[illustrator CS3] flattenen of rasterizen van shadow effect

Pagina: 1
Acties:
  • 1.339 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• hing
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19-05-2023
Ben in illustrator met de layout van een verticale banner bezig.
Op de de banner staat een blauw vlak (pantone kleur) en op dat vlak staan wat witte pictogrammen met een drop shadow effect.
Nu heb ik begrepen dat drukkers niet goed met zo'n drop shadow en andere transparantieeffecten om kunnen gaan, dus ben ik bezig deze pictogrammen in orde aan het maken.

Ik heb eerst via het menu object->flatten transparency gedaan. Als ik van het document een pdf maak en deze uitprint, dan zie ik dat het flattenen niet goed heeft gewerkt. De achtergrond van de witte pictogrammen hebben duidelijk een andere blauw dan de "echte" blauwe achtergrond.

Dus ik dacht, laat ik de boel maar rasteren in photoshop. Ik heb zo'n pictogram gekopieerd naar photoshop, en hier pas een drop shadow effect erop losgelaten. Daarna heb ik het blauwe vlak gekopieerd en als background layer geplaatst in photoshop. Nu heb ik het geheel geflattened (= gerasterd in photoshop?).
Na het flattenen is er maar 1 layer over en deze heb ik geselecteerd, gekopieerd en geplakt op het blauwe vlak in illustrator.
Hier heb ik weer een pdf van gemaakt, maar bij het printen krijg ik weer het zelfde. De achtergrond van het witte pictogram met het schaduweffect is TOCH weer een andere kleur dan de achtergrond.

Mijn vraag is dan ook, hoe kan dit? En hoe moet ik dit oplossen? Iemand enig idee/tips?

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-01 12:48

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Ja, dat gaat je gewoon niet mooi lukken, zeg ik je.

Het is al moeilijk om bij het flattenen die kleur gelijk te krijgen. Pantone kleur met een zweempje schaduw eroverheen, dat wil er op je beeldscherm nog wel redelijk uitzien. Misschien krijg je het zelfs zover dat je helemaal geen verschil meer ziet door goed met de kleuren te rommelen! Maar dan ben je er nog niet.

De drukker moet van je bestand een zeef maken of het digitaal drukken en dan krijgt hij weer met rasterstanden te maken, waardoor het bij hem weer lelijk uit kan gaan zien of dat hij vantevoren al zegt: deze rasters kun je niet over elkaar heen gooien, dan krijg je rare patronen in de vlakken te zien.

Waarom wil je er per sé een dropshadow in hebben? En waarom ga je naar Photoshop voor alleen die iconen en wil je het dan weer terugplaatsen in Illustrator? Ik zou zeggen, bouw dan die hele banner in Photoshop, hoewel dat echt een fors bestand gaat worden. Kun je de dropshadow niet versimpelen of geheel weglaten? Dan kun je alles in Illustrator houden.
Je kunt ook je drukker bellen (en let op: drukkers zijn druk, daarom heten ze zo) en het hem voorleggen. Als hij er tijd aan wil spenderen kan hij je wel uitleggen of dat gaat werken, maar maak het hem niet te moeilijk. Als hij zegt dat het niet kan, dan kan het ook niet.

Dat is mijn kijk erop, ik geef je niet veel kans.

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

• hing
ah, dank...
als last resort was ik inderdaad al van plan om een hoge resolute raster te maken ipv alles in vector te laten.

En waarom de drop shadow...tja...dat ziet er voor dit ontwerp supergelikt uit. Heb het ook eerst zonder gedaan, maar dan is het ontwerp net iets te saai.

Ik vraag me af hoe andere mensen dat dan doen, want zo'n drop shadow komt tegenwoordig heel vaak voor, bijvoorbeeld in logo's en dat soort dingen. Ik neem aan dat niet iedereen alleen maar met rasterformaten werkt?

