Element positioneren over object.

Pagina: 1
Acties:
  • 107 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Topicstarter
Ik ben momenteel wat aan het experimenteren met objecten op een webpage. Het idee wat ik nu probeer te bereiken is een element over een object te positioneren, zodat het element zichtbaar is boven het object.

Als voorbeeld heb ik geprobeerd een marquee te positioneren over een flashobject. Het probleem is echter dat het flashobject altijd helemaal op de voorgrond staat en daardoor de marquee verbergt.
De code is ongeveer zoiets als dit
HTML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
<div class="flashthingy">
<object>
<embed src=flashobject>
</embed>
</object>
</div>
<div class="marquee">
<marquee>text</marquee>
</div>

In de classes is niet meer gedefinieerd dan de positie en hoogte/breedte. Position: relative en position: absolute geven beide hetzelfde resultaat. Ook het plaatsen van de marquee-div in de div waar het flashobject in staat werkt niet.

Dit werkte dus niet. Nu ben ik gaan werken met z-indexes. De z-index van de marquee staat op 10000, die van het flashobject heb ik niet verandert. Dit geeft geen resultaat.
De z-index van het object zetten lijkt totaal geen zin te hebben en ik kwam er ook achter dat dit waarschijnlijk helemaal niet mogelijk is. Je moet de z-index zetten van de div waarin deze staat. Maar als ik de z-index op -1000 zet van de flashthingy-div dan krijg ik nog steeds geen marquee te zien.

De marquee wordt echter wel gewoon gerenderd. Als ik dmv de iedevtoolbar de display van flashthingy-div op none zet dan zie ik gewoon de marquee eroverheen.

Nu ben ik op zoek gegaan naar manieren om die dingen te positioneren, maar nergens zie ik iemand die het gelukt is, met wat voor een object dan ook (ik gebruik hier flash, maar het mag van alles zijn natuurlijk).
Hits op google bestaan voornamelijk uit het positioneren van een object op de pagina, maar dat lukt me wel. Ik kan echter niets vinden over het positioneren van elementen over objecten (een zoektocht met "position element over object" levert me alleen positioneren van elementen OF objecten op :z).

Een andere optie die ik heb geprobeerd is een iframe. Niet mijn favo manier om dit te doen, maar als het werkt dan is het natuurlijk het overwegen waard.
In de code heb ik een iframe in de flashthingy-div gezet met daarin het object (waarmee ik het object dus vanaf een andere pagina haal). Helaas gaf dit exact hetzelfde resultaat. De marquee blijft in dit geval weer achter het object plakken.

Mijn vraag is dus of iemand enig idee heeft of dit uberhaupt mogelijk is en ik welke richting ik ongeveer moet gaan zoeken. Kant en klare code heb ik absoluut niet nodig, als ik maar weet welke attributen ik ervoor kan gebruiken, een zetje in de goede richting zou al heel wat zijn (wat misschien dat ik gewoon verkeerd zit te zoeken.

• disjfa
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 08-01 11:17

disjfa

be

wmode=transperant

zoek maar eens.

disjfa - disj·fa (meneer)
disjfa.nl

• gvanh
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 02-12-2023

gvanh

Webdeveloper

wmode=transperant

zoek maar eens.
Miereneukmodus: eigenlijk is het:
HTML:
1
wmode='transparent'

Op mijn corp. website (zie homepage linkje hier aan de linkerkant) positioneer ik dropdownmenu's over een flashobject. Lukt met dat wmode zonder problemen. Kijk maar eens in de source, is geloof ik redelijk leesbaar.

[ Voor 3% gewijzigd door gvanh op 15-11-2007 13:51 ]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Topicstarter
Ik heb het inderdaad met wmode geprobeerd, dit werkt echter niet. De marquee blijft achter het flashobject staan.
Verder is het zo dat als ik met een ander object werk dan een flashobject de wmode niet zal werken (ik ben in dit geval enkel even van flash uitgegaan omdat het makkelijk was om het erop te zetten).

De bedoeling was eigenlijk het element boven het object te positioneren zonder wat te veranderen aan het object.

