Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[Fiets] Defecte trommelrem voor: nieuwe kopen?

Pagina: 1
Acties:
  • 6.646 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-11 19:43
Ik heb een Gazelle Primeur, zo'n stadsfiets van 15 jaar oud met 3 versnellingen en voor en achter trommelremmen.

Nu heb ik de laatste 2 jaar daarmee nogal sportief O-) gefietst, en heeft mijn voorrem dat niet altijd even leuk gevonden. Laatst begon hij te blokkeren met regen (ietsje losser gezet, voorzichtiger gaan remmen en de 5 jaar oude voorband vervangen), maar remde dus eigenlijk gewoon te goed. Vond ik prima: ik weet wel hoe ABS werkt ;)
Ik heb nu 2 problemen ermee:
[-] het beugeltje waarmee hij op zijn plek wordt gehouden tijdens het remmen is zo krom als een hoepel: het beugeltje zit bijna tegen het frame aan in rust.
[-] de rem werkt voor geen meter. Als ik hem in rust achteruit draai, remt hij niet af. In rust vooruit, remt hij wel af (2x draaien en hij staat stil). Groter probleem: als ik hem helemaal inknijp sta ik naar mijn zin niet snel genoeg stil. Met 20km/u heb ik al een autolengte nodig met voorrem en achterrem samen... Wanneer ik voluit met mijn achterrem (bijna blokkeren) rem, is dat al half zoveel remkracht als mijn voorrem :X

Nu zijn er ruwweg 3 opties:
[1]Fietsenmaker valt af: nieuwe trommelrem kost €50.
[2]via Marktplaats (Help MBV aan een nieuwe voorrem :+) een nieuwe trommelrem/compleet wiel met vergelijkbare trommelrem zien te krijgen.
[3]via Marktplaats een compleet wiel met rollerbrakes kopen voor €20

Vooral 3 lijkt me ergens wel aantrekkelijk: mijn stadsfiets in Rotterdam heeft ze, en dat rijdt veel beter :)
Heeft iemand anders dit ooit gedaan? Gaat dat werken, of wordt je helemaal gestoord van het verschil tussen voor en achter?

En als iemand nog een sloopfiets heeft liggen... O+

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 21-11 17:01

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Rollerbrakes zijn superremmen (helaas inmiddels wel uit productie), maar niet zomaar te monteren op een voorvork die voor een trommelrem bedoeld is.
Maar als ik je ervaringen lees, gecombineerd met je rijstijl, zal het me niets verbazen als je remvoering (blokken) gewoon versleten zijn. Je kan losse blokken krijgen, maar eventueel ook een compete unit van blokken plus afdekplaat. Ik kan me nog herinneren dat dit laatste niet zo heel duur was.

ff gekeken bij fietspunt.nl, en een complete trommelrem, zonder naaf kost €29,95. Of dit ook de goede is voor jouw fiets weet ik niet, daarvoor zou ik iets meer moeten weten (merk en type van de naaf).

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• MBV
Foto staat op de link op marktplaats. De blokken waren een paar maanden geleden totaal niet versleten (deden toen ook weinig, vooral met vochtigheid -> beetje opgeschuurd). Probleem wat je ook ziet op marktplaats is dat het beugeltje waarmee hij vastzit zo krom is, dat ik een hamer nodig heb om hem eruit of erin te krijgen :X Losse blokken is dus geen oplossing.
Bedankt trouwens voor de link: dat is exact het type wat ik nodig heb :Y) Alleen €30 upgraden aan een fiets die voor €50 op marktplaats te koop is... ik hoop nog op een reactie op marktplaats voor iets minder ;)
Over die rollerbrakes: ik zal de afstand tussen de as en het bevestigings'beugeltje' opmeten bij mijn andere fiets (r'dam, niet makkelijk mee te nemen naar eindhoven) om te zien of het gaat passen. Zou wel gaaf zijn. Of zou het een gejat wiel zijn wat op marktplaats staat?

