Toon posts:

AIT Radeon 9800 XT vervangen

Pagina: 1
Acties:
  • 244 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Goedemiddag!

Ik heb momenteel een ATI Radeon 9800 XT (256mb) videokaart... Deze heb ik nu zo'n 3 / 4 jaar en hij begint steeds meer mankementen te vertonen (kaart blijft hangen, koeling doet het niet altijd etc etc)... Nu wil ik dus graag een nieuwe videokaart (min. 512 mb) maar ik heb geen flauw idee of de videokaarten van de laatste tijd wel in mijn pc kunnen...

Ik heb wel gezocht en onderandere de Sapphire ATI X1950PRO,512MB gevonden, nu heb ik al gekeken of deze een AGP slot heeft en dat heeft hij ook. Maar nu de vraag, kan ik deze wel in mijn pc plaatsen als vervanging van mijn oude ATI Radeon 9800 XT? En misschien weten jullie wel veel betere kaarten die ik kan nemen, advies is altijd welkom.

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 14-07 13:36

M2M

medicijnman

wel moederbord heb je? er zijn namelijk verschillende soorten AGP sloten. Waarschijnlijk gaat het gewoon passen, en moet je alleen ff kijken naar je voeding (of die wel genoeg power kan levern) en ook even kijken of de nieuwe videokaart geen overkill is voor je systeem. zo'n dikke videokaart op een P3 systeem met 256 mb geheugen zal geen zoden aan de dijk zetten.

-_-

• IceClub
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 05-07-2025
Heb zelf ook een Asus 9800XT gehad heb een paar maanden terug met pensioen gestuurd en heb er ook Sapphire ATI X1950PRO 512MB ingezet. Niks geen problemen mee gehad

Verwijderd

Als je mobo AGP 8x ondersteunt en je voeding is een A-merk die het aankan (zo rond de 300W zou ruim voldoende moeten zijn) voorzie ik geen problemen.

Verwijderd

Je kan er toch wel vanuit gaan dat een 9800XT AGPx4 ondersteund? :) Dan kan je namelijk ook een Sapphire kaart plaatsen. Vaak werken 8x kaarten ook op 4x sloten, en de snelheidswinst van 4x naar 8x is marginaal.

Verwijderd

Topicstarter
Het is een Dell computer met een voeding met 305 Watt max. Ik heb geen idee wat voor een moederbord erin zit. Wel zit er een Pentium 3,2 Ghz processor in met 1 Gb DDR PC3200 geheugen.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 17 november 2007 @ 14:30:
Je kan er toch wel vanuit gaan dat een 9800XT AGPx4 ondersteund? :) Dan kan je namelijk ook een Sapphire kaart plaatsen. Vaak werken 8x kaarten ook op 4x sloten, en de snelheidswinst van 4x naar 8x is marginaal.
Waar kan ik vinden wat voor AGP ik heb??

Verwijderd

Het tooltje CPU-z heeft een tabblad dat heet "mainboard" onderaan in het schermpje is het dan te vinden.

Ohja, voordat ik het vergeet. Die voeding kan echt niet. 400W a-merk voeding minimaal. Je P4 loopt wel oke met een 1950pro agp.

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 17-11-2007 14:48 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 17 november 2007 @ 14:47:
Het tooltje CPU-z heeft een tabblad dat heet "mainboard" onderaan in het schermpje is het dan te vinden.

Ohja, voordat ik het vergeet. Die voeding kan echt niet. 400W a-merk voeding minimaal. Je P4 loopt wel oke met een 1950pro agp.
Ik heb het volgende gevonden met CPU-z (zeer handige tool! Dankje!):

Graphic Interface:
Version: AGP version 3.0
Transfer Rate: 8x
Max Supported: 8x
Side Band: enabled

De Sapphire ATI X1950PRO ondersteund 8x/4x agp interface. Dit moet dus wel voldoende zijn...

Ik geloof dat je verschillende soorten voedingen hebt? Ik zal eens kijken of ik kan achterhalen wat er in mijn delletje zit...

Verwijderd

voeding van dell zal wel oke zijn.
Het is geen sweex of trust voeding van 20euro
Je kan ook kijken voor een 7600gs op agp die gebruikt nog minder stroom.

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Dat kan zeker wel hoor. Dell voedingen zijn best goed. En al mocht het niet werken kan je altijd nog later een voeding kopen als je problemen krijgt.

Waarom extra geld uitgeven als het niet nodig is ? Zulk soort dingen kan je in mijn mening beter niet zeggen als je het niet zeker weet. Er is een kans dat het te weinig is maar dat is absoluut niet zeker.

