Toon posts:

elco vervangen op radeon r360, is dit mogelijk?

Pagina: 1
Acties:
  • 177 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
van een vriend kreeg ik een oude videokaart. toen ik vroeg wat er mee mis was vertelde hij dat er jaren geleden een elco afgebroken was tijdens het plaatsen van een koeler, en dat hij geen zin had om zijn moederbord op te blazen. de videokaart is nooit meer geplaatst. het gaat om een radeon 9800 pro met een r360 core. hier is een afbeelding van de kaart:
700KB aan plaatje vind ik toch wat groot. Maak eens gebruik van de "Check Images" button, die zal je vertellen dat het geheel te breed is. Maak dus eens een thumbnail en link naar je grote plaatje mbv url-tags.
het gaat om het onderdeel linksboven, waar "2.2 FALCO 0406" op staat.
is het mogelijk om dit onderdeel te vervangen?

-waar is het "2.2 FALCO 0406" onderdeel eventueel te krijgen
-welke temperatuur moet de soldeerbout zijn
-welk type soldeerbout
-welk type soldeersel

als het lukt dan ben ik erg blij: ik heb dan een reserve 9800 pro erbij.
het onderdeel lijkt op 4 punten te gesoldeerd te moeten worden worden, de 2 kleinste puntjes zijn 1mm groot en zitten 0,5 mm uit elkaar. ik heb overigens geen ervaring met solderen (jaaaaren gelden in de 2e klas bij techniek, lol) maar heb wel een aantal vrienden die wellicht kunnen helpen met het daadwerkelijke solderen.

[ Voor 10% gewijzigd door Ultraman op 17-11-2007 14:07 ]

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 14-07 13:36

M2M

medicijnman

Verwijderd schreef op zaterdag 17 november 2007 @ 13:44:
van een vriend kreeg ik een oude videokaart. toen ik vroeg wat er mee mis was vertelde hij dat er jaren geleden een elco afgebroken was tijdens het plaatsen van een koeler, en dat hij geen zin had om zijn moederbord op te blazen. de videokaart is nooit meer geplaatst. het gaat om een radeon 9800 pro met een r360 core. hier is een afbeelding van de kaart:
[afbeelding]
het gaat om het onderdeel linksboven, waar "2.2 FALCO 0406" op staat.
is het mogelijk om dit onderdeel te vervangen?

-waar is het "2.2 FALCO 0406" onderdeel eventueel te krijgen
-welke temperatuur moet de soldeerbout zijn
-welk type soldeerbout
-welk type soldeersel

als het lukt dan ben ik erg blij: ik heb dan een reserve 9800 pro erbij.
het onderdeel lijkt op 4 punten te gesoldeerd te moeten worden worden, de 2 kleinste puntjes zijn 1mm groot en zitten 0,5 mm uit elkaar. ik heb overigens geen ervaring met solderen (jaaaaren gelden in de 2e klas bij techniek, lol) maar heb wel een aantal vrienden die wellicht kunnen helpen met het daadwerkelijke solderen.
ik wens je zowieso veel succes... dit gaat niet gemakkelijk zijn. Het solderen niet, EN het vinden van je elco niet. Laat staan dat het werkend er uit komt.

maar als de elco afgebroken is, dan moet terugplaatsen en vastsolderen toch voldoende zijn? ik ken namelijk zo geen winkels die een elco hebben.

oow ja, maak thumbnails van je plaatjes. Het duurde een eeuwigheid voordat het op mijn scherm kwam.. 700 kb.

