Auto gekocht, blijkt enorm veel gebreken te hebben.

Pagina: 1
Acties:
  • 1.199 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Jay-v
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Jay-v

Uhhhh......

Topicstarter
Hallo,

Momenteel voel ik mij een beetje "genaaid" en weet niet goed welke actie ik moet ondernemen.

Op 3 november heb ik particulier een 2e hands Peugeot 206 gekocht. In eerst instantie zag de auto er prima uit, een vriend van mij met enige kennis van auto's heeft er even naar gekeken en we hebben uiteraard een proefrit gemaakt.

Ik wou mijn laptoptas achter de bestuurders stoel leggen toen ik erachter kwam dat de stoel niet naar voren schoof over de rails zoals de bedoeling was. De eigenaar gaf ook meteen aan dat dit niet naar behoren werkte.

Nou goed, meneer kwam eerlijk over dus na de proefrit meteen naar het postkantoor..
Alles leek prima in orde, dus heb ik de auto gekocht voor iets meer als €6000,-

Later die week rijd ik naar huis van mijn werk en wil ik even "doei" claxoneren naar een collega, kom ik erachter dat mijn claxon niet functioneerd. Vervolgens stuur ik de vorige eigenaar een mail met de vraag of hij hiervan wist.. na 3 dagen nog geen reactie. Daarna bel ik hem en hij verteld mij dat hij er inderdaad van wist en dat hij was vergeten dat te vertellen. Nou goed, vriendelijk als ik ben denk ik " kleinigheidje, laten we wel oplossen."

's avonds kom ik erachter dat de dashboard verlichting van mijn climatcontrol knoppen ook niet functioneerd. Nu raak ik langzaam geirriteerd...

Telefoontje naar de Peugeot dealer, afspraak gemaakt voor een APK en het oplossen voor deze kleinigheidjes.

Afgelopen dinsdag auto naar de dealer. Om 11.30 word ik gebeld.
De dealer verteld mij dat er een hoop niet in orde is aan de auto, hier volgt de lijst:

Schakelaar Claxon€77,00Inbouw 0,25 uur€18,15
Stoel Rails€192,03Inbouw 0,5 uur€36,30
Accu€68.23Inbouw 0,3 uur€21,78
Portiervangers 2*€32.77Inbouw 1,2 uur€87,10
Remblokken voor€62.49Inbouw 0,6 uur€43,55
Koppeling reviseren, incl. materiaal€198.21Inbouw 3,5 uur€254,07
Verlichting ClimatControl Paneel€5.25Inbouw 0,2 uur€14,52
Remdruk regelaar gangbaar maken€0Inbouw 0,75 uur€54,44
Distributie riem (lekt olie bij kering)€113,71Inbouw 1,4uur€101,63

Verder nog een apk en wat klein materiaal totale kosten zouden uitkomen op €1495,96

Ik heb niet alles laten reparen omdat ik daar nu geen geld voor heb, ik heb laten repareren:
Claxon, Accu, Remblokken, Remdruk regelaar, Olielek achter de distributie riem (bleek alleen een kering te zijn), Verlichting Climat Control. In het totaal voor €552,-

De verkoper is zelf een tijd lang monteur geweest voor een andere peugeot garage, dus hij moet hier zeker van geweten hebben.

Ik ga hem vanavond bellen en hem vragen om mij tegemoet te komen in de kosten, maar wat moet/kan ik verder doen als hij hier niet mee accoord gaat?

• disjfa
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 03-07 14:47

disjfa

be

Je kan niets doen als hij niet accoord gaat. Je hebt particulier nergens garantie.

Wel zou ik die vriend van je vertellen dat hij wat meer kennis moet zoeken :)

disjfa - disj·fa (meneer)
disjfa.nl

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:07

paQ

een jammer-maar-helaas verhaal

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• DinX
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18-07 16:42

DinX

Motormuis

disjfa schreef op donderdag 15 november 2007 @ 16:34:
Je kan niets doen als hij niet accoord gaat. Je hebt particulier nergens garantie.

Wel zou ik die vriend van je vertellen dat hij wat meer kennis moet zoeken :)
Klopt. Garantie tot het einde van de straat noemen we dat hier :)
Het enige waar je nog op kan rekenen is de goodwill van de verkoper. Maar hij is je normaal gezien niks meer verplicht.

Marokko 2015: Route
Sat Tracker: SpotWalla
Blog: Gone for a ride

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

St@m

@ Your Service

Tja.. als je particulier koopt dan heb je helaasch pech gehad.. het is natuurlijk wel een fors bedrag.. maar je hebt dezelfde rechten als wanneer je een videokaart van 5 tientjes koopt.. en die bij thuiskomst niet meer werkt.. geen enkel recht van spreken dus..

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

• Outerspace
  • Laatst online: 20:56

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

misschien handig om een keer door te lezen, staat veel informatie in: http://www.autovisie.nl/e...en_bij_gebreken/index.xml

Imo ben je een oor aangenaaid.

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

• job
  • Laatst online: 18-07 21:23

job

Tja, kan je weinig aan doen.
Trek er een les uit, en als je de volgende keer een auto koopt van een paar duizend euro weet je dat een keuring een kleine uitgaven is.

• PaulZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21-05-2024
En de ANWB heeft ook nog een stukkie daarover...

Vlinders moet je volgen, niet vangen...

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Ik vindt het wel meevallen eigenlijk, die reparatiekosten zijn erg hoog, maar dat komt meer door de dealer dan doordat de auto verschrikkelijk slecht is. Een 2ehands auto koop je "as is", dus garantie heb je niet.
Je noemt een aantal gebreken op waarvan volgens mij het grootste deel onder "slijtagedelen" valt, en de overige zijn eigenlijk kleinigheidjes. (Bijv. die stoelrail he, haal voor 10 euro een andere op de sloop en klus het er in een middagje in. Of je laat het zitten. Maar bij de dealer 192 euro voor de rail neerleggen en ook nog eens een klein fortuin voor montage ? Tja...)

En als jee een perfecte auto wilt, moet je nieuw kopen en niet 2ehands, want dan kun je dit soort kleine gebreken en slijtage op slijtagedelen verwachten.

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

• mrFoce
  • Laatst online: 18-07 00:38
Is er een reden dat je geen ANWB keuring heb gedaan? IMO moet je die altijd laten uitvoeren als je een auto koopt boven de 2500 euro. Kost geloof ik iets van 180 euro, maar dan weet je wel zeker dat je de meeste gebreken te weten komt.

Omdat je die keuring niet heb gedaan (of iets soortgelijks), ben jij wettelijk in gebreke. De verkoper ook omdat hij kennelijk deze gebreken heeft verzwegen. Geen idee of dit wettelijk gezien aan te pakken is, geloof alleen dat je boven de 5.000 euro niet meer bij de kantonrechter terrecht kunt. Dus mocht je het officieel willen spelen, zal je in ieder geval moeten lappen voor een advocaat.

Anoniem: 45950

Dat krijg je met die franse rotzooi...

Jammer maar helaas TS :( Ik hoop voor je dat de verkoper je tegemoet komt, maar hij wist er vast van

• CLB
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

CLB

Anoniem: 45950 schreef op donderdag 15 november 2007 @ 17:33:
Dat krijg je met die franse rotzooi...
Goed onderbouwt joh! :) Franse auto's staan bekend om hun duurzaamheid hoor imho

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

Anoniem: 45950

CLB schreef op donderdag 15 november 2007 @ 17:34:
[...]

Goed onderbouwt joh! :) Franse auto's staan bekend om hun duurzaamheid hoor imho
Ik ga er niet eens op in :)

• Rev!
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Wie zegt dat je niet word genaaid door de dealer?

• CLB
  • Niet online

CLB

De TS bedankt je voor je nuttige bijdrage :)

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:51

Standeman

Prutser 1e klasse

Hoe oud is die auto eigenlijk? Ik verwacht een jaar of 6. Ik vind het dan vreemd dat je al een revisie van de koppeling nodig hebt!

