Welke programmeertaal

Pagina: 1
Acties:
  • 276 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borgdaville
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:41
Ik had verwacht het antwoord op deze vraag in jullie FAQ te vinden maar dat is me niet gelukt, ik hoop dat ik het niet over het hoofd heb gezien.

Ik wil graag wat meer (serieus) gaan programmeren, welke taal is het meeste geschikt?

Mijn huidige programmeer ervaring:
1. Ik ben aardig goed met vbscript en PHP.
2. Ik heb heel lang geleden op school iets met Pascal en Delphi gedaan.

Wat ik wil:
1. Waarschijnlijk wil ik voorlopig vooral kleine commandline administratieve programmaatjes maken. Parsen van files en aan de hand daarvan een output generen.
2. In de toekomst web-applicaties kunnen programmeren.
3. In mijn huidige studie zal ik zeer licht programmeer werk in JAVA en C++(of # weet ik even niet zeker) gaan doen, maar dit stelt waarschijnlijk niet veel voor.

De taal moet voldoen aan:
1. Ik wil graag een moderne taal, iets wat nu hot is en wat in de toekomst groot gaat worden. Het hoeft niet per se al bewezen te zijn omdat ik het vooral hobby-matig wil gebruiken. Het zou wel mooi zijn als er goede (gratis) support/info/tutorials beschikbaar zijn via Internet.
2. Het moet toegankelijk zijn voor een beginner, maar ik hoef ook niet helemaal onderaan te beginnen. Ik heb wel wat programmeer ervaring. Ik snap de meeste structuren, ik weet wat objecten, variabelen en functies enzo zijn. Maar ik ben geen geoefend programmeur.
3. Het liefst iets waarmee, ik command-line utils kan maken, windows programmas(met GUI) en webprogramma's(embedded in websites).

Wat ik tot nu toe heb gevonden:
1. JAVA lijkt me cool omdat het platform onafhankelijk is, aan de andere kant vind ik dat JAVA programma's altijd erg traag draaien.
2. C++ en C#, klinkt heel stoer en professioneel.
3. Verder is het heel moeilijk voor een n00b als mij om een indruk te krijgen wat de verschillen tussen verschillende programmeer talen.

Misschien dat ik iets teveel wil, maar kunnen jullie mij wat suggesties geven welke talen het waard zijn voor mij te proberen? En waarom deze talen dan geschikt zouden zijn voor mij?

Familieman, nerd, mooi weer fietser, buitenmens en levensgenieter...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• disjfa
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 03-07 14:47

disjfa

be

Je kiest een programeer taal aan de hand van of het stoer of cool is :?

Lijkt me onlogsch. Verder maakt een programeertaal natuurlijk niet uit. Gebruik wat je kent of wilt leren :)

disjfa - disj·fa (meneer)
disjfa.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeeDee
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:25

TeeDee

CQB 241

Ik zou eens hier kijken: search

Waarom? Omdat dit veel en vaak voorbij komt. Je zal een hele hoop reacties zijn "Deze taal, omdat...". Dan is het weer aan jou om daar de zinnige reacties uit te halen.

Heart..pumps blood.Has nothing to do with emotion! Bored

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Y0ur1
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Tja GUI's met Java, Swing is crap en SWT is aardig maar ook niet echt volwassen, ook is eclipse leuk maar haalt het echt niet bij een IDE van VS.net, ik zou zeggen C#.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRKie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16-09 16:18
borgdaville schreef op vrijdag 16 november 2007 @ 13:05:
Waarom zou C++/# professioneler zijn dan Java?
Y0ur1 schreef op vrijdag 16 november 2007 @ 13:14:
Tja GUI's met Java, Swing is crap en SWT is aardig maar ook niet echt volwassen, ook is eclipse leuk maar haalt het echt niet bij een IDE van VS.net, ik zou zeggen C#.
Met Java of C# zit je momenteel altijd wel goed in de arbeidsmarkt, maar wat hierboven staat is gewoon onzin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Y0ur1
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
DaRKie schreef op vrijdag 16 november 2007 @ 13:20:
[...]

[...]

