Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Setup bestand aanpassen?

Pagina: 1
Acties:
  • 631 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Silvan
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23-11 13:18
Beste tweakers :),

Ik heb het volgende probleem, ik wil een setupbestand kunnen aanpassen. De bedoeling is om
bij een klein ontwerp programma een zelf gemaakte template bij te voegen. Dus waarneer het programma word geïnstalleerd, het template automatisch bijgevoegd staat bij de andere templates.
Deze templates staan allemaal in één map na het installeren.

De vraag is, hoe pas ik een setup.exe bestand aan? Of is het mogelijk eerst alles te installeren en daarna zelf alles in een setup bestand te gaan zetten?

Ik hoop dat er een goede oplossing voor is...

Bij voorbaat dank!

(p.s. zelf natuurlijk al gegoogled, op tweakers gezocht en nog andere fora. Kon helaas niks bruikbaars vinden. Misschien dat ik niet de juiste zoektermen weet..)

• ibmos2warp
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-11-2023

ibmos2warp

Eval is Evil

Als het een self-extracting .exe is dan kan je het makkelijk toevoegen met een programa zoals 7-zip.
Als het een nullsoft installer is dan kan je ook nog wel wat er aan prutsen (dacht ik).
Anders wordt het vrij ingewikkeld lijkt het me...
Je kunt ook (met bijvoorbeeld nullsoft installer) een installer om die installer heen bakken, die eerst dat programa instaleert en dan nog effe dat template er bij mikt...

Ik weet alles van niks
Vind Excel ongelovelijk irritant.

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-11 09:35

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Over het algemeeen maak je gewoon een installer.

Als de orginele installer niks anders doet dan een licentie toenen en files copieren, in startmenu zetten, dan kun je met een installer als nullsoft of innosetup simpel de hele setup nabouwen.

Als de installer iets meer doet (copieerbeveilignen, of data manipuleren) dan wordt he snle moeilijker om de setup.exe na te bouwen.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• Silvan
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23-11 13:18
Bedankt voor jullie snelle reacties!

Het is geen self-extracting.exe en ook niet gemaakt met nullsoft installer.
Je kunt ook (met bijvoorbeeld nullsoft installer) een installer om die installer heen bakken, die eerst dat programa instaleert en dan nog effe dat template er bij mikt...
Dat lijkt me wel een zeer goede optie. Ik heb inmiddels Nullsoft installer gedownload en geinstalleerd. Maar waar ik al bang voor was, ik weet niet waar ik moet beginnen. (Behalve dan alle tutorials door te lezen..) Misschien dat je een kleine hint of link naar een goede tutorial zou kunnen geven?
Als de orginele installer niks anders doet dan een licentie toenen en files copieren, in startmenu zetten, dan kun je met een installer als nullsoft of innosetup simpel de hele setup nabouwen.
Zover ik kan zien zet hij wat in het Startmenu, in Programfiles/Eigenmap en ergens in Documents en Settings.

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18-11 20:57
Is het toevallig gebaseerd op Windows Installer? Zo ja, dan kun je het aanpassen met programma's zoals InstallShield of WISE (ik weet de exacte productnamen even niet meer)... het kan ook met Orca, een freewaretooltje van MS, maar dat is wat meer werk ;)

We are shaping the future

Verwijderd

Maak aan simpele batch file aan waar je de setup in aanroept waarna je de template kopieert naar de juiste plaats.

• ibmos2warp
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-11-2023

ibmos2warp

Eval is Evil

Silvan schreef op vrijdag 16 november 2007 @ 23:33:
Dat lijkt me wel een zeer goede optie. Ik heb inmiddels Nullsoft installer gedownload en geinstalleerd. Maar waar ik al bang voor was, ik weet niet waar ik moet beginnen. (Behalve dan alle tutorials door te lezen..) Misschien dat je een kleine hint of link naar een goede tutorial zou kunnen geven?
Hmm... Ik ben verder niet bekend met de nullsoft installer maar misschien effe de user manual doorlezen? Of Simple tutorials
Zover ik kan zien zet hij wat in het Startmenu, in Programfiles/Eigenmap en ergens in Documents en Settings.
En ook register sleutels? (Me engels werkt niet echt meer op dit tijdstip)

Maar iid, wat Alex) zegt, je moet als het een merkinstaller is effe op dat merk zoeken...

Ik weet alles van niks
Vind Excel ongelovelijk irritant.

• Free rider
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 27-11 02:21
Er is een behoorlijke kans dat Setup.exe een soort zip bestand is, die zichzelf uitpakt en daarna de echte setup start. Run eens Setup /? of Setup /s, en kijk of je help krijgt (bij /s wordt de inhoud meestal uitgepakt).
Je moet dan hopen dat je een MSI bestand aantreft, dat is bij mijn weten het enige formaat dat openbaar is. Dit is een soort database dat je met Orca kan bekijken en aanpassen. Je vind Orca in de Platform SDK.
MSI bestanden zijn vooral bedoeld voor systeembeheerders die hiermee de installatie kunnen aanpassen (bv. het vragen van de licentie kunnen uitschakelen) danwel beoordelen of de betreffende programmatuur een conflict heeft met andere programma's in hun netwerk. Een aanpassing doe je meestal via transforms. Vaak heeft de leverancier hier aanwijzingen voor.

Overigens is het maken/aanpassen van MSIs zeker niet eenvoudig.

Mocht het allemaal niet lukken dan kan je de setup reverse engineeren - dus opnieuw bouwen. Probeer wel alle logica te achterhalen. Dus als de setup niet wil installeren op Vista of XP zonder SP2, dan moet jouw setup dat natuurlijk ook doen. Er zijn vele andere criteriums, bijvoorbeeld een controle of de gebruiker een administrator is, of IIS actief is, of...
Soms worden ook onderdelen geinstalleerd die ook door andere producten worden geinstalleerd, denk aan Visual Studio libraries, ADO providers, enz. Om hier achter te komen kan je het beste eerst een installatie doen op een versie Windows installatie.

Een mogelijke workaround is dat je zelf een programma schrijft die de oorspronkelijke setup uitvoert, en daarna de bestanden op de juiste plaats zet. Het resultaat zal niet altijd correct zijn - je weet bijvoorbeeld niet of de eerste installatie is gelukt danwel afgebroken, in welke folder is geinstalleerd enz., maar in een groot aantal gevallen werkt het wel.

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:04
-> DTE

https://fgheysels.github.io/

Pagina: 1