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 03-07 23:34
Rev! schreef op donderdag 15 november 2007 @ 17:36:
Idd

• nare man
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-07-2020
disjfa schreef op donderdag 15 november 2007 @ 16:34:
Dan vraag ik mij toch af waarom er betrekkelijk veel rechtspraak is over gebruikte auto's die door particulieren aan andere particulieren werden verkocht, en waarbij het erom gaat wat je op grond van de overeenkomst redelijkerwijs mag verwachten.

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

• Jay-v
  • Niet online

Jay-v

Uhhhh......

Topicstarter
u_nix_we_all schreef op donderdag 15 november 2007 @ 16:47:
Ik vindt het wel meevallen eigenlijk, die reparatiekosten zijn erg hoog, maar dat komt meer door de dealer dan doordat de auto verschrikkelijk slecht is. Een 2ehands auto koop je "as is", dus garantie heb je niet.
Je noemt een aantal gebreken op waarvan volgens mij het grootste deel onder "slijtagedelen" valt, en de overige zijn eigenlijk kleinigheidjes. (Bijv. die stoelrail he, haal voor 10 euro een andere op de sloop en klus het er in een middagje in. Of je laat het zitten. Maar bij de dealer 192 euro voor de rail neerleggen en ook nog eens een klein fortuin voor montage ? Tja...)

En als jee een perfecte auto wilt, moet je nieuw kopen en niet 2ehands, want dan kun je dit soort kleine gebreken en slijtage op slijtagedelen verwachten.
Je hebt gelijk, maar als ik een auto koop voor 6000 euro (wat voor mij veel geld is) vind ik het wel waard om hem even langs de dealer te brengen. Misschien doet een andere garage het zelfde werk voor minder geld maar goed. Ik had ook gerekend op een hoge rekening maar 1500 was veel meer als ik verwacht had.

Kwa rails e.d. is dat lang niet zo belangrijk en dat kan idd uit een sloop wagen, dit heb ik dus ook niet laten repareren.
Rev! schreef op donderdag 15 november 2007 @ 17:36:
Niemand, maar ik acht meer waarde aan het woord van de dealer dan aan het woord van de verkoper...
gideon82 schreef op donderdag 15 november 2007 @ 16:49:
Is er een reden dat je geen ANWB keuring heb gedaan? IMO moet je die altijd laten uitvoeren als je een auto koopt boven de 2500 euro. Kost geloof ik iets van 180 euro, maar dan weet je wel zeker dat je de meeste gebreken te weten komt.

Omdat je die keuring niet heb gedaan (of iets soortgelijks), ben jij wettelijk in gebreke. De verkoper ook omdat hij kennelijk deze gebreken heeft verzwegen. Geen idee of dit wettelijk gezien aan te pakken is, geloof alleen dat je boven de 5.000 euro niet meer bij de kantonrechter terrecht kunt. Dus mocht je het officieel willen spelen, zal je in ieder geval moeten lappen voor een advocaat.
Nee, hier is geen reden voor. En als ik weer een auto zou kopen, zal ik dit zeker wel laten doen.
Standeman schreef op donderdag 15 november 2007 @ 17:38:
Hoe oud is die auto eigenlijk? Ik verwacht een jaar of 6. Ik vind het dan vreemd dat je al een revisie van de koppeling nodig hebt!
Auto is van 11-2000 en heeft 130.000 op de klok.

[ Voor 5% gewijzigd door Jay-v op 15-11-2007 17:50 ]

Anoniem: 112352

nare man schreef op donderdag 15 november 2007 @ 17:40:
[...]

Dan vraag ik mij toch af waarom er betrekkelijk veel rechtspraak is over gebruikte auto's die door particulieren aan andere particulieren werden verkocht, en waarbij het erom gaat wat je op grond van de overeenkomst redelijkerwijs mag verwachten.
Civielrechtelijk kun je wel een procedure tegen de verkoper starten. Je hebt immers een overeenkomst afgesloten.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:38

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Ja ok, maar dan heb je het over recht hebben en recht krijgen.

Zie dit als een wijze les. (beter onderzoek doen, en NOOOIT naar een merkdealer voor onderhoud).

Wise enough to play the fool

Anoniem: 63813

Anoniem: 112352 schreef op donderdag 15 november 2007 @ 17:50:
[...]

Civielrechtelijk kun je wel een procedure tegen de verkoper starten. Je hebt immers een overeenkomst afgesloten.
de vraag was suggestief denk ik zo ;)

@hieronder: het kon opzich allebei, maar de suggestieve versie leek me wat beter ;)

[ Voor 99% gewijzigd door Anoniem: 63813 op 15-11-2007 17:59 ]

• CLB
  • Niet online

CLB

teacher schreef op donderdag 15 november 2007 @ 17:51:
Zie dit als een wijze les. (beter onderzoek doen, en NOOOIT naar een merkdealer voor onderhoud).
Dat NOOOOIT naar een merkdealer is natuurlijk niet de strekking van 't probeem van de TS heh.. :/

@ Hierboven: Moest je even 't goede woord opzoeken :9

[ Voor 11% gewijzigd door CLB op 15-11-2007 17:53 ]

• xdc
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:26

xdc

ik zit even te kijken naar de lijst

en kom tot de conclusie dat je A naar de dealer gaat , en die berekent gewoon hele hoge prijzen.
Voor een auto van 6000,- euro waarde , zou ik persoonlijk de dealer links laten liggen.
en gaan naar een normale bovag garage , scheelt een stuk , alleen al in de uurloon.

Verder vind ik de gebreken niet vna dien aard dat het valt onder het niet vermelden / achterhouden van gebreken bij aankoop van de auto , de koppeling misschien.(maar hoeveel mensen weten nu dat bv hun koppeling aan vervanging toe is, pas als hij t begeeft of te zwaar/te licht is) De lekkage bij de kering , is niet een gebrek dat je dagelijks tegenkomt.

De claxon en stoel en verlichting wel , daar had je tijdens de onderhandeling direct een punt van moeten maken , en bv een reparatie offerte van de dealer moeten laten maken en deze te laten aftrekken van de vraagprijs.

Ik ben van mening dat als je een auto koopt van welk bouwjaar en welke kilomter stand trouwens?
Dat je altijd een bedrag achter de hand moet houden voor onderhoud.

Zelf overigens een jaar geleden een golf4 uit 1998 gekocht , van 5k vraagprijs, met een kilometerstand van 205k op de teller. Dan weet je gewoon dat je moet onderhandelen, want er is altijd wel iets mis ...
was zelf ook direct zo rond de 500 eu kwijt voor een grote beurt, met oa distributieriem, alle filters, remblokjes en olie. (bovag )

edit:

zit even te kijken naar autos op autotrack
bj 2000 , voor 6000 euro zijn er ook 206 te krijgen met minder kilometers van bovag garages met garantie... (wat was de meerwaarde van de koop bij een particulier in dit geval?)

[ Voor 26% gewijzigd door xdc op 15-11-2007 18:07 ]

slimmehotspot.nl

• CLB
  • Niet online

CLB

Jay-v schreef op donderdag 15 november 2007 @ 17:47:
Auto is van 11-2000 en heeft 130.000 op de klok.

• bangkirai
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15-07 15:23
Tja, dealer=originele nieuwe onderdelen=duur.

Terwijl er veel peugeot 2e hands onderdelen verkrijgbaar zijn.
Heb je gevraagd wanneer de laatste apk keuring gedaan was en/of waarom hij niet meer apk gekeurd was?

De meeste dingen, die je opnoemt, zou particulier normaal gesproken ook niet weten, maar komen vaak bij keuring tevoorschijn.

• Jay-v
  • Niet online

Jay-v

Uhhhh......

Topicstarter
xdc schreef op donderdag 15 november 2007 @ 17:53:
ik zit even te kijken naar de lijst

en kom tot de conclusie dat je A naar de dealer gaat , en die berekent gewoon hele hoge prijzen.
Voor een auto van 6000,- euro waarde , zou ik persoonlijk de dealer links laten liggen.
en gaan naar een normale bovag garage , scheelt een stuk , alleen al in de uurloon.

