ASUS Sabertooth X79, Intel Core i7 3930@3800MHz, 16 GB DDR3 (G.Skill F3-17000CL9Q-16GBZ), XFX Radeon R9 290, Sound Blaster X-Fi XtremeMusic, 1x 256 GB Samsung 840 pro SSD, 1x 1 TB Samsung Spinpoint F3, 1 x 3 TB Seagate ST3000DM001
Verwijderd
Bij RAID0 heb je toch al een verminderde betrouwbaarheid. Ervan uitgegaan dat je een backup hebt voor bestanden die je niet wilt verliezen, kun je deze optie dus prima inschakelen. Heb je echter geen backup, zou ik het niet doen. Als je een crash krijgt of een keer dat je niet netjes afsluit kan dat gevolgen hebben voor je filesystem, waarbij NTFS journaling je waarschijnlijk niet tegen beschermt.
Maar is er veel snelheidsverschil?
ASUS Sabertooth X79, Intel Core i7 3930@3800MHz, 16 GB DDR3 (G.Skill F3-17000CL9Q-16GBZ), XFX Radeon R9 290, Sound Blaster X-Fi XtremeMusic, 1x 256 GB Samsung 840 pro SSD, 1x 1 TB Samsung Spinpoint F3, 1 x 3 TB Seagate ST3000DM001
Verwijderd
Hm, vroeg me dit ook al af, ik wilde het gwn aanzetten..boeiund...
Maar nu staat onder het vinkje: deze instelling akn niet worden ingeschakeld/gewijzigd.
Maar nu staat onder het vinkje: deze instelling akn niet worden ingeschakeld/gewijzigd.
Je hebt normaal 3 opties voor schijven.
1.) Er wordt niks "gewritecached",
2.) Er wordt wel "gewritecached" behalve door software die dat liever niet heeft
3.) Ook de wensen van de software wordt genegeerd en alles wordt "gewritecached"
Die "advanced performance" vink is dus nummer 3 aanzetten.
En los daarvan, veel raidcontrollers regelen hun writecaching zelf, en moet de driver dit maar net ondersteunen. Op mijn raidcontroller doet het ook niks..
Maar ik zou die optie niet zo snel aanzetten het is wel fijn dat software zelf kan zeggen als writes zo belangrijk zijn dat ze niet gecached moeten worden.
1.) Er wordt niks "gewritecached",
2.) Er wordt wel "gewritecached" behalve door software die dat liever niet heeft
3.) Ook de wensen van de software wordt genegeerd en alles wordt "gewritecached"
Die "advanced performance" vink is dus nummer 3 aanzetten.
En los daarvan, veel raidcontrollers regelen hun writecaching zelf, en moet de driver dit maar net ondersteunen. Op mijn raidcontroller doet het ook niks..
Maar ik zou die optie niet zo snel aanzetten het is wel fijn dat software zelf kan zeggen als writes zo belangrijk zijn dat ze niet gecached moeten worden.
Verwijderd
Meestal wel ja, alhoewel dat helemaal afhangt van de implementatie. Maar write-back kan in bepaalde situaties indrukwekkende performanceverbetering bezorgen. Als je even nadenkt over dataveiligheid ("welke gegevens wil ik NIET kwijt?") dan kun je de optie inschakelen en profiteer van je extra (gratis) performance.steven2 schreef op zondag 18 november 2007 @ 13:31:
Maar is er veel snelheidsverschil?
Je moet alleen niet de fout maken het te gebruiken voor onvervangbare gegevens.
Pagina: 1