Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Hoeveel verdient een webdesigner?

Pagina: 1
Acties:
  • 3.829 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Dima_2005
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 13-11 21:21

Dima_2005

T.net-verslaafde

Topicstarter
Hallo,
Ik ben een hoobyist webdesigner, maar ik vraag me eigelijk af hoeveel de webdesigners ongeveer voor een gewone simpele site vragen?
Zou ik soms te veel of te weinig vragen met 150€?

Alvast bedankt :)

Een tweaker zoekt altijd op Google, ik zou dat ook beter moeten doen :)

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Wat lever je voor die €150,-, dat is de vraag? Ik heb een uurloon en kosten, en afhankelijk van wat de klant wil komt daar een hoge of lage rekening uitgerold. Niet zo moeilijk zou ik zeggen. :) Voor een complete site is 150 euro een schijntje, als je enigzins kwaliteit levert, dus als je wel wat kennis en ervaring in huis hebt kan je best meer vragen.

[ Voor 29% gewijzigd door AtleX op 15-11-2007 20:12 ]

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19-11 14:21

LauPro

Prof Mierenneuke®

Gemiddelde site voor doorsnee winkel/mkb zit op 1500 euro, afhankelijk van de features. Verder is het helemaal afhankelijk van de functies en het design.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19-11 11:08

André

Analytics dude

Hier kun je echt helemaal niet zinnigs over zeggen. Wat lever je op, welke functionaliteit is aanwezig, hoeveel templates ga je ontwerpen en gebruiken, regel je zelf de hosting, moet er een winkeltje bij, en zo zijn er nog duizenden zaken die je kunt noemen.

Pas als je dat alles op papier hebt weet je ongeveer het aantal uren. Dat vermenigvuldig je met je uurloon en voila. Eventueel nog wat inbouwen voor support achteraf.

Maar echt, hier kun je niets over zeggen. Wat ik wel weet is dat je voor 150 niets fatsoenlijks kunt maken.

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19-11 14:21

LauPro

Prof Mierenneuke®

Ik denk wel degelijk dat je er iets over kan zeggen. Net zoals je er iets over kan zeggen hoeveel een computer gemiddeld kost of een auto.

Maar het hangt af van de features, toch denk ik dat 'een simpele website' wel een redelijk uniform begrip is en dat het gaat om een template met content welke al dan niet via een CMs kan worden bewerkt.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

• André

André

Analytics dude

Dat blijft te vaag: stel je wil een Golf III kopen, hoeveel is die waard?

Ze zijn er voor €1.000 maar ook wel voor €5.000. En ja, tussen sommige zit aantoonbaar verschil in algehele staat maar sommige zijn ook gewoon te hoog of te laag geprijsd. Moet je dan zeggen: gemiddeld ben je 3.000 kwijt? Dat is mij te ruim :)

[ Voor 4% gewijzigd door André op 15-11-2007 20:30 ]

• Mastermind
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19-11 19:37
Ik zou voor een Joomla site met aangepaste template niet meer dan 50 euro geven.

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06-09 00:37

curry684

left part of the evil twins

Dima_2005 schreef op donderdag 15 november 2007 @ 20:09:
Hallo,
Ik ben een hoobyist webdesigner, maar ik vraag me eigelijk af hoeveel de webdesigners ongeveer voor een gewone simpele site vragen?
Zou ik soms te veel of te weinig vragen met 150€?

Alvast bedankt :)
Zelfs als hobbyist zit je laag, maar de bedragen die hier in dit topic langskomen hoef je ook niet van te dromen tot je jezelf niet meer als 'hobbyist' beschrijft. Bovendien is "webdesign" een ruim woord: wat doe je voor dat bedrag? Alleen tekenen? Ook HTML'en? Beetje PHP erin? Volledig CMS? Integratie met ERP en finance systems? Koppelingen naar legacy logistieke systemen? Performance optimaliseren voor duizenden bezoekers per minuut?

