ogen. (en al je andere zintuigen)
Als jij met je blote oog in de zon kijkt(niet doen, erg slecht) en je kijkt weer weg, dan is het zwart voor je ogen. Iets later zal het vlekkerig zijn, tot normaal zicht (als je niet te lang hebt gekeken en je ogen geen permanente schade hebt aangedaan).
Wat er gebeurt is dat je hersenen een veelste hevig signaal uit je ogen krijgen, hierbij sluit je hersenen de toevoer van signalen(nu is het zwart), en zal langzaam een aantal signaal baantjes weer open zetten (je begint vlekken te zien) totdat ze merken dat het weer kan (je ziet weer normaal).
Allemaal in dat fantastische onderbewuste van je.

Verwijderd

waarom alleen je onderbewuste? ik had laatst zo een piep in mijn oor, zo een random piep die je af en toe hebt en een tijd blijft doorzeuren, en ik kon hem wegdenken!
ik kon bewust het signaal onderdrukken
terwijl ik die blokkering ook gewoon uit kon zetten, dan hoorde ik het weer
dat vond ik best wel leuk :)

• -=Confuzer=-
  • Laatst online: 08-08-2024

-=Confuzer=-

My judgement rulez

en zal langzaam een aantal signaal baantjes weer open zetten (je begint vlekken te zien) totdat ze merken dat het weer kan
hhhmmm is het ook niet zo dat je receptoren dan te veel belast worden en het refreshen het niet meer bijhoudt? (mbv vitamine A)

The fact that a believer is happier than a sceptic is no more to the point than the fact that a drunken man is happier than a sober one.The happiness of credulity is a cheap and dangerous quality.-Quis custodiet ipsos custodes Diadem?Ik ook met zonnebril

Verwijderd

Op woensdag 14 februari 2001 14:03 schreef -=Confuzer=- het volgende:

[..]

hhhmmm is het ook niet zo dat je receptoren dan te veel belast worden en het refreshen het niet meer bijhoudt? (mbv vitamine A)
Volgens mij ook, ja.

• Defspace
  • Laatst online: 24-12-2025

Defspace

Administrator

In sommige gevallen wel ja, in mijn voorbeeld niet. In mijn voorbeeld kijk je al niet meer in de zon, je receptoren worden daardoor ook niet meer belast. Maar toch zie je nog vlekken.
Pagina: 1