Toon posts:

Externe geluidskaart met surround-mogelijkheden

Pagina: 1
Acties:
  • 2.271 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Nu ik mijn Windows-machine enkel nog gebruik voor videomontages, moet ik helaas ook mijn surround-set missen. Best wel jammer en alhoewel er geluid uit de speakertjes van de iBook komt, is het toch niet hetzelfde. Vrolijk begon ik dus rond te zoeken naar een externe geluidskaart die Mac-compatibel was.

Na een tijdje werd ik er minder vrolijk van. Creative Extigy's werken blijkbaar compleet niet door een gebrek aan drivers, het model dat Hercules aanbiedt zou enkel stereo op een Mac geven en die ene third-party driver kost $66. Voor zover ik zie, zijn er geen goedkope externe geluidskaarten te vinden. M-Audio zou wel wat in de aanbieding hebben, maar daar beginnen de prijzen veel te hoog.

Is er een handige tweaker die me naar een compatibele geluidskaart kan wijzen? Dat mag gerust een oud model zijn, als het maar werkt. Het budget ligt onder de €50 en daar zou ik graag niet van afwijken. USB of Firewire heeft weinig belang.

• eaalb
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 31-01 16:15
Je zou eens kunnen kijken naar de Griffin FireWave, al valt deze wel buiten je budget. In Nederland in ieder geval te krijgen via Mailamac a 90 euro 8)7 Ben zelf ook al een tijdje aan het nadenken hoe ik mijn 5.1 setje (met 3,5" mini-jack aansluitingen) aangesloten krijg op mijn Macbook Pro. In de reviews die ik gelezen heb komt die FireWave goed naar voren.
Kennis van me heeft zo'n goedkoop Hercules gevalletje en da's toch niet bepaald om over naar huis te schrijven...geluidskwaliteit zo-zo, af en toe wordt 'ie niet herkend, etc.

FireWave ondersteund als ik het goed heb ook Dolby en consorten, EAX :)

[ Voor 6% gewijzigd door eaalb op 18-11-2007 15:04 . Reden: Regeltje over Dolby toegevoegd... ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 18 november 2007 @ 12:21:
Na een tijdje werd ik er minder vrolijk van. Creative Extigy's werken blijkbaar compleet niet door een gebrek aan drivers, het model dat Hercules aanbiedt zou enkel stereo op een Mac geven en die ene third-party driver kost $66. Voor zover ik zie, zijn er geen goedkope externe geluidskaarten te vinden. M-Audio zou wel wat in de aanbieding hebben, maar daar beginnen de prijzen veel te hoog.
Ik heb hier een Extigy via USB aan mijn MacBook Pro hangen. Die geluidskaart werkt voor 95% zonder problemen (af en toe moet ik zowel USB- als stroomkabel uittrekken). Echter is dit maar 2-kanaalsgeluid.
De Extigy kan ook extern werken (zonder USB-connectie). Dan kan je via optisch digitaal hem een 5.1 signaal geven. Volgens mij lukt dit enkel met DVDs en eventueel andere ondersteunde formaten.

Upmixen van stereo naar 5.1 kan vooralsnog niet.

Verwijderd

Topicstarter
eaalb schreef op zondag 18 november 2007 @ 15:02:

Kennis van me heeft zo'n goedkoop Hercules gevalletje en da's toch niet bepaald om over naar huis te schrijven...geluidskwaliteit zo-zo, af en toe wordt 'ie niet herkend, etc.
Jammer, €29 is natuurlijk een schijntje vergeleken met €99. Die Firewave ziet er goed uit maar het blijft veel geld. Echt uitgebreide info valt er trouwens niet te vinden lijkt me. Terratec heeft wel leuke kaartjes, net als Audiotrak. Sommige claimen dat ze werken onder OSX, anderen weer niet. Eén enkeling heeft een Soundblaster Live External aan de praat gekregen, terwijl iedereen zegt dat het ding normaal gesproken niet werkt. Het lijkt erop dat ik best willekeurig een goedkope kaart op eBay zoek en maar kijk dewelke werkt.

• Sebbo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 04-12-2025
En Arandil, heb je al een kaart gekocht? En zo ja, welke? Ik ben namelijk ook nog op zoek naar een oplossing en die Griffin Firewave is nog steeds vrij prijzig...