Professionele website nodig?

• hypz
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09-10 10:47
Geef eens een link naar een site die jij gemaakt hebt voor €150 euro, dan is het misschien makkelijker te beoordelen of dat te veel of te weinig zou zijn voor die website.

€150 voor een erg simpele site met een paar statische pagina's is redelijk imo, als je kan zeggen dat je er 10 uur mee bezig bent inclusief alles voor €15 / uur. Je moet gewoon goed peilen wat de klant wil, en op basis daarvan een schatting maken van het aantal uren om de kosten te berekenen, en dan het voorstel / offerte bij de klant neerleggen.

Dan kom je ook nog eens een stuk serieuser over naar je klanten dan dat je zegt een simpele website kost €150 euro. Want wat je klant verwacht van een simpele website kan heel anders zijn dan wat jij simpel vind. Simpel is gewoon een te onduidelijk begrip.

[ Voor 20% gewijzigd door hypz op 16-11-2007 10:45 ]

• disjfa
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 04-11 11:05

disjfa

be

Mastermind schreef op donderdag 15 november 2007 @ 21:00:
Ik zou voor een Joomla site met aangepaste template niet meer dan 50 euro geven.
Dus als mensen 50 uur bezig zijn met een custom template zou jij een eurotje per uur goedkeuren 8)7

Het ligt natuurlijk, zoals elk antwoord in het topic. Wat doe je en wat krijg jij ervoor terug.

disjfa - disj·fa (meneer)
disjfa.nl

• Mastermind
  • Laatst online: 19-11 19:37
Nee, ik zou maar 50 euro geven omdat ik weet dat een templateje aanpassen maar een paar uurtjes werk is. De rest is kwestie van kant-en-klare modules installeren.

Ik zie "webdesigners" op internet die inderdaad 1500 euro vragen voor een joomla website met een lichtelijk aangepaste template (die ze van een gratis templates-site hebben). Pure afzetterij vind ik dat, en misbruik maken van onwetendheid van mensen.

• Hugo
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11:03
Mastermind schreef op vrijdag 16 november 2007 @ 12:44:
Nee, ik zou maar 50 euro geven omdat ik weet dat een templateje aanpassen maar een paar uurtjes werk is. De rest is kwestie van kant-en-klare modules installeren.

Ik zie "webdesigners" op internet die inderdaad 1500 euro vragen voor een joomla website met een lichtelijk aangepaste template (die ze van een gratis templates-site hebben). Pure afzetterij vind ik dat, en misbruik maken van onwetendheid van mensen.
Dat is marktwerking. Men is bereid dat er voor te betalen. Dat het misschien totaal niet meer dan 50 euro aan mankracht heeft gekost doet niet terzake.

Voorbeeld:
Nike schoenen kosten om te maken bijna niks. Zeg 15 euro max. Toch betalen we daar het veelvoudige voor.

TREQ Formula Rig || Fanatec CSL DD 8NM || MCLaren GT3 V2 || CSL Elite Pedals || 3x LG 27GL63T Ultragear || The Paddock Crew

Verwijderd

Ik heb ooit een stukje geschreven over prijsbepaling van een softwareprodukt, maar het is deels ook hierop van toepassing: P&W FAQ - Hoeveel kan ik vragen voor ...?

Wellicht heb je er wat aan. ;)

• n4m3l355
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-11 14:17
Ik denk dat je niet een prof designer (bureau) kan vergelijken met een hobbyist. De prof designers bureau hebben naast de ontwikkelaars vaak ook bijvoorbeeld marktonderzoekers, vertalers, consultants en weet ik wie nog meer die ik vergeet in dienst. Wat ze dan ook aanbieden is behalve een leuk design wat voldoet aan de eisen van een klant een doordachte site die voor release veelvuldig getest is door een compleet panel.
Wat je als hobbyist rekent is eerder afhankelijk van wat je levert. Is het plain html met een leuk layout´je dan lijkt me 150 euro al netjes of bouw je een compleet systeem met databases, verschillende talen enz.

