p5k boot niet

Pagina: 1
Acties:
  • 1.722 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:20
omdat ik al meerdere malen in andere topics heb gereageerd en niemand heeft gereageerd, en ik er echt niet meer uit kom, maar even zo

ik heb een nieuw systeem gekocht,
asus p5kpl mobo
intel e2180 cpu
msi 8400gs vga
voeding is een sirtec/chieftec 340watt

heb een atx 20pins stekker aan mijn voeding zitten, maar het probleem blijft ook met converter naar 24 pins. en ook met een antec 500watt voeding.. dus dat mn voeding het niet goed doet is uitgesloten

situatie:
wanneer ik alleen de atx20/24 pins connector aansluit gaan de fans draaien maar hoor ik geen piepjes. ik krijg geen beeld
wanneer ik de 4pins 12v connector (die voor cpu dus) erbij doe, gaat fan een halve seconde aan en dan valt hij weer uit.. geen piepjes en geen beeld

zelfs wanneer ik het mobo zonder cpu, geheugen en vidkaart aansluit, zijn er nog steeds geen piepjes waar te nemen

iemand een idee?
moet die 4pins 12v connecter wel perse worden aangesloten?

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 03-02 15:51

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

en
zelfs wanneer ik het mobo zonder cpu, geheugen en vidkaart aansluit, zijn er nog steeds geen piepjes waar te nemen

iemand een idee?
moet die 4pins 12v connecter wel perse worden aangesloten?
heb je het speakertje wel aangesloten ? (die moet op de qconnector)

KPN - Vodafone Ziggo Partner

• cryptapix
ik heb speaker alleen aangesloten gehad met mijn eigen voeding, niet met die andere
omdat ik niet zeker wist of het uitmaakte hoe het stekkertje van speaker zat heb ik hem ook nog omgedraaid en getest, zonder resultaat

maar ik lees overal, ook op got, veel over problemen met geen piep en geen beeld met dit mobo
helaas staat nergens een oplossing bij

edit
qconnector? is dat iets anders dan waar je ook je power_sw en reset_sw enzo aansluit? nee toch?

[ Voor 12% gewijzigd door cryptapix op 18-11-2007 21:41 ]

• punica
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

punica

Longtime Member

Misschien overbodig, maar al gekeken of je Biosversie wel de e2180 ondersteund??
Even gezocht, vanaf versie 0603 ondersteund de p5k een e2160.

[ Voor 28% gewijzigd door punica op 18-11-2007 23:33 ]

• cryptapix
punica schreef op zondag 18 november 2007 @ 23:30:
Misschien overbodig, maar al gekeken of je Biosversie wel de e2180 ondersteund??
Even gezocht, vanaf versie 0603 ondersteund de p5k een e2160.
dat zou nog kunnen, hoewel dat niet verklaart waarom ik geen piepjes krijg zonder cpu erin
hoe controleer ik mijn bios versie als ik op geen enkele manier beeld krijg?

edit:
volgens http://support.asus.com/cpusupport/cpusupport.aspx
support mijn mobo de cpu al vanaf versie 0126 en staat dat bij alle cpu's
ik heb een p5kpl, niet een p5k
in topictitel staat het verkeerd zie ik, maar in mijn OT heb ik het goed staan
* modje?

[ Voor 35% gewijzigd door cryptapix op 19-11-2007 18:35 ]

• Zygivt
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19-02 07:44

Zygivt

Evenaren en overtreffen

heb je de faq doorgenomen :?

Verwijderd

Nou ik heb hetzelfde probleem...

Dit weekend een systeem gebouwd:
Asus P5k
Intel Q6600 (2,4Ghz quadcore)
2 x 1GB drr2-800 (kingston, staat op de QVL lijst).
XFX 8800GTS
Antec Earthwatts 500w voeding

Zaterdag alles in elkaar gezet, en systeem gestart, werkte in 1x. Wel gaf de bios bij de eerste boot een melding over iets met CMOS, maar ik kon er gewoon in. Moest wel tijd en datum aanpassen want die stonden op ergens in 2002?. Daarna geboot en windows vista geinstalleerd. Diverse software geinstalleerd en geen problemen bij het (soft)rebooten.

