Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Transactiekosten bij gebruik van Rabocard (mastercard)?

Pagina: 1
Acties:
  • 4.997 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb me rotgezocht maar kan het gek genoeg niet vinden...

Wat zijn de transactiekosten als ik een aankoop doe met mijn rabocard (mastercard) in een winkel?
Ik weet namelijk dat als je geld gaat opnemen bij een pinautomaat dit je 4,95 kost... maar ik wil het dus puur gaan uitgeven in een winkel...

En stel je heb een aankoop van 2000 euro terwijl je aan het eind van de maand 1500 op je bank heb staan en je 1000 euro in het rood mag staan, kom je dan 500 euro in het rood staan (waarover je dus rente moet betalen) of wordt het bedrag tot 1500 euro en de volgende maand de resterende 500 euro afgelost (waar je volgens mij nog veel meer rente over moet betalen)?

Bedankt voor jullie hulp :)

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Dat hangt van de winkel af. Wat betreft de transactie kosten dan. Het kost hun namelijk wel een bepaald percentage van het bedrag wat jij uigeeft. De winkel bepaald zelf of ze dat doorberekenen aan de klant of niet.

Eigenlijk vindt ik het not-done dat sommige winkels deze kosten op hun klanten afschuiven, biedt dan de betaalmogelijkheid niet denk ik dan.

Ik ben persoonlijk weinig zaken tegengekomen (zoals horeca gelegenheiden) die er een bedrag bovenop doen als je met een CC betaald.

[ Voor 102% gewijzigd door Gunner op 17-11-2007 10:35 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• Jiriki
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-11 12:14
Volgens de Mastercard voorwaarden mogen de winkels de kosten niet eens doorrekenen, maar het is iets van 3% of 4% in Nederland (dat is, wereldwijd gezien, hoog) kan ik me wel voorstellen dat ze dat liefst wel doen.

De betere winkels bieden het gewoon aan zonder de kosten door te rekenen.

En als je bank het bedrag gewoon afschrijft (dus geen acceptgiro stuurt) dan sta je aan het einde van de maand inderdaad €500 rood...

"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Jiriki schreef op zaterdag 17 november 2007 @ 10:38:
Volgens de Mastercard voorwaarden mogen de winkels de kosten niet eens doorrekenen, maar het is iets van 3% of 4% in Nederland (dat is, wereldwijd gezien, hoog) kan ik me wel voorstellen dat ze dat liefst wel doen.

Ik ken een best wel gerenommeerde webshop die ongeacht het bedrag een toeslag van €7,50 rekent bij het betalen met je creditcard :/

Als ze mensen willen ontmoedigen om hun CC te gebruiken, waarom bieden ze de mogelijkheid dan? :?

Verwijderd

Topicstarter
Gunner schreef op zaterdag 17 november 2007 @ 10:31:
Dat hangt van de winkel af. Wat betreft de transactie kosten dan. Het kost hun namelijk wel een bepaald percentage van het bedrag wat jij uigeeft. De winkel bepaald zelf of ze dat doorberekenen aan de klant of niet.

Eigenlijk vindt ik het not-done dat sommige winkels deze kosten op hun klanten afschuiven, biedt dan de betaalmogelijkheid niet denk ik dan.

Ik ben persoonlijk weinig zaken tegengekomen (zoals horeca gelegenheiden) die er een bedrag bovenop doen als je met een CC betaald.
Oke dat wist ik dus niet... dacht dat dat vanaf mastercard geregeld werd en niet vanaf een winkel... zal het is vragen zo want het betreft de winkel waar ik zelf werk >:)

• Skaah
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-11 18:04
Wat zijn de transactiekosten als ik een aankoop doe met mijn rabocard (mastercard) in een winkel?
Ik weet namelijk dat als je geld gaat opnemen bij een pinautomaat dit je 4,95 kost... maar ik wil het dus puur gaan uitgeven in een winkel...
Ik heb ook een Rabocard, en volgens mij zijn er geen transactiekosten. Ik heb ze nog niet gezien op mijn afschriften.

Verwijderd

Topicstarter
Skaah schreef op zaterdag 17 november 2007 @ 14:43:
[...]

Ik heb ook een Rabocard, en volgens mij zijn er geen transactiekosten. Ik heb ze nog niet gezien op mijn afschriften.
Uitgaande wanneer je koopt bij een winkel? Is dit bij meerdere winkels het geval of baseer je dit op één aankoop?