• Dima_2005

Dima_2005

T.net-verslaafde

Topicstarter
Wel, thnx voor de antwoorden, en nu iemand toch de vraag stelt van wat ik doe:
ik doe vrij veel voor 150€, ik ontwikkel een site in XHTML met CSS, zorg voor database en PHP

Zou mijn prijzen moeten opslaan? Maar ik heb al zo weinig klanten, hoe aan die klanten geraken, zit echt met een mieserig probleem.

• Blue-eagle
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Stel voor jezelf een prijs per uur op. In mijn geval (prive werk) reken ik €30,- per uur. Als iemand een site wilt neem ik door wat er in moet komen. Dan ga ik mijn uren berekenen (per onderdeel, uren voor klantcontact en assistentie, etc.) en doe ik het aantal uren wat daar uit komt keer 30. Dat is mijn prijs. En ik werk alleen voor bekenden, de slager op de hoek ken ik niet en ga ik ook niet helpen.

Ik werk daarnaast ook fulltime als webdeveloper dus val niet in de categorie "hobbyist" meer ;)

Bedenk dus gewoon een prijs per uur. En.. zorg ervoor dat je bijhoudt hoe lang je werkelijk over een onderdeel doet. Het is jammer als je zegt "och, een uurtje.." en er vervolgens 4 uur mee bezig bent. Dat soort kennis kan je dan meenemen naar een volgend project. Urenregistratie noemen ze dat: scheelt geld :P

• Royal
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

Royal

Flush

Het gevaar van een uurloon is dat de klant ook niet weet waar hij aan toe is, ik werk zelf altijd met project prijzen klant hoeft imho niet te weten hoe lang ik met de site bezig ben. Wel kan je een uurloon aanhouden mocht de klant later extra wensen hebben.

Zelf vraag ik 1500 pond (+/- 2000e) voor een standaard ontwerp (meerdere pagina's) incl xhtml strict / css en dit hangt aan een heel basic "cms" (enkel pagina's toevoegen / editen)

Wil de klant meer betaald hij uiteraard ook meer maar daar is qua kosten weinig over te zeggen.

Schroef als beginner voor een standaard webpagina die 150e maar op naar een 300e a 450e naar mate je meer ervaring hebt kan je deze prijs makkelijk opschroeven.

Dit heeft er verder weinig mee te maken, maar zorg vooral als beginner dat je de klanten tevreden houdt mond op mond reclame is heel erg belangrijk.

There is no dark side of the Moon really... as a matter of fact it's all dark

• Blue-eagle
  • Niet online
Natuurlijk weet de klant waar hij aan toe is: je hebt toch je totaal berekend? Dat totaal is je prijs, dat totaal is wat de klant betaalt. Meerwerk is meerwerk en betaalt hij op nacalculatie, bugs zijn bugs en zijn voor eigen rekening. Simpel toch? :)

• Royal
  • Niet online

Royal

Flush

Blue-eagle schreef op vrijdag 16 november 2007 @ 21:08:
Natuurlijk weet de klant waar hij aan toe is: je hebt toch je totaal berekend? Dat totaal is je prijs, dat totaal is wat de klant betaalt. Meerwerk is meerwerk en betaalt hij op nacalculatie, bugs zijn bugs en zijn voor eigen rekening. Simpel toch? :)
Ja, dit is gewoon het zelfde principe dus? Ik ken bedrijven (freelancers) die de klanten een voor berekening geven en vervolgens als alles klaar is een factuur maken wat 9 van de 10 keer hoger uitvalt.

