Gbit Modem/Router met Wireless N

Pagina: 1
Acties:
  • 155 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• JCS
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 10:25
Geachte medetweakers,

Ik weet dat jullie niet van vragen houden, en dat jullie liever hebben dat iedereen alles zelft uit zoekt. Maar aangezien ik geen antwoord op mijn vraag kan vinden, stel ik hem toch maar hier.

Ik studeer sinds kort in delft en nu woon ik in een complex waar ik aansluiting heb op het glasvezelnetwerk van de TU. Voor internet bel ik in met zo'n PPPoE verbinding, maar daar kan ik maar 1 keer op inbellen.
Nu heb ik ook nog een laptop en een xbox 360, dus dan kom ik al snel tot de conclusie dat ik een router nodig heb. Om grote bestanden een beetje snel over het interne netwerk te krijgen, en om voorbereid te zijn op dat volgende surfnet, wil ik wel een router met een Gbit connectie.

Ik heb verder geen modem dus nu zou ik dit graag in één apparaat willen hebben. Nou zou dit niet zo'n probleem zijn zover ik weet, was het niet dat ik voor mijn laptop toch ook wel wireless wil hebben.

Nou vraag ik me dus af of ik de technologie op dit moment te ver voor ben of dat ik gewoon niet kan zoeken?

Bvd.

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

JCS schreef op zondag 18 november 2007 @ 17:30:
Ik weet dat jullie niet van vragen houden, en dat jullie liever hebben dat iedereen alles zelft uit zoekt. Maar aangezien ik geen antwoord op mijn vraag kan vinden, stel ik hem toch maar hier.
Niets mis met vragen, als ze maar komen van mensen die eerst zelf hun best doen en dat ook laten merken :) . Wat heb je zelf al geprobeerd?
Nu heb ik ook nog een laptop en een xbox 360, dus dan kom ik al snel tot de conclusie dat ik een router nodig heb. Om grote bestanden een beetje snel over het interne netwerk te krijgen, en om voorbereid te zijn op dat volgende surfnet, wil ik wel een router met een Gbit connectie.
Gewoon in de pricewatch kijken of je een Gigabit-router kan krijgen.
Ik heb verder geen modem dus nu zou ik dit graag in één apparaat willen hebben. Nou zou dit niet zo'n probleem zijn zover ik weet, was het niet dat ik voor mijn laptop toch ook wel wireless wil hebben.
Heeft je laptop wireless N? Zo niet, dan gewoon een router zoeken met gigabit ethernet en wireless G. Gewoon zelf aan de slag gaan :)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• JCS
Bedankt voor de reactie, heeft inderdaad geen wireless N, dus is misschien beetje overdreven.

Maar ik heb eerder al de pricewatch afgelopen, ik kan van Netgear en D-Link wel routers met wireless en Gigabit ethernet vinden, maar geen van allen heeft ook een modem functie dat is eigenlijk de grote bottleneck. Die kan ik dus nergens vinden.

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

JCS schreef op zondag 18 november 2007 @ 17:39:
Bedankt voor de reactie, heeft inderdaad geen wireless N, dus is misschien beetje overdreven.

Maar ik heb eerder al de pricewatch afgelopen, ik kan van Netgear en D-Link wel routers met wireless en Gigabit ethernet vinden, maar geen van allen heeft ook een modem functie dat is eigenlijk de grote bottleneck. Die kan ik dus nergens vinden.
Heb je wel een modem nodig? Bel je nu in met je computer? Dan kunnen de meeste modems ook wel. Heb je al eens nagevraagd bij je provider?

Anyway, hebben de laptop, computer en Xbox wel een Gbit ethernet aansluiting? Meestal hebben ze alleen een 10/100 Mbit aansluiting, en dan is een Gbit router onzin.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14-03 21:24

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

JCS schreef op zondag 18 november 2007 @ 17:39:

Je hebt nu geen modem, maar je nieuw aan te schaffen router moet wel een modem functie hebben :?

En let bij die gbit routers ff op dat de WAN poort ook gbit is (en de overdracht tussen WAN en LAN zijde dat ook aan kan, anders heb je er nog niks aan. (alleen een gbit LAN switch is dus niet genoeg).

