P5K-E en Samsung T166 500GB

Pagina: 1
Acties:
  • 858 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• gibraltar
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22-05 21:48
Sinds een paar uurtjes heb ik een P5K-E en twee Samsung T166 500GB's (HD501LJ). Nu wil het geval dat de BIOS de HD's niet ziet. Ze vertonen geen enkel teken van leven, beide niet (wat dus het probleem is, aangezien het hoogstwaarschijnlijk dus geen DOA's kunnen zijn; nou ja, statistisch gezien niet).

Nu is de best-buy guide van deze maand samengesteld met precies deze componenten, en blijkbaar werkt dit niet zoals verwacht. Er wordt geopperd op het VIP forum van Asus (en op verscheidende andere plekken) dat het hier gaat om een firmware probleem van zowel de Samsung schijf als de Asus BIOS.

Zijn er meer mensen met deze problemen? En hoe hebben jullie dat opgelost?

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09:10

M2M

medicijnman

ik heb 2 samsung T166's in raid 0, weliswaar op een andere asus plank, maar ik vind het vreemd dat je bios helemaal niets herkend. Normaliter gaan de schijven gewoon draaien als je ze in plugd en de pc aan zet. misschien zou je ze eens in een ander systeem kunnen zetten? ik heb iig nog niets vernomen van firmware problemen met mijn schijven. Hoe het zit met je moboplank, misschien dat mensen hieronder daar wat zinnigs over kunnen zeggen :)

-_-

• gibraltar
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22-05 21:48
Ondertussen heb ik ze ook in een ander Asus mobo gehad maar die registreerd ook niets (beide niet). Heeft iemand ervaring met deze schijven op een P5K-E, en werken ze inderdaad ook? Het begint wel verdacht veel op twee DOA's te lijken, al is dat toch haast niet te geloven.

• EIo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16-04 13:05

EIo

Ik heb een P5K, ook met twee T166's en een optiarc 7171 (zoiets iig) sata dvd brander. Ik had hier ook problemen mee dat ze niet gezien werden. Na wat gekloot toch aan de praat gekregen op de standaard sata poorten door allemaal combinaties te proberen. Ik zou zeggen probeer het eerst met 1 schijf, dat werkte bij mij behoorlijk snel. Probeer anders is een andere kabel...

Ik wou in het weekend trouwens deze schijven in RAID 0 aansluiten (1 via de sata_e poort en 1 in de e-sata poort via de micron chip(zoiets iig :) ) maar hier zag die maar 1 schijf, krijg de tweede ook niet aan de praat.... Ik denk dat ik een Areca 1210 ga aanschaffen, snap er ook niets van!!!!

Er zitten nog wel van die jumperpinnetjes op de schijf, maar met sata heb je geen master/slave meer. Misschien dat we hier ergens een jumpertje aan moeten hangen???

• Uitje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-04-2023
gibraltar schreef op donderdag 15 november 2007 @ 23:35:
Ondertussen heb ik ze ook in een ander Asus mobo gehad maar die registreerd ook niets (beide niet). Heeft iemand ervaring met deze schijven op een P5K-E, en werken ze inderdaad ook? Het begint wel verdacht veel op twee DOA's te lijken, al is dat toch haast niet te geloven.
Ik heb wel niet precies hetzelfde Asus bord (P5K-E Wifi/AP) maar heb ook twee van deze schijven (in raid 0) en deze werken prima. Zou er dan toch nog veel verschil zitten tussen de P5K-E en de Wifi variant?

• pinockio
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 05-05 13:12
EIo schreef op maandag 19 november 2007 @ 12:28:
(...)
Ik wou in het weekend trouwens deze schijven in RAID 0 aansluiten (1 via de sata_e poort en 1 in de e-sata poort via de micron chip(zoiets iig :) ) maar hier zag die maar 1 schijf, krijg de tweede ook niet aan de praat.... Ik denk dat ik een Areca 1210 ga aanschaffen, snap er ook niets van!!!!
(...)
Bij RAID0 moeten ze wel op dezelfde controller zitten he.

Ik heb hier ook iets met Samsung schijven en een Asus bordje (in dit geval een K8N-X meen ik). Na enkele weken wordt de schijf soms niet herkend, en het OS start niet op. Zou het (inderdaad) een firmwareprobleem kunnen zijn?

