Toon posts:

vreemde kuren moederbord

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb sinds kort een vreemd probleem met het opstarten van mijn pc. Als ik mijn pc uitzet en kort daarop weer aanzet dan gaat ie heel even aan (1 sec ofzo) om daarna weer uit te gaan. Dit doet ie een paar keer achter elkaar en stopt er dan mee, hij reageert dan ook niet meer op de powerswitch. Het lampje op het mobo brand wel.

Als ik dan de stekker eruit trek, deze er na een minuutje er weer in doe en vervolgens lang wacht (minstens een half uur) voordat ik de powerswitch indruk dan start ie normaal op. Als ik het te kort erop doe dan doet ie het meestal niet (aan-uit-aan-uit en uiteindelijk niets meer).

Mijn Spec:
Mobo: Asus P5B deluxe
Processor: Intel Core 2 Duo E6300 met zalman koeling
Geheugen: Kingston KVR667D2N5K2/1G (2x 512Mb DDR2) + KVR800D2N5K2 (2x 1024Mb DDR2)
Video: Asus Geforce 7600GT
Voeding: Antec NeoHE 430 EC
Dvd speler, dvd brander en 2 harddisks

Ik heb alle stekkers en schakelaars gecontroleerd en de bios geupdate (V 1216). Ik heb beide geheugen types apart geprobeert. Maar daar kan het volgens mij niet aan liggen, toch? Het lijkt mij eerder het mobo of de voeding?

Heeft iemand enig idee wat hier aan de hand kan zijn? of hoe ik iets anders kan testen?

• Mathijs1
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Dit zijn de symptomen van een defecte voeding, of een bijna-defecte in ieder geval. Vervang je voeding en ik weet voor 99% zeker dat je problemen verholpen zijn.

edit: en welkom op GoT ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Mathijs1 op 17-11-2007 11:07 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Voor het testen kun je hier kijken: Hangen en Opstartproblemen troubleshooter
Grote kans dat het bij je mobo of voeding ligt, dus begin gewoon daar te troubleshooten. Kom je er niet uit, kijk dan gewoon naar de andere onderdelen.

Verwijderd

Topicstarter
dank je.
ik heb nog een 300W zalman voeding, ik zal die eens proberen. Is eigenlijk te weinig Watt, is dat schadelijk?

• Mathijs1
  • Niet online
Je kunt natuurlijk even de niet-broodnodige hardware niet aansluiten zoals niet-OS harde schijven.

Als je echt meer Watt nodig hebt (SLI met een quad core ofzo) dan zal je pc nog niet booten omdat hij te weinig stroom krijgt. Maar 300W is vaak wel voldoende.

[ Voor 45% gewijzigd door Mathijs1 op 17-11-2007 11:25 ]

Verwijderd

Topicstarter
Het lijkt inderdaad aan de voeding te liggen, met de 300watt voeding geen problemen. Wel vreemd die antec was nog geen jaar oud en is volgens mij toch best kwaliteit.

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 24-05 09:10

M2M

medicijnman

Verwijderd schreef op zaterdag 17 november 2007 @ 12:56:
Het lijkt inderdaad aan de voeding te liggen, met de 300watt voeding geen problemen. Wel vreemd die antec was nog geen jaar oud en is volgens mij toch best kwaliteit.
tja, alles kan kapot he... zelfs het beste merk faalt wel eens :)

enfin, zorg iig dat je weer een A-merk voeding als vervanging aanschaft. kijk in het voedingen topic voor a-merken.

-_-

• Xander
  • Laatst online: 00:06
Zit je PC op een geaard stopcontact? Als je PC niet geaard is kan je voeding het wel eens minder lang uithouden...

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• g4wx3
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 27-04 01:19
300 W geeft geen problemen:

In de specificaties van een cpu stelt men bijvoorbeeld 120W (ik heb een P4)
Maar als de cpu toch altijd staat te idlen, heeft ie zeker geen 120W nodig.

Mijn computer heeft een voeding met piek 300W, nominaal 280W. Ik heb 3 HD's draien, een P4 2 latjes ram, en een ASUS moederbord op 800Mhz. Nog nooit problemen gehad met mijn computer.

*Wel wijken de volatges die door het moederbord lopen procentueel gezien veel af van de gewenste voltages, maar niet genoeg om het systeem instabiel te maken.

http://www.softfocus.be/

Verwijderd

Topicstarter
Mijn pc zit wel op een geaard stopcontact, dus daar kan het niet aan gelegen hebben.
Ik heb nu alles op de 300W voeding aangesloten en werk allemaal goed. :-)
Bedankt voor de hulp!

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20-05 20:07

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

Verwijderd schreef op zaterdag 17 november 2007 @ 16:04:
Mijn pc zit wel op een geaard stopcontact, dus daar kan het niet aan gelegen hebben.
Ik heb nu alles op de 300W voeding aangesloten en werk allemaal goed. :-)
Bedankt voor de hulp!
en die antec stuur je rma mag ik hopen ? we mogen toch op zn minst verwachten dat een voeding langer dan 1 jaar meegaat toch ?

KPN - Vodafone Ziggo Partner

• Vrietje
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 21-05 08:08
ik heb zelf ook soort gelijken problemen, en na het na lezen van de troubleshout heb ik toch het iedee dat het de voeding of het moederboard is. de voeding is 2 jaar oud en het moederboard is een paar maanden oud. wat er gebeurt is, als ik de computer aan doe, gaan de lampjes branden de fans slaan aan, hoor de dvd spelers aan slaan en dan valt ie een paar seconde uit en gaat ie weer vrolijk verder met een succesvolle opstart. Maar soms blijft ie telkens uit vallen. En ik heb nu ook al twee keer het bericht gekregen: "previous overclock failed, all settings are set back to default", hoewel ik zelf niks heb overgeclockt.
Pagina: 1