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:15

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Volgens mij hangt dit af hoe je precies betaald. Pin je dan zit er transactie kosten aan vast, maar ik heb bv in singapore mijn hotel betaald met creditcard (bijna 900 euro) waar geen kosten bij kwamen. (buiten die 1% voor hotel, begreep dat je dan nooit fooi ofzo hoeft te geven). Recent bij kijkshop, was iets van 3% kosten (160 euro), v/d Valk restaurant geen kosten (143euro). Kijkshop was gewoon het pinapparaat, terwijl bij v/d valk het inderdaad je handtekening zetten is, beide kwamen wel op mijn CC afschrift. Ergens begin dit jaar eens bij de Rabo geweest om het te vragen, lijkt bij hun ook niet altijd duidelijk, dat was nav extra pincode op je creditcard.

Rabo schrijft wel altijd alles af, tot je 'rood staan limiet'. Jou geval dus 500 rood, waar je rente over gaat betalen (dit kan je simpel weer omzeilen door pinopname te doen, betaal je dacht ik alleen 4,95 opname kosten, maar geen rente, afwegen tegen de tijd dat je rood staat dan).

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08-11 23:56

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Jiriki schreef op zaterdag 17 november 2007 @ 10:38:
En betalen dan de kosten uit eigen zak, dus: deze week 3 klanten gehad met een CC, dus deze week krijgt Pietje € 10 minder salaris?
Prima dat ze de service aanbieden en dan de kosten laten betalen door de gebruiker ipv het door te belasten naar alle andere klanten. Dat is namelijk het alternatief.

This footer is intentionally left blank

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Skaah schreef op zaterdag 17 november 2007 @ 14:43:
[...]

Dat jij ze niet hebt hoeven betalen wil natuurlijk niet zeggen dat ze er niet zijn, zoals ook Jiriki boven je post.

Verwijderd

En betalen dan de kosten uit eigen zak, dus: deze week 3 klanten gehad met een CC, dus deze week krijgt Pietje € 10 minder salaris?
Prima dat ze de service aanbieden en dan de kosten laten betalen door de gebruiker ipv het door te belasten naar alle andere klanten. Dat is namelijk het alternatief.
Elke manier van betalen kost een bedrijf geld. Ook cash, pinnen, etc. Creditcards zijn voor grote bedragen wel duurder maar hebben ook voordelen voor bedrijven: goede bescherming van zowel bedrijf als klant, de mogelijkheid om internationale klanten te bedienen, geen geld in huis, etc. Zo gek is het niet dat die service wat duurder is voor bedrijven (voor klanten ook, een creditcard is niet gratis). Als dat volledig naar de creditcardhouder wordt doorberekend, betaalt die voor zowel het gemak van het bedrijf als van zichzelf. Ook niet echt netjes.

• Harry
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-12-2024
ajhaverkamp schreef op zondag 18 november 2007 @ 09:14:
[...]

Valt opzich wel mee, nu hebben wij met veel kleine bedragen te maken die ook met CC afgerekend worden, maar wij krijgen i.d.d. iets minder dan het bedrag dat de klant "overgemaakt" heeft. Zal eens kijken hoeveel % dit is (heb daar nu weer niet op gelet).

Maar voor het compenseren met andere klanten is het percentage (compensatie percentage) dusdanig laag dat het bijna verwaarloosbaar is.

Maargoed, ik kan daarbij alleen spreken voor mijn eigen branche. Voor een zelfstandige winkel zal het weer anders zijn.
Verwijderd schreef op zondag 18 november 2007 @ 10:32:

Elke manier van betalen kost een bedrijf geld. Ook cash, pinnen, etc. Creditcards zijn voor grote bedragen wel duurder maar hebben ook voordelen voor bedrijven: goede bescherming van zowel bedrijf als klant, de mogelijkheid om internationale klanten te bedienen, geen geld in huis, etc. Zo gek is het niet dat die service wat duurder is voor bedrijven (voor klanten ook, een creditcard is niet gratis). Als dat volledig naar de creditcardhouder wordt doorberekend, betaalt die voor zowel het gemak van het bedrijf als van zichzelf. Ook niet echt netjes.
Cash begint langzaam aan zelfs duurder te worden...

[ Voor 27% gewijzigd door Harry op 18-11-2007 11:45 ]

BMW 535D

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:11

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

[...]