[ Voor 27% gewijzigd door hing op 16-11-2007 16:54 ]

• Dark Blue

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Pin je niet teveel op mij vast hoor, er is vast wel iemand die er even met je over na wil denken... maar bij mij is zoiets al heel gauw een 'no-go' want je kan er uren werk in steken en op het laatste moment komt het op de drukker aan, of het mooi wordt of niet. Misschien is er wel een manier, want inderdaad, je ziet het steeds vaker.

[ Voor 12% gewijzigd door Dark Blue op 16-11-2007 23:17 ]

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Een ouderwetse maar beproefde methode voor steunkleuren-drukwerk is om een 'handmatige' kleurscheiding te maken.

- In Illustrator met een (witte/blanco) rechthoek het paginaformaat markeren.
- Let erop dat het document CMYK is en geen RGB.
- Hiervan 2 identieke PDF's bewaren, één voor zwart, één voor blauw.
- De PDF voor de zwarte plaat open je, je maakt de blauwe elementen wit, alles selecteren, omzetten naar grijswaarden (daar is een filter voor), en bewaren.
- De PDF voor de blauwe plaat open je, je maakt de zwarte elementen transparant (ervan uitgaande dat je ze over het blauwe vlak heen wilt laten drukken), je maakt de blauwe elementen zwart, alles selecteren, omzetten naar grijswaarden, en bewaren.

Let er daarbij ook op dat bij je filter- of effect-instellingen de schaduwen op 300 dpi staan (standaard staat dat op 72 dpi, en dat komt er niet zo mooi uit te zien bij drukwerk).

• hing
dank! ik zal kijken of hiet hiermee lukt.
Hoe moet je dit dan aanleveren/afdrukken/testen?
Eerst de blauwe printen en daarna de de zwarte er nog een keer overheen?

Als ik dit zo lees, werkt dit neem ik aan alleen voor wat "eenvoudige" graphics zoals logo's ,klopt dit?
Bij een veel ingewikkeldere compositie met heel veel verschillende lagen en allerlei schaduweffecten van verschillende kleuren gaat het neem ik aan niet meer?

@ eerdere post darkblue, ik doe dit in illustrator en niet in photoshop omdat het een "banner" betreft van 203cm bij 85cm. Zo'n groot rasterformaat werkt nogal traag/onhandig, vandaar illustrator

[ Voor 18% gewijzigd door hing op 17-11-2007 12:07 ]

• Dark Blue

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

hing schreef op zaterdag 17 november 2007 @ 12:05:
@ eerdere post darkblue, ik doe dit in illustrator en niet in photoshop omdat het een "banner" betreft van 203cm bij 85cm. Zo'n groot rasterformaat werkt nogal traag/onhandig, vandaar illustrator
Nee, ik zou je ook vooral aanraden om in Illustrator te blijven :D

Ik vroeg me meer af... waarom proberen te combineren. Dan ga je met vector en pixel door elkaar werken, maybe verschillende kleurprofielen door elkaar. En dat kan er allemaal op het scherm goed uitzien, maar eenmaal gedrukt...

Nouja, ik ga verder met doemdenken :P ... ik hoop dat benoni de oplosing voor je heeft :D

• SillyJW
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 31-12-2025

SillyJW

der Gemutlichkeit

Het kleurverschil dat je beschrijft, heeft waarschijnlijk te maken met het feit dat het deel blauw buiten de dropshadow netjes in je Pantone kleur blijft en het gedeelte dat geflattened wordt omgezet naar CMYK. Heb je het kleurverschil nog steeds als je de pantone voor het flattenen omzet naar cmyk?

• hing
kleurverschil blijf ik behouden. ik heb inderdaad al geprobeerd om van pantone af te stappen en alleen maar cmyk te gebruiken, maar dat werkte helaas niet. Zit er anders een kleurverschil tussen cmyk in illustrator en photoshop? dat zou toch niet moeten? ik weet dat in CS2 dat wel het geval was, maar heb begrepen dat dat opgelost is in CS3.

overigens is opvallend dat je in illustrator de cmyk kleuren in 2 decimaal nauwkeurig op kunt geven en in photoshop alleen maar gehele percentages.