Verder vind ik de gebreken niet vna dien aard dat het valt onder het niet vermelden / achterhouden van gebreken bij aankoop van de auto , de koppeling misschien.(maar hoeveel mensen weten nu dat bv hun koppeling aan vervanging toe is, pas als hij t begeeft of te zwaar/te licht is) De lekkage bij de kering , is niet een gebrek dat je dagelijks tegenkomt.

De claxon en stoel en verlichting wel , daar had je tijdens de onderhandeling direct een punt van moeten maken , en bv een offerte van de dealer moeten laten maken en deze te laten aftrekken van de vraagprijs.

Ik ben van mening dat als je een auto koopt van welk bouwjaar en welke kilomter stand trouwens?
Dat je altijd een bedrag achter de hand moet houden voor onderhoud.
Zoals ik in mijn verhaal meld, kwam ik er later pas achter dat de claxon en de verlichting van de xlimat control het niet deed. Claxon heb ik gewoon weg niet geprobeerd (ook niet aan gedacht), die verlichting zie je niet/nauwelijks bij daglicht.

Dit zijn dingen die iedere eigenaar wel zal weten.

Zoals eerder verteld was de eigenaar zelf monteur geweest, en vind ik het dus merkwaardig dat hij niets vreemds merkt aan o.a. de koppeling.

De autovisie schrijft er overgens het volgende over:
Een particuliere verkoper heeft hier minder plichten, maar moet wel zorgen dat de auto in de staat verkeert zoals omschreven in de advertentie. Ook mag hij niet liegen over de staat van de auto. Doet hij dat wel, dan kun je hem aanklagen bij de rechter. Dat is geen eenvoudige zaak, want in hoeverre is de particuliere verkoper deskundig en daadwerkelijk op de hoogte van de technische toestand van de liefhebbersauto die hij te koop aanbiedt? Er zijn dus ook gevallen waarin de verkoper het aannemelijk kan maken dat hij niet op de hoogte was van de versleten krukas of brandstofpomp, om maar iets te noemen. Bijvoorbeeld door rekeningen van regelmatig onderhoud te tonen. Echt waterdichte garanties biedt het recht dus niet. Blijf daarom je gezonde verstand gebruiken.

xdc schreef op donderdag 15 november 2007 @ 17:53:
zit even te kijken naar autos op autotrack
bj 2000 , voor 6000 euro zijn er ook 206 te krijgen met minder kilometers van bovag garages met garantie... (wat was de meerwaarde van de koop bij een particulier in dit geval?)
1.4 Gentry, Climat control, Lederen interieur, 17 inch licht metalen velgen, van buiten en binnen ziet de auto er gewoon goed uit.

[ Voor 8% gewijzigd door Jay-v op 15-11-2007 18:11 ]

• Zeror
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19-07 19:55

Zeror

Ik Henk 'm!

Misschien nog een leuke vraag om eens over na te denken:

Zou je de auto ook gekocht hebben als ie werd aangeboden voor 7.500 euro?

Trans-life! :::: Nintendo ID: Zeror_rk / SW-6670-3316-6323 :::: BattleTag: Zeror#2996 :: Twitch: Z3ROR

• Jay-v
  • Niet online

Jay-v

Uhhhh......

Topicstarter
Rakkerzero schreef op donderdag 15 november 2007 @ 18:05:
Misschien nog een leuke vraag om eens over na te denken:

Zou je de auto ook gekocht hebben als ie werd aangeboden voor 7.500 euro?
Nee, ik wou er maximaal 6500 voor geven. Hierbij hield ik nog ongeveer 1000 euro over voor fratsen zoals deze.

Ter info: Ik ben nog student, maar heb naast mijn studie 2 aardige baantjes waar ik deze auto dus mee bij elkaar gespaard heb. Hiervoor had ik een 205 waar ik altijd zeer tevreden over ben geweest, dit heeft mij ook geholpen een 206 te kopen.

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Hard, maar daarom zou je in principe alleen maar een Bovag occasion moeten kopen, waarbij je tenminste nog 6 maanden garantie hebt. Nu heb je geen poot om op te staan.

• Timmert
  • Niet online

Timmert

Dipstick

Een 206 van die leeftijd en met die km. stand van een particulier kopen is vragen om problemen. Ik had je er graag voor gewaarschuwd als je vantevoren een topic had geopend.

Anyway, ik zou idd niet naar de dealer gaan, maar naar een Bovag aangesloten garage. Veel goedkoper en zeker niet minder goed. Daarnaast vind ik geen van de gebreken onder de noemer "verzwegen" kunnen vallen. Het is allemaal normale slijtage. Zeker de stoelrails, die is bij een 206 gewoon slecht. Ik ken gevallen van bijna nieuwe 206en (jaartje oud), waarbij dat mechaniek al kaduque is..

Een paar remblokken, wat lampjes, een accu en een schakelaar.. Niets ernstigs hoor.. Keerring mag wel wat zweten, zeker bij een wat oudere auto. Koppeling: koppelt ie goed? Niet aankomen dan.

Het is geen nieuwe..

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:28

SmartDoDo

Woeptiedoe

offtopic:
SG => VV

• Asteroid9
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18-07 09:29

Asteroid9

General Failure

Even snel bekeken, met wat shoppen ben je voor 500 Euro ook wel klaar, en dan is echt alles gedaan.

Die dealerprijzen zijn hierbij ronduit bezopen.
Voorbeeld: Schakelaar voor 77 Euro, heb je op de sloop voor 10 Euro.

En je praat hier over 600 Euro arbeidsloon en prijzige originele onderdelen.
Kleine garage kan jet voor de helft aan arbeidsloon doen en onderdelen voor circa .40% minder leveren.
Dan voor sommige zaken nog gebruikte onderdelen monteren en je bent stukken goedkoper klaar.

Ik vind de gebreken nogal meevallen. Sommigen zijn wat eigenaardig, maar normaliter voor lage kosten te verhelpen.

- = Simpele oplossingen zijn vaak vermomd als schier onoplosbare problemen.... = -

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

teacher schreef op donderdag 15 november 2007 @ 17:51:
( en NOOOIT naar een merkdealer voor onderhoud).
ben toch wel benieuwd waarom niet eigenlijk.

Er zijn mensen die wel meer willen en kunnen betalen voor merkonderdelen, en zo biedt het wel meer voordelen, zoals mobiliteits garantie. En als je opmerking geplaatst is omdat JIJ misschien niet zulke goede ervaringen hebt met een bepaalde merkdealer is het natuurlijk onzin om alle merkdealers maar voor het gemak over één kam te scheren en dat weet jij ook best.

Zo dit is in ieder geval wel onderbouwt, iets wat ik van jouw post niet kan zeggen.

[ Voor 55% gewijzigd door Gunner op 15-11-2007 20:00 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Anoniem: 79417

Stoel, claxon, verlichting, wel erg basic dingen om te checken bij aanschaf van een auto...

• Saab
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08-07 18:18
Idd, ik het toch wel wat ervaringen met niet merk gebonden garages die dan gewoon niet weten wat voor soort onderhoud een speciefieke auto, in mijn geval een Saab uiteraard, nodig heeft.

In mijn geval door de vorige eigenaar helaas, ik ga altijd naar een Saab specialist, en de garage van de vorige eigenaar wist schijnbaar niet je kleppen op een Saab die op gas rijdt regelmatig moet stellen. Wat mij dus een reparatie van 2000 gulden(dacht ik) opleverde. Op een auto die notabene ANWB gekeurd was, maar wat dan uiteraard een punt is wat ze op dat moment niet kunnen zien...

Goedkoop is best vaak duurkoop

Maar een nieuwe rails voor je stoel dat soort dingen kan een beun ook goed, denk ik..

https://www.discogs.com/user/jurgen1973/collection

Anoniem: 99283

Gunner schreef op donderdag 15 november 2007 @ 19:55:
[...]