Omdat mijn klanten veel nieuwe klanten aanleveren wil ik dat ze allemaal het zelfde betalen voor het zelfde product. Ik heb mijn totale prijs berekend op ervaring wat de klant wil betalen voor mijn werk en niet zozeer hoelang ik er mee bezig ben aangezien dit per project verschillend is (creativiteit etc)

• André

André

Analytics dude

Dima_2005 schreef op vrijdag 16 november 2007 @ 19:07:
Wel, thnx voor de antwoorden, en nu iemand toch de vraag stelt van wat ik doe:
ik doe vrij veel voor 150€, ik ontwikkel een site in XHTML met CSS, zorg voor database en PHP

Zou mijn prijzen moeten opslaan? Maar ik heb al zo weinig klanten, hoe aan die klanten geraken, zit echt met een mieserig probleem.
Het feit dat je zo weinig vraagt kan ook tegen je werken. Je komt serieuzer over als je 500 zou vragen ;) Als ik een Ferrari kan kopen voor 1000 euro zou ik ook wel 3 keer nadenken, maar als hij een ton kost lijkt het me niet zo raar. En dat terwijl het dezelfde Ferrari kan zijn.

• Blue-eagle
  • Niet online
Royal schreef op vrijdag 16 november 2007 @ 21:37:
[...]

Ja, dit is gewoon het zelfde principe dus? Ik ken bedrijven (freelancers) die de klanten een voor berekening geven en vervolgens als alles klaar is een factuur maken wat 9 van de 10 keer hoger uitvalt.
Dan doen ze iets verkeerd. Een indicatie is altijd een ruwe schatting, maar ik zal de klant altijd vertellen dat ik liever een uitgebreidere uren inschatting opstuur. En bij de eerste ruwe schatting ga ik niet een lagere prijs aangeven dan reëel is - dan ga ik nog liever wat hoger zitten. Dan is de eerste schrik al voorbij ;)
Omdat mijn klanten veel nieuwe klanten aanleveren wil ik dat ze allemaal het zelfde betalen voor het zelfde product.
Ok, maar ik maak niet keer op keer hetzelfde product. Een paar Joomla dingen bij elkaar hacken kan ieder 12-jarig zolderkamer-neefje. Zodra je een shop moet bouwen, een meertalige website, klanten logins, koppelingen aan CRM-systemen, et cetera.. dan maak je iets custom made.
Ik heb mijn totale prijs berekend op ervaring wat de klant wil betalen voor mijn werk en niet zozeer hoelang ik er mee bezig ben aangezien dit per project verschillend is (creativiteit etc)
Rare manier van zaken doen. Ik wou dat de Renault dealer dat ook zo deed ;) Ik wil ook graag geen €800,- Euro betalen om mijn koppakking te laten vervangen :P

Mijn tijd is geld waard. Mijn tijd deel ik op in uren. Ik bepaal voor welk bedrag ik mijn vrienden, familie en ontspanning wil opofferen, en de klant heeft dat te betalen. Is het te duur? Dan gaan ze maar met mijn baas praten (€140,- per uur) of gaan ze naar iemand die goedkoper is dan ik.

• Royal
  • Niet online

Royal

Flush

Blue-eagle schreef op vrijdag 16 november 2007 @ 23:23:
Rare manier van zaken doen. Ik wou dat de Renault dealer dat ook zo deed ;) Ik wil ook graag geen €800,- Euro betalen om mijn koppakking te laten vervangen :P
Iets over een appel en een peer ..

• curry684

curry684

Mastermind schreef op vrijdag 16 november 2007 @ 12:44:
Aha maar een paar uurtjes. Als professioneel webdevelopmentbedrijf reken ik toch echt 50 euro/uur standaard, dus dan is een paar uurtjes ook al snel 400 euro.
Oh? Nogal een verschil tussen of je vervolgens table-based Frontpage-troep krijgt van een hobbyist (50 euro veel) of SEO-optimized futureproof valid templates. In het 2e geval betaal je voor de kwaliteit een stevige opslag, al is het maar omdat je dan veel zeldzamere kennis moet doorberekenen, en computerfaciliteiten, opleidingskosten, sales overhead, support etc. In een eindtarief zit veel meer dan het eindloon voor degene die het toevallig uitvoert.