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
hing schreef op zaterdag 17 november 2007 @ 12:05:
... ik doe dit in illustrator en niet in photoshop omdat het een "banner" betreft van 203cm bij 85cm. Zo'n groot rasterformaat werkt nogal traag/onhandig, vandaar illustrator
Mmm... het is dus om te laten printen, niet om te laten drukken. Voor printen moet je standaard RGB of CMYK aanleveren, dus dan heb je niets aan losse kleurscheidingen. Of je moet ze als tussenproduct aanmaken, om daarna in Photoshop weer samen te stellen (elk bestand als grijswaarden openen, in het bestand met de cyaan erin nieuwe kleurkanalen aanmaken voor magenta, yellow en black, daarin de andere bestanden overkopiëren).

Ik heb geprobeerd om de dropshadow van Illustrator te temmen, maar wat ik ook probeer, in de PDF wordt de schaduw altijd verrekend naar de CIE-lab kleurruimte en weer terug, zodat er in het gebied van de schaduw een opbouwkleur wordt aangemaakt met menggrijsvervanging. Op zich moet dat redelijk goed gaan als je alle PMS-kleuren in je document vooraf omzet naar CMYK. Maar een lithograaf van de oude stempel krijgt daarbij wel zo'n gevoel over zich heen van 'STFU met dat colorsync getut, ik wil zelf bepalen hoe ik mijn kleuropbouw wil hebben!'

Er is wel een manier om slagschaduwen te maken die je over een blauw vlak heen kan leggen zonder dat bij een CMYK kleurscheiding van de PDF de percentages cyaan en magenta van het blauw worden beïnvloed. Dit met gebruik van technieken die stammen uit de tijd van Illustrator 3 :P
  • Werk met het document in CMYK modus.
  • Houd het blauwe vlak als steunkleur, of zorg dat er géén zwart in het kleurrecept zit.
  • Dupliceer het figuur dat een dropshadow moet krijgen.
  • Maak van 't duplicaat een schoon aaneengesloten object, met Pathfinder -> Add / Combine.
  • Maak dit object grijs (geen menggrijs, gebruik enkel 't zwartkanaal: 0% C, 0% M, 0% Y, 50% K).
  • Maak een verbreding van het object aan (Object menu -> Path -> Offset Path).
  • Maak dit verbrede pad wit (0% C, 0% M, 0% Y, 0% K).
  • Selecteer het grijze en het witte pad.
  • Maak een overgangsvorm aan (Blend tool, klik op een ankerpunt van het grijze binnenpad, alt-klik op de ankerpunt daarnaast van het witte buitenpad, vul in: 'Specified Steps', 24, 'align to path').*
  • Als alternatief voor de bovenstaande 4 punten zou je ook met een verloopraster kunnen werken (gradient mesh). Dat is meer werk, maar misschien geeft het minder problemen achteraf, zie opmerkingen hieronder.
  • Selecteer de gehele schaduw en zet daarvan de overlap-transparantie aan (niet het nieuwerwetse laageffect gedoe, maar de 'Overprint Fill' checkbox in het Attributes palet).
  • Selecteer View -> Overprint Preview om te zien hoe de PDF uit de printer zou moeten rollen.
  • Nu maar hopen dat de printer RIP goed met de transparantie en de kleurseparatie van de steunkleur omgaat :>
Maak voor de zekerheid eerst een print op klein formaat. Als ik hier bijvoorbeeld de import-RIPper van Photoshop probeer (door de PDF in Photoshop te openen, en daarbij te kiezen voor renderen naar CMYK) dan zie ik dat - vreemd genoeg - een verlooprasterobject met 'Overprint Fill' wel goed over de achtergrondkleur heen wordt gelegd, maar dat van een gewoon object de 'Overprint Fill' transparantie wordt genegeerd. Dit is waarschijnlijk een bug die in andere versies niet optreedt.

* Meer tussenstappen ('vloeiende kleuren') is mooier maar 't rippen van de PDF kan daardoor erg lang gaan duren.
Pagina: 1