beschadigde hd, wel te zien met knoppix live cd...en nu?

Pagina: 1
Acties:
  • 880 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Tuglio
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 24-06-2025
HD start niet door, lukt niet om gegevens te backuppen. (XP) staat mijn probleem.

In het kort:
hd met windows xp erop start niet meer door en hangt bij opstartlogo.
Met externe controllers krijg ik geen toegang tot de hd.
hd achter een nieuw geinstalleerde hd hangen met windows erop werkt ook niet....de computer start dan ook niet meer op.
Hd wordt wel gezien in bios.

Een knoppix versie gedownload die ik niet werkend krijg.
Nu een andere knoppix live gedownload en ongelooflijk hij ziet mijn 2 partities en mijn files erin.

Een werkende hd en die kapotte hd bij elkaar gezet en opgestart met knoppix, om zo bestanden over te zetten lukt niet.
Ik nam aan dat dat komt omdat het ntfs is (hopelijk zat ik hier goed)

Op de goede schijf opnieuw winxp gezet maar dan op fat (weer 2 partities)
en na installatie weer knoppix live cd gestart.
Nu dus 1gammele hd met 2xntfs partities en 1 goede hd met 2xfat32 partities
Ik weer proberen om files te kopieren maar lukt nog steeds niet. Kan geen mappen maken op de fat hd (beide partities niet)

Een dvdbrander in het systeem gestop, knoppix opgestart en geprobeerd om files te kopieren.
Elke keer was de snelheid te hoog en kreeg ik error. Neem aan dat dit komt omdat het een live cd is?
Op een gegeven moment wel de 2de partitie van die gammelle hd weten te branden op een cd.

Nu is het voor mij heel belangrijk om nog wat andere bestanden te kopieren, maar dat lukt niet met een cd, soms krijg ik een melding dat bestandsnamen te lang zijn enzo. Soms een melding dat niet alle bestanden van de map verplaatst kunnen worden naar het kopierprogramma.

Met een usb stick kon ik de eerste keer ook wat bestanden kopieren, maar nu zegt knoppix dat ik niet kan schrijven op die stick. De eerste keer is het wel gelukt om files naar de usb stick te kopieren. De usb stick staat niet op write protected.
Een map maken of tekst file op de usb stick lukt ook niet.

In knoppix krijg ik te lezen dat ik geen premission (rechten?) heb om te schrijven :(.

Heb gezocht om dit te omzeilen maar weet niet hoe.

Ik krijg straks van een maatje een 4gb usb stick. En wil zo weer proberen om de meeste gegevens op te slaan. Omdat ik het gevoel heb dat het met een memory stick het makkelijkste moet gaan...
Hoe kan ik er voor zorgen dat de usb stick of een externe hd de rechten krijg om te kunnen schrijven, zdat ik mijn files kan opslaan.

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 31-01 18:57

Sebazzz

3dp

Met een Ubuntu Live CD versie 7.10 heb je wel NTFS rechten.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Vreemd dat je geen schrijfrechten hebt op een usb stick... Via google kwam ik hierop:
Close the window for the removable disk. Right click on the removable drive on the desktop. This will bring up a little menu. Select "Unmount", which is about the 5th item from the bottom of the list.

Right click on the removable drive on the desktop. This will bring up the little menu again. Select the last item in the menu, "Properties". This will open a window with four tabs. Select the third tab, "Device". There is a checkbox labeled "Read only". Make sure it is unchecked, and click on Ok. See Appendix C for a picture. Click on the removable drive icon. This will open the explorer type window again. This time you should be able to write to the disk.
Je kunt ook proberen root te worden door in een console/terminal 'sudo su' en daarna 'konqueror' te doen. In dat venster zou je dan root rechten moeten hebben.

