Hallo,
Ik ben bezig met het schrijven van een c++ programmatje dat een decimale waarde omzet naar een hexadecimale waarden. Dit doe ik via de methode die je ook gewoon kunt doen als je het uit je hoofd wil omzetten, dus met restdeling door 16.
Dit lukt goed, alleen is het resultaat dat ik krijg gespiegeld.
Als ik bv 2F zou moeten krijgen komt op mijn scherm F2.
Ik heb al zitten zoeken op het net en heb informatie gevonden over bitshifting, maar dit lukt niet hellemaal bij mij, kan iemand mij helpen, het resultaat zou dus moeten gespiegeld worden.
http://www.linuxtopia.org...in_c++/Chapter03_045.html
Ik zit te zoeken in de richting van: nadat hij mijn eerste getal afdrukt, de cursor er weer voor zetten en het volgende getallen afdrukken. Ik weet enkel niet hoe ik dat zou moeten doen.
Dit is mijn code:
De methode waarop ik mijn hexadecimale waarde bereken zou ik graag houden. Enkel het afrukken zou gewijzigd mogen worden.
Bedankt
Ik ben bezig met het schrijven van een c++ programmatje dat een decimale waarde omzet naar een hexadecimale waarden. Dit doe ik via de methode die je ook gewoon kunt doen als je het uit je hoofd wil omzetten, dus met restdeling door 16.
Dit lukt goed, alleen is het resultaat dat ik krijg gespiegeld.
Als ik bv 2F zou moeten krijgen komt op mijn scherm F2.
Ik heb al zitten zoeken op het net en heb informatie gevonden over bitshifting, maar dit lukt niet hellemaal bij mij, kan iemand mij helpen, het resultaat zou dus moeten gespiegeld worden.
http://www.linuxtopia.org...in_c++/Chapter03_045.html
Ik zit te zoeken in de richting van: nadat hij mijn eerste getal afdrukt, de cursor er weer voor zetten en het volgende getallen afdrukken. Ik weet enkel niet hoe ik dat zou moeten doen.
Dit is mijn code:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
| #include <iostream>
#include <conio.h>
using namespace std;
void main()
{
int dec, hex, rest;
cout << "Geef een decimaal getal in: ";
cin >> dec;
cout << "Het getal is hexadecimaal: ";
while(dec > 0)
{
rest = dec%16; //De rest van de deling bepalen
if(rest == 15) //De rest omzetten naar bijhorende hex-code
cout << "F";
if(rest == 14)
cout << "E";
if(rest == 13)
cout << "D";
if(rest == 12)
cout << "C";
if(rest == 11)
cout << "B";
if(rest == 10)
cout << "A";
if(rest < 10)
cout << rest << 1 ;
dec = dec/16; //Het getal maken waarmee we opnieuw gaan delen.
}
getch();
} |
De methode waarop ik mijn hexadecimale waarde bereken zou ik graag houden. Enkel het afrukken zou gewijzigd mogen worden.
Bedankt