Toon posts:

CPU-fan draait, maar geen beeld, geen beep...

Pagina: 1
Acties:
  • 343 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Na twee jaar enkel een laptop in mijn bezit gehad te hebben, vond ik het wel weer eens tijd om de handjes vuil te maken en weer een nieuw systeem in elkaar te zetten.

Ik heb dan ook afgelopen week bij Cool Prices wat nieuwe onderdelen aangeschaft. Het gaat om het volgende:

- Intel Pentium Dual Core E2160
- ASUS P5L 1394
- Corsair 2GB DDR2 PC6400 800Mhz CL5 (TWIN2X2048-6400 G)
- ASUS nvidia EN6200LE
- Samsung 320GB SATA II 7200RPM 16MB (HD321KJ)
- 350Watt no name voeding (bij paradigit gekocht)

Dat heb ik in elkaar gezet met een oude DVD-drive erbij in een oude bigtower. Ik heb alle voedingskabels aangesloten zoals het hoort en daarnaast zijn de SATA en IDE kabels ook niet zo'n probleem.

Vol goede moed drukte ik vervolgens op de powerbutton. De CPU-fan begint te draaien, waarna ik geen enkel biep kan horen (in de kast zit een speakertje). Verder krijg ik geen beeld. Het vreemdste is nog wel dat de fan in eerste instantie heel fanatiek gaat draaien, maar na een paar seconden een raar geluid maakt en een behoorlijk aantal toeren langzamer gaat draaien (dit kan natuurlijk ook gewoon normaal zijn als de cpu niet te heet is, maar dat weet ik niet).

Vervolgens heb ik natuurlijk alles eraf gehaald, behalve het geheugen, de cpu, het geheugen en de videokaart. Dit bracht alleen geen verandering in de situatie. Na alleen opstarten met cpu+geheugen(verschillende slots en beide reepjes), cpu+videokaart en enkel de cpu is er nog steeds niets veranderd. Toen ik dat deed heb ik het hele zooitje al uit de kast gehaald, omdat ik weet hoeveel invloed dat kan hebben.

Ik heb verder geen andere voeding ter beschikking op dit moment, want ik denk dat dit de veroorzaker kan zijn. Daarnaast kan het natuurlijk ook heel goed de cpu of het mobo zijn.

Ik weet het op dit moment niet meer en aangezien ik de voeding bij een andere shop heb gehaald dan de mobo en cpu is het wel heel erg handig voor me om dit te weten te komen.

Ik hoop dat jullie nog ideeën hebben op deze (hopelijk) rustige zaterdagavond.

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09:10

M2M

medicijnman

klinkt heel stom, maar ik zou eens je voeding checken (met name alle kabeltjes. Ook diegene die op het moederbord moet speciaal voor de processor). En als je dan toch bezig bent uiteraard even kijken of je geen kortsluiting maakt met afstandsbusjes. die krengen zijn namelijk vreselijk als het gaat om een nieuw moederbord in een oudere kast plaatsen.

en misschien dat je op support.asus.com de piepjes kunt natrekken :)

-_-

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor je reactie! :)
M2M schreef op zaterdag 17 november 2007 @ 18:42:
klinkt heel stom, maar ik zou eens je voeding checken (met name alle kabeltjes. Ook diegene die op het moederbord moet speciaal voor de processor).
Ik heb even gechecked en alles lijkt goed te zitten. In de 24pins connector mist echter 1 enkeldraadje, maar dat zal wel kloppen neem ik aan.
En als je dan toch bezig bent uiteraard even kijken of je geen kortsluiting maakt met afstandsbusjes. die krengen zijn namelijk vreselijk als het gaat om een nieuw moederbord in een oudere kast plaatsen.
Ik heb alles uit de kast gehaald en draai het nu op mijn bureau, op de anti-statische verpakking van mijn mobo. Moet kunnen toch?
en misschien dat je op support.asus.com de piepjes kunt natrekken :)
Ik heb nog geen enkel biepje te horen gekregen ;( Ik zou willen dat het moederbord in ieder geval een beetje met me wil communiceren, volgens mij mag ie me niet.