Met Java of C# zit je momenteel altijd wel goed in de arbeidsmarkt, maar wat hierboven staat is gewoon onzin.
Tja ik heb 2 jaar met swing gewerkt en wat met SWT geëxperimenteerd. Als ik kijk naar de IDE van VS.NET is dat zo veel volwassener dan iets als eclipse. Een gui maken is een fluitje van een cent met de IDE van VS.NET, wel eens met jigloo geprobeerd? Wat een rampenprogramma en die code..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-09 15:28

Standeman

Prutser 1e klasse

Al eens een keer aan Ruby gedacht, aangezien je iets "stoers, nieuw en hip" zoekt. Voor zover ik heb begrepen is het vrij makkelijk aan te leren groeit de community redelijk.

Overigens zit er tussen C# en Java imo bijzonder weinig verschil. Iets andere syntax, andere SDK natuurlijk en in C# zijn sommige dingen wat "handiger" opgelost. Maar als je in Java kan programmeren kan je dat ook in C# (en visa versa).
Y0ur1 schreef op vrijdag 16 november 2007 @ 13:24:
[...]

Tja ik heb 2 jaar met swing gewerkt en wat met SWT geëxperimenteerd. Als ik kijk naar de IDE van VS.NET is dat zo veel volwassener dan iets als eclipse. Een gui maken is een fluitje van een cent met de IDE van VS.NET, wel eens met jigloo geprobeerd? Wat een rampenprogramma en die code..
Met de NetBeans IDE is het bouwen van een GUI net zo makkelijk als met VS.NET. Overigens heb ik er nog nooit naar gezocht, maar ik gok dat er best wel aardige WYSIWYG editor plugins zijn voor eclipse (al dan niet gratis).

[ Voor 43% gewijzigd door Standeman op 16-11-2007 13:30 ]

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ? ?
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

? ?

1. Waarschijnlijk wil ik voorlopig vooral kleine commandline administratieve programmaatjes maken. Parsen van files en aan de hand daarvan een output generen.
VB.NET, C#, C++, Java
PHP, JSP (Java), VB.NET, C# (mbh ASP.NET)
1. Ik wil graag een moderne taal, iets wat nu hot is en wat in de toekomst groot gaat worden. Het hoeft niet per se al bewezen te zijn omdat ik het vooral hobby-matig wil gebruiken. Het zou wel mooi zijn als er goede (gratis) support/info/tutorials beschikbaar zijn via Internet.
VB.NET: gratis studio Express versie
C#: same
Java: ook gratis: Netbeans
C++: gc++ en wel meer (geen ervaring)
2. Het moet toegankelijk zijn voor een beginner, maar ik hoef ook niet helemaal onderaan te beginnen. Ik heb wel wat programmeer ervaring. Ik snap de meeste structuren, ik weet wat objecten, variabelen en functies enzo zijn. Maar ik ben geen geoefend programmeur.
VB.NET, C# leren makkelijker dan Java naar mijn mening, althans C# dicht bij Java aanleunt, maar dat is misschien verschillend bij iedereen. Verder zijn er veel meer VB.NET en C# coders dan Java coders: je vindt meer stuff.
3. Het liefst iets waarmee, ik command-line utils kan maken, windows programmas(met GUI) en webprogramma's(embedded in websites).
I love dotnet (C#, VB.NET): je kan er alles mee, webservices, websites, gui-applicaties, services, commandline applicaties, screensavers, WPF applicaties (die web & app mixen).
1. JAVA lijkt me cool omdat het platform onafhankelijk is, aan de andere kant vind ik dat JAVA programma's altijd erg traag draaien.
slow as hell
platform onafhankelijk is maar wat ze ervan maken, als microsoft een compiler voor linux uitbrengt kan het daar ook op... Er is MONO, maar dat werkt niet 100% correct.
brackets, allerlei haakjes en puntkomma's => heeeeel stoer :D
Misschien dat ik iets teveel wil, maar kunnen jullie mij wat suggesties geven welke talen het waard zijn voor mij te proberen? En waarom deze talen dan geschikt zouden zijn voor mij?
Als je geen ambities hebt om lowlevel te gaan programmeren, go for C#

Daarnaast is het het interessants om C# te leren voor latere werk-ambities. Java programmeurs zijn ook in trek, C++ ook. Delphi is een ninche markt (nu maak ik heel wat mensen boos), maar dan kun je evengoed python/cobol/... gaan leren; niet echt populair.

