Toon posts:

[ADSL] Zwakker signaal door verlenging telefoonkabels?

Pagina: 1
Acties:
  • 3.118 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen een aantal dingen op te helderen. Onze situatie is als volgt:

Vanaf ons ISRA punt loopt er ongeveer 50 centimeter telefoonkabel naar de splitter, vanaf de splitter gaat er nog eens 50 cm kabel naar het ADSL modem en de telefoonkabel verspreidt zich verder door het huis.
Nou hebben wij in het verleden al vaker last gehad van een onstabiele verbinding, waarbij het modem het ADSL signaal even kwijtraakte en we een paar minuten geen internet hadden. Toendertijd heb ik daarover contact gehad met KPN die mij na een lijnmeting kon vertellen dat het waarschijnlijk aan mijn bekabeling lag. De problemen gingen echter zonder ingrijpen een aantal maanden geleden weg en dus ik maakte ik me er niet meer druk om.
Nu hebben wij recentelijk ons telefoonnetwerk na de splitter (dus de telefoonuitgang, niet de internetuitgang) met zo'n 50 meter moeten verlengen en de problemen zijn weer terug, een onstabiele ADSL lijn die er vooral 's avonds wel eens uit wil vliegen.

Nou had ik de volgende vragen: kan het kloppen dat het verlengen van de telefoonkabel na de splitter een negatief effect kan hebben op het ADSL signaal (die met maar +/- 1 meter kabel vanaf het ISRA punt verbonden is).
En ten tweede, wat kan ik hieraan doen. Heeft het bijvoorbeeld zin om een versterker neer te zetten en zo ja, waar moet ik die dan plaatsen. Of kan ik maar het beste een monteur van KPN erbij halen.

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Aan je DSL lijn is feite niets veranderd, daar mag het probleem niet zitten. Kun je in het modem zien hoe de kwaliteit van de lijn is? Hoeveel dBm of een andere rating...

50 meter voor een telefoonlijntje is lang, maar de kabel mag maximaal 75 meter in lengte zijn.

De kabel zelf is in orde? De connectors zijn goed geknipt en zien er goed uit?

[ Voor 13% gewijzigd door PD2JK op 16-11-2007 12:18 ]

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:22

Onbekend

...

De snelheid van ADSL is afhankelijk van de kabellengte tussen het modem en de wijkcentrale.

Elke verbinding die er tussen zit, bijvoorbeeld een stekkertje of een las, geeft storing op het ADSL signaal. Slechte verbindingen leveren dus storing en soms valt de verbinding dus weg.
In de splitter zit een soort filter. Ik raad je aan om die dicht bij het modem te plaatsen.

[ Voor 11% gewijzigd door Onbekend op 16-11-2007 12:19 ]

Speel ook Balls Connect en Repeat

• eX0duS
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-11 14:40
50 meter is wel behoorlijk lang, maar als je al 4 km van de centrale af zou zitten (ik noem maar wat), dan lijkt me dat ook niet veel meer uit te maken, immers is het gewoon precies dezelfde kabel...

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 01-12 15:50

ThunderNet

Flits!

:) Heb je goeie kabels? Of het goedkoopste bij de gamma?

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Verwijderd

Topicstarter
Prutz0r schreef op vrijdag 16 november 2007 @ 12:18:
Aan je DSL lijn is feite niets veranderd, daar mag het probleem niet zitten. Kun je in het modem zien hoe de kwaliteit van de lijn is? Hoeveel dBm of een andere rating...

50 meter voor een telefoonlijntje is lang, maar de kabel mag maximaal 75 meter in lengte zijn.

De kabel zelf is in orde? De connectors zijn goed geknipt en zien er goed uit?
De downstream margin zit meestal op 6dB.
Het telefoonsignaal is verder prima in orde, kiestoon is duidelijk hoorbaar.
eX0duS schreef op vrijdag 16 november 2007 @ 12:19:
50 meter is wel behoorlijk lang, maar als je al 4 km van de centrale af zou zitten (ik noem maar wat), dan lijkt me dat ook niet veel meer uit te maken, immers is het gewoon precies dezelfde kabel...
We zitten aardig ver van de centrale inderdaad, reken maar 5 km. Het ADSL modem is trouwens niet na die 50m aangesloten hè.
Onbekend schreef op vrijdag 16 november 2007 @ 12:18:
De snelheid van ADSL is afhankelijk van de kabellengte tussen het modem en de wijkcentrale.

Elke verbinding die er tussen zit, bijvoorbeeld een stekkertje of een las, geeft storing op het ADSL signaal. Slechte verbindingen leveren dus storing en soms valt de verbinding dus weg.
In de splitter zit een soort filter. Ik raad je aan om die dicht bij het modem te plaatsen.
Afstand ISRA -> splitter is 50cm. Afstand splitter -> modem is ook 50cm. Veel dichterbij lukt net echt en lijkt me niet nodig.
ThunderNet schreef op vrijdag 16 november 2007 @ 12:20:
:) Heb je goeie kabels? Of het goedkoopste bij de gamma?
Die extra 50 meter is CAT5 kabel.

