Hallo Tweakers,
Ik hoop dat dit topic voldoet aan de eisen van dit forum. Dit is mijn eerste topic in dit stukje van GoT. En om gelijk maar met de deur in huis te vallen: ik wil graag een thuis server bouwen. Deze server ga ik sowieso als web/file/download server gebruiken. Waarschijnlijk ook nog om een game server te hosten maar dat is niet het belangrijkste. Belangrijk is wel dat het moederbord raid ondersteund, dual channel geheugen en een VGA onboard heeft. En daarbij moet het een redelijk zuinige server zijn. Ik heb geen ervaring met dit soort systemen dus ik zou wel wat advies/hulp en dergelijke kunnnen gebruiken.
Systeem:
Samenvatting
De server is wat (erg veel) overkill voor mijn doeleinden, maar ik wil er dan ook een behoorlijke periode mee vooruit kunnen. Mijn budget is 400 euro en ik zit nu op 350 euro, dus er is nog wat speling. Maar als ik ergens (veel) op kan bezuinigen dan doe ik dat natuurlijk. Ik heb advies nodig/kan advies gebruiken over alle onderdelen maar ik heb vooral een moederbord nodig die RAID, VGA en Dual Channel onboard heeft. Zoals ik al eerder zei, ik heb weinig ervaring met thuis servers (in elkaar zetten), maar ik ben bereid om er wat voor te doen. En hij moet redelijk energie zuinig zijn.
Wat mij betreft komt er SABNZBD op te staan, samen met een FTP server waarop iedereen in dit huis een eigen account heeft om dingen te uploaden naar persoonlijke mappen. Misschien moet ik toch voor 2x 500GB gaan? Last but not least zou ik graag willen weten welk OS jullie mij aanraden. Ik heb ervaring met Windows (
) en een beetje met Ubuntu.
Groetjes,
Brian
Ik hoop dat dit topic voldoet aan de eisen van dit forum. Dit is mijn eerste topic in dit stukje van GoT. En om gelijk maar met de deur in huis te vallen: ik wil graag een thuis server bouwen. Deze server ga ik sowieso als web/file/download server gebruiken. Waarschijnlijk ook nog om een game server te hosten maar dat is niet het belangrijkste. Belangrijk is wel dat het moederbord raid ondersteund, dual channel geheugen en een VGA onboard heeft. En daarbij moet het een redelijk zuinige server zijn. Ik heb geen ervaring met dit soort systemen dus ik zou wel wat advies/hulp en dergelijke kunnnen gebruiken.
Systeem:
- Moederbord: Asus P5LD2-V, 945G (PCI-e, Sound, LAN, SATA II, RAID, VGA) OP=OP € 69,95. Ik weet echt niet welk moederbord ik moet kiezen. Ik zoek een moederbord die RAID en een VGA onboard moet hebben. En hij moet geschikt zijn voor PC5300 geheugen en de Core Duo dual core CPU. Hier heb ik dus wat hulp nodig. PS: dit moederbord ondersteunt geen DC geheugen volgens mij. Dus ik zou wel wat hulp hier kunnen gebruiken.
- Processor: Intel Core Duo E2140 (S775, 1.6GHz, 1MB, 800MHz FSB, Boxed) € 57,85. Gekozen omdat er veel geparred en geunrarred gaat worden. Een dualcore is daarom geen overbodige luxe.
- Geheugen: Kingston 2GB DDR2 (2x1GB) PC5300 667Mhz CL5 Dual Channel Kit (KVR667D2N5K2⁄2G) € 45,95. Goedkoop en veel bang for buck dual channel geheugen.
- IDE: Nec 1,44 mb Floppydrive Zwart € 5,95. Voor de zekerheid, aangezien ik echt geen floppydrive meer heb liggen.
- IDE: NEC AD-7173 18x (RAM. Labelflash. Dual-layer. Zwart) € 24,50. Omdat ik de bestanden op de server ook wil kunnen branden. En voor de prijs hoef ik het niet te laten.
- HDisk: Seagate 250GB SATA II 7200RPM 16MB Barracuda 7200.10 (ST3250410AS) 2x = € 119,40. 2 Seagate 250GB schijven zodat ik ze in RAID 1 kan zetten. Er komen backups van bestanden op te staan die ik liever niet zou willen kwijt raken. Daarom heb ik ook een mobo nodig met onboard raid.
- Kast: X-Gear Plutona CPN92K (ATX, 350W, Zwart) € 24,45. Gekozen omdat het gewoon een mooie kast is voor een (zeer) lage prijs.
Samenvatting
De server is wat (erg veel) overkill voor mijn doeleinden, maar ik wil er dan ook een behoorlijke periode mee vooruit kunnen. Mijn budget is 400 euro en ik zit nu op 350 euro, dus er is nog wat speling. Maar als ik ergens (veel) op kan bezuinigen dan doe ik dat natuurlijk. Ik heb advies nodig/kan advies gebruiken over alle onderdelen maar ik heb vooral een moederbord nodig die RAID, VGA en Dual Channel onboard heeft. Zoals ik al eerder zei, ik heb weinig ervaring met thuis servers (in elkaar zetten), maar ik ben bereid om er wat voor te doen. En hij moet redelijk energie zuinig zijn.
Wat mij betreft komt er SABNZBD op te staan, samen met een FTP server waarop iedereen in dit huis een eigen account heeft om dingen te uploaden naar persoonlijke mappen. Misschien moet ik toch voor 2x 500GB gaan? Last but not least zou ik graag willen weten welk OS jullie mij aanraden. Ik heb ervaring met Windows (
Groetjes,
Brian