[Thuisserver] Budget €400. Servertje voor alles.

Pagina: 1
Acties:
  • 661 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brian
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 05-08 14:09
Hallo Tweakers,

Ik hoop dat dit topic voldoet aan de eisen van dit forum. Dit is mijn eerste topic in dit stukje van GoT. En om gelijk maar met de deur in huis te vallen: ik wil graag een thuis server bouwen. Deze server ga ik sowieso als web/file/download server gebruiken. Waarschijnlijk ook nog om een game server te hosten maar dat is niet het belangrijkste. Belangrijk is wel dat het moederbord raid ondersteund, dual channel geheugen en een VGA onboard heeft. En daarbij moet het een redelijk zuinige server zijn. Ik heb geen ervaring met dit soort systemen dus ik zou wel wat advies/hulp en dergelijke kunnnen gebruiken.

Systeem:Totaal: ~350 euro bij Cool-prices.

Samenvatting
De server is wat (erg veel) overkill voor mijn doeleinden, maar ik wil er dan ook een behoorlijke periode mee vooruit kunnen. Mijn budget is 400 euro en ik zit nu op 350 euro, dus er is nog wat speling. Maar als ik ergens (veel) op kan bezuinigen dan doe ik dat natuurlijk. Ik heb advies nodig/kan advies gebruiken over alle onderdelen maar ik heb vooral een moederbord nodig die RAID, VGA en Dual Channel onboard heeft. Zoals ik al eerder zei, ik heb weinig ervaring met thuis servers (in elkaar zetten), maar ik ben bereid om er wat voor te doen. En hij moet redelijk energie zuinig zijn.

Wat mij betreft komt er SABNZBD op te staan, samen met een FTP server waarop iedereen in dit huis een eigen account heeft om dingen te uploaden naar persoonlijke mappen. Misschien moet ik toch voor 2x 500GB gaan? Last but not least zou ik graag willen weten welk OS jullie mij aanraden. Ik heb ervaring met Windows (:+) en een beetje met Ubuntu.

Groetjes,

Brian

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou zowiezo niet de standaard voeding gaan gebruiken, die bij die X-Gear kast komt.
Aangezien de kwaliteit daarvan waarschijnlijk slecht is, waardoor de server instabiel wordt en dat is het laatste wat je van een server verwacht.
Een goede voeding ligt tussen de 50 en 80 +/-.

voorbeeld van A merkend en ook nog eenst lekker stil, voldoen prima bijvoorbeeld een:
Tagan 330W
BeQuit 400w
Seasonic430 iets duurder.

Mocht je geld overhouden zou ik wel voor de 500GB gaan, want 250GB gaat redelijk snel vol mits je films, content download.
Back-up technisch gezien zou ik niet compleet gaan vertrouwen op de raid, en als die bestanden je echt heel erg veel waard zijn, brand ze dan met je dual layer en sla ze ergens extern op, ander locatie ecta.
Verder ziet het er wel goed uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:48

Thandor

SilverStreak

Brian schreef op vrijdag 16 november 2007 @ 20:16:
Ik hoop dat dit topic voldoet aan de eisen van dit forum.
Helaas, dit soort topics zijn in strijd met de regels in het CSL Beleid :o. Zie CSL FAQ - Ik wil een nieuwe PC kopen, welke? :). In zowel het beleid als de FAQ staat overigens een howto, doe daar je voordeel mee ;).

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Dit topic is gesloten.