• Muthas
  • Registratie: December 2005
  • Niet online

Muthas

O+

Ik zou jezelf voorlopig niet te hoog in schatten. Je bent ´slechts´ 17 als ik je profiel moet geloven (ik ook) en dan kan je zeker niet met een bedrag als 30 euro per uur aankomen zoals hier genoemd wordt (ja, als je het echt heel goed kan, voorbeelden hebt, en kan werken als iemand met 10 jaar ervaring). Zorg dat je gewoon voor de lol wat meer sites maakt die er goed uit zien en als voorbeeld kan gebruiken om te laten zien aan je klanten. Daar leer je ook veel van en om nou heel eerlijk te zijn (nofi!) ziet je website die in je profiel staat er nou niet heel strak uit. Qua broncode is het erg netjes en ook vrijwel helemaal validated (ja, dat zegt verder niets over de kwaliteit van je code, ik weet het) maar de layout kan wat beter.

offtopic:
Je praat op je site in een hij-vorm over jezelf. Lijkt me verstandiger om dit in een wij-vorm te doen als in wij van desiging-net.com aangezien het nu een beetje raar overkomt.

• _eXistenZ_
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08:07
Sowieso zou ik even door die teksten heen lopen als ik jou was... Nofl.
HTML: He knows it all. He knows how to use it, and prefferes working with tables. He also never uses pure HTML, but adds CSS.
Deze teksten komen nml een beetje Engrish over op mij ;)

[ Voor 18% gewijzigd door _eXistenZ_ op 17-11-2007 21:34 ]

There is no replacement for displacement!

• SugoiX
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21-10 14:12
Tja, voor €150,- voor website is idd weinig. Maar je moet wel oppassen dat wanneer jij bijvoorbeeld photoshop cs3 gebruikt dat jij eigenlijk die moet kopen (zo'n rond de €800,-). Als jij dat niet doet, dan kan jij daar problemen krijgen met de licentie, omdat jij geld voor vraagt ook al is het voor als hobby is het commercieel.

• n4m3l355
  • Laatst online: 04-11 14:17
SugoiX schreef op zaterdag 17 november 2007 @ 22:49:
Tja, voor €150,- voor website is idd weinig. Maar je moet wel oppassen dat wanneer jij bijvoorbeeld photoshop cs3 gebruikt dat jij eigenlijk die moet kopen (zo'n rond de €800,-). Als jij dat niet doet, dan kan jij daar problemen krijgen met de licentie, omdat jij geld voor vraagt ook al is het voor als hobby is het commercieel.
Uiteraard kun je er problemen mee krijgen echter als nu 't aantal hobbyende 'webdesigners' wordt afgeschoten hebben de begrafenisondernemers het morgen druk. Het idee 'webdesigner' wordt door vele wel erg opgerekt en misschien als 't 150 euro voor een gePS'te layout is en verder niet veel soeps is 't nog goed betaald. Laat concreet eens een website zien dan valt er wel iets te over te zeggen zou ik zeggen. Tevens je eigen design talenten vergelijken met wat een bedrijf rekent kan gewoon niet, veel hobbyisten kunnen (soms heel goed) coden maar doen voor de rest niet terwijl bedrijven van formaat ook markt onderzoeken doen, de klanten veel beter onderhouden enz. Dit kost allemaal ook geld.

• Mlancee
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 18-01-2021
Ik zou eerst een stuk of 3 websites gratis maken, 1 voor jezelf met al je informatie/tarieven/voorwaarden/portfolio etc. en nog 2 andere voor in je portfolio. Er zijn genoeg gruwelijk lelijke websites te vinden van kleine bedrijfjes op internet. Contact er een paar (liefst met veel traffic) en bied aan gratis een betere website te maken in ruil voor een kleine verwijzing naar je eigen website onderaan (al zal de meeste reclame voor jouw diensten mond-op-mond gaan als de klant tevreden is).

