Zoals beloofd, geef ik mijn persoonlijke en beknopte bevindingen over de
Samsung PS50Q91H.
Let op: De Plasma’s zijn beknopt getest met de HQ-DVD en de JPK-DVD.
Het scherm heb ik ingeruild voor de
Panasonic TH-42PV70, het is niet omdat ik ontevreden was over de
Samsung. Maar omdat ik en het vrouwtje het scherm (persoonlijk) toch te groot vond voor in de huiskamer. Het scherm kwam ons te opdringerig en overweldigend over in onze nieuw ingerichte huiskamer.
Doordat de
Panasonic TH-42PV70 in de winkel voorradig was en het scherm ons 250 Euro voordeliger uitkwam dan de Samsung, hebben we dan toch voor de Panasonic TH-42PV70 gekozen.
In het kort: Panasonic TH-42PV70 vs Samsung PS50Q91H
Panasonic TH-42PV70 en de voordelen:
•100Hz
•Recht uit de doos met een zeer goede zwart en kleurweergave, enz...
•Zeer kort: mooi beeld met zachte kleuren/balance en reeds goed afgesteld uit de doos.
•Goed en mooi geluid.
•Afstandsbediening voelt stevig aan en ligt goed in de hand, met de belangrijkste functies.
Panasonic TH-42PV70 en de nadelen:
•Zeer magere en sobere menu-instellingen
•Moeilijk om Tv-zenders te verplaatsen (moet je gelukkig maar 1 keer doen).
•Weinig instellingen voor het beeld/geluid, enz.. (geluid gaat via reciever).
•Geen aansluiting voor hoofdtelefoon (geluid gaat via reciever).
•Slecht 2x Hdmi (Hdmi gaat ook via reciever).
•Minder goede tuner aan boord voor analoog tv-signaal, waardoor het beeld wat soft wordt (wordt later digitaal ).
•Sobere/magere afstandbediening (wordt vervangen door een Logitech 785)
Samsung PS50Q91H en de voordelen:
•Zeer goede, mooie en uitgebreide afstandsbediening met veel extra’s.
•Zeer goede zwartweergave, maar komt niet goed uit de doos en moet afgeregeld worden.
•Gebruiksvriendelijk en uitgebeid menu voor beeld/geluid, aansluitingen, zenders, enz…
•Aansluiting voor de hoofdtelefoon.
•3x Hdmi (waarvan 1 aan de zijkant).
•Zeer goede tuner aan boord voor analoog tv-signaal.
•PIP = beeld in beeld
•Met veel extra’s.
Samsung PS50Q91H en de nadelen:
•Horizontale lijnen (luxaflex) in het beeld. Heb je geen last van, mits je de kamer verduisterd en mag echt geen reden zijn om de aankoop niet te doen.
•Kleuren staan nogal hevig en is moeilijker af te stellen (is persoonlijk).
•Bij de film “Wild Hogs” had ik af en toe een schokkend beeld. Ik moet hierbij wel vermelden dat je echt moet pixelneuken om het steeds te kunnen zien en is bij normaal tv-kijken niet steeds vast te stellen. Bij de Panasonic was dit in het geheel niet merkbaar.
•Het geluid is slecht als je de standaardinstellingen gebruikt. Dit is wel te verbeteren als je alles manueel afstelt via de schuifbalken maar blijft ondermaats.
•De voet voelt wat plastiek en fragiel aan.
•De hoogglans kader vind ik mooi, maar is wel kwetsbaar. Dus krasjes zijn vlug zichtbaar.
Zo zie je maar, dat niet iedere Plasma perfect is en er sommige zaken zijn waar we moeten mee leven.
Toch zijn we van plan, wanneer de prijzen voldoende zijn gezakt bij de Full-HD Plasma's en het aanbod groter wordt.
Onze Plasma te verhuizen naar de slaapkamer, zodat er in de woonkamer een Full-HD Plasma kan komen met Full-HD materiaal