Op een gegeven moment de pc uitgezet, waarna ik hem savonds weer aan wilde zetten en toen begon de pret. Fans draaien maar geen beeld en ook geen boot. Geen piepjes, niets.

Na meerdere keren proberen heb ik de videokaart in het 2de PCI-E slot geprikt. Gaf aanvankelijk geen resultaat, maar gek genoeg na een paar keer proberen te resetten en opstarten deed ie het wel.
Wel met melding dat overclocking was mislukt, maar zoals de meeste met deze problemen met dit bord heb ik niets overclockt of aangepast.

Wat ik al geprobeerd heb:
Booten met 1 reepje geheugen
Booten zonder HD/cdrom
Booten zonder geheugen
Booten zonder videokaart
Voltage geheugen op 1.9 gezet, en op ddr2-800.
Alle combinaties van bovenstaande.

Ik krijg geen enkele keer errorbeeps, en zo 1 op de 5x na opnieuw op de power of resetbutton te drukken doet ie het, zolang de kaart in pci-e slot 2 zit. In pci-e slot1 heb ik hem na de installatie niet meer geboot gekregen.

Er is heel veel te lezen over dit bord met deze problemen, zowel hier op tweakers als elders (nationaal en internationaal), maar ik heb nergens een oplossing gevonden....

Wordt dit een kwestie van mobo terugbrengen en hopen dat de volgende het beter doet?? Of misschien ruilen voor een P5N-E SLI (is nividia chipset, misschien beter voor gamen?)

• Da_maniaC
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 25-11-2025

Da_maniaC

a.k.a. The Sequenz Pounder

cryptapix schreef op maandag 19 november 2007 @ 17:26:
[...]

dat zou nog kunnen, hoewel dat niet verklaart waarom ik geen piepjes krijg zonder cpu erin
Het feit dat een mobo gewoon niet boot zonder CPU verklaart wel waarom je dan geen piepjes krijgt. ;)
Nu weet ik dit niet zeker met stock modules, dus ik zou even een bevestiging van iemand anders afwachten...maar is het niet zo dat alle DDR2 800 modules op 2.1 volt moeten?

Daarnaast zou je mssn kunnen proberen om de BIOS een keer te updaten.

Wil je alleen duidelijkheid hebben over een probleem als deze dan moet je gewoon echt dingen uit gaan sluiten anders kom je nergens. Probeer eerst alles helemaal kaal te maken....
(Alleen opstarten met voeding, mobo, cpu, geheugen en videokaart).

[ Voor 49% gewijzigd door Da_maniaC op 26-11-2007 09:28 ]

Inventory | Instagram: @sequenzpounder | http://www.zdaemon.org | ZDaemon! Client/Server port for DOOM!

Verwijderd

DJ_The_SP schreef op maandag 26 november 2007 @ 09:24:
[...]

Het feit dat een mobo gewoon niet boot zonder CPU verklaart wel waarom je dan geen piepjes krijgt. ;)

[...]

Nu weet ik dit niet zeker met stock modules, dus ik zou even een bevestiging van iemand anders afwachten...maar is het niet zo dat alle DDR2 800 modules op 2.1 volt moeten?

Daarnaast zou je mssn kunnen proberen om de BIOS een keer te updaten.

Wil je alleen duidelijkheid hebben over een probleem als deze dan moet je gewoon echt dingen uit gaan sluiten anders kom je nergens. Probeer eerst alles helemaal kaal te maken....
(Alleen opstarten met voeding, mobo, cpu, geheugen en videokaart).
Ik heb de Bios al 2x geupdate, van 0603 naar 0704 naar 0801 beta...ook dit gaf geen resultaat.

Op de website van kingston staat 1.8v met een +/- van 0.1v.....

Verwijderd

Ik denk dat ik het bord maar ga terugbrengen...

Heb het uit de behuizing gehaald, voeding en andere hardware ook. Aangesloten met 1 reepje geheugen en het blijft gewoon een gok of ie het doet... De ene keer wel, de andere keer niet of pas na een paar keer resetten. Geheugen op 667 zetten of voltage omhoog, het maakt allemaal niet uit.

