Toon posts:

Einde opties bij troubleshoot wifi netwerk

Pagina: 1
Acties:
  • 134 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Sinds 2 weken werk ik zonder noemenswaardige problemen met wifi. Ik heb een wifi USB adapter van US Robotics (werd automatisch herkend door Windows XP, geen driver CD nodig) en een Linksys WAG54GX2 van een jaar of 1,5 (ADSL modem + router gekregen van Linksys na fabrieksfouten in een ouder model). Ik heb een ISDN lijn met ADSL, de verbinding met provider Planet is prima (momenteel ben ik aan de Linksys verbonden met een gewone cat5 kabel).

Sinds vrijdag kan ik geen verbinding meer maken met de router. Sindsdien heb ik écht van alles geprobeerd maar ik kan niets meer bedenken ;( Ik heb op de Linksys al Mixed, B-Only en G-Only geprobeerd, SSID uit of aan, de standaard SSID naam (linksys), diverse channels (2,412 - 2,417 - 2,422 enzovoorts). Security stond de afgelopen 2 weken op WPA Personal + TKIP maar staat momenteel op disabled en inmiddels heb ik ook geen beperkingen meer op het MAC adres ingesteld (als de buren willen kunnen ze nu zo verbinden). Onder het menu Advanced Wireless Settings staat alles op de standaard instellingen. Ik heb zelfs ook al eens eens factory reset gedaan. Het wifi lampje op de voorkant brandt mooi groen.

Als ik ervoor kies om de netwerk verbinding the herstellen dan krijg ik deze melding: "Unable to connect to preferred wireless network." Later krijg ik de melding: "Windows could not finish repairing the problem because the following action cannot be completed: Connecting to the wireless network."

Als ik de eigenschappen van de netwerkverbinding oproep, dan zie ik onder het tabje Wireless Networks in de lijst met Preferred networks de SSID van mijn Linksys met een zwart icoontje ervoor. Eerder dit weekend was het al een icoontje met een rood kruisje ernaast. Ik weet niet of daar specifieke betekenis aan hangt.

De site van Linksys heeft een download pagina voor dit model, geen firmware te bekennen! Alleen iets over GPL software. Via dit forum heb ik wel firmware gevonden, maar als ik de ZIP uitpak hou ik een folder over met de naam WAG54GX2_1005_AnnexA, nou heb ik begrepen dat ISDN ADSL modems Annex B zijn, dus ik durf deze firmware er niet op te zetten. Is dat terecht?

Nu de hamvraag: hoe kan een wifi verbinding zo'n 2 weken werken en dan plotseling niet meer. Hoe kan ik kijken wat er aan de hand is, moet ik dan netwerk pakketjes gaan inspecteren? Ik heb echt geen idee wat ik kan doen, alles loopt dood. Is er iemand die mij op het juiste spoor kan brengen?

Bij voorbaat dank!

Verwijderd

Topicstarter
Overigens heb ik firmware versie 1.00.02.
Als ik de SSID verander in de router, en daarna in Windows de lijst met draadloze netwerken ververs, dan zie ik nog steeds de oude SSID, is dat normaal?

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-02 09:48

TrailBlazer

Karnemelk FTW

uiteraard heeft dat icoontje een betekenis. Als ik het zo lees dan lijkt het wel gewoon alsof je AP dood is. Er zijn ook geen netwerken van de buren in de buurt?
Dat icoontje wil vast zeggen ik heb dat SSID ooit gezien maar nu is die weg ofzo.

[ Voor 20% gewijzigd door TrailBlazer op 18-11-2007 21:40 ]

Verwijderd

Topicstarter
Er zijn wel wat netwerken ion de buurt (allemaal beveiligd helaas). Dus je denkt dat de Wifi gewoon kapot is in de router? Toch brandt het groene lampje en als ik de SSID verander dan zie ik deze wel verschijnen (pas als ik de router aan/uit gezet heb, maar goed).

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 18 november 2007 @ 21:36:
Onder het menu Advanced Wireless Settings staat alles op de standaard instellingen. Ik heb zelfs ook al eens eens factory reset gedaan. Het wifi lampje op de voorkant brandt mooi groen.
Hoe heb je deze uitgevoerd? Vanuit de webinterface van de router of een harde reset (staat in je handleiding, vaak reset-knopje aan achterkant, maar controleer de procedure: soms moet je 1x drukken, wachten tot de lampjes uitgaan, nog 2x drukken en een dansje op één been doen terwijl je met je linkerhand in je rechteroor peutert ;) ). De factory reset vanuit de webinterface werkt vaak niet lekker bij dit soort apparaten is mijn ervaring. Als de harde reset goed is gegaan, staat alles weer default en in de meeste gevallen open (ik kan dit niet verifiëren voor dit model want kon zo snel de handleiding niet vinden bij Linksys). Je zou dan opnieuw moeten scannen naar Draadloze netwerken in je omgeving, waarna de linksys met zijn default SSID zou moeten verschijnen. Zo niet, schakel de draadloze verbinding op je pc even uit (rechterknop uitschakelen of naar Start/Config scher/Netwerkverbindingen; NIET herstellen) en weer in. Als ie dan nog niet verschijnt kun je er denk beter mee terug naar de winkel.

Als ie wel verschijnt, kijken of je kunt verbinden (zonder sleutel), dan ben je in ieder geval weer in je beginsituatie en weet je dat de router waarschijnlijk wel in orde is, maar er iets mis is gegaan met de config. Nu kun je de boel weer configureren en vergeet niet zaken als Apply en/of Save en Reboot (handleiding).
Als ik de eigenschappen van de netwerkverbinding oproep, dan zie ik onder het tabje Wireless Networks in de lijst met Preferred networks de SSID van mijn Linksys met een zwart icoontje ervoor. Eerder dit weekend was het al een icoontje met een rood kruisje ernaast. Ik weet niet of daar specifieke betekenis aan hangt.
Die Preferred (of Voorkeurs)netwerken zijn gewoon opgeslagen instellingen. Je hebt vaak de SSID etc. vervangen, dus dat verklaart wel waarom er niet meer met een niet bestaand netwerk kan worden verbonden. En ook waarom herstel van de netwerkverbinding niet werkt: dit is een verzoek om een (nieuw) ip adres en opties aan de DHCP server (de router in jouw geval), maar aangezien je daar niet mee verbonden bent werkt dit niet.
Succes