Mochten er geen apparaten zijn met gbit en wireless kan je ook gewoon een losse gbit router en een los Acces Point kopen.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• _Richie_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
airport xtreme :)

• JCS
Ik kan maar een keer op die verbinding inbellen, zonder modem kan ik dus of computeren of xboxen, terwijl ik dit gewoon tegelijkertijd wil kunnen.

Wat betreft de Gbit. Het interne netwerk is 1Gbit, en ik wil voorbereid zijn op de upgrades van Surfnet in de aankomende jaren. Dus voor mij is het geen onzin.

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

JCS schreef op zondag 18 november 2007 @ 17:48:
Ik kan maar een keer op die verbinding inbellen, zonder modem kan ik dus of computeren of xboxen, terwijl ik dit gewoon tegelijkertijd wil kunnen.

Wat betreft de Gbit. Het interne netwerk is 1Gbit, en ik wil voorbereid zijn op de upgrades van Surfnet in de aankomende jaren. Dus voor mij is het geen onzin.
Je beantwoord de vragen niet. Je hebt helemaal geen modem nodig? Waarschijnlijk niet, de routers kunnen PPPoE inbellen. Bestudeer dus eerst zelf de vereisten, want nu klinkt het als een klok en klepel verhaal.

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14-03 21:24

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

JCS schreef op zondag 18 november 2007 @ 17:48:

Ga je eens een beetje verdiepen in de terminologie ;)

Een modem is bedoeld om een ADSL of Kabel signaal of iets dergelijks om te zetten naar ethernet, heeft niks te maken met het delen van een internetverbinding naar meerdere apparaten.

Je hebt nu geen modem, dus straks ook niet. Wat jij zoekt is een router. En dan dus bij voorkeur een die gbit ondersteunt op z'n WAN aansluiting en op de communicatie tussen WAN en LAN zijde.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• JCS
Orion84 schreef op zondag 18 november 2007 @ 17:50:
[...]

Ga je eens een beetje verdiepen in de terminologie ;)

Een modem is bedoeld om een ADSL of Kabel signaal of iets dergelijks om te zetten naar ethernet, heeft niks te maken met het delen van een internetverbinding naar meerdere apparaten.

Je hebt nu geen modem, dus straks ook niet. Wat jij zoekt is een router. En dan dus bij voorkeur een die gbit ondersteunt op z'n WAN aansluiting en op de communicatie tussen WAN en LAN zijde.
Owke dus als ik het goed begrijp kan ik met een router een PPPoE verbinding instellen dan zou ik al een heel eind verder zijn, dan heb ik gewoon het antwoord op mijn vraag. In dat geval bedankt voor de hulp.

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01:18

BHQ

JCS schreef op zondag 18 november 2007 @ 17:55:
[...]

Owke dus als ik het goed begrijp kan ik met een router een PPPoE verbinding instellen dan zou ik al een heel eind verder zijn, dan heb ik gewoon het antwoord op mijn vraag. In dat geval bedankt voor de hulp.
Yup, Als je nu ook via PPPoE connect kan je router dat overnemen.

Het is echter de vraag of deze de gigantische snelheden die je aangeboden krijgt ook kan routeren. Bij sommige mag je blij zijn als je er 3MBps tops doorheen perst en dat is zonder veel connecties (p2p). Er zijn modellen waarbij deze snelheid nog lager ligt en consumentenroutertjes vinden veel verbindingen niet leuk.

Je kan evt. ook een oude machine neerzetten en daarop PFsense/m0n0wall of een andere software router op knallen. De LAN netwerkkaart kan je dan alvast gigabit laten zijn, al heeft dit niet veel nut behale dat het lampje op de switch een andere kleur zal hebben.

Situatieschets in deze:

code:
1
Huge ass internetlijn -> NIC1 routerbak -> PFsense -> NIC2 routerbak -> Gigabit switch -> interne netwerk.

• Aapenootjes
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21-02 17:31
/topickaap, vind het nutteloos om een apart topic te maken :p

Modbreak:Doe dat dan toch maar.. Topic Kapen is niet zo aardig..

[ Voor 83% gewijzigd door Equator op 19-11-2007 07:59 ]

Pagina: 1