Maar jij zegt dus dat deze niet meer gemaakt worden :? Die zaten volgens mij nog op mijn moeders gloednieuwe fiets :S

[ Voor 15% gewijzigd door MBV op 16-11-2007 19:52 ]

• DECOY88
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-07-2015
(overleden)
staat nog een sloopfiets in me schuur die voor onderdelen ooit uitelkaar zou gaan maar hij staat er al een maandje ofzo. dus als je eens in de omgeving hoorn n-h kom dan heb ik het liggen.

ook niet toevallig eens olie in je trommels gegooid omdat je dacht dat ze dan beter gingen werken?

• MBV
Olie in mijn trommels? Ehm, nee, ze lopen aan anders zou ik ze strakker afstellen en zou het geen probleem zijn :P

Ik kom voorlopig alleen wekelijks in Rotterdam en Eindhoven (en dus wekelijks in Breda of Utrecht, of elk treinstation op die lijnen). Hoorn ligt dus een uur of 3 uit de route ;) Hij is wel supermakkelijk los te halen: als je 2 steeksleutels hebt ben je in 5 minuten klaar. Je haalt het voorwiel eruit (bout links en rechts los draaien), en draait de moer eraf die aan de remkant zit. Dan schuift de remunit (zie fietspunt.nl voor een plaatje) er zo uit. Volgende week kan ik een paar foto's maken als dit nog niet duidelijk genoeg is.
Hij is helaas wat te zwaar voor brievenbuspost, vermoed ik ;)

• Wouter!
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-11 14:03
Hèhè, ik heb precies hetzelfde met m'n oude Gazelle Trendy :). Volgens mij zijn de voeringen compleet versleten, want de voorrem remt nu gewoon té goed ... maar begint alweer af te bouwen. Ik denk dat ik hetzelfde probleem als jij heb.

Verwijderd

Hebben jullie er ook last van dat hij blijft hangen als het ware? Ik heb ook zo'n soort Gazelle en bij mij piept hij sowieso en voel je ook dat hij vaak blijf hangen na het remmen. Dan loopt hij even aan en dat voel je ook in de handrem-handvat-dinges. Na een paar rondjes trappen is hij dan weer helemaal vrij.

Kan je nog iets aan onderhoud doen verder bij zo'n ding?

• MBV
jahoor. Gewoon het ding ervanaf trekken. wiel eruit, moertje eraf, en je remunit zit los. Waarschijnlijk moet je een paar veertjes smeren of vervangen. Het verbaasde mij eigenlijk hoe simpel dat ging. Kan je direct kijken of je nog overal remvoering hebt zitten.

Bij een trommelrem moet er namelijk een veertje de remvoering weer van het metaal afhalen, zonder dat veertje zou de helft van de rem zichzelf vastbijten.

[ Voor 23% gewijzigd door MBV op 16-11-2007 23:26 ]

• MBV
*Kick* O-)

Niemand toevallig nog een sloopfiets liggen, of een beter idee?

• deepbass909

deepbass909

Wat betreft de rollerbrakes, ik meende een half jaartje geleden (toen m'n ouders nieuwe fietsen kochten), dat dat verteld is. De Inter-M roller brake staat overigens nog wel gewoon op de site van Shimano.
Ik zou het persoonlijk ook zonde vinden als die zouden verdwijnen, want juist voor stads- en trekking fietsen zijn het echt perfecte remmen. Ze kennen alleen 1 nadeel, en dat is onderhoudt... Een rollerbrake werkt volgens een vrij ingenieus princiepe van een lager dat strakker getrokken wordt als de rem aangetrokken wordt, en dus niet met traditionele frictie. Alleen moet dat lager wel gesmeerd worden. Het is daardoor de enige rem waar juist wel vet in moet zitten.

