Nieuwe website -> Oude url's nog door google gebruikt

Pagina: 1
Acties:
  • 133 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• radem205
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-02-2022
Ha,

Onlangs is mijn nieuwe website online gegaan. De oude website maakte gebruik van andere url's (niet friendly) en in sommige gevallen ook andere bestandsnamen.
Omdat de oude website ook steeds geindexeeerd werd door google merk ik nu dat google steeds de oude url's probeert te indexeren, wat vaak zal leiden tot een errorpage omdat die pagina's niet meer bestaan.
Ook wordt bijvoorbeeld gastenboek.php (oude website) geindexeerd i.p.v. www.website.nl/gastenboek (nieuwe friendly url's).

Is er een manier om de gehele website opnieuwe te indexeren en alle oude links te verwijderen, of is dit geen goed idee? Weet iemand anders nog een (snelle makkelijke) oplossing voor dit probleem?

Ik heb al wel gekeken naar redirects voor googlebots, maar dit werkt naar mijn idee niet goed in mijn situatie.

Alvast bedankt!

• slaay
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07:46

slaay

Natuurbeleven.com

Is het niet verstandiger om gewoon te zorgen zodra iemand (of Google) naar een oude link gaat, de nieuwe homepage te tonen?
Voorkomt een hoop ergernis bij mensen en Google zal zelf wel de nieuwe pagina's gaan indexeren.

Dich bis echt unne foëzen haas

• linksnl
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
radem205 schreef op zondag 18 november 2007 @ 13:55:
Omdat de oude website ook steeds geindexeeerd werd door google merk ik nu dat google steeds de oude url's probeert te indexeren, wat vaak zal leiden tot een errorpage omdat die pagina's niet meer bestaan.
...
Is er een manier om de gehele website opnieuwe te indexeren en alle oude links te verwijderen, of is dit geen goed idee? Weet iemand anders nog een (snelle makkelijke) oplossing voor dit probleem?
De oude links hoef je niet perse te verwijderen, dat doet de spider vanzelf, zolang je maar een 404 (not found) of 410 (gone) error geeft.

Je zou ook op de plaats van de oude (en nu niet meer bestaande) links een tijdelijk (php-)bestand kunnen neerzetten die bots zoals googlebot een 404 of een 301 (moved permanently, met de locatie van de nieuwe pagina) en 'normale bezoekers' altijd een 301 terug geeft.

En zoals slaay al zei, Google gaat vanzelf je nieuwe pagina's indexeren.

• Muthas
  • Registratie: December 2005
  • Niet online

Muthas

O+

Geen 404 gebruiken, wel 301. Pagina bestaat nog wel, alleen hij is van locatie veranderd, dan moet je niet gaan zeggen dat ie verdwenen is.

Verwijderd

^^ 301 lijkt me inderdaad ook het beste.