[K3B] -> Brander weg na gelukte schrijfactie

Pagina: 1
Acties:

• sus
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:17

sus

is druk :+

Topicstarter
Zo, ik hoop dat de titel duidelijk is. Mijn probleem is dat ik 1 schijf kan branden met K3B, waarna ik mijn PC moet herstarten om een nieuwe schijf te kunnen branden. CD of DVD maakt in dat geval niet uit.

Systeem:
AMD Athlon 64 3400+
2 sATA schijven
1x plextor 16x pATA brander
1x HL-DT-ST 16 pATA speler
Kubuntu 7.10, kernel 2.6.22-14-generic

Ik kan met zowel de speler als de brander doen wat ik wil. Echter, ga ik een schijfje branden met k3b, dan mis ik daarna mijn brander. Ik kan geen 2e schijf meer branden of een film afspelen met dat apparaat. De speler blijft wel aanwezig. Pas na een reboot kan ik weer een schijf branden, met als gevolg daarop dat ik hem direct na het schrijven weer kwijt ben.

Iemand enig idee waar ik dit op moet lossen ?

dmesg geeft:
ide: failed opcode was: unknown
hda: drive not ready for command
hda: status error: status=0x58 { DriveReady SeekComplete DataRequest }

• sus

sus

Topicstarter
Inmiddels heb ik het probleem terug gevonden in de ubuntu-bugs, maar daar is nog geen oplossing voor... Vervelend, want onder Feisty had ik dit probleem niet :/

• Mark_Steverink
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-12-2007
Ik vermoed dat K3B je brander bezet houdt.
Dat kun je controleren door NA het branden
lsof /dev/cdrom te doen, misschien moet je de devicenaam aanpassen aan jouw specifieke situatie.Je kunt dan ook zien welk proces je drive bezet houdt, en dit eventueel afschieten.

Een softwarematig ge-initieerde eject moet het ook kunnen doen, maar die kun je alleen uitvoeren als je drive niet bezet wordt gehouden.

• sus

sus

Topicstarter
Ik heb inmiddels de K3B 1.0.4 van gutsy verwijderd en de Feisty 1.0 geinstalleerd (package via ubuntu gehaald), maar ook daarmee is het probleem niet opgelost
Mark_Steverink schreef op dinsdag 20 november 2007 @ 09:47:
Ik vermoed dat K3B je brander bezet houdt.
Dat kun je controleren door NA het branden
lsof /dev/cdrom te doen, misschien moet je de devicenaam aanpassen aan jouw specifieke situatie.Je kunt dan ook zien welk proces je drive bezet houdt, en dit eventueel afschieten.

Een softwarematig ge-initieerde eject moet het ook kunnen doen, maar die kun je alleen uitvoeren als je drive niet bezet wordt gehouden.
Ga het vanavond eens even proberen. De softwarematige Eject werkt iig niet...

[ Voor 65% gewijzigd door sus op 20-11-2007 12:48 ]

• daft_dutch
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 02-12-2025

daft_dutch

>.< >.< >.< >.<

logs?
verdwijnen er modules?

>.< >.< >.< >.<

• sus

sus

Topicstarter
doet hier niks, geeft totaal geen output, zowel als user als root.

Ik heb geen gekke dingen in de logs staan, op de volgende 3 regels na (staan hierboven ook al):

[ 1657.360000] ide: failed opcode was: unknown
[ 1657.360000] hda: drive not ready for command
[ 1657.360000] hda: status error: status=0x58 { DriveReady SeekComplete DataRequest }

Maar dat komt wel steeds terug.

Iemand nog een idee :?

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 12:43

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Klinkt haast als een foutje in de ide-module van de kernel.
Ik ben niet zo thuis in Ubuntu, maar gebruikt die een kleine kernel met losse modules of 1 grote kernel met alles erin?
Als hij losse modules gebruikt, zou je cdrom-module een kunnen verwijderen en opnieuw laden (uit m'n hoofd, ik zou even na moeten kijken welke modules allemaal betrokken zijn bij de cd-rom afhandeling).

code:
1
2
rmmod cdrom
modprobe cdrom

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• sus

sus

Topicstarter
heb, om te testen voornamelijk, nu NeroLinux even geinstalleerd staan, maar deze werkt _zonder_ problemen. Het zit dus echt in k3b zelf fout, waardoor ik maar 1 schijf per keer kan branden. Jammer, vind k3b juist zo lekker werken.

Gelukkig is NeroLinux vrij makkelijk in gebruik, tis net windows (sorry, zal niet meer vloeken :+), mijn HD staat nl. stampvol en moet echt leeg. Ik kan nu tenminste even verder...
Pagina: 1