Zo dit is in ieder geval wel onderbouwt, iets wat ik van jouw post niet kan zeggen.
*snap*
Modbreak:Doe even normaal tegen medegebruikers. Zo werkt discussieren niet.

een goede bovaq garage heeft vaak ook mobiliteitsgarantie en gebruikt merkonderdelen. Je kunt zelf kiezen wat je wil en daarnaast geven ze vaak goed advies voor 2ehands onderdelen.

*snap*

[ Voor 15% gewijzigd door Steffie op 16-11-2007 00:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrFoce
  • Laatst online: 18-07 00:38
Anoniem: 99283 schreef op donderdag 15 november 2007 @ 22:27:
een goede bovaq garage heeft vaak ook mobiliteitsgarantie en gebruikt merkonderdelen. Je kunt zelf kiezen wat je wil en daarnaast geven ze vaak goed advies voor 2ehands onderdelen.
Ik denk dat dit vooral komt omdat dealers de 'originele' producten gebruiken wat vaak (bijna altijd) import is. Het ligt er maar net aan wat voor auto je rijd. Als je in een exclusieve auto rijdt, lijkt mij dat je het liefste naar de ''merk'' dealer gaat. Uit welke ervaring weet jij dat ''merk'' dealers afzetters zijn?

[ Voor 7% gewijzigd door Steffie op 16-11-2007 00:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Laatst online: 23:38
Die "originele" onderdelen worden ook maar gewoon ergens ingekocht. VW maakt echt niet zijn eigen filters, die komen vrolijk bij Bosch vandaan, kunnen bovag garages ook wel voor je leveren als je dat wilt, maar dan een stuk goedkoper.

Wat betreft wel of niet oplichten: Een kennis van me kwam destijds bij de Renault dealer hier in de buurt voor onderhoud aan zijn Renault. Kreeg ie uiteindelijk bij de beurt de volgende regel op de rekening: "Flacon ruitensproeiervloeistof 0.5l: 3,65". Ofwel, voor een halve liter water met wat zooi erdoor betaalt ie net zoveel als voor een heel blik van 5 liter. De volgende kleine beurt liet ie het niet nog eens gebeuren, hij haalt een blik van 5 liter, gooit zn ruitensproeiertank helemaal vol, rijdt naar de garage, haalt de auto een paar uur later op: "Flacon ruitensproeiervloeistof 0.5l: 3,65". Toen ie navroeg waar ze dat dan ingieten werd er gewoon beweerd dat ze dat echt bijgevuld hebben... die garage is dus een klant kwijt om 3 euro en 65 cent :|

Zo staat er op je rekening ook een koppelingsplatenrevisie: had je dit zelf niet gemerkt bij de proefrit? Ik heb mijn auto gekocht met kapotte koppelingskabel en had een vermoeden dat de platen aan gort waren (kabel wist ik niets van af). Bij reparatie viel het schadebedrag mee, maar had ik wel 300 euro van de prijs afgeluld. Uiteindelijk alsnog de koppelingsplaten mogen reviseren omdat de kabel in vele duizenden kilometers verkeerd afgesteld staan al veel te veel schade had aangericht, maar je merkt tijdens het rijden echt wel dat je koppeling aan gort is: doorslippen bij (te snel?) optrekken, doorslippen na afremmen op de motor. Of je hebt tijdens je proefrit niet opgelet, of die garage wil je graag een dure koppelingsrevisie aannaaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18-07 22:02
90% van de garage's doen een koppelingsrevisie bij een verneukt koppelingskabeltje.

Ik ben n's met een Audi A3 onwetend als ik was naar een BOVAG garage gegaan. Die wou nieuwe koppelingsplaten e.d. er op zetten en de hele koppeling vervangen a 1500 euro.

Toch maar gezegd dat ik er over na moest denken. Toen ik er uit was, en naar de garage reed om het toch maar te doen, kwam ik een vriend tegen. Die was bevriend met een garage waar hij altijd z'n auto's heenbrengt van z'n werk (Vrij exclusieve auto's though).

Beetje ouwehoeren. Monteur kijkt... Ah.. Koppelingskabeltje oid... Voor 15 euro was ik helemaal klaar en werkte m'n koppeling weer naar behoren.

Toen zei hij ook al dat 90% van de garage's bij koppelingsproblemen gaan reviseren etc. Omdat dat veel arbeidsuren zouden zijn en dat ze daarop ook nog eens meer kunnen gaan schrijven dan dat ze er daadwerkelijk mee bezig zijn.

Nouja ik was iig blij met m'n 15 euro (heb die beste man 50 euro gegeven).

Dusja.. Ik weet niet of dat bij deze garage ook zo is maar ik zou zeker bij autogarage's iets verder kijken dan je neus lang is want het kan echt aanzienlijk schelen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoaDHouse
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22:57
Goede les voor de volgende keer...... als je een auto koopt "ALTIJD APK" laten keuren.

Dan komen de meeste gebreken wel boven. Jammer :| hier kan je nix meer aan doen.

Vind het wel crimineel waarvan je dauto hebt gekocht. Je kan ook niemand meer vertrouwen tegenwoordig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasaanfiets
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

kaasaanfiets

Extreme Edition of koekoek

in 7jaar je koppeling laten verslijten terwijl je zelf monteur bent :? (ik zeg niet dat het niet kan hoor, maar mijn auto 21 jaar oud met 150k heeft nogsteeds zijn originele koppelings platen)

naar mijn mening heeft de verkoper bewust dingen verzwegen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmert
  • Niet online

Timmert

Dipstick

RoaDHouse schreef op vrijdag 16 november 2007 @ 02:34:
Goede les voor de volgende keer...... als je een auto koopt "ALTIJD APK" laten keuren.

Dan komen de meeste gebreken wel boven. Jammer :| hier kan je nix meer aan doen.

Vind het wel crimineel waarvan je dauto hebt gekocht. Je kan ook niemand meer vertrouwen tegenwoordig.
Alsof een APK keuring daar wat aan helpt.. Dat stelt echt niets voor..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 94768

CLB schreef op donderdag 15 november 2007 @ 17:34:
[...]

http://msn.autoweek.nl/tt2006.php?overzicht=2&cache=no

Do I need to say more ?;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bertus
  • Niet online
ik wou net zeggen, hoewel zo'n ANWB keuring ook niet alles voorstelt...

Heeft ook een computer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Capo
  • Niet online
Er is niet voor niks de regel dat je 5 a 10% van het aankoop bedrag achter de hand moet houden voor achterstallig onderhoud ;)

2e hands dingen op wielen worden vaak altijd wel met een reden verkocht.. veel hoge kosten gehad of hoge kosten die eraan komen, etc. etc.

laat je iig niet afzetten bij de dealer met zijn hoge prijzen dankzij de lease maatschappijen die toch wel betalen.. zoek andere garage.

Roadhouse : Als het om geld gaat kan je niemand vertrouwen, mensen doen rare dingen als het om geld gaat.

[ Voor 11% gewijzigd door Capo op 16-11-2007 09:29 ]

My old man wrote me a letter from prison once. It said "if you don't want to end up in here, stay away from crime, women and drugs" Trouble is, that don't leave you much else to do, does it?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmert
  • Niet online

Timmert

Dipstick

Bertus schreef op vrijdag 16 november 2007 @ 09:01:
ik wou net zeggen, hoewel zo'n ANWB keuring ook niet alles voorstelt...
Neuh idd. Je kan m beter bij een bevriende garagist op de brug zetten. Die anwb knakkers zien sommige gebreken niet, en bij andere doen ze net alsof het heel erg is (versleten draagarmrubbers bijv).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rowdy.nl
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 14-07 13:26

Rowdy.nl

Koekje d'r bij?

