Toon posts:

Syncmaster 226bw : kleurovergangen lijken 16 bits ??

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb sinds kort mijn CRT verkocht, en een syncmaster 226BW gekocht, alleen zit ik nu met het volgende. De kleuren en contrast zijn minder als die van mijn CRT, maar dat had ik wel verwacht aangezien het een lcd is. Maar ik werk best veel met graphische programma's, oa photoshop en 3dsmax. En nu merk ik dat bij de gradients (kleurovergangen), het eruit ziet alsof mijn kleuren 16 bits zijn. Ik heb meerdere testjes geprobeerd, en bij alles zijn de overgangen niet vloeiend, maar nogal blokkerig.

Ik weet nu niet of dit aan Vista ligt, of aan mijn beeldscherm. Ik heb een voorbeeld toegevoegd, dus hoor graag van de anderen met zo een scherm of hun wel vloeiende overgangen hebben.

Ik draai overigens onder Vista 32bit overigens, en heb een 6600GT videokaart.

Afbeeldingslocatie: http://img150.imageshack.us/img150/4277/testda5.jpg

Verwijderd

Dit plaatje ziet er gewoon goed uit.

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 14-07 14:59

Sebazzz

3dp

Nee, ik heb het ook. XP en een 205BW. Slecht kleurenprofiel denk ik.
Adobe klaagt er ook over. Ik geloof niet dat ik het op Ubuntu heb.

edit: Ook.

[ Voor 22% gewijzigd door Sebazzz op 18-11-2007 10:02 ]

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:39
Sebazzz schreef op zondag 18 november 2007 @ 09:54:
Nee, ik heb het ook. XP en een 205BW. Slecht kleurenprofiel denk ik.
Adobe klaagt er ook over. Ik geloof niet dat ik het op Ubuntu heb.

edit: Ook.
Heb ook 205bw en het ziet er wel goed uit...(met windows xp)

http://specs.tweak.to/16567

• r.marijnissen
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14-07 19:17

r.marijnissen

sapphire512mb

Ligt eraan wat je er goed vind uit zien niet....

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 14-07 14:59

Sebazzz

3dp

Oh, vergeten te zeggen: Laatst wees een vriend me erop dat het wel een aan magiccolor zou liggen. Als je dat uitzet heb je er opeens geen 'last' meer van.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Verwijderd

Topicstarter
Sebazzz schreef op zondag 18 november 2007 @ 14:40:
Oh, vergeten te zeggen: Laatst wees een vriend me erop dat het wel een aan magiccolor zou liggen. Als je dat uitzet heb je er opeens geen 'last' meer van.
Net uitgezet, maar heb er nog steeds last van :( Heb ook al een ander kleurenprofiel geprobeerd, maar helpt helaas ook niet. Er moeten toch meer mensen zijn die hier last van hebben ?

• Zerora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07-07 20:17

Zerora

Ik Henk 'm!

Al met Naturel Color gespeeld. Bij mij verbeterde dat het beeld wel enorm namelijk.

Ik heb hier een 206BW

[ Voor 3% gewijzigd door Zerora op 18-11-2007 16:45 ]

Trans-life! :::: "All things change, whether from inside out or the outside in. That is what magic is. And we are magic too."

• ReseT
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Ik denk dat het te maken heeft met je monitor. Je samsung heeft waarschijnlijk een TN-paneel(6bit) erin zitten en kan 262.144 kleuren weergeven. Die dan geinterpoleerd(goede woord?) naar de 16.2M aantal kleuren worden gerekt.
De alternatief is dus een MVA/PVA/(S)-IPS(8bit) monitor te kopen die wel de volledige RGB range kleuren kan weergeven.
Aantal kleuren

Bij een CRT monitor wordt de helderheid (brightness) van alle pixels geregeld door drie elektronenstralen (iedere kleur zijn eigen straal). Bij TFT schermen wordt, wat helderheid betreft, iedere subpixel apart digitaal aangestuurd.

Een extreem belangrijk punt is het aantal bits waarmee zo�n TFT scherm de subpixels aanstuurt. Stel een TFT monitor zou dit doen met 6 bits, dan zouden er 2^6 = 64 mogelijke helderheidwaarden zijn, per subpixel uiteraard! Aangezien een pixel opgebouwd is uit drie subpixels zouden er dan dus 64^3 = 262.144 verschillende kleuren mogelijk zijn. Het menselijke oog is echter zo goed dat bij dit aantal kleuren, de onderlinge verschillen waarneembaar zijn. Vooral bij detailfoto�s, zoals een foto van de menselijke huid, wordt dit duidelijk.

Een TFT beeldscherm dat gebruik maakt van 8 bits om de helderheid te regelen is beter. Op die manier 2^8 = 256 mogelijke helderheidwaarden worden ingesteld en daarmee 256^3= 16.777.216 kleuren worden geproduceerd.Meestal wordt door een fabrikant niet het aantal bits opgegeven maar het aantal haalbare kleuren of de zogenaamde bitdiepte. De bitdiepte is eenvoudig te berekenen door het aantal bits met drie te vermenigvuldigen. Bij 16 miljoen kleuren heeft een TFT scherm dus een bitdiepte van 8 x 3 = 24 bit.

[ Voor 74% gewijzigd door ReseT op 18-11-2007 17:15 ]

ID7T GTX. WP: PUZ-SWM60VAA+ERST30F-VM2EE (cylinder unit)

Pagina: 1