@MBV
als ik jouw klachten lees, vermoed ik dat je schoenen vet zijn. Daar is niks anders tegen te doen, dan vervangen. Aangezien je de kosten daarvoor te hoog vind, kan je inderdaad beter naar een goedkope fiets of sloopfiets kijken.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:31

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Je hebt een Slingshot 200, met daarin D70 + kitlens + nikkor AF 70-210 schuifzoom + nikkor AF 50mm f/1.4D + SB-600 + filters en ernaast een Manfrotto 055DB/804RC2 maar 30 euro extra voor een nieuwe trommelrem is te veel?
Ik zou gewoon naar de fietsenmaker gaan en een nieuwe trommelrem kopen en die monteren. Je weet zelf wel hoe lang je het met die fiets op die manier met die rem hebt uitgehouden, dat zal wel meer dan een jaar zijn, dus de kosten daarvoor vallen denk ik wel mee.

;)

Signatures zijn voor boomers.

• MBV
deepbass909 schreef op dinsdag 20 november 2007 @ 09:17:
Een rollerbrake werkt volgens een vrij ingenieus princiepe van een lager dat strakker getrokken wordt als de rem aangetrokken wordt, en dus niet met traditionele frictie. Alleen moet dat lager wel gesmeerd worden. Het is daardoor de enige rem waar juist wel vet in moet zitten.
Ehm, mij was verteld dat het een soort van schijfremmen waren :? Daar lijkt het ook wel op, omdat dat schijfje wat uitsteekt (voor de koeling) opzij wordt gedrukt als je je rem aantrekt. Of we hebben het niet over dezelfde rem, ik bedoel die remmen die bij het Nexus-systeem horen.
@MBV
als ik jouw klachten lees, vermoed ik dat je schoenen vet zijn. Daar is niks anders tegen te doen, dan vervangen. Aangezien je de kosten daarvoor te hoog vind, kan je inderdaad beter naar een goedkope fiets of sloopfiets kijken.
Ehm, vet? daar kan ik me echt niks bij voorstellen, of een of andere vandaal vond het leuk om er vet tussen te spuiten in de fietsenstalling 8)7. Gekke is ook dat achteruit de remkracht groter is dan vooruit, dus het probleem zit hem voornamelijk in 1 remschoen.
Maasluip schreef op dinsdag 20 november 2007 @ 09:30:
Je hebt een Slingshot 200, met daarin D70 + kitlens + nikkor AF 70-210 schuifzoom + nikkor AF 50mm f/1.4D + SB-600 + filters en ernaast een Manfrotto 055DB/804RC2 maar 30 euro extra voor een nieuwe trommelrem is te veel?
Ik zou gewoon naar de fietsenmaker gaan en een nieuwe trommelrem kopen en die monteren. Je weet zelf wel hoe lang je het met die fiets op die manier met die rem hebt uitgehouden, dat zal wel meer dan een jaar zijn, dus de kosten daarvoor vallen denk ik wel mee.

;)
't probleem is dat de lak op die fiets op diverse plekken al beschadigd is, dus dat de rest van de fiets het geen 10 jaar meer uithoudt. Sowieso gaat het tegen wat principes in om voor een fiets met een vervangingswaarde van 70-80 euro, een reparatie van 50 (of 35 via internet) euro te doen. Als ik volgende week nog geen reactie hier of via marktplaats heb ga ik het denk ik toch maar doen, je weet niet wat voor fiets je terugkrijgt.
Geld is niet zozeer het probleem (mooi buffer op de bank), ik geef het alleen liever uit aan een mooie bijna-nieuwe mountainbike dan aan het onderhoud van een oud barrel ;)

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:52

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

MBV schreef op dinsdag 20 november 2007 @ 11:41:
[...]