Remblokken voor is de normale Peugeot prijs, ik heb ze zelf voor 45 euro gehaald en ze erin gezet (stelt niet veel voor) Deurstoppers gewoon wat vet/olie opdoen, gaat prima, vervangen meestal niet nodig... Voor onderhoud ed eens op de website van de 206 club kijken... ;)

De rest, uit een sloopauto halen klinkt leuk, vooral omdat er zoveel van verkocht zijn. Maar het ligt eraan in welke regio je woont... In de grensstreken is het iig zo dat de slooppug's vaak worden opgekocht door polen en meegenomen worden naar hun eigen land. Bij mij in de buurt naar 4 verschillende slopen geweest, waarvan een best grote; alleen die grote had twee (helemaal gestripte) pugjes 206 staan... :/

Verder ga ik voor de keuringen/onderhoudsbeurten gewoon naar de dealer. Zoveel duurder zijn ze niet en ik geef als ik 'm doorverkoop liever een stapeltje Peugeotbonnen dan een stapel vodjes van verschillende bedrijven... En; lekker bakkie koffie terwijl je wacht, even wat rondneuzen en wegdromen bij die mooie auto's die daar staan... ;)

Overigens heb ik mijn Pug 2,5 jaar terug voor 8700 gekocht, sept '02 met 47k op de teller, een 1.6 XS... Wel zonder cc, mja... ;) Dus ook ik vind je prijs een beetje duur...

Rowdy.nl - X++ by day. C# by night. I drink coffee in the morning and beer in the evening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:38

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

De keren dat ik een auto kocht heb ik hem altijd een aankoopkeuring gegeven. Dan weet je wat voor vlees je in de kuip hebt. Ook al heb je hem gekocht, dan heb je alsnog zekerheid. En idd, geld reserveren om op te knappen is idd wijs, maar ik geef toe dat in dit geval de verhouding een beetje zoek is.

Ik heb al gezegd dat merkdealers duur zijn. Ja, er is kennis aanwezig, en ja, er zijn orginele onderdelen. Dat kan een meerwaarde zijn, mits je auto het waard is. Maar als je een gebruikte auto koopt, én je hebt al niet een oneindig budget, dan zoek je alternatieven. Met een bezoekje aan een sloop/demontagebedrijf/wat posten op eoa 206 forum heb je zo je onderdeeltjes bij elkaar en met een basic gereedschapsetje (doppenset en schroevendraaiers) vervang je zelf al een hoop.

Het onderhoud wat ik zelf niet kan/wil doen laat ik doen bij een garage. Niet de volvo garage maar eentje die "alle merken" doet. Het is niet de allergoedkoopste, maar wel een betrouwbare. Het gaat er denk ik om dat je de kosten afweegt tegen de waarde van de auto. Als vorbeeld: Toen ik deze volvo net had liet ik er netjes orginele onderdelen opzetten. (denk aan uitlaat enzo). De laatste keer APK heb ik voor 110 euro een no name imitatie pijp van voor naar achter gekocht en die er zelf onder gesleuteld....

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 19-07 18:09

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Bekend verhaal. M'n vader heeft dat ook gehad, maar dan nog wat extremer. Hij zou in 15.000km een set remblokken en schijven hebben versleten 8)7 Terwijl de vorige set 60.000km waren meegegaan... En de banden ook niet extreem versleten waren.
En tja, dat beruchte flesje ruitensproeier vloeistof. Dat komt puur omdat veel merk-garage's "menu's" gebruiken, met een vast tarief. Daar staat het tussen en blijft dus ook (onterecht) op de nota staan.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19-07 16:03

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Hoe ziet dit paneel eruit?

Verlichting ClimatControl Paneel €5.25 Inbouw 0,2 uur €14,52

Is dat niet gewoon de middelste knop eruit trekken, lampje eruit peuteren en en nieuwe erin doen? Zoals dit? Daar zou mijn VW dealer ook vrolijk € 25 voor vragen. Dingetjes zoals ik doe ikzelf, voor de rest mag hij me afzetten :)

This footer is intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jay-v
  • Niet online

Jay-v

Uhhhh......

Topicstarter
Asteroid9 schreef op donderdag 15 november 2007 @ 19:53:
Even snel bekeken, met wat shoppen ben je voor 500 Euro ook wel klaar, en dan is echt alles gedaan.

Die dealerprijzen zijn hierbij ronduit bezopen.
Voorbeeld: Schakelaar voor 77 Euro, heb je op de sloop voor 10 Euro.

En je praat hier over 600 Euro arbeidsloon en prijzige originele onderdelen.
Kleine garage kan jet voor de helft aan arbeidsloon doen en onderdelen voor circa .40% minder leveren.
Dan voor sommige zaken nog gebruikte onderdelen monteren en je bent stukken goedkoper klaar.

Ik vind de gebreken nogal meevallen. Sommigen zijn wat eigenaardig, maar normaliter voor lage kosten te verhelpen.
Daar heb je wel gelijk in, maar ik heb echt 0,0 verstand van dit soort zaken. Een stoelrails vervangen was me nog wel gelukt, maar de schakelaar van de Claxon? Die zit volgens mij in het stuur, en het zou me niks verbazen als ik ineens de airbag in mijn gezicht heb zitten :P.

In het vervolg zal de auto idd naar een gewone bovag garage gaan voor onderhoud, lijkt me prima voor mijn auto.

Hoewel ik erbij blijf dat het lullig is dat meneer me niet heeft verteld dat de claxon, en de verlichting van de knoppen niet werkt. Maargoed, hij is nu weer inorde dus hopelijk kan ik voorlopig even vooruit.
ajhaverkamp schreef op vrijdag 16 november 2007 @ 11:54:
Hoe ziet dit paneel eruit?

Verlichting ClimatControl Paneel €5.25 Inbouw 0,2 uur €14,52

Is dat niet gewoon de middelste knop eruit trekken, lampje eruit peuteren en en nieuwe erin doen? Zoals dit? Daar zou mijn VW dealer ook vrolijk € 25 voor vragen. Dingetjes zoals ik doe ikzelf, voor de rest mag hij me afzetten :)
Nee :P, maar veel moeilijker zal het niet zijn. Het zijn knopjes die rond om een display zitten. Het hele paneeltje moet er waarschijnlijk uit.

[ Voor 20% gewijzigd door Jay-v op 16-11-2007 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Capo
  • Niet online
teacher schreef op vrijdag 16 november 2007 @ 11:16:
De keren dat ik een auto kocht heb ik hem altijd een aankoopkeuring gegeven. Dan weet je wat voor vlees je in de kuip hebt. Ook al heb je hem gekocht, dan heb je alsnog zekerheid. En idd, geld reserveren om op te knappen is idd wijs, maar ik geef toe dat in dit geval de verhouding een beetje zoek is.

Ik heb al gezegd dat merkdealers duur zijn. Ja, er is kennis aanwezig, en ja, er zijn orginele onderdelen. Dat kan een meerwaarde zijn, mits je auto het waard is. Maar als je een gebruikte auto koopt, én je hebt al niet een oneindig budget, dan zoek je alternatieven. Met een bezoekje aan een sloop/demontagebedrijf/wat posten op eoa 206 forum heb je zo je onderdeeltjes bij elkaar en met een basic gereedschapsetje (doppenset en schroevendraaiers) vervang je zelf al een hoop.

Het onderhoud wat ik zelf niet kan/wil doen laat ik doen bij een garage. Niet de volvo garage maar eentje die "alle merken" doet. Het is niet de allergoedkoopste, maar wel een betrouwbare. Het gaat er denk ik om dat je de kosten afweegt tegen de waarde van de auto. Als vorbeeld: Toen ik deze volvo net had liet ik er netjes orginele onderdelen opzetten. (denk aan uitlaat enzo). De laatste keer APK heb ik voor 110 euro een no name imitatie pijp van voor naar achter gekocht en die er zelf onder gesleuteld....
Je denkt er goed over na iig. :)

My old man wrote me a letter from prison once. It said "if you don't want to end up in here, stay away from crime, women and drugs" Trouble is, that don't leave you much else to do, does it?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice
  • Laatst online: 22:45

backupdevice

Boeh!

Ik heb hele andere ervaringen met merk garage's.