-_-

Verwijderd

Topicstarter
M2M schreef op zaterdag 17 november 2007 @ 13:48:
[...]

ik wens je zowieso veel succes... dit gaat niet gemakkelijk zijn. Het solderen niet, EN het vinden van je elco niet. Laat staan dat het werkend er uit komt.

maar als de elco afgebroken is, dan moet terugplaatsen en vastsolderen toch voldoende zijn? ik ken namelijk zo geen winkels die een elco hebben.

oow ja, maak thumbnails van je plaatjes. Het duurde een eeuwigheid voordat het op mijn scherm kwam.. 700 kb.
als ik een thumbnail maak en opsla als jpg dan is door de compressie 2.2 falco etc niet meer te lezen. .png is zelfs nog groter dan die 700kb die je noemt.
in oude topics lees ik: ga naar de electronica boer, dus zo moeilijk kan het niet zijn toch?
een graag nuttige reply de volgende keer, please :)

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Dat is geen elco maar een spoeltje. Elco's zijn in alle soorten en maten te krijgen, spoeltjes in dat model nauwelijks (voor zover ik weet).
Gezien de huidige waarde van de kaart is mijn conclusie duidelijk denk ik.

🖥️ | 🏎️ | 🚙

• 0fbe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 05:50
Sowieso is het een Elco maar een spoel. Welke overigens met een beetje vaardigheid te vervangen is...

spuit 11 :/

[ Voor 13% gewijzigd door 0fbe op 17-11-2007 14:12 ]

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-07 15:10

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Verwijderd schreef op zaterdag 17 november 2007 @ 14:04:
als ik een thumbnail maak en opsla als jpg dan is door de compressie 2.2 falco etc niet meer te lezen. .png is zelfs nog groter dan die 700kb die je noemt.
Volgens mij heb je het nut van een thumbnail niet begrepen. Dat is gewoon een verkleining van een groter plaatje, dat de boel niet leesbaar is maakt niet uit je praat immers over een klein voorbeeldplaatje. Vervolgens kun je die linken naar je grote plaatje, mooiste om dat te doen is denk ik
code:
1
[url=<link naar grote plaatje][img]<link naar thumbnail>[/img][/url]
in oude topics lees ik: ga naar de electronica boer, dus zo moeilijk kan het niet zijn toch?
Ben je er al geweest? Misschien dat die je meer kan vertellen. Hoewel het me sowieso erg lastig lijkt om exact hetzelfde spoeltje te krijgen, misschien kun je iets van vergelijkbaars krijgen.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 13:01
Misschien kan je ergens een kapotte kaart om de kop tikken en die als donor gebruiken?
(zag net eentje op ebay (in België) staan voor €20 + €5 verzending)

[ Voor 28% gewijzigd door Malantur op 17-11-2007 14:15 ]

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

• MAXed_out
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23-06 21:50
Het enige onderdeel met "2.2 FALCO 0406" er op geprint dat ik kan zien lijkt meer op een spoel als een elco of ik heb het verkeerd gezien.
Een elco is redelijk goed te verkrijgen bij elektronica shops ( zie groothandel kopje onder: http://elektronica.startpagina.nl/ )
Spoelen kan je waarschijnlijk ook wel vinden maar op welke eigenschappen je moet letten kan ik je niet vertellen.

Verwijderd

Topicstarter
timcooijmans schreef op zaterdag 17 november 2007 @ 14:12:
Sowieso is het een Elco maar een spoel. Welke overigens met een beetje vaardigheid te vervangen is...

spuit 11 :/
kan je hier iets meer over vertellen? bvd

• 0fbe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 05:50
Verwijderd schreef op zaterdag 17 november 2007 @ 14:14:
[...]

kan je hier iets meer over vertellen? bvd
Wat wil je weten? Je kan de spoelen bestellen op http://www.falco.com/ (dat is de fabrikant) je zult alleen even de goede maat/waarde moeten zoeken... Als dit je eerste keer solderen is raad ik je niet aan om het te doen gezien het feit dat je snel een condensator kan aantikken etc...