Maar even serieus verder. De fan klinkt nu wel weer normaal. geen downspin na het starten. Verder brandt het ledje op het mobo gewoon. Ik hoor alleen verder niets. Totaal niets geruststellends.

Er lijkt me iets hartstikke dood.

Bedenk me nu wel ineens dat ik het BIOS misschien nog niet correct genoeg gereset heb. Nog eens proberen!

Hebben jullie verder nog ideeën?

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het BIOS nu zeer zeker wel goed geflashed, maar er veranderd nog steeds niets.

Zal ik nu eerst eens kijken of het de voeding is, of moet ik het moederbord en de cpu maar gewoon terugsturen? Ik weet nu niet wat het slimste is.

Verwijderd

Heb je de powercable van de cpu er in? 4 pins gevalletje naast je processor. Lijkt verdacht veel daarop.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Zonder te testen met een andere voeding is hier heel weinig over te zeggen, dan is het gewoon gokwerk wat het zou kunnen zijn. Dus leen iig eens een andere voeding en kijk wat dat doet.

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23-05 14:26

Sebazzz

3dp

Verwijderd schreef op zaterdag 17 november 2007 @ 19:35:
Heb je de powercable van de cpu er in? 4 pins gevalletje naast je processor. Lijkt verdacht veel daarop.
Mijn M2N-SLI Deluxe moederbord piept gewoon als ik die er niet in hebt zitten ;)
Dit lijkt me eerder een voedingprobleem.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 17 november 2007 @ 19:35:
Ja, zit er in.
Terw_Dan schreef op zaterdag 17 november 2007 @ 19:37:
Zonder te testen met een andere voeding is hier heel weinig over te zeggen, dan is het gewoon gokwerk wat het zou kunnen zijn. Dus leen iig eens een andere voeding en kijk wat dat doet.
Ja dat lijkt me ook de beste oplossing. Zou het mogelijk zijn dit even vlug bij paradigit te testen? Betwijfel of ze dat leuk vinden, maar een beetje service geven kan natuurlijk geen kwaad.

Ik ken namelijk verder niemand in debuurt die een voeding heeft met zo'n extra grote ATX aansluiting. Zijn die 4 extra draadjes in de grote ATX aansluiting noodzakelijk om te booten?

Verwijderd

Topicstarter
Sebazzz schreef op zaterdag 17 november 2007 @ 19:43:
[...]
Mijn M2N-SLI Deluxe moederbord piept gewoon als ik die er niet in hebt zitten ;)
Dit lijkt me eerder een voedingprobleem.
Ja daar heb heb je ook een punt. Ik sluit het moederbord nog niet uit, want als die volkomen brak is geeft ie natuurlijk ook geen piepjes. De processor lijkt me prima in orde, want die heb ik er net ook even uit gehaald en dan nog piept het moederbord niet (moet ie volgens mij normaal wel doen?).

Verder vind ik het ook frapant dat er totaal níets warm wordt. Ik heb best wel wat kapotte moederborden gehad en dan nog werden de Northbridge en soms ook de Southbridge gewoon warm. Alles blijft hier ijskoud, behalve dan in de buurt van de PCI-express aansluiting. dat voelt ietsje warmer aan. Suggereert dit niet dat het zeer waarschijnlijk de voeding is? Aan de andere kant brand het ledje op de mobo wel, en draait de fan van de psu ook gewoon.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op zaterdag 17 november 2007 @ 19:44:
Ja dat lijkt me ook de beste oplossing. Zou het mogelijk zijn dit even vlug bij paradigit te testen? Betwijfel of ze dat leuk vinden, maar een beetje service geven kan natuurlijk geen kwaad.

Ik ken namelijk verder niemand in debuurt die een voeding heeft met zo'n extra grote ATX aansluiting. Zijn die 4 extra draadjes in de grote ATX aansluiting noodzakelijk om te booten?
Waarom niet gewoon proberen, als je aangeeft twijfels te hebben bij de voeding kunnen ze hem best voor je testen.