Ik lees zoveel problemen met dit bord... ik ga het maar ruilen voor een andere. Ben er alleen nog niet uit of ik weer een p5k moet nemen of misschien een ander bord? Heb alleen keuze uit Asus-borden bij deze winkel... Misschien een p5kc? Daar lees ik geen problemen over... Of een P5N-E SLI? Er moet lekker mee gegamed kunnen worden... Maargoed nu vern**k ik een topic.

Mocht er iemand nog tips hebben, laat ze horen! Anders gaat ie morgen terug...

• Jack Flushell
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06-02 12:17
Gisteravond opeens hetzelfde probleem. Doe m'n PC (met p5k mobo) aan. Geen beeld, geen piepjes. Was bang dat mobo kapot was. Van alles geprobeerd, inclusief BIOS reset met batterij eruit en stroom eraf door middel van de jumper. Niets hielp.
Heb 2 repen 1GB 1067 MHz geheugen (Transcend AxeRAM PC8500)

Uiteindelijk:
1 reep eruit, niet booten
andere reep eruit, ene er weer in: VOILA booten

Ik dacht: nou dan is die ene geheugenreep naar z'n grootje.
Toch nog even voor de vorm andere er weer bijgeprikt... VOILA booten! :/ :? :?

Memtest gedraaid vanaf CD: na 4 uur geen errors. Windows boot perfect.
Vraag me heel erg af wat hier aan de hand (is geweest)... Vaagheid allom.

Verwijderd

Ik heb een analoog probleem:
ASUS P5k, 2x 1GB PQI geheugen, Dual Core E6550 2.33GHz, Voeding Coolermaster 550W, XFX8400GS videokaart, HD 320GB SATAII
10% van de koude starten loopt het MB vast, de voeding komt op, fan's starten en alles stopt, start onmiddelijk weer op en stopt weer. Buiten een "clear RTC ram" is niets wat helpt. In 1 maand heb ik zoal 20-30x clear RTC uitgevoerd. (bijna dagelijks).
BIOS versie 0603 nog steeds origineel zoals afgeleverd. Ik verdenk het PQI geheugen omdat het niet in de goedgekeurde ASUS lijst staat, ik heb toevallig nog 2x1GB PQI geheugen, resultaat is hetzelfde.
Ik heb vandaag een uiteindelijk rapport naar ASUS gestuurd.
Kan iemand een hint geven waar te zoeken.

• BartS12
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 27-01 09:50
Ja, ASUS heeft volgens mij gewoon een hele batch rotte borden geleverd. Ik heb ook weken gestoeid met vrijwel exact dezelfde problemen (P5K-e & Q6600). Symptoom: regelmatig niet door de POST komen; geen piepjes, wel een fan die draait. Beeld blijft zwart.

Uiteindelijk gewoon teruggebracht. Was inderdaad kapot. Nieuw bordje gekregen, met alle andere onderdelen (geheugen etc) gewoon hetzelfde. Loopt sindsdien al maanden als een zonnetje.

Verwijderd

Heb zopas een antwoord gekregen van ASUS Taiwan op mij mail aan hen.
Ze stellen voor om mijn P5K MB binnen te brengen ter reparatie. :(

Verwijderd

Ik heb zowaar hetzelfde probleem, na bijvoorbeeld crash in windows en hij restart blijft ie hangen en krijg je hem niet meer aan de praat,

het enige wat werkte is verwissellen van de geheugen sticks

very very very weird............

