HDD tikt en valt weg

Pagina: 1
Acties:
  • 234 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Armada651
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10-05-2025
Ik heb in totaal 3 schijven waarvan 1 SATA (Mijn Syteem Schijf) en 2 IDE (Opslag schijven, staan beide op 1 kanaal). Nou hoor ik soms een tikkend geluid en dan vallen soms BEIDE schijven weg. Dit gebeurt alleen als de PC al een tijdje aan staat. De temperaturen zijn goed, ik heb geen beschadigde sectoren.

SATA Syteem Schijf: Maxtor 6L160M0
IDE Opslag Schijf 1: Maxtor 6L200P0
IDE Opslag Schijf 2: Maxtor 6Y120L0

Mijn voeding is 450 Watt.

Dit geluid uit de faq is hetzelfde geluid dat ik hoor. Ik heb toevallig ook hetzelfde model in mijn PC.

[ Voor 9% gewijzigd door Armada651 op 18-11-2007 16:22 ]

Verwijderd

Hoe bedoel je beide schijven vallen weg?

Zijn ze dan niet meer zichtbaar?
Bij mij is het zo dat mijn pc soms voor een seconde of 5 niet reageert en dan windows zegt:
Critical Raid Error on SATA 2.0 (of 2.1) naargelang welke hdd.
Dit gaat ook altijd eerst met een tikkend geluid....

• Rigi
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-11-2018
Als het geluid in de FAQ staat, is het misschien een idee om de tekst rond die link te lezen. Het zal er waarschijnlijk op neer komen dat je harddisk op zijn einde loopt.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Tikkend geluid is nooit goed. Probeer de data gewoon zo snel mogelijk te backuppen en vervolgens de schijven te vervangen. Het wattage van je voeding zegt niets, het gaat om de stabiliteit van de lijnen (met name de 12V).

• Armada651
Verwijderd schreef op zondag 18 november 2007 @ 16:21:
Hoe bedoel je beide schijven vallen weg?

Zijn ze dan niet meer zichtbaar?
Bij mij is het zo dat mijn pc soms voor een seconde of 5 niet reageert en dan windows zegt:
Critical Raid Error on SATA 2.0 (of 2.1) naargelang welke hdd.
Dit gaat ook altijd eerst met een tikkend geluid....
De schijven zijn niet meer zichtbaar en ik kan voor geen mogelijkheid meer bij de data komen tot ik herstart.
Rigi schreef op zondag 18 november 2007 @ 16:21:
Als het geluid in de FAQ staat, is het misschien een idee om de tekst rond die link te lezen. Het zal er waarschijnlijk op neer komen dat je harddisk op zijn einde loopt.
Er staat geen tekst bij. Maar dit is wat er in de faq staat over tikkende schijven:
Tikkende schijven: wanneer de leeskop na een verkeerde seekactie boven de verkeerde track staat, dan zal de leeskop zich moeten herpositioneren. De leeskop wordt dan naar de nul-stand teruggeklapt: tik! Hierna wordt een nieuwe poging gedaan om de juiste track te vinden. Wanneer de leeskop herhaaldelijk verkeerd wordt gepositioneerd, dan krijg je opeenvolgende tikgeluiden: tik! tik! tik! etc. De oorzaken kunnen zijn: slechte voeding, slechte kabels, slijtage van leeskop, slechte I/O controller en in zeldzame gevallen ook gare BIOS/drivers.
Terw_Dan schreef op zondag 18 november 2007 @ 16:22:
Tikkend geluid is nooit goed. Probeer de data gewoon zo snel mogelijk te backuppen en vervolgens de schijven te vervangen. Het wattage van je voeding zegt niets, het gaat om de stabiliteit van de lijnen (met name de 12V).
Ik wou de schijven al vervangen, de Samsung 500GB schijven zijn lekker goedkoop. Maar ik wil natuurlijk wel dat mijn schijven blijven werken voordat ik die heb. Er lijkt mij dat er niks mis is met mijn 12V lijnen alle andere hardware op die lijnen werken goed.

[ Voor 17% gewijzigd door Armada651 op 18-11-2007 16:29 ]

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-02 21:41
Hoe warmer de schijf hoe meer hij zal uitvallen.