Verwijderd

Topicstarter
Malantur schreef op zaterdag 17 november 2007 @ 14:13:
Misschien kan je ergens een kapotte kaart om de kop tikken en die als donor gebruiken?
(zag net eentje op ebay (in België) staan voor €20 + €5 verzending)
ik heb een defecte r300 / radeon 9700 pro liggen, deze heeft echter geen spoel aan boord die er op lijkt.

over de waarde van de kaart gesproken, op de huidge 9800 pro kan ik perfect cod/ut2004/ guild wars en farcry spelen met alles op ultra, voor mij is het dus genoeg reden om zo'n kaartje "gratis" als reserve achter de hand te houden.

hoeveel zou een dergelijk spoeltje ongeveer kosten? het is zo dat ik rond de 40 euro een extra 9800 pro zou kunnen kopen via marktplaats.

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Ik moet hier trouwens nog ergens een kapotte 9800 hebben liggen, zal eens voor je kijken.

edit:
en zet direct messages eens aan in je voorkeuren, dat werkt makkelijker

edit2:
Sorry, op de kaart die hier ligt (Sapphire 9800) zitten die spoelen niet

[ Voor 50% gewijzigd door MadMarky op 17-11-2007 15:04 ]

🖥️ | 🏎️ | 🚙

Verwijderd

Topicstarter
timcooijmans schreef op zaterdag 17 november 2007 @ 14:19:
[...]

Wat wil je weten? Je kan de spoelen bestellen op http://www.falco.com/ (dat is de fabrikant) je zult alleen even de goede maat/waarde moeten zoeken... Als dit je eerste keer solderen is raad ik je niet aan om het te doen gezien het feit dat je snel een condensator kan aantikken etc...
thanks, aan deze reply heb ik echt iets, ik probeer dalijk even een elektronicaboer in de buurt van maastricht te vinden, dan neem ik de kaart gewoon voorzichtig mee in een antistatische zak.
hij zal wel de tools en het soldeersel hebben, ik schrijf dan alle types op en dan nodig ik een handige vriend uit (die dus al vaker hele kleine dingen gesoldeerd heeft). ik zal een aantal fotos uploaden, en hierbij neem ik de thumbnails in acht, mr. moderator :), als ik klaar ben ermee, ook zal ik eventuele updates posten.

Verwijderd

Topicstarter
MadMarky schreef op zaterdag 17 november 2007 @ 14:23:
Ik moet hier trouwens nog ergens een kapotte 9800 hebben liggen, zal eens voor je kijken.

edit:
en zet direct messages eens aan in je voorkeuren, dat werkt makkelijker
ik probeer het aan te zetten, ben nieuw hier dus had het nog niet aanstaan. edit: aangezet

trouwens thanks voor alle replies, ik stel het erg op prijs!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 14-07 13:36

M2M

medicijnman

Verwijderd schreef op zaterdag 17 november 2007 @ 14:04:
[...]

hoezo niet nuttig?... het zal wel :)

iig, solderen met 1 mm ruimte tussen de aansluitingen? (of was het een halve mm). Dat is mij nog niet gelukt iig. Wat je wel zou kunnen proberen is een doosje maken waar je de verbinding in soldeerd, en vervolgens het doosje verwijdert om te zorgen dat er geen contact is tussen je ene soldeerpunt en je andere soldeerpunt.

1 mm laat zeker geen ruimte over voor foutjes :)

-_-

Verwijderd

Topicstarter
M2M schreef op zaterdag 17 november 2007 @ 19:11:
[...]

hoezo niet nuttig?... het zal wel :)

iig, solderen met 1 mm ruimte tussen de aansluitingen? (of was het een halve mm). Dat is mij nog niet gelukt iig. Wat je wel zou kunnen proberen is een doosje maken waar je de verbinding in soldeerd, en vervolgens het doosje verwijdert om te zorgen dat er geen contact is tussen je ene soldeerpunt en je andere soldeerpunt.

1 mm laat zeker geen ruimte over voor foutjes :)
ze zitten naast elkaar, met een hele kleine ruimte ertussen, eromheen is echter 1 cm2 vrij
Pagina: 1