Ik heb een Gazelle Primeur, zo'n stadsfiets van 15 jaar oud met 3 versnellingen en voor en achter trommelremmen.
Nu heb ik de laatste 2 jaar daarmee nogal sportief
gefietst, en heeft mijn voorrem dat niet altijd even leuk gevonden. Laatst begon hij te blokkeren met regen (ietsje losser gezet, voorzichtiger gaan remmen en de 5 jaar oude voorband vervangen), maar remde dus eigenlijk gewoon te goed. Vond ik prima: ik weet wel hoe ABS werkt
Ik heb nu 2 problemen ermee:
[-] het beugeltje waarmee hij op zijn plek wordt gehouden tijdens het remmen is zo krom als een hoepel: het beugeltje zit bijna tegen het frame aan in rust.
[-] de rem werkt voor geen meter. Als ik hem in rust achteruit draai, remt hij niet af. In rust vooruit, remt hij wel af (2x draaien en hij staat stil). Groter probleem: als ik hem helemaal inknijp sta ik naar mijn zin niet snel genoeg stil. Met 20km/u heb ik al een autolengte nodig met voorrem en achterrem samen... Wanneer ik voluit met mijn achterrem (bijna blokkeren) rem, is dat al half zoveel remkracht als mijn voorrem
Nu zijn er ruwweg 3 opties:
[1]Fietsenmaker valt af: nieuwe trommelrem kost €50.
[2]via Marktplaats (Help MBV aan een nieuwe voorrem
) een nieuwe trommelrem/compleet wiel met vergelijkbare trommelrem zien te krijgen.
[3]via Marktplaats een compleet wiel met rollerbrakes kopen voor €20
Vooral 3 lijkt me ergens wel aantrekkelijk: mijn stadsfiets in Rotterdam heeft ze, en dat rijdt veel beter
Heeft iemand anders dit ooit gedaan? Gaat dat werken, of wordt je helemaal gestoord van het verschil tussen voor en achter?
En als iemand nog een sloopfiets heeft liggen...
Nu heb ik de laatste 2 jaar daarmee nogal sportief
Ik heb nu 2 problemen ermee:
[-] het beugeltje waarmee hij op zijn plek wordt gehouden tijdens het remmen is zo krom als een hoepel: het beugeltje zit bijna tegen het frame aan in rust.
[-] de rem werkt voor geen meter. Als ik hem in rust achteruit draai, remt hij niet af. In rust vooruit, remt hij wel af (2x draaien en hij staat stil). Groter probleem: als ik hem helemaal inknijp sta ik naar mijn zin niet snel genoeg stil. Met 20km/u heb ik al een autolengte nodig met voorrem en achterrem samen... Wanneer ik voluit met mijn achterrem (bijna blokkeren) rem, is dat al half zoveel remkracht als mijn voorrem
Nu zijn er ruwweg 3 opties:
[1]Fietsenmaker valt af: nieuwe trommelrem kost €50.
[2]via Marktplaats (Help MBV aan een nieuwe voorrem
[3]via Marktplaats een compleet wiel met rollerbrakes kopen voor €20
Vooral 3 lijkt me ergens wel aantrekkelijk: mijn stadsfiets in Rotterdam heeft ze, en dat rijdt veel beter
Heeft iemand anders dit ooit gedaan? Gaat dat werken, of wordt je helemaal gestoord van het verschil tussen voor en achter?
En als iemand nog een sloopfiets heeft liggen...