Toon posts:

Eenvoudig backuppen via het netwerk

Pagina: 1
Acties:
  • 121 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

een bedrijfje wil graag het backuppen automatiseren, omdat ze het nu elke dag handmatig doen.
Het gaat om zo'n 6 computers met win98 en XP gemixt. Ja, het is in argentinie, daar wordt nog win98 gebruikt. Het beste leek mij om het via het netwerk te doen om zo alle data bij elkaar te hebben. En dan op een computer, eventueel met RAID 1 op te slaan.
Weet iemand daar de juiste software voor, of een beter idee?

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14-03 09:15
Ik zou, zeker omdat het zakelijk is, eens een inventarisatie doen van de IT waarbij je de huidige situatie bekijkt een een soort prognose voor de toekomst maakt.

Backups zou ik op tape of op een externe hardeschijf maken omdat je die gewoon mee uit het pand kunt nemen.

Verwijderd

Topicstarter
misschien is een netwerkdrive iets? Maar hoe krijg ik daar periodiek en automatisch een image van de schijven uit het netwerk op?

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14-03 09:15
Ntbackup, synctoy of een andere tool die je van MS kunt krijgen? Zelfs 98 heeft wel iets van software voor backups ingebakken lijkt mij?

Maar nogmaals: Waarom laat je het niet even goed inventariseren?

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

djluc schreef op vrijdag 16 november 2007 @ 19:56:
Ntbackup, synctoy of een andere tool die je van MS kunt krijgen? Zelfs 98 heeft wel iets van software voor backups ingebakken lijkt mij?
Ik zou Windows 98 Backup nou niet echt een denderende oplossing willen noemen ;)
Het meest lastige is nog wel dat het qic formaat is en dat je daar of weer een 98 doos voor nodig hebt, of andere tools.

Belangrijkste waar de topicstarter over moet nadenken:

- wat wil je precies meenemen in je backup?
- moet hetzelfde pakket voor elke Windows versie gebruikt kunnen worden?
- Wil je makkelijk kunnen (laten) restoren? Denk eraan, je hebt daar endusers die minder kennis hebben...
- Hoeveel wil je backuppen, en hoe lang wil je het kunnen bewaren?
- Wat mag het kosten?

Als je daar antwoord op hebt wordt het zoeken wat gerichter.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Kosten zijn inderdaad belangrijk om aan te geven... een relatief goedkope oplossing (ca. 200,-) zou kunnen zijn een NAS aan te schaffen met 1 schijf of eventueel 2 schijven op RAID 1 (Een pc kan natuurlijk ook, maar met een NAS bespaar je weer de licentiekosten van een OS, stroom en ruimte).
Deze is dan via het netwerk bereikbaar en instelbaar. Daarnaast kun je met een simpel backup programma (ik gebruik zelf Syncback, kost iets van 20,-, kan ook over FTP backen (remote locatie)) prima over het netwerk backups maken. 1 x per machine instellen welke mappen je wilt hebben per machine en een schedule maken, zodat ie alleen verschillen backt op de achtergrond. Daily 12:30 bijv...lunchtijd in Nederland, alhoewel ze in Argentinië vast wel een middagpauze van 2 uur hebben incl. siësta :z
Als je zaken als Outlook .pst en/of databases wil backen, moet je goed opletten dat het pakket dat je aanschaft ook bestanden die "in gebruik zijn" kan kopiëren...Syncback kan dat in ieder geval wel.
Succes

Verwijderd

Topicstarter
dank je wel voor de info, ik zal er eens naar kijken, en die pauze duurt van 13.00 tot 17.00

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09-03 14:42

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Anders dan dat de backup over het netwerk gaat, heeft het niets met Netwerken te maken.. Er zijn tal van backup oplossingen, google heeft daar denk ik duizenden antwoorden over..

Je hebt ondertussen al enkele oplossingen toegeworpen gekregen, doe daar je ding mee.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.