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-02 11:33
Verwijderd schreef op donderdag 06 december 2007 @ 16:39:
Ik heb een analoog probleem:
ASUS P5k, 2x 1GB PQI geheugen, Dual Core E6550 2.33GHz, Voeding Coolermaster 550W, XFX8400GS videokaart, HD 320GB SATAII
10% van de koude starten loopt het MB vast, de voeding komt op, fan's starten en alles stopt, start onmiddelijk weer op en stopt weer. Buiten een "clear RTC ram" is niets wat helpt. In 1 maand heb ik zoal 20-30x clear RTC uitgevoerd. (bijna dagelijks).
BIOS versie 0603 nog steeds origineel zoals afgeleverd. Ik verdenk het PQI geheugen omdat het niet in de goedgekeurde ASUS lijst staat, ik heb toevallig nog 2x1GB PQI geheugen, resultaat is hetzelfde.
Ik heb vandaag een uiteindelijk rapport naar ASUS gestuurd.
Kan iemand een hint geven waar te zoeken.
Ik heb helaas precies hetzelfde probleem. P5K, Q6600, 2*GeiL DDR2-800 (upgrade kit van alternate, zou natuurlijk altijd moeten werken). Hij blijft bij mij steeds 1 seconde upspinnen, om vervolgens weer te downspinnen. En dat volgens mij tot in het oneindige. Ga morgen mijn mobo terug brengen en ik denk dat ik ook maar een nieuwe haal.

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

• omgwtfbbq
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17:32
Asus is heel kieskeurig wat het geheugen betreft. Staat jouw kit in de QVL?

• HarmoniousVibe
omgwtfbbq schreef op vrijdag 11 juli 2008 @ 16:09:
Asus is heel kieskeurig wat het geheugen betreft. Staat jouw kit in de QVL?
Nee, maar het was een upgrade-kit (CPU, Mobo, geheugen), dus je mag verwachten dat het werkt. Bovendien is mijn ervaring dat de PC helemaal niks meer doet als het geheugen dood is.

Ik had trouwens ook dat de bios nogal traag is/was. Hadden jullie dat ook? Voordat hij de bootloader had geladen was ik weer 5 seconden verder.

[ Voor 16% gewijzigd door HarmoniousVibe op 11-07-2008 21:03 ]

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

• KneoK
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:47

KneoK

Not in a million lightyears

LB06 schreef op vrijdag 11 juli 2008 @ 20:52:
[...]

Nee, maar het was een upgrade-kit (CPU, Mobo, geheugen), dus je mag verwachten dat het werkt. Bovendien is mijn ervaring dat de PC helemaal niks meer doet als het geheugen dood is.

Ik had trouwens ook dat de bios nogal traag is/was. Hadden jullie dat ook? Voordat hij de bootloader had geladen was ik weer 5 seconden verder.
Nee, dat mag je dus helaas niet verwachten en ik vind het dan ook een domme actie van de verkopende partij. Asus is inderdaad kieskeurig, geheugen dat niet op de QVL voorkomt brengt risico's mee; niet op fullspeed willen draaien, instabiel lopen, helemaal niet willen booten.

En de symptomen van dood geheugen kunnen uiteen lopen van een keer in de maand een bsod tot het inderdaad helemaal niet meer willen booten van de pc, zeker niet alleen dat laatste.

Verder verdenk ik van een aantal mensen die beweren soortgelijke problemen hebben dat ze wel erg snel de conclusie trekken dat het het mobo is omdat er zogenaamd bekende problemen zouden zijn. Zijn er al BIOS flashes uitgevoerd ? Langdurige memtests gedraaid ? De hele standaard troubleshooting dus ?

[ Voor 15% gewijzigd door KneoK op 11-07-2008 22:24 ]

• HarmoniousVibe
KneoK schreef op vrijdag 11 juli 2008 @ 22:22:
[...]

Nee, dat mag je dus helaas niet verwachten en ik vind het dan ook een domme actie van de verkopende partij. Asus is inderdaad kieskeurig, geheugen dat niet op de QVL voorkomt brengt risico's mee; niet op fullspeed willen draaien, instabiel lopen, helemaal niet willen booten.

En de symptomen van dood geheugen kunnen uiteen lopen van een keer in de maand een bsod tot het inderdaad helemaal niet meer willen booten van de pc, zeker niet alleen dat laatste.

Verder verdenk ik van een aantal mensen die beweren soortgelijke problemen hebben dat ze wel erg snel de conclusie trekken dat het het mobo is omdat er zogenaamd bekende problemen zouden zijn. Zijn er al BIOS flashes uitgevoerd ? Langdurige memtests gedraaid ? De hele standaard troubleshooting dus ?
Hmm, bedankt voor je info. Daar was ik niet van op de hoogte.

