Op mijn recentelijk online geplaatste website loopt het aardig goed. Nu is mijn idee om er een zoekveld aan toe te voegen. Eerst een klein opzetje maken.
Toevoegen
Bij het uploaden van de foto's, wordt het veld base van de eerste foto op 1 gezet, de rest blijft gewoon op 0 staan. De eerste foto krijgt ook de titel mee van alle foto's die geupload worden. De uploader kan onder iedere foto een regeltje tekst plaatsen.
Klein stukje databeest
Probleem
Als er nu gezocht wordt op 'race' zal record met id 55 getoond worden, alleen kan de titel niet getoond worden omdat hier geen titel bij zit. Hoe krijg ik daar nu de titel van id 54 weergegeven?
Wie kan me even een fikse duw in de rug geven?
Voor de volledigheid;
PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
| $arr = explode(" ", addslashes(htmlspecialchars(trim($_POST['val'])))); for($q=0;$q<count($arr);$q++) { $where .= "title LIKE '%".$arr[$q]."%'"; $where .= "OR fotoinfo LIKE '%".$arr[$q]."%'"; $where .= "OR fotoinfoalg LIKE '%".$arr[$q]."%'"; if ($q < (count($arr)-1)) $where .= " OR "; } $sql = mysql_query("SELECT * FROM fotos WHERE ".$where." GROUP BY parentid"); //while... lees uit |
Toevoegen
Bij het uploaden van de foto's, wordt het veld base van de eerste foto op 1 gezet, de rest blijft gewoon op 0 staan. De eerste foto krijgt ook de titel mee van alle foto's die geupload worden. De uploader kan onder iedere foto een regeltje tekst plaatsen.
Klein stukje databeest
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
| ------------------------------------------------------------ | id | parentid | title | fotoinfo | base | ------------------------------------------------------------ | 51 | 51 | auto gespot | rode auto | 1 | | 52 | 51 | | auto beschadigd | 0 | | 53 | 51 | | zonsondergang | 0 | | 54 | 54 | fietsers | groepje fietsers | 1 | | 55 | 54 | | race fietsers | 0 | |
Probleem
Als er nu gezocht wordt op 'race' zal record met id 55 getoond worden, alleen kan de titel niet getoond worden omdat hier geen titel bij zit. Hoe krijg ik daar nu de titel van id 54 weergegeven?
Wie kan me even een fikse duw in de rug geven?
Voor de volledigheid;
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
| CREATE TABLE fotos ( id int(11) NOT NULL auto_increment, userid int(11) NOT NULL default '0', filename varchar(100) NOT NULL default '', originalname varchar(200) NOT NULL default '', post_date datetime NOT NULL default '0000-00-00 00:00:00', title varchar(42) NOT NULL default '', fotoinfo varchar(150) NOT NULL default '', fotoinfoalg text NOT NULL, filesize int(11) NOT NULL default '0', bigimage int(11) NOT NULL default '0', active int(11) NOT NULL default '0', parentid varchar(50) NOT NULL default '0', base int(11) NOT NULL default '0', views int(11) NOT NULL default '0', UNIQUE KEY id (id) ) ENGINE=MyISAM DEFAULT CHARSET=latin1; |