Edit: Mijn eigen systeem verbruikt stressed rond de 300W. Dat is alleen met Q6600 @ 3.1GHz, 5 HDD's en X1900XT. Veel en veel zwaarder dan de PC van de TS. Mijn PC zou prima draaien met een 400W voeding en er zit een 460W voeding in. Zeggen dat de TS minimaal 400W van een A-merk nodig heeft is echt onzin.

[ Voor 17% gewijzigd door PilatuS op 17-11-2007 15:54 ]

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
7600gs das minder snel als TS nu heeft.

Eigenlijk is het wel wachten waard op 3850 op AGP, maar weet niet hoe lang het duurt en of hij uberhaupt komt. Die is toch wel ff 2x zo snel als de 1950pro. Wordt de rest van je systeem wel meteen een grote bottleneck though.

1950pro is ook een leuke kaart al weet ik niet wat er voor gevraagt wordt atm.
100E is hij wel waard.

Nukezone FTW

Verwijderd

PilatuS schreef op zaterdag 17 november 2007 @ 15:48:
[...]

Zeggen dat de TS minimaal 400W van een A-merk nodig heeft is echt onzin.
Nou nou, onzin. Onzin is het zeker niet als je bedenkt dat de voeding ook al weer wat ouder is en er een P4 3,2gHz aan hangt.
Bedenk ook even dat de voedingen uit die tijd nog niet bedacht waren op grafische kaarten die veel verbruiken en al helemaal niet op de pci-e stekkers! Nu zou de TS twee twaalf volt lijnen, als hij er überhaupt 2 heeft, met de adapter samenvoegen.
Gaat dat goed, ik durf het niet te zeggen. Dan kies ik liever voor de zeker kant en zeg dat een nieuwe voeding niet verkeerd is.

Verwijderd

AGP = 2x Molex ;) Dus niet PCI-E :)

Verwijderd

Serieus, is die kaart anders?

Maar goed, het is zeker het bedenken waard om de voeding dubbel en dwars te controleren.

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 17 november 2007 @ 16:29:
[...]

Nou nou, onzin. Onzin is het zeker niet als je bedenkt dat de voeding ook al weer wat ouder is en er een P4 3,2gHz aan hangt.
Bedenk ook even dat de voedingen uit die tijd nog niet bedacht waren op grafische kaarten die veel verbruiken en al helemaal niet op de pci-e stekkers! Nu zou de TS twee twaalf volt lijnen, als hij er überhaupt 2 heeft, met de adapter samenvoegen.
Gaat dat goed, ik durf het niet te zeggen. Dan kies ik liever voor de zeker kant en zeg dat een nieuwe voeding niet verkeerd is.
Juist omdat er een P4 aan hangt die veel nodig heeft moet de voeding wel aardig goed zijn. Dell maakt prima spul en ik denk dat het wel zal gaan. Gaat het niet koop dan later een nieuwe voeding, geld uit geven aan iets dat niet nodig is vind ik zonde, zeker bij een wat oudere PC. Een beetje voeding kost zo 50 euro en dat is de helft van de kaart die ie wil kopen.

Een PCI-e stekker zal niet nodig zijn bij een AGP kaart, een molex wel en die is er heus wel. Een 9800PRO die er nu in zit verbruikt ook heus wel wat. Laat de kaart die ie nu koopt 50W meer nodig hebben, dat zou toch wel moeten gaan.

Een nieuwe voeding kan idd geen kwaad maar het is zonde van het geld als het niet nodig is. Bij voorbaat al zeggen dat het nodig is ben ik het niet mee eens. Mocht ie met de nieuwe kaart last krijgen van spontane reboots kan ie altijd nog een voeding kopen.

Verwijderd

Goed, daar heb je ook wel een punt.
Ik dacht alleen aan de leeftijd van de voeding en de mogelijke schade die een instabiele spanning kan veroorzaken...

-peace-

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de handige tips!

Ik was zelf al van plan om eerst met de huidige voeding proberen om lekker stabiel te draaien. Zodra ik merk dat dit niet gaat, koop ik wel een nieuwe.

De kaart die ik wil heb ik nu gezien voor 145 euro, maar kan vast goedkoper. Ik ga even beetje rondkijken, de prijswatch van tweakers is daarbij een erg handige tool!