Er zijn 2 BIOS upgrades gedaan. De eerste keer dat ik een BIOS wilde upgraden ging het mis (gewoon met EZ Flash oid) en toen werd de BIOS gerollbacked. Bij de tweede poging ging het wel goed en ook de tweede upgrade ging prima.

Heb memtest al wel eens een nachtje laten draaien. Daar kwamen geen fouten aan het licht. Maar je hebt helemaal gelijk; ik zal wel eens gaan booten met een reepje minder of zonder geheugen.

De problemen hebben zich al wel eens eerder gemanifesteerd, maar na een paar keer proberen bootte hij toen nog gewoon door dus heb ik het zo maar gelaten. De laatste paar dagen is het echter te erg geworden. Ik kreeg steeds vaker die aan, uit, aan uit, aan, uit als ik wilde booten. Eenmaal voorbij de POST ging het altijd prima (hij is werkelijk nog NOOIT gecrashed), dus vandaar dat ik het vermoeden had/heb dat het aan de BIOS ligt. Ook is mijn BIOS een paar dagen geleden vastgelopen en gisteren sloot ik op een gegeven moment mijn pc af, waarna het beeld, de schijven en mijn power-LED uit gingen, maar mijn fans nog bleven draaien :s. Ik moest de stroom van de pc halen om hem uit te zetten. Sindsdien is het me niet meer gelukt om door te booten.

PS het gaat om deze set: http://www.alternate.nl/h...&l1=Moederborden&l2=Intel

[ Voor 5% gewijzigd door HarmoniousVibe op 12-07-2008 00:02 ]

• KneoK

KneoK

Nog even terugkomend op het stukje drama over wat er kan gebeuren als je geheugen gebruikt dat niet door Asus is goedgekeurd, dat komt een beetje over alsof dit standaard zou gebeuren, maar da's natuurlijk gelukkig niet zo. Je hebt gewoon geen garantie dat het goed loopt of lekker klokt.

Overigens zou ik in jouw geval toch zeker je moederbord opnemen in de lijst met verdachten. Je kunt inderdaad nog met je geheugen spelen, wellicht nog wat andere onderdelen verwijderen of omwisselen.

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 03-02 15:51

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

KneoK schreef op zaterdag 12 juli 2008 @ 01:31:
Nog even terugkomend op het stukje drama over wat er kan gebeuren als je geheugen gebruikt dat niet door Asus is goedgekeurd, dat komt een beetje over alsof dit standaard zou gebeuren, maar da's natuurlijk gelukkig niet zo. Je hebt gewoon geen garantie dat het goed loopt of lekker klokt.

Overigens zou ik in jouw geval toch zeker je moederbord opnemen in de lijst met verdachten. Je kunt inderdaad nog met je geheugen spelen, wellicht nog wat andere onderdelen verwijderen of omwisselen.
En je gaat wat te hard van boord in je vorige reply, de problemen die geschetst worden zijn wel degelijk p5k issues, waar bijna elke bezitter mee zit(inclusief ik)
Het staat los van bios/mem/cpu want ik heb ondertussen zoveel mensen met een p5k gezien met verschillende configs maar met dezelfde problemen.

Ow en QVL of niet, in mijn specifieke situatie was het een nog groter drama MET QVL mem ;)

@TS,
Of leer ermee leven (dat ie soms niet boot en dan erna rock solid is)
Of koop een ander mobo (Zoals velen voor je al gedaan hebben)

[ Voor 4% gewijzigd door CrankyGamerOG op 12-07-2008 10:03 ]

KPN - Vodafone Ziggo Partner

• HarmoniousVibe
CrankyGamerOG schreef op zaterdag 12 juli 2008 @ 10:03:
[...]

En je gaat wat te hard van boord in je vorige reply, de problemen die geschetst worden zijn wel degelijk p5k issues, waar bijna elke bezitter mee zit(inclusief ik)
Het staat los van bios/mem/cpu want ik heb ondertussen zoveel mensen met een p5k gezien met verschillende configs maar met dezelfde problemen.

