[Appartement] Subwoofer isoleren

Pagina: 1
Acties:
  • 3.579 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Harmen
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 23:12

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Topicstarter
Eind december ga ik verhuizen naar een gekochte appartement.
Ik kom 3 hoog te wonen, met mensen rondom.
Het appartement heeft betonnen vloeren en is redelijk geluidsdicht.

Echt heb ik nu een Home Cinema en hou af en toe van een filmpje en een xbox 360 game spelen.
Dit allemaal op een redelijk normaal niveau.

Echter ben ik bang dat mn subwoofer teveel door gaat dreunen.
Heb een REL Quake II subwoofer.
Deze staat met spikes op een granieten plaat (30 x 30 x 5 cm)
In het volgende huis komt er een stukje vloerbedekking aan de onderkant van de plaat ivm beschadigingen.

Leg in het appartement een laminaat vloer met een 10Db vlasvezel ondervloer.
Iemand goede tips om het nog wat extra te dempen?

Whatever.

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-02 03:39

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Heb je de volgende topics ook gevonden?:
Subwoofer dempen, hoe het beste?
Goed dempingsmateriaal voor sub??
Tips voor dreunvermindering subwoofer

Vooral laatstgenoemde staat veel informatie in :)

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:09

Exirion

Gadgetfetisjist

Harmen schreef op vrijdag 16 november 2007 @ 08:07:
Heb een REL Quake II subwoofer.
Deze staat met spikes op een granieten plaat (30 x 30 x 5 cm)
In het volgende huis komt er een stukje vloerbedekking aan de onderkant van de plaat ivm beschadigingen.
Ik zit ook in een appartement met mensen rondom en heb speakers die nog wat verder doorlopen in het laag dan je REL sub. Soms draai ik een uurtje harde muziek en bij films wil alles ook nog wel eens tekeer gaan maar heb nog nooit klachten gekregen. Navraag bij buren leverde ook niks negatiefs op.

Ik heb onder de stoeptegels waar de speakers op staan (met spikes ertussen) kurk onderzettertjes gelijmd om de houten vloer niet te beschadigden. Dat dempt ook prima. Ik zou niet weten wat je verder nog kunt doen want het contactgeluid is hiermee al minimaal. En sja... speakers maken geluid, daar kun je verder niet veel aan doen. Hou wel rekening met de plaatsing van je speakers ivm staande golven die voor veel gedreun op vaste frequenties kunnen zorgen.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• Harmen

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Topicstarter
@Exirion, bedankt voor die tips.
Ik zal eens opzoek gaan naar kurk. Dat zal prima dempen.

Heb mn speakers ook op stoeptegels staan, alleen is de oppervlakte niet echt hard te noemen dus 'prikken' te spikes door de toplaag en gaan ze wankel staan. :/

Zal ook eens een luistersessie organiseren als ik er woon. ;)

Whatever.

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-02 18:32

voodooless

Sound is no voodoo!

Exirion schreef op vrijdag 16 november 2007 @ 08:14:
Ik zit ook in een appartement met mensen rondom en heb speakers die nog wat verder doorlopen in het laag dan je REL sub. Soms draai ik een uurtje harde muziek en bij films wil alles ook nog wel eens tekeer gaan maar heb nog nooit klachten gekregen. Navraag bij buren leverde ook niks negatiefs op.
Same here :) Nieuwe appartementen zijn behoorlijk goed geïsoleerd voor geluid (en ook warmte).

Zorg wel dat je ondervloer TNO gekeurd is, want dat is meestal verplicht als je achteraf geen gezeur wil hebben over lawaai.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• Harmen

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Topicstarter
Volgens de VVE heb ik een 10dB ondervloer nodig.
Wat wil een TNO goedgekeurd zeggen?

Whatever.

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-02 18:32

voodooless

Sound is no voodoo!

Harmen schreef op vrijdag 16 november 2007 @ 09:31:
Volgens de VVE heb ik een 10dB ondervloer nodig.
Wat wil een TNO goedgekeurd zeggen?
Dat ie minimaal 10 dB doet en dat dat officieel bevestigd is ;) De meeste VVE verplichten dat. Als je dan gezeur hebt met lawaai kun je zo bewijzen dat je vloer in ieder geval niet het probleem is.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07:18

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Idd, in een appartement ben je verplicht om aan te kunnen tonen dat het om een 10dB dempende ondervloer gaat. Je zal dus een TNO certificaat moeten hebben. Ik vrees dat je die niet krijgt bij een gamma ondervloer. Even navragen daar.

Wise enough to play the fool

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:09

Exirion

Gadgetfetisjist

Harmen schreef op vrijdag 16 november 2007 @ 08:57:
Heb mn speakers ook op stoeptegels staan, alleen is de oppervlakte niet echt hard te noemen dus 'prikken' te spikes door de toplaag en gaan ze wankel staan. :/
Ik heb spikes met een soort muntjes met putjes erin als onderzettertjes. Zijn niet zo duur.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-02 16:58

Jag

Zo'n ondervloer zal voor het sublaag weinig doen. Die 10dB demping zal vanaf 400 of 500Hz (en daarboven) ofzo zijn gok ik. De enige effectieve manier om lage frequenties in je kamer te houden, is dmv reflectie. En dat krijg je door overgangen in dichtheid, zoals tussen lucht en een muur. En dan het liefst nog een keer lucht en een muur. Zo worden geluidsdichte ruimtes ook gemaakt.
Voor absorptie van hele lage frequenties heb je absurd dikke lagen absorptie materiaal nodig (zoals in de Heineken Music Hall is gedaan), thuis niet echt haalbaar :).

Verwijderd

ik heb houten vloeren in me flat
En ik maak gebruik van 6db ondergrond en daarboven op laminaat.
De buurman onder me en naast me hebben geen last van me.
En ik heb de muziek gewoon aan staan zonder problemen.
De woofer word alleen gebruikt voor films (2x woofers aangstuurt via line oud linker en rechter kanaal)
De reden dat ik de woofers zo heb aangesloten is persoonlijke keuse (versterker staat de line oud voor woofer uit)
Bij films heb ik het geluid best hard aan staan maar hier hebben de buurmensen geen last van.

• Zjosh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 06-02 17:32
Offtoppic
Even een tipje voor de mensen die nog met stoeptegels werken, breng eens een bezoekje aan de plaatselijke grafsteen boer... ik mocht uit de afvalbak een mooi stukje graniet zoeken en ze hebben het zelfs nog even mooi in stukken van 30x30 gezaagd :) Als het bij een grafsteenboer niet wil, keukenboer, die granieten aanrechtbladen verkoopt zal vast ook wel een adresje weten waar je terecht kunt ( stukje voor de wasbak en voor de kookplaat is natuurlijk altijd mooi voor dit soort doeleinden)

• Harmen

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Topicstarter
Bedankt voor de tips mensen, gisteren een vloer besteld bij een laminaatzaak.
Vlasvezel komt onder het laminaat, dat heeft een TNO keurmerk en dempt 10dB.

Whatever.

Pagina: 1