Verder is Windows (api's aanroepen ed) programmeren eenvoudiger met C# ? Correct me if I'm wrong

[ Voor 4% gewijzigd door ? ? op 16-11-2007 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ? ?
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

? ?

DaRKie schreef op vrijdag 16 november 2007 @ 13:20:
[...]

Het is al geleden van NetBeans 4.1, maar dat was brak! Zo traag dat mijn P4 een 286 leek... En dat is niet prettig werken. Verder was die layout manager niet leuk werken.
NetBeans 5.0: Nieuwe pc, XP SP2, java runtime, sdk en jdk geinstalleerd, maar de setup van NB5.0 wou niet eens starten... IMO is het bij netbeans zo allemaal "nét niet".
VS is een volwassen product dat stabiel, doordacht en intuitief is.
Ik ben trouwens geen MS fan, maar als ze 't goed doen mag je 't ook zeggen.

Eigenlijk is C# een verbeterde versie van Java :)
Maar als je dat zegt, zijn de Microsoft mensen boos omdat je zegt dat ze kopieren en de Java mensen omdat je hun product beledigt...

[ Voor 15% gewijzigd door ? ? op 16-11-2007 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-09 14:42
dotNet in C# lijkt me een goede keus.
Kun je zowel client-side als webapplicaties in ontwerpen, en er is erg veel vraag naar op de werkvloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRKie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16-09 16:18
Het lijkt weer een c# bashes java topic te worden waarbij er allerlei vage argumenten aangehaald worden :)

Java en C# zijn gewoon 2 goede omgevingen om je in te werken. Veel van de bovenstaande opmerking zijn mijn inziens nonsens of sterk overdreven.
Y0ur1 schreef op vrijdag 16 november 2007 @ 13:24:
[...]

Er is al een tijdje een swing plugin van eclipse die degelijk is. En misschien dat de vs.net ide vlotter is om een gui mee te maken, daarom zeg je toch niet dat het volwassener is? Een kleine 2 jaar geleden zat er niet eens een refactoring tool in VS.net, een feature die al jare in eclipse zit, maarja, eclipse is natuurlijk niet zo volwassen e ...

btw,ik vind netbeans ook niet goed, maar eclipse of intellij zijn gewoon goed. Waar je bij c# 1 keuze hebt, heb je er bij java verschillende en natuurlijk halen ze de mindere aan om te zeggen dat java slecht is :)

[ Voor 9% gewijzigd door DaRKie op 16-11-2007 13:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gurbe de n00b
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08-02-2024
Ik zou zeggen C#. Erg populair op het moment.

Goed gedocumenteerd (MSDN) en er zijn veel videotutorials te vinden.

Portfolio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16-09 15:42

Sebazzz

3dp

Nadeel van C# is dat het een platformafhankelijke taal is (of je wilt of niet, van MS kom je met C# niet af), en de Mono implementatie is niet compleet, maar is wel redelijk licht en makkelijk te programmeren (*schijnt*, ik weet het niet zeker maar ik vind het er makkelijker uitzien).

Nadeel van Java is dat je aan een relatief zware VM vast zit, maar het is wel platformonafhankelijk. C# gebruikt ook een VM, maar die is stukken minder langzaam.

C++ is zowieso licht afhankelijk van hoe je schrijft, en in principe niet platformafhankelijk (afhankelijk van wat je erin doet, welke toolkits je gebruikt, etc...) en je zit ook niet aan de VM vast. Plus dat je met C++ je eigen geheugenbeheer helemaal kan regelen, hoewel dit eigenlijk zowel een nadeel als een voordeel kan zijn.