[ Voor 9% gewijzigd door user109731 op 15-11-2007 21:02 ]

• Tuglio
Sebazzz schreef op donderdag 15 november 2007 @ 20:42:
ga hem nu downloaden, maar wanneer ik die binnen heb en ik kan nog steeds geen files op usb zetten. Wat zou ik dan moeten doen om ook schrijf rechten te krijgen?

ik kan de Kubuntu 7.10 desktop downloaden of de x64 versie.
Zal ik gewoon de 32 doen?

• Tuglio
JanDM schreef op donderdag 15 november 2007 @ 20:58:
Vreemd dat je geen schrijfrechten hebt op een usb stick... Via google kwam ik hierop:

[...]

Je kunt ook proberen root te worden door in een console/terminal 'sudo su' en daarna 'konqueror' te doen. In dat venster zou je dan root rechten moeten hebben.
ik had met eigenschappen alles op read/write geklikt maar lukte helaas nog niet.
Ga het eerst met kubuntu proberen. Maar dat wordt morgen pas.

Alvast thx.

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Sebazzz schreef op donderdag 15 november 2007 @ 20:42:
Of Slax. Dat spaart je even zomaar 500 MB extra aan downloads uit :+. Of hoe ook sommige Linuxes overkill kunnen zijn.

Tenzij je Nederlander belt in plaats van Belg zoals ik en geen datalimieten hebt natuurlijk

* Borromini shakes his fist at Telenet
JanDM schreef op donderdag 15 november 2007 @ 20:58:
Vreemd dat je geen schrijfrechten hebt op een usb stick...
Integendeel, en zeker als het om FAT-formatted sticks gaat. Dat ding wordt standaard root:root gemount, en chmod 755 - dus alleen beschrijfbaar door root ;).

Om dat te fiksen heb je umask nodig, en als het maar voor een keer is dan kan je beter gewoon root worden en alles zo kopiëren. De NTFS-bestanden zullen er in ieder geval geen last van hebben.

[ Voor 44% gewijzigd door Borromini op 15-11-2007 21:11 ]

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• Tuglio
Borromini schreef op donderdag 15 november 2007 @ 21:05:
[...]

Of Slax. Dat spaart je even 500 MB aan downloads uit :+.

Tenzij je Nederlander belt in plaats van Belg zoals ik en geen datalimieten hebt natuurlijk

* Borromini shakes his fist at Telenet
Thx.. ga eerst toch kubuntu proberen. Download hem via newsgroups. Al was i 5 gig :) :) zolang ik mijn files terug krijg ben ik al blij en na alles geprobeerd te hebben ben ik al blij dat ik met knoppix weer de mapjes van mijn computer heb gezien :)

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Tuglio schreef op donderdag 15 november 2007 @ 21:09:
[...]

Thx.. ga eerst toch kubuntu proberen. Download hem via newsgroups. Al was i 5 gig :) :)
Dan heb je de dvd versie denk ik. cd iso's zijn netjes 700 mb.

• Jouke74
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03-04-2025
Ik denk dat het van belang is om te kijken wat je lees en schrijf rechten zijn onder de verschillende Live CD's dit wil nog wel eens verschillen. Met veel live CD's wordt de toegang tot de harddisks beperkt, juist om te voorkomen dat je het bestaande OS niet sloopt, zeker als het ook nog eens NTFS partities zijn.

Verder wil het nog niet zeggen dat je de files, als je ze kan zien, ook allemaal kan kopieren.
Die disk start niet door om een reden...

"That was left handed..." - JJH

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-01 00:14

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Het is mij even een beetje onduidelijk of de schijf nu fysiek slecht is of dat het filesystem op de schijf enkel beschadigd is en daardoor onleesbaar.
Als het filesystem nog intact is en enkel de schijf fysiek in slechte staat maar nog wel leesbaar dan zou je ook simpelweg je oude disk even kunnen clonen naar de nieuwe schijf en dan daarvanaf werken om meuk te kopieren. Dan heb je in ieder geval een fysiek goed werkende disk waar je mogelijk files af kan trekken en ook tast je de originele schijf niet aan als je dan bewerkingen op de clone gaat uitvoeren.

