oc-en of niet?

Pagina: 1
Acties:

• RealCato
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07-06-2025
Ik wil al een tijdje een nieuw systeem aanschaffen, maar ik heb helemaal geen ervaring met oc-en, of überhaupt met hardware. nou vraag ik jullie mening f het wel zo slim is om er dan aan te beginnen, want ik hoor heel veel dingen die mij nogal moeilijk lijken. Ik heb niet zoveel geld extra, dus ik wil nies mollen enzo, en als ik hier hoor, dat je fans moet molesteren om ze in een kast te krijgen, je koelpasta op de meest gerkeerde plaatsen kunt doen, etcetc. krijg ik toch de kriebels (de negatieve kriebels). maar van de andere kant is het natuurlijk wel heel erg handig.
Bovendien zou ik graag weten wat voor systeem ik dan het beste kan kopen, ik wil zowiezo AMD. sommigen zeggen T-bird (beter) andere zeggen Duron (beter te oc-en), moet ik dan met mobo wachten op de ABIT KT7? enz. En in hoeverre moet ik dan met deze config gaan kloten aan de hardware? (softwarematig overklokken lijkt me veel safer nl.)

Rijtjeshuis 170 m^2 uit 1955, bij renovatie in 2022 dak/vloer/spouwisolatie, overal HR++, vvw benedenverdieping, 7x Jaga Strada en 2 handdoekradiatoren met Tado’s. Quatt hybrid op dakkapel sinds einde 2023.

• RealCato
en waar moet je nog meer opletten bij kopen? fans etc. oke, maar nu staat hier ook topic dat bepaalde hd's beter tegen oc-en kunnen tegen anderen (??)

Rijtjeshuis 170 m^2 uit 1955, bij renovatie in 2022 dak/vloer/spouwisolatie, overal HR++, vvw benedenverdieping, 7x Jaga Strada en 2 handdoekradiatoren met Tado’s. Quatt hybrid op dakkapel sinds einde 2023.

• aatos
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13:15
dat hangt er helemaal van af hoever je overklokt en of je goeie spullen hebt.

als je maar een beetje overklokt gaat er weinig mis, heb je verder niks nodig en het lukt eigenlijk altijd. maar ja het gaat nog niet erg hard dan.

de problemen die hier gepost worden worden veroorzaakt doordat het voor sommige tweakers (ik bijvoorbeeld ook) niet hard genoeg kan gaan. en ja dan komen de problemen, warmte bijvoorbeeld, of het geheugen kan het niet meer aan.

ik zou gewoon beginnen met overklokken met iemand die er wat vat weet erbij, niet te snel allemaal, en af en toe aan de heatsink voelen of je er al eieren op kan bakken. veel advies vragen hier en dan kan er weinig misgaan.

• RealCato
is een probleem hier in dit gat. iemand vinden die er wat van weet ;)

als ik zo iemand d'rbij kon hebben kan die het zeggen als je iets fout doet ofzo, als ik het in mijn eentje ga doen weet ik pas dat ik het fout doe als het al kapot is.

Btw, tot hoever is t-bird 700 (unlocked) redelijkerwijs te oc-en?

• aatos
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13:15
tsja ik ben ook alleen begonnen maar wel eerst veel hier gekeken enzo.

hoe ver je dat ding krijgt varieert denk ik nogal, sommige zullen bijna niks hoger gaan en andere veel.

Verwijderd

software oc-en? lijkt me nix.

ik zou voor een tbird gaan maar dan iets van 800 ofzo kan je waarcschijnlijk wel tot 1000 pushen. Meeste amd cpu's zijn goed voor zo'n 200 mhz oc. fans mollesteren? echt niet nodig, het enige wat je kan doen is de roosters die vaak (in de kast) zitten eruit zagen dit scheelt weer in beetje in geluids overlast. Koop iig een goed mobotje a7v of k7t ben meer een voorstanders van asus maar ja... (nee jongens geen asus vs abit gedoe) met multiplier dipjes erop, een amd via de bus oc blijkt in veel gevallen niet goed te werken. Ook zijn er inderdaad insteekkaarten hdd's etc die niet goed tegen een hoge pcibus kunnen, maxtor hhd's konden er vroeger niet zo goed tegen maar volgens mij is dit nu wel op gelost.

maak je ook maar niet zo druk over dat hele overclock gedoe want als zoveel mensen het hier doen kan het toch niet moeilijk zijn?

begin in iig klein dus eerst 50mhz daarna langzaam opbouwen en laat je niet gek maken door sommige figuren die op internet rond lopen die bv hun pctje in vloeibare stikstof later pruttelen.

• RealCato
jij zegt t-bird 800, maar ik heb gehoord dat vooral de t-birds 700 niet gelockt zijn en de meeste (zo niet alle) 800 wel.

Pagina: 1