Tuurlijk zijn ze duurder, maar de service die je er voor krijgt is vele malen beter als bij een "gewone"garage ( imho )

Mijn golf 4 van 7 jaar oud, bracht ik altijd naar de VMdealer. Ik betaalde 152 euro voor een beurt. Dat kan je makkelijk goedkoper krijgen, maar als ik kleine probleempjes had, kon ik er naartoe rijden, werd meteen verholpen en vaak tegen 0 euro's. Toen ik hem inruilde voor mijn huidige auto, kon ik een service boekje laten zien met alle stempels, dat scheelt veel geld. Ook heb ik voor niks mobiliteits garantie gehad.

Ik heb gewoon elke dag mijn auto nodig, en ik weet dat als ik naar mijn dealer ga, dat ik gelijk geholpen word, en indien nodig een vervangende auto mee krijg.( zero euros )

Voor dat soort dingen kies ik om naar de merkdealer te gaan .

[ Voor 17% gewijzigd door backupdevice op 16-11-2007 12:25 ]

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Capo
  • Niet online
backupdevice schreef op vrijdag 16 november 2007 @ 12:23:
Ik heb hele andere ervaringen met merk garage's.

Tuurlijk zijn ze duurder, maar de service die je er voor krijgt is vele malen beter als bij een "gewone"garage ( imho )

Mijn golf 4 van 7 jaar oud, bracht ik altijd naar de VMdealer. Ik betaalde 152 euro voor een beurt. Dat kan je makkelijk goedkoper krijgen, maar als ik kleine probleempjes had, kon ik er naartoe rijden, werd meteen verholpen en vaak tegen 0 euro's. Toen ik hem inruilde voor mijn huidige auto, kon ik een service boekje laten zien met alle stempels, dat scheelt veel geld. Ook heb ik voor niks mobiliteits garantie gehad.

Ik heb gewoon elke dag mijn auto nodig, en ik weet dat als ik naar mijn dealer ga, dat ik gelijk geholpen word, en indien nodig een vervangende auto mee krijg.( zero euros )

Voor dat soort dingen kies ik om naar de merkdealer te gaan .
Ja je hebt gelijk in een opzicht.

Als je eenmaal bij de dealer komt en de dealer niet te absurd is zit je goed.

MAAAR.

Als een dealer een beurt doet voor 250 ipv 150 dan ga je toch eens achter je oren krabben. Waarom de 100 euro verschil etc.

Het is niet enkel de prijs, het is ook wat doetmen voor die 150 euro ? is het enkel olie en olie filter ? dan is het bedenkelijk want men moet veel meer na kijken als enkel dat.

Uurloon is al gauw 70/80euro excl. en olie is ook niet spotgoedkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tazzman
  • Laatst online: 12-07 16:31

tazzman

a real boardmonkey

backupdevice schreef op vrijdag 16 november 2007 @ 12:23:
Bij mijn garage kan ik zelfs s'avonds gewoon voorbij komen (9 uur s'avonds bv), kan ik gewoon een leen autotje krijgen op basis van beschikbaarheid (zonder bijkomende kosten, alleen even weer vol gooien met peut), wordt mijn auto geheel vakkundig nagekeken en er wordt mij absoluut geen poot uitgedraaid.

Maar goed, ik ken de bezitter dan ook persoonlijk erg goed .. maar zowiezo staat hij hier in de omgeving bekend als zeer betrouwbaar en zeer service gericht. Je ziet dan ook heel veel auto's bij hem die net uit de standaard garantie zijn - regelmatig staan er in de werkplaats 2-3 jaar oude BMW's, Audi's, Benzen.. toch wel vrij dure auto's maar vooral oudere autobezitters waarderen hier heel erg het persoonlijk contact en het vertrouwen. Veel mensen uit mijn directe omgeving hier (Frankfurt) hebben toch weinig vertourwen in de merk dealer of voelen zich niet correct geholpen.

[ Voor 17% gewijzigd door tazzman op 16-11-2007 13:24 ]

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

Capo schreef op vrijdag 16 november 2007 @ 13:19:
[...]

Ja je hebt gelijk in een opzicht.

Als je eenmaal bij de dealer komt en de dealer niet te absurd is zit je goed.

MAAAR.

Als een dealer een beurt doet voor 250 ipv 150 dan ga je toch eens achter je oren krabben. Waarom de 100 euro verschil etc.

Het is niet enkel de prijs, het is ook wat doetmen voor die 150 euro ? is het enkel olie en olie filter ? dan is het bedenkelijk want men moet veel meer na kijken als enkel dat.

Uurloon is al gauw 70/80euro excl. en olie is ook niet spotgoedkoop.
Het is de service erna die belangrijk voor MIJ is. Ik ben naar de garage geweest voor een beurt, maand later doet de auto vreemd met starten . Rij naar de dealer, de auto wordt meteen op een computer aangesloten. Ze zagen dat er iets niet goed was gegaan met een klep. Kleppen terplekke repeareerd, bougies vervangen en tankreiniger erin gegooid. Zero EUROS. Tuurlijk betaal je dat soort service in de normale onderhouds beurten, maar ik vind dit soort dingen belangrijk.

Mijn auto is belangrijk voor mijn werk, dus ik wil geen gezeik. Stukken of problemen, naar de dealer waarvan ik weet dat die me goed helpen. In dit geval van den Udenhout in Den Bosch.

Ik heb nu een Ford Focus ( 2e hands ) via van Berkel. Na een twee weken rijden kwam ik wat kleine dingen tegen. Rij de auto voor, loop naar binnen, doe mijn verhaal en terplekke geholpen.

Zo wil ik het hebben, en daarom ga ik naar een Dealer. Ik zeg niet dat de normale garagas dit ook niet doen, echter ik ben ze nog nooit tegengekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jay-v
  • Niet online

Jay-v

Uhhhh......

Topicstarter
backupdevice schreef op vrijdag 16 november 2007 @ 14:07:
[...]

Het is de service erna die belangrijk voor MIJ is. Ik ben naar de garage geweest voor een beurt, maand later doet de auto vreemd met starten . Rij naar de dealer, de auto wordt meteen op een computer aangesloten. Ze zagen dat er iets niet goed was gegaan met een klep. Kleppen terplekke repeareerd, bougies vervangen en tankreiniger erin gegooid. Zero EUROS. Tuurlijk betaal je dat soort service in de normale onderhouds beurten, maar ik vind dit soort dingen belangrijk.

Mijn auto is belangrijk voor mijn werk, dus ik wil geen gezeik. Stukken of problemen, naar de dealer waarvan ik weet dat die me goed helpen. In dit geval van den Udenhout in Den Bosch.

Ik heb nu een Ford Focus ( 2e hands ) via van Berkel. Na een twee weken rijden kwam ik wat kleine dingen tegen. Rij de auto voor, loop naar binnen, doe mijn verhaal en terplekke geholpen.

Zo wil ik het hebben, en daarom ga ik naar een Dealer. Ik zeg niet dat de normale garagas dit ook niet doen, echter ik ben ze nog nooit tegengekomen.
van den Udenhout is ook een geweldige dealer, ze bieden een ongekend goede service. Mijn moeder heeft er een VW Polo 1.9 tdi vandaan, mijn broer een A3 1.9 TDI. Altijd zeer tevreden over de service. Dan is de service ook zijn centen waard imo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

Jay-v schreef op donderdag 15 november 2007 @ 17:47:
[...]

Je hebt gelijk, maar als ik een auto koop voor 6000 euro (wat voor mij veel geld is) vind ik het wel waard om hem even langs de dealer te brengen.
Maar niet genoeg waard om hem bij de dealer te kopen?

Heb je nog contact gehad met de verkoper en zo ja wat zei hij?

Elect a clown, expect a circus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Capo
  • Niet online
backupdevice schreef op vrijdag 16 november 2007 @ 14:07:
[...]

Je zit gewoon echt bij een hele goede dealer, ja je betaald voor die service maar het is super relaxed als het allemaal idd op die manier kan.