Nee, de kosten worden (net als de kosten van ander betalingsverkeer) gewoonlijk niet apart berekend.
Laat ik het zo zeggen: ik heb zelf nog nooit meegemaakt dat een betaling met creditcard (ik heb ook een RaboCard) duurder is dan contante betaling of met pinpas.

Dat wil niet zeggen dat geen enkele winkel de prijzen doorberekend, maar ik heb het nog nooit meegemaakt. En als ze het doorrekenen dan staat het op de rekening en horen ze het aan te geven.

De Rabobank/Interpay vragen ook geen toeslag voor betalingen met de RaboCard, dus als je de winkel € 100 betaalt dan wordt er ook € 100 afgeschreven. Bij pinnen is dat anders, dan komen er wel transactiekosten bij.

Signatures zijn voor boomers.

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

offtopic:
Het is slordig dat iemand een CC gebruikt zonder vooraf de voorwaarden en de evt. kosten te kennen.

Ook is het niet echt verstandig de CC letterlijk te gebruiken als kredietkaart. De rente is ontzettend hoog waardoor die leuke aanbieding alsnog stukken duurder uitvalt als voorzien.

Slimmer, leuker en beter is het om te vragen welke korting het bedrijf geeft als je niet met een CC betaalt (ze zijn dan immers goedkoper uit).

ARME AOW’er

• ari3
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Guardian Angel schreef op maandag 19 november 2007 @ 09:15:
[Offtopic]Ook is het niet echt verstandig de CC letterlijk te gebruiken als kredietkaart. De rente is ontzettend hoog waardoor die leuke aanbieding alsnog stukken duurder uitvalt als voorzien.
Denk eigenlijk dat in Nederland de meeste mensen de creditcard gebruiken om te kunnen betalen in het buitenland. Of juist bij Nederlandse online winkels ook om beschermd te zijn tegen oplichting. De betere creditcardmaatschappijen kunnen betalingen ongedaan maken als de winkel niet levert of niet kan aantonen dat kaarthouder de bestelling geplaatst heeft of de bestelling in goede orde is uitgeleverd. Bij Ideal en andere vormen van vooruitbetaling heb je deze bescherming niet. Ik adviseer daarom altijd, grote en kleine, online aankopen met een goede creditcard te doen.

"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Er worden wel meer kosten uitgesmeerd over alle klanten. Als ik naar een winkel ga en de verkoper een uur aan de praat houd voor ik uiteindelijk iets koop, dan heeft de winkel veel meer kosten aan mij gemaakt dan wanneer ik het verkooppraatje oversla en direct het gewenste artikel uit het schap pak. Toch zal de winkel in beide gevallen dezelfde prijs berekenen.

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Nu online
Guardian Angel schreef op maandag 19 november 2007 @ 09:15:
Ook is het niet echt verstandig de CC letterlijk te gebruiken als kredietkaart. De rente is ontzettend hoog waardoor die leuke aanbieding alsnog stukken duurder uitvalt als voorzien.
Ik gebruik hem altijd als krediet-kaart (en vrijwel uitsluitend voor PayPal en buitenlandbetalingen). Helaas lijkt dat in NL (of iig bij de Postbank) niet te bestaan waardoor je dus aan het kredietlimiet vastzit. 5K op je rekening hebben staan en dan niet iets van 1K5 met je CC kunnen kopen omdat de limiet op 1K staat |:(

Wat krediet betreft is een CC eigenlijk gewoon een lening die je aangaat. En dan moet je jezelf dus afvragen of je $item wel echt wilt kopen van geleend geld, net als bij alle andere leningen.

Bij mijn Postbank Card kun je in ieder geval kiezen hoe je wilt betalen. Iedere zoveelste van de maand verrekenen ze het openstaande bedrag met je postbankrekening, of het hele bedrag ineens, of een bepaald percentage van het openstaande bedrag per maand met een minimum van Y euro. Bij die 2e blijft er dus een deel "op je kaart staan" en betaal je rente.
Ik zou het na moeten kijken maar volgens mij betaal ik over de periode tussen de aanschaf en de (eerste) verrekendatum geen rente.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:11

