DOS-compatible gratis besturingssysteem

Pagina: 1
Acties:
  • 243 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• long
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-06-2025
Ik heb hier een nogal oude laptop staan, met de volgende specs:

Pentium 166MHz MMX
78MB geheugen
2GB harddisk
en een cd-rom speler

Nu wilde ik hier weer eens wat oude DOS games op zetten om weer eens te spelen. Veel zijn er gratis te downloaden en zijn nog steeds erg leuk om te spelen.
Nu heb ik er allereerst gewoon FreeDOS op gezet, maar eigenlijk zoek ik nog een soort van besturingssysteem waarbij ik dus niet iedere keer de hele paths in hoef te typen. Ik zoek dus eigenlijk iets heel snels en iets dat gratis is.

Nu kan ik me uit mijn jeugd nog wel iets herinneren, ik dacht dat we toendertijd Norton Commander op onze pc hadden staan (33MHz enz.).
Verder kan ik me nog iets herinneren dat gewoon een egaal blauwe achtergrond had, waarop voor ieder programma (of eigenlijk ieder .exe .bat enz. file) een aparte knop gemaakt kon worden, waarvan de grootte aangepast kon worden en waarop een plaatje te zetten was. Zo kon er van pagina naar pagina gegaan worden. Op iedere pagina stond dan een knop. Ik kan me alleen met geen mogelijkheid meer bedenken hoe dit heette.

Heeft er misschien iemand suggesties? Het moet eigenlijk zo simpel mogelijk zijn en gewoon goed werken.

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Wat zoek je nou? Een besturingssysteem (dat heb je al zeg je)? Een shell zodat je geen "hele paths in hoeft typen (heb je ook al, norton commander)? Of wil je gewoon simpele .bat-files zodat je snel je spelletjes kan spelen zonder typwerk (triviaal te maken)?

• SyS_ErroR
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 00:02
Waarom pak je niet Windows 98 ofzo?
Oke, ook oud, en niet al te stabiel, maar daarop draaien prima al je oude DOS-games!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 31-01 14:05

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Je had Norton Commander ja, misschien dat PC-Tools het ook deed.
Je kunt ook 4DOS installeren, dan heb je commandline completion. Kun je met de tab toets de paden laten aanvullen.

Signatures zijn voor boomers.

• Defector
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
wat jij bedoeld is quickmenu dat was een soort van window manager je kon knoppen maken en daar programma's mee starten en je kon categorien maken. Opzich best handig voor die tijd.

• killercow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 30-01 09:45

killercow

eth0

Gewoon een basic linux distro pakken en dan dosbox erop gooien met wat shortcuts?

openkat.nl al gezien?

• Jiffy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-01 17:46

Jiffy

God, you're ugly!

4Dos als vervanger van command.com is idd een goeie. De huidige 4Dosvariant (7.5 ofzo?) is gratis te downloaden. Ik gebruikte het al op het KCS Power PC Board op m'n Amiga 500 onder DOS 4.01 en momenteel staat het nog op een oude Pentium 133, welke nog een paar specifieke programma's draait.

4Dos is idd een aanrader welke het gebruik van MS-DOS een stuk prettiger maakt en het daarbij goed mogelijk maakt om uitgebreide batchbestanden aan te maken. Het is echter géén Norton Commander-achtig iets. Als je menu's wilt, zul je die zelf in elkaar moeten zetten.

Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...

• sjolmers
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-06-2025

sjolmers

het leven is té kort, geniet!

Norton Commander
Afbeeldingslocatie: http://www.altap.cz/salam_en/screenshots/alt/norton.png

adr opleidingen en meer adr opleidingen

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Jiffy schreef op vrijdag 16 november 2007 @ 14:45:
4Dos als vervanger van command.com is idd een goeie. De huidige dosvariant (7.5 ofzo?) is gratis te downloaden.
Er is geen 'de' DOS, ik neem aan dat je FreeDOS of OpenDOS bedoelt, MS-DOS of PC-DOS zijn in ieder geval niet legaal te downloaden.
4Dos is idd een aanrader welke het gebruik van MS-DOS een stuk prettiger maakt en het daarbij goed mogelijk maakt om uitgebreide batchbestanden aan te maken. Het is echter géén Norton Commander-achtig iets. Als je menu's wilt, zul je die zelf in elkaar moeten zetten.
4Dos is trouwens tegenwoordig gratis te downloaden, ik zat nog met de shareware versie in mijn hoofd :P

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
killercow schreef op vrijdag 16 november 2007 @ 14:43:
Gewoon een basic linux distro pakken en dan dosbox erop gooien met wat shortcuts?
Dosbox zou ik sowieso niet doen. Dosbox emuleert ook de CPU als ik het goed heb, waardoor er van je 166 MHz-dingetje maar weinig overblijft. Pak dan dosemu, die heeft daar geen last van.