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

• EIo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16-04 13:05

EIo

Die poorten zitten beide op die jmicron chip, dus dat zou het probleem niet moeten zijn. Als ik m'n hele pc uit zet en dan aan, dan ziet hij ze soms beide, meestal maar 1. Als ik dan een reset doe, ziet hij weer niets... Aan de kabels ligt het zeker niet, ik heb 2 voedingen geprobeerd en diverse sata kabels.
Ik weet niet precies waar het aan ligt, ik vermoed het moederbord.
Het probleem is dat hij het bios van de jmicron chip zoieso niet laat zien als je geen harde schijven eraan hebt hangen, ook al zet je hem aan en in RAID in je bios. Zo kan je dus lastig de schuld bij die jmicron chip of het bios van 't moederbord leggen.

Ik ben d'r klaar mee en heb een Areca gekocht. Wel een (heel) dure optie, maar dit wou ik eigenlijk toch al langer. Was van plan om RAID 0 te draaien en dat wordt nu RAID 5 (nog een schijf erbij gekocht). Zoieso wel zo veilig, snel, lekker veel netto ruimte én betere uitbreiding mogelijk.

Wat ik nog wel als optie had bedacht maar nog niet geprobeerd heb, is de samsung schijven via hun software te beperken tot SATA 150. Is er niet voor bedoelt (eigenlijk voor controllers welke geen SATA 300 aan kunnen) maar wellicht dat dit voor dit probleem een oplossing zou zijn. 150 is toch genoeg...

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09:10

M2M

medicijnman

EIo schreef op dinsdag 20 november 2007 @ 15:10:
verhaal

Wat ik nog wel als optie had bedacht maar nog niet geprobeerd heb, is de samsung schijven via hun software te beperken tot SATA 150. Is er niet voor bedoelt (eigenlijk voor controllers welke geen SATA 300 aan kunnen) maar wellicht dat dit voor dit probleem een oplossing zou zijn. 150 is toch genoeg...
die J-micron gevallen geven een enorme berg problemen. Soms werken ze zonder problemen, maar zeker met raid wordt het meer dan eens dikke soep.

enfin, nu wel een dure oplossing (maar ook een die je van pc naar pc kunt meenemen, dat dan weer wel :))

en SATA 150 zou wel een bottleneck kunnen zijn, in burst mode. Normaliter zou je genoeg moeten hebben aan 1.5 gbit verbinding, maar 3.0 is altijd beter :D

-_-

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Balen. Ik heb ook net de asus P5K-E en twee Samsung T166 500GB's besteld.
Is dit probleem altijd of soms? Heeft er mischien iemand een linkje of oplossing?
Zou de GigaByte GA-P35-DS3P daar ook last van hebben, anders annuleer ik mijn asus bestelling... 8)7

[ Voor 24% gewijzigd door AUijtdehaag op 24-11-2007 03:00 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Verwijderd

Ik heb een asus p5k-e en een samsung spinpoint T166 320 GB, werken prima met elkaar hoor. Over het aansluiten weet ik niks.. heb ik laten doen door azerty.
Ik heb m'n T166 RMA gestuurd vanwege tikkende geluiden, en krijg volgende week dinsdag waarschijnlijk de nieuwe binnen. Ik zal wel zeggen hoe het aansluiten is gegaan. :)

• SalimRMAF
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 21-05 12:51

SalimRMAF

SpaceX - 4K

Ben je niet op de hoogte van de P5K-Premium SATA-controller problemen? Het is een ander bord, maar ja. Er werken geen samsungs hdd op de p5K-premium. (bijna nooit i.i.g.) Sommige mensen laten hun hdd als sata-150 lopen. Dan doet die het wel.

suc6 ;)

Gulfstream G650

Verwijderd

Heb hier ook hetzelfde met de samsung T166 500 gig op een P5K-E moederbord.
Meestal boot hij zonder problemen maar af en toe maakt hij een raar cyclisch geluid en boot niet op.
Na enkele koude startpogingen is hij dan weer weg.
Ik ga alvast eens proberen om hem op SATA 150 te zetten.
Heb hem trouwens ook op een P5KC geprobeerd maar ook hier heb ik dezelfde problemen mee.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 12-12-2007 16:07 ]

• eisbaer
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23-05 18:20

eisbaer

Zie signature

Verwijderd schreef op zaterdag 24 november 2007 @ 11:59:
Ik heb een asus p5k-e en een samsung spinpoint T166 320 GB, werken prima met elkaar hoor. Over het aansluiten weet ik niks.. heb ik laten doen door azerty.
Ik heb m'n T166 RMA gestuurd vanwege tikkende geluiden, en krijg volgende week dinsdag waarschijnlijk de nieuwe binnen. Ik zal wel zeggen hoe het aansluiten is gegaan. :)
En hoe is het aansluiten gegaan?
Ben benieuwd omdat ik ook een T166 retour heb gestuurd vanwege tikkende geluiden (p5k mobo) en binnenkort een nieuw exemplaar verwacht.