Verwijderd

ja kun je niet gewoon via optisch een dolby verserker aansturen? of werkt dat niet via optisch?

Verwijderd

Topicstarter
Sebbo schreef op donderdag 07 februari 2008 @ 11:15:
En Arandil, heb je al een kaart gekocht? En zo ja, welke? Ik ben namelijk ook nog op zoek naar een oplossing en die Griffin Firewave is nog steeds vrij prijzig...
Nee, nog niet. Ik zit helaas met een zeer krap budget de laatste tijd en dan moeten extraatjes zoals deze wachten. Moest je zelf resultaten hebben, deel ze gerust mee :)

• domi235
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07-12-2021

domi235

Magic!

Verwijderd schreef op donderdag 07 februari 2008 @ 15:31:
ja kun je niet gewoon via optisch een dolby verserker aansturen? of werkt dat niet via optisch?
Een Macbook Pro heeft inderdaad een gecombineerde audio uitgang die zowel analoog en optisch ondersteunt. Een iBook heeft alleen een analoge uitgang :)

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.

• Kapitein Prozac
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09-01 00:36
Ik heb de Griffin FireWave aangesloten op m'n Mac Mini en daarvoor op m'n Cube. Ik gebruik em niet in combo met een surround setje maar met een hoofdtelefoon terwijl de Mini middels de gewone weg is aangesloten op m'n stereo. Switchen tussen de twee doe ik middels SoundSource. Geluid vind ik prima maar ik ben dan ook geen echte kenner. Afgezien daarvan was de installatie een breeze op de Cube en later de boel overgezet middels migratie op de Mini. En toen ook nog Leopard als upgrade eroverheen. Geen problemen, geen storing, geen cpu op hol, niet wegvallen, gewoon saai, net zoals een Mac eigenlijk :P

• spork
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:14
en heeft iemand een oplossing voor een 5.1 of 7.1 set nu de firewave niet meer te koop is?? :?

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
spork schreef op zondag 23 augustus 2009 @ 23:58:
en heeft iemand een oplossing voor een 5.1 of 7.1 set nu de firewave niet meer te koop is?? :?
http://shop.ebay.nl/?_fro..._sacat=See-All-Categories

• BigJeff
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 30-03-2022
Ik gebruik zelf de Extigy met optisch digitaal..
DVD's (en ISO's etc.) die een 5.1 geluidstrack hebben speelt hij goed af.
100% 5.1

Wanneer ik een DVD (of ISO etc) zonder 5.1 track heb,
Dan druk ik op het knopje, naast/boven het volume.. , (CHSS)
die verspreid het over alle kanalen.
Wat ook nog wel eens goed wil klinken.
Upmixen is dus geen probleem (? of begrijp ik het principe van upmixen verkeerd?)

Ik heb dat knopje standaard aan staan (CHSS)
omdat ik meer muziek luister dan films kijk.
En ik dus op die manier uit al mijn boxjes muziek heb.

Wanneer ik een 5.1 film kijk, doe ik die dus uit..
Heb namelijk het gevoel dat dan de orginele 5.1 track beter uit komt.

Omdat wanneer je optisch gebruikt je volume toetsen niet meer kunt gebruiken,
maak ik gebruik van een programma genaamd: Soundflowerbed.
Wil nog wel eens crashen.. maar na een film kijken moet ik die dus even relaunchen, geen probleem.
Met dat programma werken mijn volume knoppen namelijk wel gewoon..
Programmas, als DVD speler (die dus echt op optisch staan) blijven echt wel op maximaal volume staan. (trekken zich niets aan van de volume knoppen dus)

Ik heb vervolgens mijn apple remote en de extigy remote in ingesteld op mijn one for all afstandsbediening. zodat ik bij het filmkijken het volume dus zachter kan doen met de functies van de extigy en verder kan drukken of pauzeren met de functies van de apple remote.

Heb de Extigy van marktplaats of speurders (weet ik niet meer) voor 40 euro o.i.d.
En ik geniet nu van 5.1 geluid en 2.0 met mijn Logitech X-530 setje (gekocht omdat ze maar 70 euro was bij de MediaMarkt)
Die heeft zonder Extigy (en heel wat kabels) geen optische ingang.. met mijn extigy nu dus wel..
Werkt perfect...
Pagina: 1