Ehm, mij was verteld dat het een soort van schijfremmen waren :? Daar lijkt het ook wel op, omdat dat schijfje wat uitsteekt (voor de koeling) opzij wordt gedrukt als je je rem aantrekt. Of we hebben het niet over dezelfde rem, ik bedoel die remmen die bij het Nexus-systeem horen.
Kwa werking heeft Deepbass gelijk... Er worden wat wieltjes naar buiten gedrukt, waardoor je in plaats van "schuifwrijving" nu "rolwrijving" hebt, waardoor het zooitje minder hard slijt...
Over de productie; die dingen worden echt nog wel gemaakt hoor... In vele varianten. En zonder goed alternatief zal dat nog wel even zo blijven ook...

Moet ik nog bij zeggen dat ik persoonlijk niet echt gecharmeerd ben van het systeem... Heb nu nog alleen achter een rollerbrake, maar het remt naar mijn idee toch niet geweldig... Kan ook aan mijn gewicht liggen -ben dik 90 kilo-, maar doe mij maar gewoon goede blokken...

• MBV
Het idee is juist dat ze bij normaal gebruik niet blokkeren, en makkelijk te doseren zijn, en dat werkt best goed. Ook moeten ze zonder onderhoud lang blijven werken, en dat werkt ook best aardig (v-brakes is al een stuk beter dan die blokjes daarvoor, daar zat ik echt elke week aan te sleutelen...)
Ergens heb ik ook liever een mountainbike met v-brakes of schijfremmen, maar ik ben benieuwd hoelang die bij de TU/e of het station blijft staan ;)

• deepbass909

deepbass909

Hier staat mooi uitgelegd hoe een inter-m of roller brake werkt. Mij was door de fietsenmaker verteld dat ze niet meer geproduceerd werden, maar blijkbaar had hij het fout.

@MickeyMan
De vorige fietsen van m'n ouders hadden roller brake's, en ik moet zeggen dat die harder remde dan mijn fiets met v-brakes (ik zit ook tegen de 90kg aan). Maar ze konden mijn oude fiets met hydrolische remmen niet verslaan. Maar blokkeren van een rollerbrake is practisch onmogelijk, en dat maakt hem ideaal voor een stads fiets of een lichte toerfiets. Ze zijn alleen wel ongeschikt voor gebruik op afdalingen, want de remkracht neemt wel af, naarmate de rem heter wordt, vandaar dat trekking fietsen vaak een koelschijf hebben, en stadsfietsen niet.

• MBV
en omdat het stoer staat hebben stadsfietsen het ook steeds meer ;)

• rimpeldinky
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-11 16:10

rimpeldinky

nani?

MBV schreef op woensdag 21 november 2007 @ 14:20:
en omdat het stoer staat hebben stadsfietsen het ook steeds meer ;)
met doorrijden heb je ze ook op een stadsfiets af en toe nodig hoor >:)

*burp*

• MBV
Ik niet, en ik rijd volgens iedereen die ik ken suïcidaal :P Dat kleine schijfje kan het remmen in stadsverkeer makkelijk aan qua koeling :)

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
deepbass909 schreef op dinsdag 20 november 2007 @ 09:17:
@MBV
als ik jouw klachten lees, vermoed ik dat je schoenen vet zijn. Daar is niks anders tegen te doen, dan vervangen.
Remschoen uitbouwen, remvlak goed heet stoken met een gasbrander, en vervolgens even opruwen met een staalborstel - bij erge vervorming van het remvlak met een vijl (denk aan stofmasker!). Zo goed als nieuw.

• MBV
Ik heb een andere voor €10 (met extra-gratis angst dat diegene die op mijn marktplaats-advertentie gereageerd heeft even een fietsenstalling in is gedoken :X), daar ga ik geen gasbrander voor kopen ;)

• MBV
Hij zit erop, dus ik ben weer een gewoon gevaar op de weg ipv een gevaar met een kapotte voorrem :+

Het metaal waar de remschoenen op zitten was bij het scharnier afgebroken, bij allebei de remmen. Geen wonder dat hij het nogal slecht deed, en met achteruit draaien harder remde dan met vooruit draaien :X
Pagina: 1