Favorieten: Samsung S24 Apps: Backup Restore - Fietsen: Kalkhoff 3B excite, VM S3 fw 1.9.3

• dalkruid
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 25-03 11:08
Dag allemaal,

ik heb een Asus P5K-E WiFi/AP met drie Samsung Spinpoint HD501 T166's.
Idee hiervan was één als OS en twee in RAID-0 voor video bestanden te gebruiken. Onders Windows Vista is dat gelukt. Echter wens ik XP 64 bits te gebruiken. Probleem.

Ik kan Windows XP Pro 64 vanaf CD installeren op een partitie zónder RAID drivers (F6) te laden, wanneer de SATA controller op IDE staat in het BIOS.
Dan wordt echter de RAID-0 set niet gezien!
Eerst zet ik de SATA controller op RAID.
Probeer ik de Windows XP Pro 64 te installeren met Intel Matrix Storage Manager driver diskette, selecteer ik de ICH9R, dan ziet hij verder geen partitie (noch de non-RAID, noch de RAID set) om op te installeren.

Kneiter gek word ik er van.

Overigens gebruik ik in alle gevallen ICH9R als RAID controller, via CTRL-I ingesteld, dat gaat allemaal goed. De JMB363 controller heb ik op IDE gezet.

Wie kan me hier bij helpen?

Installeren van de Intel Matrix Storage Manager drivers voor Windows XP Pro 64, geeft overigens een foutmelding dat het systeem niet de minimale vereisten heeft?

Goede jaarwisseling in ieder geval!
Merci,
Dalkruid.

• dalkruid
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 25-03 11:08
dalkruid schreef op zondag 30 december 2007 @ 21:17:
Dag allemaal,

ik heb een Asus P5K-E WiFi/AP met drie Samsung Spinpoint HD501 T166's.
Idee hiervan was één als OS en twee in RAID-0 voor video bestanden te gebruiken. Onders Windows Vista is dat gelukt. Echter wens ik XP 64 bits te gebruiken. Probleem.

Ik kan Windows XP Pro 64 vanaf CD installeren op een partitie zónder RAID drivers (F6) te laden, wanneer de SATA controller op IDE staat in het BIOS.
Dan wordt echter de RAID-0 set niet gezien!
Eerst zet ik de SATA controller op RAID.
Probeer ik de Windows XP Pro 64 te installeren met Intel Matrix Storage Manager driver diskette, selecteer ik de ICH9R, dan ziet hij verder geen partitie (noch de non-RAID, noch de RAID set) om op te installeren.

Kneiter gek word ik er van.

Overigens gebruik ik in alle gevallen ICH9R als RAID controller, via CTRL-I ingesteld, dat gaat allemaal goed. De JMB363 controller heb ik op IDE gezet.

Wie kan me hier bij helpen?

Installeren van de Intel Matrix Storage Manager drivers voor Windows XP Pro 64, geeft overigens een foutmelding dat het systeem niet de minimale vereisten heeft?

Goede jaarwisseling in ieder geval!
Merci,
Dalkruid.
Probleem opgelost, vannacht ineens een ingeving: ik heb met mijn stomme harses de bovenste optie van de drivers gekozen: ICH9, ergens verderop in het lijstje stond de ICH9R. Die gekozen en de installatie gaat verder, maar liet wel alle partities zien (inclusief de RAID-0 set). Dus: sorry, my bad!

Verwijderd

Mooi dat het opgelost is :)

• eisbaer
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23-05 18:20

eisbaer

Zie signature

salimrmaf schreef op zaterdag 24 november 2007 @ 12:56:
Ben je niet op de hoogte van de P5K-Premium SATA-controller problemen? Het is een ander bord, maar ja. Er werken geen samsungs hdd op de p5K-premium. (bijna nooit i.i.g.) Sommige mensen laten hun hdd als sata-150 lopen. Dan doet die het wel.

suc6 ;)
Klopt. Mijn spinpoint T166 500GB lag er na 1 dag uit. RMA gedaan, nieuwe gehad, vista32 geinstalleerd. Alles eerste half uur goed, daarna begon de nieuwe schijf ook problemen te geven. Direct er uit gehaald en naar sata150 gejumperd. Nu draait-ie al een paar dagen vlekkeloos.

Favorieten: Samsung S24 Apps: Backup Restore - Fietsen: Kalkhoff 3B excite, VM S3 fw 1.9.3

Pagina: 1