R Kuipers schreef op vrijdag 16 november 2007 @ 09:49:
[...]
Ja, dat zag ik ook als voordeel.
Het koeling stukje klopt wel, maar HP heeft de koeling goed voor elkaar. Dus daar ben ik niet zo bang voor.
En de extra bandbreedte... tja, wat zal ik daar van zeggen. Mijn ervaring is dat sneller geheugen vaak maar een marginale performancewinst geeft. Aan de andere kant, je hebt het wel over 100% sneller geheugen.
Mja, en het probleem bij Intel is tegenwoordig wel de bandbreedte, theoretisch zou je als je een goede applicatie hebt die de core echt voor de volle 100% benut, een bandbreedtevraag creëren die de FSB bij lange na niet kan leveren. Als dit een vraag geweest was over AMD Quad of dubbel dual, dan is de keuze natuurlijk snel gemaakt maar hier is het verschil denk ik nog wel te overzien. 1 verschil tussen de quad-cores en de dual-cores is uiteraard de kloksnelheid die in single-thread processen natuurlijk enigzins uitmaakt maar hier denk ik niet echt.
In dit geval zou ik ook de upgrademogelijkheden erbij houden, als je kiest voor 1 quad dan kan je in de toekomst als de server te zwaar word belast altijd nog een extra Quad erbij zetten. (dat kan natuurlijk ook door de 2x dual te vervangen door quads tegen die tijd).