De enige afstand die dus veranderd is is de totale lengte van het telefoonnetwerk na de splitter.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 16-11-2007 12:30 ]

• Onbekend

Onbekend

...

Verwijderd schreef op vrijdag 16 november 2007 @ 12:22:
[...]
We zitten aardig ver van de centrale inderdaad, reken maar 5 km. Het ADSL modem is trouwens niet na die 50m aangesloten hè.
[...]
Afstand ISRA -> splitter is 50cm. Afstand splitter -> modem is ook 50cm. Veel dichterbij lukt niet echt.
Oh, ik had begrepen dat het modem na 50 meter was aangesloten.
Als je die kabel van 50 meter eens loshaalt, heb je dan nog steeds wegvallende verbinding?
Zoals eerder is gepost begint de kwaliteit van lange kabels mee te spelen. (Je gebruikt wel twisted-pairs hoop ik?)

Verwijderd

Topicstarter
Onbekend schreef op vrijdag 16 november 2007 @ 12:26:
[...]

Oh, ik had begrepen dat het modem na 50 meter was aangesloten.
Als je die kabel van 50 meter eens loshaalt, heb je dan nog steeds wegvallende verbinding?
Zoals eerder is gepost begint de kwaliteit van lange kabels mee te spelen. (Je gebruikt wel twisted-pairs hoop ik?)
Nee, dan is de lijn stabiel. Dus het schijnt inderdaad een effect te hebben, maar ik vraag me af hoe dit komt en wat ik er aan kan doen.
CAT5 kabel idd.

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 01-12 15:50

ThunderNet

Flits!

Verwijderd schreef op vrijdag 16 november 2007 @ 12:28:
[...]

Nee, dan is de lijn stabiel. Dus het schijnt inderdaad een effect te hebben, maar ik vraag me af hoe dit komt en wat ik er aan kan doen.
CAT5 kabel idd.
:) Dan lijkt het erop dat er een storingsbron zit ergens in de buurt van die 50 meter.
Als je toevallig een oscilloscoop beschibaar hebt, zou je kunnen meten wat er met het signaal gebeurd met en zonder die extra 50 meter.

:) Ook zou je afgeschermde kabels kunnen overwegen. Maar dat is zonde van de investering als dat niet probleem is.

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

• har0
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10-02-2022
Of je hebt een kleine splitter (maat lucifer doosje) welke wat gevoeliger is voor hogere belasting.
Als je die inderdaad hebt, kun je het beste ISP bellen voor een nieuwe(re) splitter

• Maurits27
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 23-12-2015
Wat ook leuk kan zijn is een netwerk via het stopcontact.
Kun je ook nog eens alle kanten mee op want je hoeft geen kabels te leggen.
Kijk hier anders eens:
http://www.devolo.nl/nl_NL/spezial/dLANspezial1.html

Verwijderd

Topicstarter
har0 schreef op vrijdag 16 november 2007 @ 12:55:
Of je hebt een kleine splitter (maat lucifer doosje) welke wat gevoeliger is voor hogere belasting.
Als je die inderdaad hebt, kun je het beste ISP bellen voor een nieuwe(re) splitter
Inderdaad een mini-splittertje.

Bedankt voor de reacties iedereen, ik kan in ieder geval weer even met wat ideetjes aan de slag. ;)

• cornfed99111
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 30-11 01:44
Het gaat over een telefoonlijn, niet over een lan. Lezen is schijnbaar een kunst....

Hoeveel telefoons zijn er aangesloten aan die 50 meter?
Dat zorgt ook voor veel signaalverzwakking.
Is het niet mogelijk om een Dect set met meerdere telefoons te kopen en de basisstation
bij je modem te plaatsen en de lossen units te plaatsen waar ze nodig zijn?
Dan kan die 50 meter kabel weer weg.

Verwijderd

Topicstarter
cornfed99111 schreef op vrijdag 16 november 2007 @ 14:34:
[...]
Hoeveel telefoons zijn er aangesloten aan die 50 meter?
Dat zorgt ook voor veel signaalverzwakking.
Is het niet mogelijk om een Dect set met meerdere telefoons te kopen en de basisstation
bij je modem te plaatsen en de lossen units te plaatsen waar ze nodig zijn?
Dan kan die 50 meter kabel weer weg.
Nee is helaas niet mogelijk vanwege de toepassing van die telefoonkabel, de extra 50 meter is er namelijk gekomen om een melkrobot aan te sluiten op de telefoon. Ja, die belt je als er iets mis is. :P
Er hangen nu in totaal 4 'telefoons' aan de 50 meter.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 16-11-2007 14:48 ]

Verwijderd

TS klaagt over wegvallende ADSL met een 6dB downstream marge. @cornfed, lezen is inderdaad een kunst en ergens over doordenken voor je loopt te blaten is ook handig.

Op een ADSL lijn bij KPN wordt een ondergrens gehanteerd van 6dB marge. Meer is beter. Onder de 6dB wordt geadviseerd om een lager abo te nemen om de lijn stabieler te houden. Als TS al rond de 5km van de centrale afzit zit hij bijna tegen de technische limiet van zijn verbinding. Splitters vervangen, draden na de splitter afschermen zal niet veel doen voor het verbeteren van zijn downstream marge. TS kan beter contact opnemen met zijn provider om te kijken of er ergens in het netwerk evt nog winst kan worden geboekt...

