Kan windows niet installeren na plaatsen HDD

Pagina: 1
Acties:
  • 662 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• InfinityG35
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 07-02 22:25
Systeem:

Duron 700
Chaintech 7AJA2 Via KT133A (geen bolle elco's)
128MB PC133
Seagate Medialist 4.3GB
DVD-Rom
235Watt voeding

Het probleem is het volgende. Ik wil windows installeren op deze HDD. Maar zodra ik de HDD en DVD aangesloten heb, kan hij de installatie van DVD niet meer laden (beeld = zwart na bios, na meedeling boot from CDRom) Na het loskoppelen van de HDD kom ik wel in de windows setup, maarja dan valt er weinig te installeren 8)

- De HDD alleen geeft boot disk failure (logisch aangezien er niets opstaat lijkt me)
H - De DVD alleen gaat prima, ik kom in de windows installatie. Hij geeft wel de error: No 80 Conductor cable installed, maar gaat daarna gewoon verder.
- Bij beiden aangesloten blijft hij hangen net na de bios, ook met de mededeling no 80 conductor cable installed. Het beeld gaat op zwart, en hij zoekt even naar de CDRom maar blijft dan hangen.

Dit zijn mijn instellingen:

Primary master: Seagate
Primary slave: none
Secundary master: DVD
Secundary slave: none

Ik heb de bios al 10x doorgespit naar verschillende opties, maar booten doet hij niet met HDD. Ik heb ook de kabels verwisseld, e,d maar niets. Naar mijn weten werkt deze HDD nog prima, aangezien ik er vorige week nog Windows 2000 op heb gezet. Maargoed, hij kan overleden zijn natuurlijk.

Iemand nog suggesties hoe ik dit op kan lossen?

EDIT:

Inmiddels heb ik kunnen booten. Ik heb de schijf aan een andere PC gekoppeld. Vervolgens heb ik de schijf geformateerd met behulp van dat systeem. Schijf terug geplaatst, en ik kon windows installeren.Het duurde wel erg lang, 45min ofzo.

Nu heb ik echter het volgende probleem. Ik had alles netjes geinstalleerd, kon prima in windows komen. OC programma's geinstalleerd, en begonnen met Overclocken. Eerst wilde ik de maximale FSB bepalen. Bij 124Fsb boote hij niet meer, maar 120Fsb deed hij prima, wat neerkomt op 7*120 = 840Mhz zonder voltage verhoging. Getest met Prime95 en hij was 3 uur stabiel. Het probleem is echter dat de HDD dit niet leuk vindt.
120Fsb = 40Mhz PCI, en ik denk dat dit teveel is voor de schijf. Ik kreeg opeens bluescreen in windows, met 'disk could not be read. Some data might be corrupted'. OK dacht ik rebooten, en FSB lager zetten. Dus weer terug op 100FSb (33Mhz PCI) maar ik heb dus nu eigenlijk hetzelfde probleem als wat ik in het begin had: disk drive failure; en ik kom nu niet meer in windows.

Is er een manier om dit syteem te redden, zonder de schijf de formatteren? Ik heb ook zo'n vermoeden dat de schijf niet 100% meer is, hij ratelt af en toe wat. Zijn hier programmatjes voor die je kunt gebruiken om dit te testen voordat je in windows komt? Checkdisk kan ik niet meer bijkomen nu : :P

[ Voor 33% gewijzigd door InfinityG35 op 23-11-2007 19:54 ]

5800X3D - X570 Elite - 32Gb 3600C16 - 6700XT - 990PRO 2TB - RM750X

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

je gebruikt toch geen zogenaamde "cable select" kabel ?

(dan staat er master en slave of drive 0 en drive1 op de kabel)

Iperf

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

fish schreef op vrijdag 16 november 2007 @ 21:17:
je gebruikt toch geen zogenaamde "cable select" kabel ?

(dan staat er master en slave of drive 0 en drive1 op de kabel)
Ik heb eerlijk gezegd nog nooit gehoord van calbeselect kabels en volgens mij bestaan die dingen ook helemaal niet. Je kunt dmv jumpers op de hdds instellen hoe de hdds herkend moeten worden (single, master, slave, cable select), de kabel die je er tussenhangt maakt totaal niet uit.
Het enige waar de bios melding van makt is dat er geen 80 aderige kabel inzit, die voor ATA66/100/133 hdds aan te raden is, maar dat heeft niets met een 'cableselectkabel' te maken.

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

omg .. terw dan .. je zit hier zo lag en je hebt er nooit van gehoord ...

je stelt me echt teleur .. denk even na .. "cable select" mischien zou dat iets met de kabel te maken hebben ??

(nofi)

Iperf

• CSB
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22:58

CSB

:D

Ik heb ook nog nooit van een "cableselect-kabel" gehoord hoor, en ik heb menig pc gebouwd en geinstalleerd. Cable select betekend niets meer dan dat de BIOS moet kijken welk uiteinde van de kabel gebruikt wordt en daarna Master of Slave toekent. Het is een optie bij de "oude" IDE standaard. Tegenwoordig is het bijna allemaal Plug & Pray.

ontopic: Zet de harddisk via jumpers eens hard op Master. En het mooiste zou zijn als je de Cd-rom op een andere IDE controller kunt zetten. Werken ze onafhankelijk van elkaar. Kun je meteen zien of je niet misschien een gare controller hebt. ;)

Met zo'n administrator heb je geen users meer nodig...