[ Voor 3% gewijzigd door TERW_DAN op 19-11-2007 14:34 ]

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23-05 14:26

Sebazzz

3dp

Als je een multimeter hebt, moet je eens proberen je voeding na te meten. En weet je zeker dat je stekkers van je behuizing goed op het moederbord geprikt zijn, inclusief de speaker ;)

Die vier extra draadjes zullen waarschijnlijk -12v, -5v, GND, GND zijn. Waarschijnlijk uit kostenbesparing eruit gelaten. Veel moederborden hebben dit niet nodig, maar sommige dus wel.

offtopic:
Vergeet de Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/tweakers/images/icons/edit.gif knop niet te gebruiken

[ Voor 22% gewijzigd door Sebazzz op 17-11-2007 20:03 ]

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Verwijderd

Topicstarter
Terw_Dan schreef op zaterdag 17 november 2007 @ 19:56:
[...]

Waarom niet gewoon proberen, als je aangeeft twijfels te hebben bij de voeding kunnen ze hem best voor je testen.
Ja, idd. Dat moet dan alleen even wachten tot maandag. Vet kut! ;)

Ik zat net nog even te neuzen naar die ATX aansluiting. Dat draadje dat ontbreekt is gewoon de -5v aansluiting. Lijkt me toch niet normaal? Verder verklaart het ook dat de DVD gewoon gingen spinnen en voor de rest alles lijkt te kloppen. Lijkt me een vrij slordig foutje als dat echt niet zo hoort.
Sebazzz schreef op zaterdag 17 november 2007 @ 20:00:
Als je een multimeter hebt, moet je eens proberen je voeding na te meten. En weet je zeker dat je stekkers van je behuizing goed op het moederbord geprikt zijn, inclusief de speaker ;)

offtopic:
Vergeet de [afbeelding] knop niet te gebruiken
Multimeter heb ik helaas niet, verder heb ik al een aantal keer gechecked of alles goed zit en dat lijkt wel zo te zijn. Speaker bleek idd niet goed te zitten. Kabeltje op de speaker hing los. Ga nu kijken wat ik er aan kan doen.

offtopic:
Bedoel je dat ik de eerste post moet bijwerken, of gewoon tijdens het gesprek door? :P

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 17-11-2007 20:13 ]

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18:50
evenseven ben je er al uit?
ik heb nagenoeg hetzelfde probleem, maar mijn mobo doet het niet als ik die 4pins connector erin stop, en krijg hetzelfde als jij als ik alleen de 24pins atx aansluit

Verwijderd

Topicstarter
cryptapix schreef op zondag 18 november 2007 @ 17:33:
evenseven ben je er al uit?
ik heb nagenoeg hetzelfde probleem, maar mijn mobo doet het niet als ik die 4pins connector erin stop, en krijg hetzelfde als jij als ik alleen de 24pins atx aansluit
Ja het is gelukt! Ik heb het geprobeerd met een voeding van een huisgenoot. Had enkel een 20pins ATX connector en een p4 aansluiting, maar hij deed het wel. XP geinstalleerd en alles prima, maar mijn huisgenoot wilde natuurlijk zijn voeding terug. Dus ik de voeding eruit gehaald en nog maar weer eens die andere proberen. Alles doet het perfect! BIOS pcProbe geven aan dat alle voltages goed zijn, geen enkel probleem meer.

Wat is het verschil bij jou dan als je wel of niet de 4pins connector erin stopt?

• Zygivt
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18-05 15:48

Zygivt

Evenaren en overtreffen

pci bus overgeclockt of een verkeerde scherm frequentie? De omschrijving leek precies op het probleem wat ik ook heb gehad.

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22-05 16:51

Deathchant

Don't intend. Do!

ik had bij mijn P4C800Deluxe hetzelfde probleem. het kwam doordat ik de CPU koeler te strak aangedraaid had, waardoor ik via de postreporter te horen kreeg: system failed CPU test. Door de druk werden enkele soldeerpuntjes met elkaar verbonden ofzoiets. (foutje in moederbord).

Misschien is dit een soortgelijk probleem?

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Pagina: 1