Toon posts:

Samsung 500 GB HD501LJ (SATA300 - 16 MB)

Pagina: 1
Acties:
  • 488 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Goedemiddag Tweakers,

Ik heb onlangs een geheel nieuwe pc gekocht en geassembleerd. Alles werkt goed etc. maar ik kamp nu met een probleempje betreft mijn HDD.

Ik heb op aanraden van mijn neef, bij het installeren van windows de partitie verwijderd en windows op een niet-gepartioneerde ruimte geinstalleerd.

Mijn harde schijf is oorspronkelijk 500 gigabyte (dus eigenlijk 497 o.i.d.) maar als ik nu bij deze compter > C: kijk bij eigenschappen, zie ik tot mijn schrik dat hij maar 127 gigabyte is?

Heb ik iets fout gedaan? Zoja, wat? Is het terug te draaien of te veranderen zodat hij weer 500 gigabyte wordt?

Ik ben blij met elke feedback of uitleg!

Alvast bedankt.

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19-02 20:16

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Je hebt waarschijnlijk geen Servicepack 1 of 2 geinstalleerd een "kale" Windows XP ziet niet meer dan 128GB. Het verstandigste is om tijdens de installatie van Windows XP eerst een partitie aan te maken waar je Windows XP op installeerd. Wanneer Windows XP is geinstalleerd, installeer je eerst Servicepack 2, daarna kun je de rest van de schijf patitioneren en de rest van je drivers en software installeren.

of

Je moet een installatie CD van Windows XP hebben met Servicepack 2 geintergreerd.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Verwijderd

Topicstarter
Dune, bedankt voor je reactie!

Ik wist niet dat een kale windows XP maar tot 128 GB kan herkennen! Bedankt voor je informatie!

Ik heb idd, even tijdelijk windows XP Home erop gezet aangezien mijn windows XP SP2 CD (wat ik normaliter altijd installeer op mijn pc's) gebroken was.

Dus als ik vanavond een nieuwe XP SP2 cd-rom heb, mijn PC formatteer via boot via cd-rom, XP SP2 installeer, hij gewoon 500 gigabyte zal aangeven?

Of moet ik dan mijn huidige partitie verwijderen? Of een nieuwe aanmaken?

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Verwijderd schreef op donderdag 15 november 2007 @ 12:43:
Dus als ik vanavond een nieuwe XP SP2 cd-rom heb, mijn PC formatteer via boot via cd-rom, XP SP2 installeer, hij gewoon 500 gigabyte zal aangeven?
Dat klopt, of je moet de pech hebben dat de S-ATA controller het niet slikt, maar dat lijkt mij niet het geval. Dit is gewoon een servicepack probleem.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• _the_crow_
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-03-2025

_the_crow_

Rare vogel

Als je geen partitie groter dan 128GB wilt maken voor XP, is het nog veel makkelijker. Dan installeer je XP op die partitie en maak je de rest in Windows zelf onder systeembeheer, nadat je naar SP2 geüpdate hebt. Tenzij je sowieso natuurlijk XP Pro. erop wilt hebben. :)

[ Voor 11% gewijzigd door _the_crow_ op 15-11-2007 13:01 ]

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

Verwijderd

Topicstarter
_the_crow_ schreef op donderdag 15 november 2007 @ 13:00:
Als je geen partitie groter dan 128GB wilt maken voor XP, is het nog veel makkelijker. Dan installeer je XP op die partitie en maak je de rest in Windows zelf onder systeembeheer, nadat je naar SP2 geüpdate hebt. Tenzij je sowieso natuurlijk XP Pro. erop wilt hebben. :)
Ah je bedoelt dat ik gewoon een andere partitie erbij kan maken en m'n huidige windows systeem etc kan houden op die 128 GB kan houden? Dus dat je zeg maar een D: schijf naast je C: schijf erbij maakt met de resterende 372 GB ?

• _the_crow_

_the_crow_

Rare vogel

Verwijderd schreef op donderdag 15 november 2007 @ 13:12:
Ah je bedoelt dat ik gewoon een andere partitie erbij kan maken en m'n huidige windows systeem etc kan houden op die 128 GB kan houden? Dus dat je zeg maar een D: schijf naast je C: schijf erbij maakt met de resterende 372 GB ?
Inderdaad. Of meerdere partities. Alleen als je meer dan 4 partities wilt maken, moet je met extended en logical partities werken. Zo niet, kan je tot 4 primairy partities maken. Dit alles gaat via Control Panel->Administrative Tools->Computer Management->Disk Management.

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

• FreezeXJ
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 10:06

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

yeps, da's precies wat je kunt doen ;)

Sowieso eerst even service packs installeren.

(SATA-schijven herkennen zo ver ik weet altijd 48-bits adresering, IDE soms niet)

edit:
Aargh, op de minuut verslagen... Zie hierboven dus

[ Voor 16% gewijzigd door FreezeXJ op 15-11-2007 13:18 ]

"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

FreezeXJ schreef op donderdag 15 november 2007 @ 13:17:

(SATA-schijven herkennen zo ver ik weet altijd 48-bits adresering, IDE soms niet)

edit:
Aargh, op de minuut verslagen... Zie hierboven dus
Het zit hem niet in de schijf, maar in de controller op het moederbord. ;)

Maar TS je kunt inderdaad ook gewoon SP2 installeren op je huidige XP installatie om vervolgens de rest van de schijf ingebruik te nemen. :)

[ Voor 17% gewijzigd door _Dune_ op 15-11-2007 13:25 ]

Verwijderd

Topicstarter
Heel erg bedankt zeg! Geweldige feedback hier :).

SP2 kan je ergens downloaden ? En gewoon bij/over windows XP home installeren? Of moet je perse de CD-rom ervan hebben (kan ik wel aan komen, maar downloaden is voor luie mensen zoals ik handiger).

En the crow bedankt voor de uitleg van de primary partities :) Had hier nog nooit eerder gebruik van gemaakt, erg handig!

Ben blij dat ik niet alles hoef te formatteren dan aangezien ik net Crysis, WoW en AA heb geinstalleerd + nog me andere tientallen standaard programma's.
Was misschien slimmer geweest om alles even te checken VOOR dat ik al die spellen installeerde, maarjah ben blij dat het zo op te lossen is :D.

Nogmaals bedankt!

• _the_crow_

_the_crow_

Rare vogel

SP2 gaat vanzelfsprekend via Windows Update. ;)

Verwijderd

Topicstarter
Ook bij windows XP home :o ?

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 15-11-2007 13:55 ]

Pagina: 1