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

ok, ik zal het even toelichten

een cable select kabel lijkt veel op een gewone. het enige verschil is dat op een van de conectors een pootje is verbroken

Afbeeldingslocatie: http://www.unixwiz.net/images/ide-cable-select-easy.gif

diet kan op meerdere manieren bereikt worden een perforatie of het onbreken van de pin in de connector

zoals je ziet wordt de drive met het verbroken pinnetje als slave aangewezen
hebben jullie je nou nooit afgevraagd wat die "CS" op je hd betekend ?

linkje http://www.unixwiz.net/techtips/ide-cable-select.html

[ Voor 14% gewijzigd door Fish op 16-11-2007 21:48 ]

Iperf

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

fish schreef op vrijdag 16 november 2007 @ 21:34:
omg .. terw dan .. je zit hier zo lag en je hebt er nooit van gehoord ...

je stelt me echt teleur .. denk even na .. "cable select" mischien zou dat iets met de kabel te maken hebben ??

(nofi)
Waarom zou je dat echt op een kabel willen doen als de jumpersettings van je hdds hier prima mee overweg kunnen. De master en slave staan vaak zat op de kabels vermeld, simpelweg omdat tijdens het invoeren van de ATA66 standaard de plek van de schijven uit maakte. Daarom staat dat er vaak op vermeldt, op veel mobos werkt het dan ook niet als je het anders aansluit.
De keren dat ik CS gebruikt heb heb ik ook nooit een aparte kabel hiervoor gebruikt. Misschien dat een eigenwijs moederbordje het per se vereist, maar doorgaans heeft de kabel hier niets mee te maken.

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

het is een keus die er nou eenmaal bestaat .... ik neem aan dat het bedoeld was om het makkelijker te maken maar nooit de standaard setting verslagen heeft

als er master slave op de kabel staat moet je maar eens goed naar die kabel kijken .. hij is gewoon fysiek anders .
het hele master slave verhaal wordt dan domweg bepaald door het gaatje

mijn punt, cs heeft te maken met de kabel en niet met de bios
als je een kabel met een onderbreking is die een cable select kabel te herkennen aan master/slave op de kabel. als je beide drive op cs zet dan wordt door de kabel bepaald of die de drive master of slave is.
als je dan de drive op de slave connector master maakt en visa versa is dat vragen om problemen.

maar ja, je geeft het zelf al aan als je ze verkeerd om aansluit, op een kabel waar master slave op staat dan werkt het vaak niet. (waar ik dus naar vroeg)

dan weet je in ieder geval nu waarom er master slave op de kabel staat

[ Voor 9% gewijzigd door Fish op 16-11-2007 22:37 ]

Iperf

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

fish schreef op vrijdag 16 november 2007 @ 22:29:
maar ja, je geeft het zelf al aan als je ze verkeerd om aansluit, op een kabel waar master slave op staat dan werkt het vaak niet. (waar ik dus naar vroeg)

dan weet je in ieder geval nu waarom er master slave op de kabel staat
Ook kabels waarbij dat stukje niet mist kun je de master en de slave niet omdraaien. Overigens heb ik zat kabels gehad waar master/slave/mobo opstond, zonder dat dat stuk eruit was, dus aan de kabels zal het niet liggen.
De master/slave selectie ligt aan de jumpers, in geval van CS bepaalt de plaats op de kabel waar dat de drive op moet komen te staan.

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

daar mist gewoon een pin of de verbinding in de connector

serieus sloop er eentje open .. je zal het zelf zien .. de slave mist een verbinding op pin 28 (anders meet je het gewoon met een ohmmeter)

ik zal de vraag omdraaien. wat doet een harddisk als je hem op cs zet ?

hier
Two different protocols can be used for jumpering EIDE devices, including hard disk drives. One is the master-slave relationship. With this protocol, one device is jumpered as master and the other is jumpered as slave. The second protocol is cable select. With this protocol, both devices are jumpered as cable select and their position on the cable dictates which is the master and which is the slave. The end device is master while the device on the middle of the cable is slave. You can use either of these protocols but you cannot mix them on the same data cable.
link naar western digital

[ Voor 80% gewijzigd door Fish op 16-11-2007 23:09 ]

Iperf

• InfinityG35
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 07-02 22:25
EDIT:

Inmiddels heb ik kunnen booten. Ik heb de schijf aan een andere PC gekoppeld. Vervolgens heb ik de schijf geformateerd met behulp van dat systeem. Schijf terug geplaatst, en ik kon windows installeren.Het duurde wel erg lang, 45min ofzo.

Nu heb ik echter het volgende probleem. Ik had alles netjes geinstalleerd, kon prima in windows komen. OC programma's geinstalleerd, en begonnen met Overclocken. Eerst wilde ik de maximale FSB bepalen. Bij 124Fsb boote hij niet meer, maar 120Fsb deed hij prima, wat neerkomt op 7*120 = 840Mhz zonder voltage verhoging. Getest met Prime95 en hij was 3 uur stabiel. Het probleem is echter dat de HDD dit niet leuk vindt.
120Fsb = 40Mhz PCI, en ik denk dat dit teveel is voor de schijf. Ik kreeg opeens bluescreen in windows, met 'disk could not be read. Some data might be corrupted'. OK dacht ik rebooten, en FSB lager zetten. Dus weer terug op 100FSb (33Mhz PCI) maar ik heb dus nu eigenlijk hetzelfde probleem als wat ik in het begin had: disk drive failure; en ik kom nu niet meer in windows.

Is er een manier om dit syteem te redden, zonder de schijf de formatteren? Ik heb ook zo'n vermoeden dat de schijf niet 100% meer is, hij ratelt af en toe wat. Zijn hier programmatjes voor die je kunt gebruiken om dit te testen voordat je in windows komt? Checkdisk kan ik niet meer bijkomen nu : :P

5800X3D - X570 Elite - 32Gb 3600C16 - 6700XT - 990PRO 2TB - RM750X

Pagina: 1