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Paul Nieuwkamp schreef op vrijdag 23 november 2007 @ 00:48:
[...]
Ik gebruik hem altijd als krediet-kaart (en vrijwel uitsluitend voor PayPal en buitenlandbetalingen). Helaas lijkt dat in NL (of iig bij de Postbank) niet te bestaan waardoor je dus aan het kredietlimiet vastzit. 5K op je rekening hebben staan en dan niet iets van 1K5 met je CC kunnen kopen omdat de limiet op 1K staat |:(
Je rekeningsaldo is een momentopname. Ik weet zeker dat als je bij de bank als kredietwaardig te boek staat je een veel hogere limiet dan 1K kunt krijgen.
Misschien zelfs geen limiet, maar dan zul je wat meer geld moeten hebben dan 5K. Banken zijn ook niet gek.
Wat krediet betreft is een CC eigenlijk gewoon een lening die je aangaat. En dan moet je jezelf dus afvragen of je $item wel echt wilt kopen van geleend geld, net als bij alle andere leningen.
Ja, maar als je geen limiet stelt dan weet ik 100% zeker dat er veel mensen zijn die gaan kopenkopenkopen terwijl ze het geld niet hebben. En dan bedoel ik niet alleen mensen die gewoon geen geld hebben, nee, ook mensen met geld zullen zo'n stunts uithalen. Niet iedereen is verstandig en niet iedereen kan met geld omgaan.
Bij mijn Postbank Card kun je in ieder geval kiezen hoe je wilt betalen. Iedere zoveelste van de maand verrekenen ze het openstaande bedrag met je postbankrekening, of het hele bedrag ineens, of een bepaald percentage van het openstaande bedrag per maand met een minimum van Y euro. Bij die 2e blijft er dus een deel "op je kaart staan" en betaal je rente.
Ik zou het na moeten kijken maar volgens mij betaal ik over de periode tussen de aanschaf en de (eerste) verrekendatum geen rente.
Kan bij de Rabocard ook. Ik kies er voor om geen rente te betalen en alles in één keer van de rekening af te laten schrijven. Ik doe dus ook geen aankopen waar ik het geld niet voor heb.
Letterlijk, het geld niet voor heb. Behalve mijn huis, daar heb ik voor geleend en dat is tegen een fors lagere rente dan de CC maatschappij vraagt.

Signatures zijn voor boomers.

• mrsar
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-11 13:24

mrsar

waar een sar is,is een wodka

Ik heb mijn cc alleen gehaald afgelopen jaar voor mijn vakantie in de VS,anders had ik nog geen cc gehad,ik betaal meteen aan het begin v/d volgende maand het complete bedrag af dat ik heb gebruikt (kan max 2.5k) zodat ik geen rente gedoe heb en ik dus verplicht wordt goed bij te houden wat ik koop (is niet veel via de cc,dus makkelijk bij te houden) rabocard btw

steam: mr_sar1 / Battle.net : mrsar#2189 / xbox : mrsar1

• rammes
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 12:49

rammes

koekebakker 1e klas

ik heb al 10 jaar de rabocard. end eze gebruik ik echt heel veel. ook in nederland. Ga ik shoppen betaal ik met de rabocard. NIIETS bijbetalen of wat dan ook. enige wat gevraagd word is een ID card. maar ook nog niet overal. Het klopt dat pinnen wel geld kost.

Ik zou het doen!

Verwijderd

*knip*

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 11-01-2010 04:18 ]

Verwijderd

sorry voor de schop, maar ik had zelf ook nog een vraag over de rabocard en vond het beetje overdreven er een heel topic voor te openen.

Ik ben aan het kijken of het wat voor mij is en op de site staat dat je kan terugbetalen hoe je wil (gespreid of in één keer) als het maar minstens 50 euro per maand is.
Maar wat als je in een maand bijvoorbeeld een keer niets koopt of minder dan 50 euro. Hoe zit het dan met terugbetalen?

Ben geen grote uitgever, maar een CC is handig (en soms verplicht) voor internet transacties. Rabocard sluit mooi aan bij mijn rekening.

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-11 22:59

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Ikzelf laat alles aan het einde van de maand afschrijven (geen rente dus) en ook bedragen onder de E50 worden gewoon afgeschreven. Waarschijnlijk is deze passage meer bedoeld dat je kleine bedragen niet in termijnen kunt betalen (denk aan een bedrag van E30 in 2 termijnen van E15).

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Verwijderd

ok, heel erg bedankt. Ik dacht al dat het zoiets zou izjn, maar is toch wel handig om het even zeker te weten ;). Thnx
Pagina: 1