Ik heb een keer data kunnen redden van een schijf die niet meer werkte, door hem in te vriezen. Hij was toen nog net lang genoeg werkend om alle data eraf te kunnen halen. Hieruit kun je de conclusie trekken dat warmte een rol speelt wanneer een schijf op z'n einde loopt. Dit verklaart ook je opmerking dat de computer al een tijdje aan staat wanneer het tikken begint.

Persoonlijk zou ik geen risico nemen en direct proberen alle data eraf te halen, en zeker niet proberen te wachten totdat je die nieuwe schijven binnen hebt. Hangt er ook vanaf hoe graag je die data kwijt wil of juist wil behouden ;).

[ Voor 21% gewijzigd door Arnout op 18-11-2007 16:32 ]

• Armada651
Arnout schreef op zondag 18 november 2007 @ 16:31:

Ik heb een keer data kunnen redden van een schijf die niet meer werkte, door hem in te vriezen. Hij was toen nog net lang genoeg werkend om alle data eraf te kunnen halen. Hieruit kun je de conclusie trekken dat warmte een rol speelt wanneer een schijf op z'n einde loopt. Dit verklaart ook je opmerking dat de computer al een tijdje aan staat wanneer het tikken begint.

Persoonlijk zou ik geen risico nemen en direct proberen alle data eraf te halen, en zeker niet proberen te wachten totdat je die nieuwe schijven binnen hebt. Hangt er ook vanaf hoe graag je die data kwijt wil of juist wil behouden ;).
De temperaturen zijn rond de 40 graden, en stijgt nooit hoger dan 42, zelfs niet na 24 uur draaien. Ik wil het aardig graag behouden, er staat data op die onmogelijk nog op het internet verkrijgbaar zijn. Maar ik krijg die schijf volgende week binnen en sinds ik geen andere opslag heb wacht ik maar tot ik die schijf binnen heb.

[ Voor 4% gewijzigd door Armada651 op 18-11-2007 16:38 ]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Armada651 schreef op zondag 18 november 2007 @ 16:36:
[...]

De temperaturen zijn rond de 40 graden, en stijgt nooit hoger dan 42, zelfs niet na 24 uur draaien. Ik wil het aardig graag behouden, er staat data op die onmogelijk nog op het internet verkrijgbaar zijn. Maar ik krijg die schijf over een week binnen en sinds ik geen andere opslag heb wacht ik maar tot ik die schijf binnen heb.
Dan zou ik in de tussentijd die disks gewoon niet meer aanzetten. Hoe minder je ze gebruikt hoe beter.

• DeadLock
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 09:35

DeadLock

Vastlopen is relatief....

Ik zou dan zeker de schijven (indien mogelijk) even loskoppelen zodat ze niet verder verslijten. Hoe langer je ze nu gebruikt hoe groter de kans is dat de schijf helemaal kapotgaat voor je kan backuppen :).

Edit: net te laat, sneller leren typen :z

[ Voor 10% gewijzigd door DeadLock op 18-11-2007 16:40 ]

Strava

• Armada651
Terw_Dan schreef op zondag 18 november 2007 @ 16:37:
[...]

Dan zou ik in de tussentijd die disks gewoon niet meer aanzetten. Hoe minder je ze gebruikt hoe beter.
Goed idee, ik kopieer nog even die Family Guy afleveringen die ik wil kijken. :P Is in taakbeheer uitzetten genoeg? (Je kan volgens mij wel beter die schijven aan de stroom laten zitten)

• LightTwi
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 02-05-2024
Dan denk ik dat je voor je eigen bestwil je huidige computer activiteiten met deze schijven tot een minimum moet beperken... Naja dat lijkt mij verstandig.

(edit; Check mij ineens dubbelposter zijn met een paar minuten niet op versturen klikken :/ )

[ Voor 25% gewijzigd door LightTwi op 18-11-2007 16:42 ]

• Blaat
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20-02 15:58

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

Armada651 schreef op zondag 18 november 2007 @ 16:41:
[...]

Goed idee, ik kopieer nog even die Family Guy afleveringen die ik wil kijken. :P Is in taakbeheer uitzetten genoeg? (Je kan volgens mij wel beter die schijven aan de stroom laten zitten)
Geloof me, stroom eraf halen!!!!

