Toon posts:

Radeon 9600 fout?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi!

Omdat ik een nieuwe videokaart heb gekregen, de ATI Radeon 9600 256MB AGP, was ik even blij aangezien mijn vorige kaart een 64mb troep was. Nu was mijn blijheid van korte duur. De videokaart loopt bij mijn games vast. Command & Conquer Generals en Call of Duty 2 lopen gewoon zonder enige reden echt oldskool vast, echt een soort freeze (geen BSOD). De drivers van de videokaart is niks mis mee, deze had ik vantevoren als gedownload (de nieuwste).

Ik kan hier verder niks over terugvinden, dus wat is er fout?

Mijn PC:
AMD Sempron 3100 op een VIA K8MM3
80 GB Maxtor
512 MB DDR SDram PC3200 400mhz
Ati Radeon 9600 256MB op een AGP slot

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:36
Klinkt alsof je een kleine pc hebt, waar dan waarschijnlijk ook een kleine voeding in zit. Ik gok erop dat dat het probleem is. Meestal zit er in een mATX-behuizing maar een voeding van 200-250W en met een iets zwaardere videokaart, zoals die je nu hebt, kan dat tekort schieten.

The devil is in the details.

Verwijderd

Topicstarter
Ja dat was dus ook het eerste waar ik aan dacht, ik vind de fout er wel op lijken. Echter gaat het hier om een AOpen H450B MicroTower mATX2, 350Watt ... dus dat leek mij gewoon genoeg?

• Terror
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 03:35
Heb hier een radeon 9600 gehad (ding is nu overleden) en dat draaide op een 350watt voeding perfect. Voor de rest zat er een amd 64 3000+ in met 2 GB mem, 3 HDD's en 3 optische drives. Warmte zou wel een issue kunnen zijn (daar is mijn radeon uiteindelijk aan overleden).

Dell XPS M1530 (Red) | T8300 | 4 GB | 750 GB 7200 rpm | 8600m GT | Wifi N | 1440x900 LG | 9 Cells | Windows 8.1 Pro x64

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

En als je de kast nu gewoon eens open zet tijdens het gamen? Desnoods een tafelvenilator erin laten blazen, gewoon om oververhitting uit te sluiten.

🖥️ | 🚗

Verwijderd

Topicstarter
Ik ging net even de fout in, het is 300watt ipv 350...

@MadMarky,
Oververhitting is het echt niet. De game loopt gewoon vast uit het niks. Ik heb de computer open gehouden maar er valt me nix op, ik merk bijvoorbeeld niet dat de videokaart ven. ermee stopt ofzo.

Terug naar de winkel ermee?

• Flipjack
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08-03 16:40
Wat gebeurt er met een iets oudere Catalyst? Aangezien je kaart al toch zo oud is, zullen de nieuwe drivers toch vrijwel geen performancewinst geven, denk ik zo. Laten we zeggen Catalyst 7.6 oid (7.7&7.8 hadden geloof ik problemen met AGP)?

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:04
300W moet hem prima trekken lijkt me. Ik neem aan dat het om de Powercolor 9600Pro EZ 256MB versie gaat, of soortgelijk (met mem op 400Mhz ipv 600MHz). Dat kaartje draaide* prima op 300W met 1GB (2x 512MB DDR) en Athlon 1800+.

*) Ondertussen zit er een 400W voeding in aangezien de oude was overleden en de lokale shop geen 300W had.

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-03 15:04

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Welkom op GoT :w

Dat een vervangend kaartje niet goed werkt is tamelijk vervelend, maar volgens mij is er nog een scala aan dingen die je zo uit kunt proberen. Eigen inzet wordt hier erg gewaardeerd :)
Verwijderd schreef op zondag 18 november 2007 @ 19:32:
De drivers van de videokaart is niks mis mee, deze had ik vantevoren als gedownload (de nieuwste).
Niets mis mee? In welk opzicht? Welke versie Catalysts gebruik je nu?
Oververhitting is het echt niet. De game loopt gewoon vast uit het niks. Ik heb de computer open gehouden maar er valt me nix op, ik merk bijvoorbeeld niet dat de videokaart ven. ermee stopt ofzo.
De fan draait? Dat een game zomaar uit het niets vastloopt zegt nog niet dat het niet misgaat vanwege de temperaturen. Nou heeft een 9600 geen temperatuur diode geloof ik, maar zit de heatsink er goed op en draait de fan goed? Als dat zo is zit het meestal wel goed.
Flipjack schreef op zondag 18 november 2007 @ 20:31:
Wat gebeurt er met een iets oudere Catalyst?
Hier ben ik ook benieuwd naar, alleen wil ik je aanraden om mogelijk zelfs naar de Catalyst 6.x serie te grijpen. Voor de 9600 is dat recent genoeg. Die drivers kun je vinden in het driver-archief bij ATi: http://ati.amd.com/suppor...p/radeonxprevious-xp.html
Zorg dat je vantevoren de huidige driver goed verwijderd, bijvoorbeeld met een speciale driver-killer.

Vanaf welke kaart ben je overigens geupgrade? Want misschien zijn daar wel conflicterende driverrestanten van achtergebleven. Of heb je Windows opnieuw geïnstalleerd?

Probeer iets vollediger te zijn in je antwoorden.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Verwijderd

Topicstarter
@ Ultraman, bedankt voor je tips!

Ja het blijft een beetje rare zaak. Ik heb de drivers eraf gehaald en het advies gevolgd van iemand anders om de omega drivers van ATI te downloaden. Dat heb ik nu gedaan en het probleem blijkt opzicht verdwenen te zijn de kaart is al wat stabieler.

1 gek iets. Ik kan nu bijvoorbeeld wel de instellingen van de game aanpassen, echter wanneer ik uberhaupt de brightness verander loopt die prompt weer vast in een freeze.

• Speeddragon
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10-03 15:19
was je oude kaart een ati of een ander merk, vaak kunnen resten van oude drivers conflicteren :)

Heel veel lurken, heel weinig posten..

Verwijderd

Topicstarter
*Kickje

Ik kon deze week niet aan de PC zitten, heb tussendoor wel wat informatie verschaft. Een "expert" doelde ook op conflicten met de drivers. Ik heb ondertussen mijn windows opnieuw geinstalleerd, aangezien ik hiervoor een NVIDIA kaart had. Alles leek wat soepeler te lopen echter:

Het aanpassen van wat instellingen zorgt nog steeds voor een freeze. Onderhand begin ik te twijfelen of het geen fout van de kaart zelf is aangezien ik ook het AGP slot heb geupdate met MSI live update etc.

Iemand nog enig idee?

• Ziasod
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 10-07-2025
bios update van moederbord, omegade drivers die gelijk zijn aan catalyst 7.7.
heb zelf ook een 9600 in werking gezien en het was om te huilen met de 7.9 catalyst.

zo 1 spelfout minder, 10 te gaan :D

[ Voor 12% gewijzigd door Ziasod op 24-11-2007 17:17 ]

Pagina: 1