Ik kan je geen ongelijk geven :)

Maar dat was ook nie thelemaal wat ik bedoelde ;) sommige dealers doen dingen wel of niet en berekenen ze wel of doen dingen niet die wel moeten en zijn daarom goedkoop etc.

Wat ik wilde zeggen : Dealers blijven veredelde paardehandelaren. De een is wat beter als de andere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Devil

King of morons

Of het nou een dealer is of niet, je hebt goede garages, slechte garages, dure garages, goedkope garages en die dan in elke mogelijke combinatie. Als je pech hebt is je dealer een slechte dure garage en als je mazzel hebt is je bovag bedrijf een goedkope goede.
Het enige wat je zeker weet als je naar een dealer gaat is dat je duurder uit bent dan anders.

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Devil schreef op maandag 19 november 2007 @ 23:46:
Het enige wat je zeker weet als je naar een dealer gaat is dat je duurder uit bent dan anders.
Klopt, net zoals je zeker weet dat je de mobiliteitsgarantie van VW verspeelt door je auto niet te laten onderhouden door een VW onderhoudsbedrijf. Dit was al eerder gemeld in dit topic.
Zo heeft elk nadeel zi'n voordeel en elk voordeel z'n nadeel. Gewoon een persoonlijke keuze waarbij jij bepaald waar je je lekker bij voelt.
Net zoals het kopen van een auto bij een partikulier als gevolg heeft dat je geen garantie hebt. Bewuste keuze die soms "verkeerd" kan uitpakken als je er niet voldoende verstand van hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

ajhaverkamp schreef op dinsdag 20 november 2007 @ 08:26:
Klopt, net zoals je zeker weet dat je de mobiliteitsgarantie van VW verspeelt door je auto niet te laten onderhouden door een VW onderhoudsbedrijf. Dit was al eerder gemeld in dit topic.
Zo heeft elk nadeel zi'n voordeel en elk voordeel z'n nadeel. Gewoon een persoonlijke keuze waarbij jij bepaald waar je je lekker bij voelt.
Hehe, gelukkig nog iemand die er net zo over denkt. Maar ja, dealers afbranden is gemakkelijk scoren he?
Net zoals het kopen van een auto bij een partikulier als gevolg heeft dat je geen garantie hebt. Bewuste keuze die soms "verkeerd" kan uitpakken als je er niet voldoende verstand van hebt.
Precies. Die 1000 euro die je misschien nu bespaard door een auto bij een particulier te kopen ben je alweer kwijt aan achterstallig onderhoud. Kosten die waarschijnlijk allemaal binnen de garantie hadden gevallen, en waarschijnlijk was het dan ook nog incl grote beurt en APK geweest.

Dus zo slecht ben je nog niet af bij een dealer of bovag garage.

Maar goed, als TS er echt werk van wil maken, misschien dat je de verkoper toch nog aansprakelijk kan stellen omdat hij als ik het goed gelezen heb iets van auto monteur is? Lijkt me raar dat hij niets van deze gebreken afwist, of het is gewoon een slechte monteur, volgens mij zijn (kanton)rechters daar best gevoelig voor, maar ja IANAL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

Capo schreef op maandag 19 november 2007 @ 18:47:
[...]

Je zit gewoon echt bij een hele goede dealer, ja je betaald voor die service maar het is super relaxed als het allemaal idd op die manier kan.

Ik kan je geen ongelijk geven :)

Maar dat was ook nie thelemaal wat ik bedoelde ;) sommige dealers doen dingen wel of niet en berekenen ze wel of doen dingen niet die wel moeten en zijn daarom goedkoop etc.

Wat ik wilde zeggen : Dealers blijven veredelde paardehandelaren. De een is wat beter als de andere.
Daarom moet je altijd onderzoeken hoe de dealer is voordat je een auto daar koopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unclero
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-07 10:05

unclero

MB EQA ftw \o/

Jay-v schreef op donderdag 15 november 2007 @ 16:32:
een vriend van mij met enige kennis van auto's heeft er even naar gekeken
Volgende keer een Hells Angel meenemen. Kost wat, maar dan heb je ook wat, die weten alles van de techniek.. en je weet zeker dat je niet genaaid gaat worden ;).

Quelle chimère est-ce donc que l'homme? Quelle nouveauté, quel monstre, quel chaos, quel sujet de contradiction, quel prodige!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Gunner schreef op dinsdag 20 november 2007 @ 08:36:
[...]
Hehe, gelukkig nog iemand die er net zo over denkt. Maar ja, dealers afbranden is gemakkelijk scoren he?
[...]
Ik heb mijn auto nieuw gekocht, het is een complex stuk techniek (Lupo 3L) dus mogen daar enkel mensen mee stoeien die meer van dit soort auto's in onderhoud hebben. Aangezien er heel weinig van verkocht zijn in NL, heb je dus bij een dealer meer kans op kennis. Dealers zijn duurder, kennen hun auto's echter beter en hebben ook het juiste afwijkende gereedschap, firmware updates etc. Ook al is hij van dec 2000, hij is is ook nog steeds all-risk verzekerd.
Persoonlijk zou ik zelf nooit een auto van een partikulier kopen omdat ik er gewoon te weinig verstand van heb om echt te kunnen beoordelen wat er onder de motorkap allemaal niet goed is. Dan liever wat meer betalen en een stuk garantie hebben. Ik ben zo iemand die altijd pech heeft met dingen, bij mij is goedkoop altijd duurkoop :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeeJee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-12-2024

DeeJee

Dus...

Heb je de vorige eigenaar nog gebeld/gesproken?

Money for nothin' and your chicks for free

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 14124

De merk garages zijn altijd duurder, waar denk je dat oa de showroom van wordt betaald?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 19-07 19:44

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Moet toch maar eens reageren op een aantal dingen;
Gunner schreef op donderdag 15 november 2007 @ 19:55:
[...]

ben toch wel benieuwd waarom niet eigenlijk.

Er zijn mensen die wel meer willen en kunnen betalen voor merkonderdelen, en zo biedt het wel meer voordelen, zoals mobiliteits garantie. En als je opmerking geplaatst is omdat JIJ misschien niet zulke goede ervaringen hebt met een bepaalde merkdealer is het natuurlijk onzin om alle merkdealers maar voor het gemak over één kam te scheren en dat weet jij ook best.

Merk dealers zijn erg duur, zoals verteld uurlopen van een 70-80 euro per uur zijn de gewoonste zaak vd wereld. Meeste onderhoud word ook nog eens gedaan door mensen met minder dan een MTS opleiding. Er worden vaak onderdelen vervangen die nog helemaal niet vervangen hoeven te worden (terwijl ze weten dat bepaalde mensen maar weinig met die auto rijden).

Ik las ook nog ergens in de topic de kennis van bepaalde auto's;
Mijn vader heeft een 2003 Toyota Camry 3.0 V6, wat een niet heel veel voorkomende auto is. Omdat er een probleempje met de distributie was die vreemde geluide maakte bij 90.000km is mijn vader op mijn advies naar de werkplaats gegaan waar de de distributie 60.000km voortijdig vervangen hebben omdat een vd spanrollen "versleten" was. Waren we hiermee 60.000 doorgereden was de motor gegarendeerd kapot gelopen (schade van ~€7000-8000).
De Toyota dealer stuurde mijn vader vervolgens een rekening met het volle reparatie bedrag erop, omdat ze zeiden dat de riem bij 100.000 toch vervangen moest worden. De garage had het op dit punt hardstikke fout, aangezien gewoon in het boekje staat dat het 150.000 is. Na eerst mijn vader belachelijk gemaakt te hebben zijn ze er overigens wel achter gekomen dat ze het bij het verkeerde eind hadden (en dus 30% colantie gekregen heeft).

Dit was overigens nog niet het ergste tijdens deze beurt/reparatie. Zo zijn de remschijven+blokken voor vervangen terwijl nog geen 20.000km geleden de voor blokken al vervangen waren. Mijn vader had al gevraagd de onderdelen mee te geven omdat we die kapotte spanrol wel eens wouden bekijken. Hierbij zaten dus ook netjes de remschijven, die absoluut niet vervangen hadden hoeven worden!!! (toch een dikke €200 en na wat zeuren ook colantie op gekregen).

