[XP] Trage WD MyBook Premium ES - 500GB

Pagina: 1
Acties:

• henk99
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17-02 23:40
Ik heb sinds enkele dagen een Western Digital MyBook Premium ES van 500GB. In eerste instantie had ik nog geen eSATA kabel, want die werd niet bijgeleverd.... :(

In eerste instantie de schijf via USB2.0 aangesloten en dat ging prima. Gisteren echter de kabel gehaald en aangesloten. Wat blijkt, de schijf wordt gewoon niet gezien. Lang zoeken op internet bracht me van stukjes kabel omhulsel afsnijden tot bios updates!
Helaas deed ik de bios update van mijn Gigabyte GA-P35C-DS3R als laatste, want dat bleek het euvel te zijn. Toen ik de bios update had gedaan (van F4 naar F6), werd de mybook direct herkend.

So far so good, maar wat blijkt, de schijf heeft onder eSATA maar een doorvoersnelheid van 1.3MB/s (gemeten met HD tune)! Is dus supertraag..... :(

Wat is hier nu eigenlijk aan de hand? De meegeleverde bracket voor de eSATA aansluiting is gemonteerd en aangesloten volgens het boekje. In BIOS staan de controllers (er zijn 2 SATA controlers) beide op IDE. Alle andere SATA schijven (intern) die ik heb werken perfect, geen problemen. Ik heb beide interne aansluiting voor de bracket geprobeerd, maar er is geen verschil.

Hopelijk heeft iemand een oplossing, want op dit moment is de schijf als eSATA niet te gebruiken. USB is sneller op dit moment....

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:57
henk99 schreef op vrijdag 16 november 2007 @ 17:01:
In BIOS staan de controllers (er zijn 2 SATA controlers) beide op IDE.
Klopt dat wel? Moet dat niet op SATA ofzo staan?

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

ThinkPad schreef op vrijdag 16 november 2007 @ 17:10:
[...]

Klopt dat wel? Moet dat niet op SATA ofzo staan?
SATA = IDE.

Bedoelt TS niet PATA emulation?

Iig als ie het nu aanzet, en zijn Windows is geinstalleerd op de SATA schijf, dan zal zijn Windows misschien niet booten.

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:57
Snake schreef op vrijdag 16 november 2007 @ 17:13:
[...]

SATA = IDE.

Bedoelt TS niet PATA emulation?

Iig als ie het nu aanzet, en zijn Windows is geinstalleerd op de SATA schijf, dan zal zijn Windows misschien niet booten.
Ja dat PATA emulation bedoelde ik er inderdaad mee. Soms zie je dat ook wel eens als tip, als het installeren van XP niet lukt bijv., omdat hij drivers voor de controller mist.

Is het trouwens ook niet zo dat je moederbord dat "eSATA" moet ondersteunen? Net zoals een USB 2.0 schijf op USB 1.1 snelheid draait als je een USB 1.1 controller op je moederbord / in je PC hebt zitten?

[ Voor 18% gewijzigd door ThinkPad op 16-11-2007 22:32 ]