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

• Armada651
LightTwi schreef op zondag 18 november 2007 @ 16:41:
Dan denk ik dat je voor je eigen bestwil je huidige computer activiteiten met deze schijven tot een minimum moet beperken... Naja dat lijkt mij verstandig.
Nah, wat moet ik dan als scratch disk voor videobewerking gebruiken? 8)7 (Joking)

• Armada651
R420R schreef op zondag 18 november 2007 @ 16:42:
[...]

Geloof me, stroom eraf halen!!!!
Ook goed, moederborden kan je beter aan de stroom laten zitten i.v.m. de BIOS. Ik wist niet hoe het met HDD's zat.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Armada651 schreef op zondag 18 november 2007 @ 16:44:
[...]

Ook goed, moederborden kan je beter aan de stroom laten zitten i.v.m. de BIOS. Ik wist niet hoe het met HDD's zat.
Mobos kunnen ook wel een tijdje van de stroom aflaten hoor. Maar je hdds zou ik gewoon loskoppelen, anders spinnen ze namelijk nog gewoon op en juist de mechanische bewegingen veroorzaken het gezeur.

• Armada651
Ik ga beide schijven vervangen door de Samsung SpinPoint T166, 500GB. (Goedkoopste schijf, goede kwaliteit, wat wil je nog meer?) Maar dan heb ik nog een vraag over die brakke schijven. Waarom vallen ze tegelijk weg? Omdat ze op hetzelfde kanaal zitten?

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Armada651 schreef op zondag 18 november 2007 @ 16:55:
Ik ga beide schijven vervangen door de Samsung SpinPoint T166, 500GB. (Goedkoopste schijf, goede kwaliteit, wat wil je nog meer?) Maar dan heb ik nog een vraag over die brakke schijven. Waarom vallen ze tegelijk weg? Omdat ze op hetzelfde kanaal zitten?
Mogelijk is de 12V lijn niet stabiel genoeg ,hdds zijn zo'n beetje het meest gevoelig voor de 12V lijn, dus ook al werkt andere hardware prima, dat is geen garantie.

Daarnaast is het zo dat Maxtor nou niet bepaald het beste merk was, dus de kans is groot dat die dingen gewoon niet helemaal goed meer zijn.

• Armada651
Terw_Dan schreef op zondag 18 november 2007 @ 16:58:
[...]

Mogelijk is de 12V lijn niet stabiel genoeg ,hdds zijn zo'n beetje het meest gevoelig voor de 12V lijn, dus ook al werkt andere hardware prima, dat is geen garantie.

Daarnaast is het zo dat Maxtor nou niet bepaald het beste merk was, dus de kans is groot dat die dingen gewoon niet helemaal goed meer zijn.
Ik ga mijn systeem schijf ook al vervangen, die schijf heb ik al binnen maar moet nog steeds de andere onderdelen hebben om mijn nieuwe pc in elkaar te knutselen. Maar ik denk dat ik al weet waarom ze beide wegvallen. De Maxtor 6Y120L0 is de master op dat kanaal, waarschijnlijk valt die weg. En als Windows 2 IDE schijven op 1 kanaal ziet zonder master kan die ze niet meer goed uit elkaar houden. En dan krijg je allemaal gezeik.

• blobber
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

Controleer eerst je power plugjes eens, wissel ze eens om want die krengen gaan vaak loszitten en als het systeem opwarmt, valt je schijf af en toe uit.Ik heb dat gisteren nog gehad en heb voorzichtig met een tangetje de stiftjes in het plugje wat dichtgeknepen zodat ze weer goed strak zitten :)

To See A World In A Grain Of Sand, And A Heaven In A Wild Flower, Hold Infinity In The Palm Of Your Hand, And Eternity In An Hour

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17-02 15:41

Sebazzz

3dp

Onzin. Uit een onderzoek van Google blijkt dat temperatuur totaal geen invloed heeft op het werken van een harde schijf, en een hogere temperatuur niet voor meer uitval zorgt. En hun kunnen het weten want hun maken gebruik van heeeel veel harde schijven :)

Zoek maar op T.net in het nieuws, dan vindt je het wel ;)

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Pagina: 1