Even een off-topic vraagje aangezien jullie veel meer verstand hebben:

Ik heb mij laten vertellen dat een moederbord vervangen in een "merk-pc" (dell dus) niet gaat. Nu lijkt mij dit erg sterk en wilde dit even aan jullie navragen? Volgens mij gaat er namelijk gewoon een ATX moederbord in en deze zijn in overvloed te krijgen :)

Komt er eigenlijk op neer: Pc is nu al aardig oud, ik upgrade nu mijn videokaart voor nog max. 2 jaar. Daarna wil ik misschien mijn pc helemaal upgraden en als het kan gewoon in mijn huidge kast :)

Verwijderd

Het enige verschil dat er is met een dubbele rails voeding en een single rails PSU wat eigenlijk dezelfde amperages levert op de 12V lijn, is dat er gescheiden wordt vanaf een bepaalde waarde. Met een single-rail-psu heb je alle 12V componenten op 1 rail draaien, die bijv in 3D modus, het zwaar te verduren krijgt (instabiel) of zodra de CD-Rom speler eens dik gaat opspinnen. Omdat er dan op dat moment een berg stroom getrokken wordt heb je kans dat de prik die er nodig is om je CPU te voorzien, net even te weinig is en gek gedrag vertonen gaat zoals een spontane reboot.

Bij een dubbele rails heb je de handigheid dat zodra de videokaart stroom trekken gaat, je CPU en / of randapparatuur er geen last van heeft. Opzich is dit meer efficient & stabieler als een single-rails PSU, maar niet per definitie beter.

Het heeft het meeste nut bij een relatief zwaar systeem ook waar bijv een zware kaart aan hangt.

Mooi voorbeeld is dat op mijn werk regelmatig grote bestellingen gedaan worden, en dat men dan een PSU van 2 tientjes neemt. Na 2 maanden krijgen wij dan een RMA-aanvraag omtrend die PSU, en als je dan kijkt wat voor hardware die PSU te voorduren kreeg, dat kan nooit goed gaan op langere termijn, en het risico is er ook dat je de rest van je hardware meeneemt naar z'n grootje. De PSU is daarom het meest belangrijkste component in je Systeem, en daar moet je niet op bezuinigen.

Dell heeft verder wel een Prima-merk PSU, dat is teminste geen Sub-voeding waarmee geadverteerd wordt met Piek-stroom waardes. :)

Verwijderd

ik had een enermax 270watt p4 voeding
Dit had ik er op aan gesloten

intel 805d 2,66hmz@3g (overgeklokt)
asrock 945conroe bordje
2x512mb ddr2 dualchannel
nvidia 7900gt (voor de test later een 6800ultra was toch maar een media center)
1x ide 7200rpm harddisk maxtor
1xdvd fikker.

Ding draaide zonder problemen ook met games

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Verwijderd schreef op zaterdag 17 november 2007 @ 14:42:
[...]

Waar kan ik vinden wat voor AGP ik heb??
Een 3.2 Ghz P4 heeft meestal wel AGP 8x. In ieder geval, als er een 9800 XT in gezeten heeft dan kan je dr ook een X1950 Pro in stoppen. AGP is een standaard die sowieso geen aanpassingen gekend heeft sinds een hele tijd - en dan spreken we over compatibiliteit met 4x-slots en -kaarten.

Ik heb zelf de upgrade van een 9700 Pro naar een X1950 Pro gedaan. Waar je wel rekening mee moet houden is de levensduur van je systeem. Als je binnen afzienbare tijd je complete systeem wil upgraden (een P4 3.2 Ghz is ondertussen al een lagere-middenklassesysteempje in gamemilieus) dan kun je beter de AGP-upgrade skippen.

[ Voor 10% gewijzigd door Borromini op 17-11-2007 17:49 ]

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb afgelopen weekend de videokaart binnen gekregen en meteen ingebouwd!
Ik ben nog niet tegen stroom problemen opgelopen :D

Ik heb meteen even getest met COD4 en het ziet er echt heeeeel goed uit! Alles in hoogste details en het speelt zonder geen enkele probleem!

Tot dus ver ben ik zeer tevreden met de kaart!! Bedankt voor jullie adviezen!

• Tomfish
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18-10-2025
En wat doe je met je 9800XT?
Check evt. me sig...

[Edit]
Welke nieuwe videokaart heb je nu gekocht? Die 1950?

[ Voor 41% gewijzigd door Tomfish op 26-11-2007 18:11 ]

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 14-07 14:36

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

argh weeeeer iemand die doelloos roept dat de voeding niet genoeg is (METEN = WETEN)

(ter vergelijk)

Asus p5k (233@450)
c2d E6300 1,86 @ 3,15Ghz
2GB DDR2 667Mhz XMS2 @ 900 (vraag me niet hoe maar hij doet het :P)
Ati X1950 Pro
2x 250GB Raid 0
1x 120GB
1x 80GB
USB x 6 (allen aangesloten)

dit op een 360WATT voeding !!

KPN - Vodafone Ziggo Partner

Verwijderd

Jaja, het is ondertussen wel duidelijk.

Zelf heb ik echter al meer dan genoeg problemen met voedingen gehad, ook bij vrienden in de pc. Eén pc is zelf in brand gevlogen!!

Daarom ben ik daar wat voorzichtig mee.....
Pagina: 1