Als je Schijf A als Primairy Master hebt aangesloten en schijf B als Primairy Slave krijg je doorgaans "/dev/hda" voor schijf A en "/dev/hdb" voor schijf B.
Dat kan ook "/dev/sda" en "/dev/sdb" zijn afhankelijk van welke driver gebruikt wordt voor de controller. Welke voor jouw van toepassen zul je even moeten controleren met het "df" of "mount" command bijvoorbeeld, en ook zijn er nog wel andere manier zoals bijvoorbeeld de kernel output nalezen ;)

In een console zou je dan het volgende kunnen doen:
code:
1
dd if=/dev/hda of=/dev/hdb conv=notrunc

Dat kloont schijf A naar schijf B.
Let op dat dat inclusief de partitietabel is dus je zult op schijf B een partitie krijgen van 60GB ;)
Overigens zou je de boel wat sneller kunnen maken door wat meer data per lezing in te lezen door
code:
1
bs=1M
mee te geven aan het dd commando zodat er 1MB per keer wordt ingelezen. Beetje afhankelijk van je systeem hoeveel je per keer in kan lezen.
"notrunc" is overigens niet noodzakelijk, maar ik pas het meestal wel toe om een exacte kopie te krijgen inclusief de lege sectoren.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• MTWZZ
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-08-2021

MTWZZ

One life, live it!

ddrescue werkt iets beter aangezien die de badblocks als laatste kopieert ipv te wachten zoals dd doet. En het heeft nog wat andere handige opties.

[ Voor 11% gewijzigd door MTWZZ op 16-11-2007 14:07 ]

Nu met Land Rover Series 3 en Defender 90

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-01 00:14

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

MTWZZ schreef op vrijdag 16 november 2007 @ 14:06:
ddrescue werkt iets beter aangezien die de badblocks als laatste kopieert ipv te wachten zoals dd doet. En het heeft nog wat andere handige opties.
dd is idd een echte basis tool.
Als er bad sectors op zitten is dat inderdaad een goede om te proberen.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 31-01 12:10

deadinspace

The what goes where now?

Ultraman schreef op vrijdag 16 november 2007 @ 13:14:
In een console zou je dan het volgende kunnen doen:
code:
1
dd if=/dev/hda of=/dev/hdb conv=notrunc

Dat kloont schijf A naar schijf B.
Dat is een nuttige aanpak ja, maar ik wil even als kanttekening geven dat je heel goed moet controleren of je zeker weet dat je van de brakke schijf naar de lege schijf kopieert, en niet andersom, anders overschrijf je de data die je wil redden.

Zeker als je weinig GNU/Linux ervaring hebt (zoals de topicstarter), zorg dat je er driedubbeldwars zeker van bent ;)
Overigens zou je de boel wat sneller kunnen maken door wat meer data per lezing in te lezen door
code:
1
bs=1M
mee te geven aan het dd commando zodat er 1MB per keer wordt ingelezen.
Dat zal niet veel uithalen; het enige wat dat scheelt is wat CPU-tijd, vanwege de overhead-per-block. De bottleneck is toch de snelheid van de schijven, of dd nou 4% of 5% CPU gebruikt :P

Mocht de schijf bad sectors hebben, dan is een blocksize die gelijk is aan de sectorgrootte van de schijf juist aan te raden. Laat de default blocksize van dd nou 512 bytes zijn, wat ook de sectorgrootte van die schijven is ;)

In het geval van bad sectors wil je ook conv=noerror trouwens, maar je kan dan misschien sowieso beter naar ddrescue kijken, zoals MTWZZ aangaf.

• Animal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-01 20:04
Als je een andere computer in huis hebt, en je hebt een netwerk, Instaleer dan ff filezilla ftp server.
Zo knal je alles ff via ftp over via knopix :)
Pagina: 1