[ Voor 1% gewijzigd door Verwijderd op 16-11-2007 16:14 . Reden: hierboven moest cornfed.. zijn ]

• Onbekend

Onbekend

...

Verwijderd schreef op vrijdag 16 november 2007 @ 14:48:
Er hangen nu in totaal 4 'telefoons' aan de 50 meter.
Wat is de totale aansluitfactor? (Staat altijd bij elke telefoon aangegeven.)
Met meer dan 2 telefoons wordt meestal een telefooncentrale geadviseerd.

• cornfed99111
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 30-11 01:44
Een telefooncentrale neemt meestal de voeding over voor de aangesloten telefoons.
Als je die vlak na de splitter inzet, is er geen signaalverzwakking meer op de lijn.
Dan kan je gewoon die 50 meter draad aansluiten op de centrale.
Je moet het gewoon eens proberen.

Verwijderd

beste is modem vlak na splitter plaatsen en de netwerk kabel verlengen die mog zo'n beetje 90 mtr worden.
een normale telefoon lijn krijgt het adsl signaal niet zo ver.
de modem versterkt het internet signaal beter en de netwerk kabel laat het internet signaal niet zo ver afzwakken.

verschil tussen tel kabel en netwerk kabel is er groot 4 en 8 aders .
en de cat versie geeft aan hoeveel hij getwist is zodat het signaal niet zo snel afzwakt in een netwerk kabel.

een gewone telefoon kabel kan een adsl signaal vaak niet meer dan 20 mtr over brengen.
je hebt dus nog geluk dat de modem het signaal zelf al op pakt. :/

de splitter verstekt het signaal niet dat doet de modem :P

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 16-11-2007 16:39 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 16 november 2007 @ 16:28:
beste is modem vlak na splitter plaatsen en de netwerk kabel verlengen die mog zo'n beetje 90 mtr worden.
een normale telefoon lijn krijgt het adsl signaal niet zo ver.
de modem versterkt het internet signaal beter en de netwerk kabel laat het internet signaal niet zo ver afzwakken.

verschil tussen tel kabel en netwerk kabel is er groot 4 en 8 aders .
en de cat versie geeft aan hoeveel hij getwist is zodat het signaal niet zo snel afzwakt in een netwerk kabel.

een gewone telefoon kabel kan een adsl signaal vaak niet meer dan 20 mtr over brengen.
je hebt dus nog geluk dat de modem het signaal zelf al op pakt. :/

de splitter verstekt het signaal niet dat doet de modem :P
Dank je wel voor het meedenken, maar dat is niet mijn situatie.

Verwijderd

zoals jij het zegt heb je de afstand van splitter naar de modem verlengd met 50 mtr en ik geef aan dat dat kan leiden tot een instabiele verbinding :P

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:18
Gasten, wat zitten er hier toch een flink aantal tussen die niet kunnen lezen.

De TS stelt dat de afstand tussen IS/RA en splitter 50cm is.
De TS stelt dat de afstand tussen splitter en modem 50cm is.
De TS stelt dat de lengte van de kabel tussen splitter en telefoons 50 meter is.

Kortom, dit is geen LAN probleem. Wat wel een probleem is, is waarschijnlijk:
- of het aantal telefoons aan de lijn
- of een telefoon die een signaal genereert dat niet goed afgevangen wordt door de splitter
- of de kabel vangt een signaal op en dat komt langs de splitter

De optie om de telefoons achter een telefooncentrale te hangen lijkt mij verreweg de beste optie. Eentje halen bij een electronica zaak of een doe-het-zelf-zaak. Uitproberen, lost dat het probleem niet op, dan terug brengen. (Wel even van te voren vragen uiteraard).

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

Verwijderd

gast ik probeer je te helpen stuur me ff een pm met je postcode en huis nr en ik zal proberen je lijn door te meten ;)

ben van kpn en kan lijnmetingen uitvoeren.
sorry maar ik heb inderdaad niet zo goed gelezen

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 16-11-2007 17:32 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 16 november 2007 @ 17:23:
gast ik probeer je te helpen stuur me ff een pm met je postcode en huis nr en ik zal proberen je lijn door te meten ;)

ben van kpn en kan lijnmetingen uitvoeren.
sorry maar ik heb inderdaad niet zo goed gelezen
Bedankt dat je me wil helpen! Maar ik zie dat je DM's uit hebt staan. Kun je dan trouwens precies zien waar de 'kink' in de kabel zit, of alleen of het voor of na het ISRA punt is?

• Maurits27
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 23-12-2015
ADSL: maximale afstand wijkcentrale ongeveer 5km.
ADSL2+: maximale afstand wijkcentrale ongeveer 7km.

Met deze afstand zou ik een kabelinternet abonement overwegen.
Indien u aantoonbaar veel storing heeft kunt u mogelijk van
uw huidig contract af.
Pagina: 1