Nu weet je ook een beetje hoe het eraan toegaat, hoe je het best om informatie kan vragen, hoe je de voorkeuren van de klant bespreekt, en dat soort dingen. Dit is echt belangrijk wanneer je geld gaat vragen. De klant is bijna altijd onduidelijk met zijn of haar voorkeuren, het aanleveren van informatie/afbeeldingen, het noemen van verbeterpunten etc.

Na het maken van deze websites zal je het in het vervolg waarschijnlijk een stuk professioneler aan kunnen pakken, een betere inschatting kunnen geven van hoeveel tijd je kwijt bent, een leuke portfolio opgebouwd hebben, en misschien zelfs al wat reclame gemaakt. Dan over de prijs, dit zou je nu volkomen zelf in moeten kunnen schatten. Waarschijnlijk zal je er iets van 400 euro voor vragen, en al snel ophogen wanneer je een uitgebreidere portfolio hebt en meer website aanvragen krijgt.

• 418O2
  • Laatst online: 09:18
Bij een serieus bedrijf heb je voor 150 euro een orienterend gesprek ;)

• joenevd
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-11 20:54
Inderdaad, de teksten zijn niet echt fatsoenlijk engels.
Daarnaast is het ook nog belangrijk dat je geen afkortingen in het engels gebruikt. "You'd", "We've", etc.

Nog iets, ik vind de "Western Union" nou niet echt reclame als betaalmogelijkheid. Werd die bank niet door buitenlanders gebruikt om marktplaats gebruikers te frauderen?

Hiernaast vind ik de layout nog niet zo heel slecht, al moet je inderdaad wel in de wij vorm praten. Sowieso, als je de ik of hij vorm gebruikt, dat betekend als een éénmanszaak, maar doordat je de hij vorm gebruikt lijkt het net alsof iemand anders de pagina heeft gemaakt. Lijkt me niet echt tactisch om te laten klinken dat een webdeveloper/webdesigner zijn eigen website door een ander laat maken.

Misschien is het ook slim om voor jezelf een prijzenlijst te maken. reken uit hoelang je nodig heb op bijvoorbeeld een CSS template te maken, of een javascriptje. Reken met behulp van de tijden uit hoeveel deze onderdelen kosten. Dan kun je een optelsom maken van de onderdelen die gebruikt zijn en hoevaak deze gebruikt zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door joenevd op 27-11-2007 11:44 ]

• raptorix
  • Laatst online: 17-02-2022
Uhm hoeveel je kan verdienen weet ik niet, kan je wel wat tips geven over je site:

-Als je engels zo slecht is, zet het dan SVP in het nederlands neer, of laat desnoods een engels sprekend persoon even de tekst door lezen
-Geen "coming soons", want die komen er toch niet.
-Ga geen forum op je website zetten, of heb je ooit wel eens een forum gezien op de site van een profesioneel webbureau?
-Als je templates wilt verkopen, doe dat via beproefde kanalen, levert je meer op, en scheelt hoop "gedoe"
-Specialiseer je.
-Ga niet het wiel opnieuw uitvinden op ontwikkelingsgebied, in de opensource hoek is echt wel alles te vinden.
-Zie het als hobby, een serieuze zaak bedrijven komt veel bij kijken, op het moment dat je er geld aan gaat verdienen, zal je ook service moeten gaan verlenen.

• raptorix
Een zin als "We've got a lot of services that we are offering, but the major services are coming up soon. It will be the Premium forum and the webdesign-classes."

Beter is:

We offer several services, including our webdesign-classes and our Premium forum, we can also assist you with frontend development and (web)design, please use our contact form for more information.

• Dima_2005

Dima_2005

T.net-verslaafde

Topicstarter
Euh, over de commentaar :)
Die site is zooo verlaten, zou wel iets aan moeten doen :(
Deze site was eigelijk bedoeld als een project, maar heb er op het moment geen tijd en is nutteloos, maar ik ga het domein toch behouden, zal binnenkort een nieuwe template maken,....

