Ik wil een nieuwe voeding kopen, om binnenkort een peltier te gaan gebruiken>:). Nu weet ik alleen niet wat voor soort voeding het beste is en waar ik dat kan krijgen:?
Ja die had ik inmiddels zelf ook al gevonden(toch bedankt), maar welke moet ik dan nemen. Ik wil er straks wel een vette peltier aan hangen>:). Klopt het dat de voeding minimaal 14A moet zijn? en hoe zit het met het voltage?
Vertel eerst eens wat voor peltier je wilt nemen en wat je verdere config ongeveer is. Dan kan ik je wat beter helpen.
Ik heb een 900 athlon op een KT&-raid mobo. Ik wil dit gaan waterkoelen, met een enkele peltier van rond de 150 watt.
Uitgaande van je proc en mobo, en een verder redelijk kompleet uitgeruste PC heb je voor je systeem een voeding nodig die ongeveer 275 Watt is. Laten we zeggen 10A over de +12V. Dat komt daar ongeveer mee overeen. Een 150 Watt peltier slurpt op Vmax ongeveer 16 maps. Als je diezelfde peltier op 12V laat draaien heeft ie ongeveer 12 Amps.
Het totaal benodigde amperage is dan ongeveer 22 Ampere. Een Enermax 550W PSU is de enige die ik ken die dat net aan zal kunnen. Voor je mobo moet je er van uitgaan dat de 10A een beetje overdreven is. 75% daarvan zal je echter voor je stabiliteit zeker wel nodig hebben. Dat is dus 7.5A. De 12 voor de peltier ligt denk ik redelijk in het te verwachten verbruik. Daadwerkelijk denk ik dus dat er zeg 20A verbruikt zal worden.
De 25A van de Enermax is een max. waarde. Voor continue belasting moet je uitgaan van 80% van max. 0.8X25=20A.
Met een enermax 550W PSU kan het denk ik net. Maar dan ook net!
Verstandiger is het om een 300W PSU voor je systeem te nemen, en een aparte PSU voor je peltier. Daarvoor kan je dan het beste een 400W AT voeding nemen of zo. Veel goedkoper dan ATX, en krachtiger over het algemeen, die dingen kunnen vaak wel richting de 20A leveren op 12V.
Het totaal benodigde amperage is dan ongeveer 22 Ampere. Een Enermax 550W PSU is de enige die ik ken die dat net aan zal kunnen. Voor je mobo moet je er van uitgaan dat de 10A een beetje overdreven is. 75% daarvan zal je echter voor je stabiliteit zeker wel nodig hebben. Dat is dus 7.5A. De 12 voor de peltier ligt denk ik redelijk in het te verwachten verbruik. Daadwerkelijk denk ik dus dat er zeg 20A verbruikt zal worden.
De 25A van de Enermax is een max. waarde. Voor continue belasting moet je uitgaan van 80% van max. 0.8X25=20A.
Met een enermax 550W PSU kan het denk ik net. Maar dan ook net!
Verstandiger is het om een 300W PSU voor je systeem te nemen, en een aparte PSU voor je peltier. Daarvoor kan je dan het beste een 400W AT voeding nemen of zo. Veel goedkoper dan ATX, en krachtiger over het algemeen, die dingen kunnen vaak wel richting de 20A leveren op 12V.
Verwijderd
Ik heb ook een extra voeding gekocht voor mijn 80watt TEC. Een 250watt die op 12V 13A levert. Lijkt me meer dan genoeg. De peltier doet op 15,9V 8A.
Greetz
Greetz
Maar hoe heb je die dan bevestigd in je kast(er vanuit gaande dat dat ding in je kast zit). Hoe zit die peltier er op aan gesloten(wat voor soort kabels). Is die tweede voeding dan ook gekoppeld aan je power-switch of heb je gewoon twee knoppies?
;(Damn ik zou toch eens wat weer electro-techniek moeten gaan studeren.(zie topic Dapny);(
;(Damn ik zou toch eens wat weer electro-techniek moeten gaan studeren.(zie topic Dapny);(
Verwijderd
Allemaal leuk en aardig, maar hoe ga je dan 200+ Watt aan hitte afvoeren, ben je waterkoeling van plan ??
(150 van de peltier en 60/70 van de CPU)
En ja, de 550 Enermax zal het wel aankunnen, je kunt ook echter een losse 150 watt 12 volt voeding kopen, is een stuk goedkoper. Daar moet je dan even naar zoeken, bij de plaatselijke electronica boer. (umhh 12 volt 15 amperes o.i.d., zal wel een bouwpakket worden..)
Die Enermax 550 kost een gulden per watt, 550 pietermannen....
Wat brengt je op het idee met een peltier aan te vangen, je zal heel wat knutsel ervaring nodig hebben om dat alles te laten draaien, en aan waterkoeling zal je dan ook niet kunnen ontsnappen.
Ennehhhh, als je toch zo zwaar gaat investeren, waarom begin je dan niet meteen met een Tbird 1300 ???? Dan heb je een veel beter kans om flink hoog te komen dan met een Tbird 900.....
(150 van de peltier en 60/70 van de CPU)
En ja, de 550 Enermax zal het wel aankunnen, je kunt ook echter een losse 150 watt 12 volt voeding kopen, is een stuk goedkoper. Daar moet je dan even naar zoeken, bij de plaatselijke electronica boer. (umhh 12 volt 15 amperes o.i.d., zal wel een bouwpakket worden..)
Die Enermax 550 kost een gulden per watt, 550 pietermannen....
Wat brengt je op het idee met een peltier aan te vangen, je zal heel wat knutsel ervaring nodig hebben om dat alles te laten draaien, en aan waterkoeling zal je dan ook niet kunnen ontsnappen.
Ennehhhh, als je toch zo zwaar gaat investeren, waarom begin je dan niet meteen met een Tbird 1300 ???? Dan heb je een veel beter kans om flink hoog te komen dan met een Tbird 900.....
Verwijderd
Koop een ringkerntrafo, met bv. 20000uF elco's en een gelijkrichter die bv. 35Amps kan hebben; voor ongeveer 175,- guldens kan je heel wat Tec's aansluiten + voordeel is gescheiden van je pc voeding!
P.S. Bouw er een inschakelvertraging bij, anders kan je misschien bij de stoppen kast gaan staan.
P.S. Bouw er een inschakelvertraging bij, anders kan je misschien bij de stoppen kast gaan staan.
Pagina: 1