Ik heb overigens MTS autotechniek gedaan en zo de nodige praktijk ervaring opgedaan bij garage bedrijven. Doe er momenteel trouwensverder vrij weinig mee, aangezien ik aan het doorleren ben voor heel wat anders.
Devil schreef op maandag 19 november 2007 @ 23:46:
Of het nou een dealer is of niet, je hebt goede garages, slechte garages, dure garages, goedkope garages en die dan in elke mogelijke combinatie. Als je pech hebt is je dealer een slechte dure garage en als je mazzel hebt is je bovag bedrijf een goedkope goede.
Klopt als een bus! er zijn vaak zat locale garagebedrijfjes die gewoon goed werk leveren voor een hele nette prijs. Mocht je echt aparte problemen aan je auto hebben kun je altijd nog naar de echte dealer.
RoaDHouse schreef op vrijdag 16 november 2007 @ 02:34:

Zoals al eerder vermeld zegt een APK helemaal niet zoveel. men kijkt vooral of een auto nog veilig is, en niet te belastend voor het milieu.
Hij kan de verplichte remafstand ook halen met een paar remblokken die nog 0,001mm voering hebben en bij de volgende rem poging niets meer doen :P.

[ Voor 23% gewijzigd door Tortelli op 24-11-2007 03:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Tortelli schreef op zaterdag 24 november 2007 @ 03:41:
Knip stuk over bepaalde Toyota dealer
Leuk verhaal. Alleen om nu op een individuele ervaring alle dealers af te branden is precies m'n punt. Zijn ze daarom allemaal slecht?

Ik qoute nog maar even het stukje van ajhaverkamp, die de spijker op z'n kop slaat;
ajhaverkamp schreef op dinsdag 20 november 2007 @ 08:26:

• Jay-v
  • Niet online

Jay-v

Uhhhh......

Topicstarter
DeeJee schreef op dinsdag 20 november 2007 @ 11:15:
Heb je de vorige eigenaar nog gebeld/gesproken?
Om toch nog maar even een kleine update te doen...

Ik heb telefonisch contact gehad met de verkoper, die ontkende kennis te hebben van de kleine motorische gebreken.

Hij erkende echter dat hij wist dat:
de portiervangers niet in orde waren,
de claxon niet werkte,
en dat het paneel van de climat control geen werkende verlichting had.

Verkoper vroeg mij een e-mail te sturen met kopieen van de factuur. Hij zou dan kijken in hoeverre hij me tegemoet zou kunnen komen. Dit heb ik natuurlijk gedaan, en daarop kreeg ik de volgende e-mail terug:
Ik heb het er met m'n vader nog eens over deze kwestie gehad.
Maar feitelijk kan ik er weinig aan veranderen.

Punt 1, je koopt een auto particulier en deze is dus zonder garantie.
Punt 2, ik heb je de optie gegeven voor de verkoop hem evt. een week later op te halen incl. APK, deze heb ik je toen duidelijk verteld dat deze dan bij de prijs in zou zitten.
Er is door jouzelf een proefrit gemaakt, en naar mijn indruk voldoende gekeken naar technische punten samen met je vriend.
Punt 3, en denk nogal het belangrijkste oogpunt van het verhaal.
Je koopt een auto met een vraagprijs 6500 euro.
Jij wilt onderhandelen, ik doe je daarbij 250 euro van de vraagprijs af.
De kosten die nu gemaakt zijn, kun jij al voor een groot deel compenseren met het geld dat ik van de gevraagde prijs heb af gedaan.
Want de rest van genoemende reparaties zijn voor een deel op je mouw gespeld door de Peugeot dealer, en dat is vooral meer je eigen verantwoording om daar ja of nee op te zeggen.

Ondanks deze kosten is het vervelend, en vooral niet verwacht voor beide partijen, enkel gelet op de bovengenoemde punten mag mijn mening duidelijk wezen.
Ik zie mij daarom dan ook niet gebaat jou enig financieel tegemoet te komen in deze.

Met vr. groet,

Daarop kreeg hij de volgende reactie van mij:
RE: Factuur en Werkplaatsofferte Peugeot.‏ Van: mij (******@hotmail.com) Verzonden: zondag 18 november 2007 3:22:01 Aan: ******@home.nl

********,

Mijns inziens ben ik het toch niet met punt 1 eens. Wanneer we kijken naar een simpele overeenkomst is het duidelijk dat er geen ernstige gebreken aanwezig mogen zijn bij een geldige overeenkomst. Dat er geen sprake is van garantie doet er niet toe. Uit de factuur - die ik naar je toe heb gestuurd - kun je opmaken dat de geleden schade toch wel aanzienlijk is voor een auto zonder ernstige gebreken. Deze gebreken waren bekend bij jou en toch werd dit verzwegen bij de onderhandelingen.

Als ik punt 2 in gedachte neem, is het vast te stellen dat - mede door een APK-keuring - deze gebreken die jij verzwegen hebt, niet verholpen zouden worden (aan jou kant). Gezien het feit dat, de claxon, de portiervangers en de dashbordverlichting geen APK keurpunten zijn, is dit een betwistbaar argument. De APK keurpunten kun je terug vinden op www.RDW.nl.

Over punt 3 kom ik tot de volgende gedachtegang.
Een vraagprijs van €6500,- is veel geld. De overeengekomen prijs is naar mijn weten voor een goed functionerende auto. De rest van de schadeposten zijn weliswaar niet in te schatten in uw hoedanigheid maar vormt toch wel deel uit van de overeenkomst. Zoals je kunt zien vormt het toch een aanzienlijk bedrag t.o.v. de totale kosten die wij overeen zijn gekomen (nl. eenvierde deel van de overeengekomen prijs). Het feit dat je €250,- hebt toegegeven doet er niet toe. Dit hoort gewoon bij het onderhandelen en is geen geldig argument om gebreken die later worden ingezien, aan te vullen.

Concluderend kan ik opstellen dat hoewel jouw argumenten begrijpbaar zijn, toch een nader te specificeren deel tegemoet gekomen moet worden. De schade die ik lijdt is toch nog onevenredig voor een degelijk werkend auto en een goede overeenkomst. Mijn onderzoeksplicht als koper is naar mijn inzicht subsequent aan jou mededelingsplicht als verkoper en deskundigheid over jou eigen auto.
Dat het niet te verwachten valt klopt dus niet.

Met vriendelijke groet,
Overgens weet ik niet meer wat ik er precies van mag geloven. Hij vertelde mij de auto weg te doen omdat hij een diesel wou kopen. Nu (3 weken later) heeft hij een zilveren 206cc tekoop staan... Lijkt me geen toeval.

Meneer zal er wel een handeltje op na houden ofzo.... |:(

Hierna heb ik niks meer vernomen. Ik ga er ook verder geen tijd in steken denk ik. Jammer van die paar honderd euro dan maar.

Anoniem: 63813

als hij het wist en het je niet vertelde is er sprake van dwaling en kan je gewoon de boel vernietigen.

Anoniem: 171278

Jay-v schreef op donderdag 29 november 2007 @ 15:26:
[...]

Overgens weet ik niet meer wat ik er precies van mag geloven. Hij vertelde mij de auto weg te doen omdat hij een diesel wou kopen. Nu (3 weken later) heeft hij een zilveren 206cc tekoop staan... Lijkt me geen toeval.
Telefoontje richting belastingdienst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saab
  • Laatst online: 08-07 18:18
Dat heet handel en je hebt je gewoon een beetje beet laten nemen. Kun je weinig aan doen, wijze les voor de volgende keer..

Waarom nou meteen een telefoonje richting belastingdienst?

[ Voor 20% gewijzigd door Saab op 30-11-2007 02:55 ]

https://www.discogs.com/user/jurgen1973/collection

Pagina: 1