Vergelijkingen:
http://en.wikipedia.org/w..._of_programming_languages
http://en.wikipedia.org/wiki/Comparison_of_Java_and_C%2B%2B
http://en.wikipedia.org/wiki/Comparison_of_C_Sharp_and_Java

Nadelen/kritiek op verschillende talen:
http://en.wikipedia.org/wiki/C_Sharp#Criticism
http://en.wikipedia.org/w...ing_language%29#Criticism
http://en.wikipedia.org/wiki/C++#Problems_and_controversies

[ Voor 26% gewijzigd door Sebazzz op 16-11-2007 13:49 ]

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HammerT
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22-08 08:59
borgdaville schreef op vrijdag 16 november 2007 @ 13:05:
Ik had verwacht het antwoord op deze vraag in jullie FAQ te vinden maar dat is me niet gelukt, ik hoop dat ik het niet over het hoofd heb gezien.

Ik wil graag wat meer (serieus) gaan programmeren, welke taal is het meeste geschikt?

Mijn huidige programmeer ervaring:
1. Ik ben aardig goed met vbscript en PHP.
2. Ik heb heel lang geleden op school iets met Pascal en Delphi gedaan.
Delphi is de opvolger van Pascal, Delphi noem je ook wel object Pascal.
Wat ik wil:
3. In mijn huidige studie zal ik zeer licht programmeer werk in JAVA en C++(of # weet ik even niet zeker) gaan doen, maar dit stelt waarschijnlijk niet veel voor.
Persoonlijk heb ik het niet zo op Java, vooral omdat het traag is eigenlijk. Ik denk dat je met C++ een goede basis kan maken, maar gebruik dan wel een goed boek.
Met Delphi kan je wel goed beginnen zonder boek, vooral omdat de community gewoon zo groot is. Kijk maar eens op nldelphi oid.
De taal moet voldoen aan:
Ik heb je hierboven Delphi aangeraden, maar eigenlijk ben ik nogal sceptisch over de toekomst van Delphi. Als je echt een taal wil gaan programmeren die toekomst heeft moet je C# gaan gebruiken, gewoon omdat deze de meeste .NET support krijgt van microsoft.
Wat ik tot nu toe heb gevonden:
3. Verder is het heel moeilijk voor een n00b als mij om een indruk te krijgen wat de verschillen tussen verschillende programmeer talen.
Denk niet dat als je eenmaal begint aan een programmeertaal je er voor je leven aan vast zit, als je een beetje handig wordt met programmeren heb je een middagje een nieuwe taal opgepakt en ook wel een groot deel van je IDE.

Als laatste:
Als je Delphi wilt gaan gebruiken dan raad ik je aan om niet Delphi 2007 te gaan gebruiken maar gewoon Delphi 7. In de nieuwe IDE zit namelijk allemaal rommel die het langzaam en onprettig werken maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:26

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

Hmmja goed.... dit gaat zo nergens meer over...

De reden dat je dit niet in een FAQ o.i.d. kan vinden is omdat er niet 1 taal bestaat die het meest geschikt is. Wat ik wel gek vind is dat je blijkbaar wel de FAQ's hebt bekeken maar de search hebt overgeslagen want "welke taal" topics zijn er al heel wat geweest in het verleden.

Wat jij wil kan in een hele hoop talen: o.a. in Java/C/C++/C#/Delphi/Ruby/Python en nog veel meer.. welke is het beste? De taal/omgeving waar jij je het prettigst bij voelt. Qua werk zijn Java, C# (of eigenlijk heel .NET) en PHP ontwikkelaars behoorlijk wat gevraagd. Maar als je de concepten van software ontwikkeling snapt dan boeit het gebruikte taal of framework niet meer zo.

Offtopic:
Java "traag"? Onderbouw dat aub de volgende keer eens goed i.p.v. ongefundeerd te lopen blaten. Ik ken ook programma's geschreven in C++ die traag zijn ;)
Eigenlijk is C# een verbeterde versie van Java :)
Ook hiervoor geldt: als je dit nog een keer wilt verkondigen, prima. Maar onderbouw het dan eens fatsoenlijk i.p.v. 1 applicatie (Netbeans) aan te halen. Again: er zijn ook ladingen C#, C, C++, Delphi, PHP (etc. etc.) apps die enorm brak zijn.

[ Voor 23% gewijzigd door Creepy op 16-11-2007 14:33 ]

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.