• long
Wat zoek je nou? Een besturingssysteem (dat heb je al zeg je)? Een shell zodat je geen "hele paths in hoeft typen (heb je ook al, norton commander)? Of wil je gewoon simpele .bat-files zodat je snel je spelletjes kan spelen zonder typwerk (triviaal te maken)?
Sorry voor de onduidelijkheid, ben denk ik zelf nog niet helemaal achter het verschil. Blijkbaar zocht ik gewoon een programma waarmee ik een soort menu kon maken voor DOS, aangezien (Free-)DOS zelf natuurlijk al een besturingssysteem is.
Waarom pak je niet Windows 98 ofzo?
Oke, ook oud, en niet al te stabiel, maar daarop draaien prima al je oude DOS-games!
Heb ik al naar zitten kijken (Windows 95 dan), maar dat is allemaal volgens mij nog steeds niet gratis en dus niet echt prettig om te gebruiken.

Linux distributies waren ook mijn eerste idee, maar gezien mijn geringe ervaring daarmee en het feit dat ik geen distros kon vinden die een fatsoenlijke grafische omgeving op deze laptop konden draaien, heb ik daar toch vanaf gezien. Als iemand een goede distro kent die dit wel heeft houd ik me aanbevolen.

Defector heeft denk ik de gouden tip. Ik heb eerst quickmenu eens opgezocht. Ga ik nu proberen.

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

Wat jij bedoelt is Volkov Commander 8) , destijds de tegenhangen van NC en daarbij was deze versie gratis _/-\o_ . Trouwens ik gebruik hem nog steeds, blijft toch reuze handig :*) .

Linkje;
http://egner-online.de/vc/en/intro.shtml

Edit;

Tegenwoordig dus shareware :'(

[ Voor 8% gewijzigd door keur0000 op 16-11-2007 16:00 ]

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:51

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Is dat niet versie 4? Ik dacht dat 5 met rode menu balk was?
Zelf jaren mee gewerkt, echt super programma.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• [Roland]
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Heb ik al naar zitten kijken (Windows 95 dan), maar dat is allemaal volgens mij nog steeds niet gratis en dus niet echt prettig om te gebruiken.
of windows 95 of windows 98 is ooit met die laptop meegeleverd, 166mhz zal rond 1998 zijn dus waarschijnlijk nog windows 95. Volgens mij kun je dus gewoon legaal windows 95 installeren (en dus ook ms-dos).

Ik vind het netjes dat je legaal bezig wilt zijn, al vind ik het iets overdreven als je zulke oude hardware aan de slag gaat.

• long
Hmm, ik vind het eerlijk gezegd nog steeds behoorlijk wazig dat microsoft die oudste windows versies niet gewoon vrij geeft. Wat zouden ze er voor schade aan lijden? Vista wordt toch wel verkocht.

Maar goed, verder is het eigenlijk gewoon uit praktisch oogpunt. Ik heb geen windows 95/98 cd's liggen en daarom was ik op zoek naar wat anders. Misschien dat ik wel windows 3.11 kan installeren. Daar heb ik wel een download van gezien... Overigens werkt quickmenu ook erg goed op dit moment.

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 31-01 12:10

deadinspace

The what goes where now?

Waar gaat het inderdaad nou precies om? Gewoon een makkelijke manier om programma's / spelletjes op te starten?

Ik heb ergens een oude dos-spelletjes bak, en ik heb daarvoor in QB (jaja!) een soort spelletjesmenu geschreven. Ik kan dat wel releasen als daar interesse in is.

• FireWood
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 00:14
Ooit een eigen menu gemaakt met batch bestanden:

Maak een directory voor je menu: bv. c:\menu
maak een batch bestand zoals de volgende voor elk programma/commando met als naam een nummer en dump deze in de menu directory:

1.bat:
code:
1
2
3
4
5
@echo off
cls
c:\pathnaarprogramma\programma
cd\menu
menu.bat

nu maak je ook nog het volgende bestand om het menu te laten zien:
menu.bat
code:
1
2
3
@echo off
cls
type menu.lst

Je kunt nu onder menu.lst textbestand maken met de programma nummers.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8

1. Programma1
2. Programma1
3. Programma1
4. Programma1

Je kunt het nog mooier maken door middel van oa path en prompt of zelfs via debug kleurtjes aan passen.

offtopic:
(fouten onder voorbehoud, dit is uit mijn hoofd en het is tijden geleden voor het laatst gebruikt.)

[ Voor 7% gewijzigd door FireWood op 16-11-2007 16:23 ]

Noobs don't use "F1", Pro's do, but they can't find the information they needed

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:51

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Of mischien met Choice aan de gang?
Te lang geleden, die bat files met menu's :)

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19-01 16:25
Lees eens mijn reply en de faq goed na?

[ Voor 79% gewijzigd door moto-moi op 16-11-2007 17:23 ]

• Victorius737
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21:17
long schreef op vrijdag 16 november 2007 @ 15:54:
[...]

Linux distributies waren ook mijn eerste idee, maar gezien mijn geringe ervaring daarmee en het feit dat ik geen distros kon vinden die een fatsoenlijke grafische omgeving op deze laptop konden draaien, heb ik daar toch vanaf gezien. Als iemand een goede distro kent die dit wel heeft houd ik me aanbevolen.
.
Goede Distro , Deli-Linux en DSL kan die specs ook wel aan

deli-linux http://delili.lens.hl-users.com/

dsl : http://damnsmalllinux.org/
Pagina: 1