En thnx voor al die tips, zal in het vervolg er meer aan denken!

• curry684

curry684

418O2 schreef op vrijdag 23 november 2007 @ 11:38:
Bij een serieus bedrijf heb je voor 150 euro een orienterend gesprek ;)
Die doe ik toch echt gratis hoor, maar dat wordt dan logischerwijs verdisconteerd in de prijzen ;)

• 418O2
curry684 schreef op donderdag 29 november 2007 @ 07:46:
[...]

Die doe ik toch echt gratis hoor, maar dat wordt dan logischerwijs verdisconteerd in de prijzen ;)
Achja, het wordt betaald :)

Verwijderd

Ik ben zelf ook eens begonnen op deze manier. Ik zou je willen adviseren door een tijdsindicatie te maken van het werk dat je moet doen. Dit kan dus per klant verschillen, en je krijgt dus per klant een andere prijs.

De klant zelf zal het ook kunnen waarderen als je zegt:
2 uur voor gesprek
5 uur ontwerp
enz.
Totaal: 20 uur

Hierna moet je bepalen wat een goed uurtarief is. Zeker als beginner is denk 10 euro/uur een mooi bedrag om mee te beginnen. Naar mate je meer projecten doet, krijg je vanzelf meer inzicht in de tijd die iets kost. De ervaring leert dat de schatting vaak minder is dan dat je er echt aan besteed. Vaak zit er wel even iets tegen: 'he, in IE werkt het wel, maar in FireFox niet...'
Na een jaar ga je iets omhoog met je prijs. Klanten zullen dit ook begrijpen: je hebt meer ervaring, en hopelijk meer werk en dus drukker.

Als je gewoon goede service leverd en goed resultaat, komt de mond op mond reclame vanzelf.

• 418O2
10 eu zwart ja. Als je daar belasting over betaalt blijft er geen reet van over.

• RM-rf
  • Laatst online: 11:19

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Verwijderd schreef op donderdag 29 november 2007 @ 09:28:

Hierna moet je bepalen wat een goed uurtarief is. Zeker als beginner is denk 10 euro/uur een mooi bedrag om mee te beginnen.
vergeet je niet dat je nog belasting erover moet betalen? let er dan niet op dat je niet feitelijk onder een uurloon terecht komt van een dertienjarige oud-papier ophaler (in Polen)...

de belangrijkste grond is nl. dat je wel een beetje wilt dat je klanten je serieus nemen, en hoe lager je uurloon is, des te minder is het voor die bedrijven ook interssant om er ook zelf op te letten dat het werk gedaan kan worden binnen de geoffreerde tijd.

ben je dusdanig een beginneling dat je sowieso eigenlijk nauwelijks aandurft om een 'normaal' uurtarief te vragen en durf je geen tijdsindicatie te geven, dat kun je je beter afvragen of het niet te vroeg is om je diensten op commerciele basis aan te gaan bieden.

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

• raptorix
curry684 schreef op donderdag 29 november 2007 @ 07:46:
[...]

Tjah deed ik vroeger ook niet, met als gevolg dat je een soort van gratis vraagbaak wordt, ik zit die mensen alles netjes uit te leggen, hoe ik werk, waar men rekening mee dient te houden.
Vervolgens gaat men een zwartwerkertje uithoren, en weet precies waar ie rekening mee moet houden om niet genaaid te worden. :|

• 418O2
Dan zit je gewoon in de verkeerde klantenkring. Onze kring is wel op een professioneel niveau, die gaan geen zwartwerkers uithoren en instrueren.

Daarbij zullen wij nooit technische gegevens in een offerte zetten. Voordat er getekent is, is er enkel een globale systeemomschrijving. Mocht de klant dan alsnog niet acoord gaat verlies je er niet veel mee. You win some, you loose some
Pagina: 1