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:45

crisp

Devver

Pixelated

Terw_Dan schreef op donderdag 15 november 2007 @ 14:41:
De bedoeling was eigenlijk het element boven het object te positioneren zonder wat te veranderen aan het object.
Dat gaat je crossbrowser/crossplatform sowieso niet lukken, veel linux-browsers kunnen het bijvoorbeeld simpelweg niet.
Heb je het trouwens ook al eens geprobeerd met een andere element dan het (non-standaard en verschrikkelijke) marquee-element?

Intentionally left blank

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Topicstarter
crisp schreef op donderdag 15 november 2007 @ 14:55:
[...]

Dat gaat je crossbrowser/crossplatform sowieso niet lukken, veel linux-browsers kunnen het bijvoorbeeld simpelweg niet.
Daar was ik al bang voor. Ik was dus ook niet echt op zoek naar een of andere ranzige hack die in een enkele browser werkt (dat zou ik hooguit gaan gebruiken in een webapplicatie waarbij eisen gesteld kunnen worden aan het platform waar het op draait.
Heb je het trouwens ook al eens geprobeerd met een andere element dan het (non-standaard en verschrikkelijke) marquee-element?
Het probleem heb ik met alle elementen. Het marquee element heb ik toevallig gepakt omdat ik daar iets leuks voor had bedacht, maar de methode die ervoor gebruikt wordt moet natuurlijk wel generieker zijn, zodat ik het op alle elementen kan gebruiken.

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Volgens mij kun je daar verder weinig aan doen, zover ik weet wordt het object door een externe tool behandeld waardoor die altijd on top blijft, net zoals dat in IE(6) gebeurt met select elementen.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Topicstarter
Cartman! schreef op donderdag 15 november 2007 @ 15:09:
Volgens mij kun je daar verder weinig aan doen, zover ik weet wordt het object door een externe tool behandeld waardoor die altijd on top blijft, net zoals dat in IE(6) gebeurt met select elementen.
Dat was dus waar ik bang voor was en eigenlijk ook zag in de vele probeersels die ik heb gemaakt. Maar gezien ik niet dacht geheel uniek te zijn met wat ik wilde doen hoopte ik dat iemand dit al eerder had gezien en er iets op had bedacht.

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 27-01 12:39

Sebazzz

3dp

Misschien een domme vraag maar waarom gebruik je marquee? Je weet toch dat dit niet echt crossbrowser is. IE ondersteunt het, Firefox ook maar er zijn mensen die dit uitschakelen, en de rest ondersteunt het geloof ik niet. Bovendien is je site niet valide als je dit doet. Een javascript oplossing is het beste hiervoor ;)

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Topicstarter
Sebazzz schreef op donderdag 15 november 2007 @ 18:53:
Misschien een domme vraag maar waarom gebruik je marquee? Je weet toch dat dit niet echt crossbrowser is. IE ondersteunt het, Firefox ook maar er zijn mensen die dit uitschakelen, en de rest ondersteunt het geloof ik niet. Bovendien is je site niet valide als je dit doet. Een javascript oplossing is het beste hiervoor ;)
Marquee is maar een voorbeeldje, ik zou het ook niet echt gebruiken, JS kan daar veel leukere dingen mee doen. Het probleem is stukken generieker, elementen, ongeacht welke over objecten plaatsen lukt niet en ik ben bang dat het redelijk onmogelijk is.

• gvanh
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 02-12-2023

gvanh

Webdeveloper

Maar hoe verklaar je dan dat het met het dropdown menu op http://www.thirdwave.nl (onder "CMS") wel is gelukt ... dat is toch wat je bedoelt? Of bedoel jij iets heel anders?

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Topicstarter
gvanh schreef op vrijdag 16 november 2007 @ 11:13:
Maar hoe verklaar je dan dat het met het dropdown menu op http://www.thirdwave.nl (onder "CMS") wel is gelukt ... dat is toch wat je bedoelt? Of bedoel jij iets heel anders?
Dat is de aanpassing van het object. Het is mij op die manier niet gelukt (maar dat kan ook door het flashobject komen), maar dat is ook niet de manier waarop het moet in dit geval. De objecten mogen niet aangepast worden, want dan kan ik net zo goed vanuit Javascript het flashobject genereren.

Dus de manier die jij aandraagt werkt wel, maar niet op de manier dat het voor mij moet werken.
Pagina: 1