Ow en QVL of niet, in mijn specifieke situatie was het een nog groter drama MET QVL mem ;)

@TS,
Hij bootte helemaal niet meer. Dus daarmee leven is nogal moeilijk. In ieder geval wel voor mijn pc :).

Ben vandaag naar Alternate geweest om garantie te claim. Helaas bleek toen bleek dat er zo'n "pinnetje" in mijn socket krom was (en daar ging mijn garantie het raam uit). Blijkbaar was dat dus de oorzaak. Hij doet het weer, in ieder geval.

[ Voor 5% gewijzigd door HarmoniousVibe op 12-07-2008 18:32 ]

• retanik
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 10-02 14:43
ik had ook problemen met mn p5k bordje
erg veel problemen mee, misschien kun je dit proberen:

ga in bios, en zet USB legacy van AUTO, naar ON

loste bij mij alle problemen op (vraag niet waarom)

succes ;)

[ Voor 16% gewijzigd door retanik op 13-07-2008 11:04 ]

• pcgek
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

pcgek

Nee Jij trekt volle zalen.

Ik heb ook een Asus p5k, en heb er tot nu toe nog nooit problemen mee gehad. :)

[ Voor 4% gewijzigd door pcgek op 13-07-2008 12:26 ]

Computers maken fouten, maar om er een puinhoop van te maken heb je mensen nodig.

• KneoK

KneoK

CrankyGamerOG schreef op zaterdag 12 juli 2008 @ 10:03:
[...]

@TS,
Ik ontken ook niet dat er issues zijn met de P5K, wellicht was het woordje zogenaamd een beetje misplaatst, maar ik heb zelf gewoon de ervaring (tweemaal de normale P5K) dat het een vreselijk stabiel bord is dat ontzettend goed klokt. Ik heb zelf Corsair geheugen dat ook niet op de QVL staat maar haal op het ene bord 460MHz FSB en op de andere 485MHz, heb geen bootproblemen of andere bekende issues met beide borden. Daarmee wilde ik absoluut niet de indruk wekken dat ik het probleem niet onderken.

Ik probeerde alleen aan te geven dat je er nooit zondermeer van moet uitgaan dat het een P5K issue is. Asus borden hebben gewoon de neiging om kieskeurig te zijn wat geheugen betreft, daar doelde ik ondere andere meer op. Da's geen specifieke P5K issue, maar omvat hele lijnen van moederborden. En verder is het makkelijk om zonder te testen te roepen dat het waarschijnlijk het bord is, maar als later blijkt dat Asus gewoon sowieso problemen heeft met het type geheugen dat je wil plaatsen (of je een krom pinnetje hebt, om maar een voorbeeldje te noemen ;) ) dan is het wel erg zuur dat je Striker II Extreme niet boot, die je hebt omgeruilt voor je P5K. Hoop dat het zo iets duidelijker is ?

[ Voor 6% gewijzigd door KneoK op 13-07-2008 15:05 ]

• kevinvandorst
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13-06-2025
Ik heb een nieuw systeem aangeschaft, Asrock X58 Mobo, i7 930 etc..

Nu wilde ik mijn oude systeem in een andere case overbouwen, deze heb ik aan mijn vader beloofd dat heb ik vandaag dus gedaan, maar niets werkt er meer.

Ik heb een Asus P5K moederbord met E6600 processor, Corsair H50 koeler 8gb DDR2 ram geheugen Asus 8800GTS 320mb vidkaart en een Zalman voeding ( 500 watt oid )

Heeft altijd prima gewerkt in mijn andere case, maar zodra ik de 20+4 pins connector aansluit en ik zit de knop aan, beginnen de fans heel eventjes te draaien, waarna hij uitvalt, vervolgens als ik de 4pin atx connector aansluit en dan zet ik hem aan, gebeurt er helemaal niets...

Zojuist ook met mijn nieuwe voeding ( antec 750 watt ) geprobeerd, precies hetzelfde resultaat.. Ik ben bang dat mijn mobo naar de knoppen is :'(
Iemand nog suggesties?
Pagina: 1