XenSource licentie model

Pagina: 1
Acties:
  • 411 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:04

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
Wij zijn ons aan het inlezen /testen met XenSource (inmiddels van Citrix), maar het licentie model is wel erg onduidelijk moet ik zeggen.

Er zijn 3 smaken van XenServer te krijgen:

Citrix XenServer Enterprise Edition
Citrix XenServer Standard Edition
Citrix XenServer Express Edition

Expres is gratis, Standard en Enterprise moet je kopen. Er zijn echter daar weer verschillende licenties in te verkrijgen:

Citrix XenServer Enterprise Edition :
• 2-Socket Perpetual License ($2499) + Base Support ($500)
• 2-Socket Annual License - includes Base Support ($1599)

Citrix XenServer Standard Edition:
• 2-Socket Perpetual License ($750) + Base Support ($150)
• 2-Socket Annual License - includes Base Support ($495)

Wat mij echter niet helemaal duidelijk is, is het verschil tussen de vormen. Voor zover ik begrijp, is de annual license een licentie voor 1 jaar.
Dat betekend dus ook, dat als je eenmalig de '2-Socket Annual License' koopt, je de versie die je op dat moment koopt maar 1 jaar kan gebruiken. Na dat jaar valt de functionaliteit terug naar de Expres versie.
Je kan echter ook de Perpetual license kopen. Perpetual betekend zoveel als 'oneindig' en 'eeuwig'.
Dat houd dus in dat je eenmalig dat geld uitgeeft, en vervolgens de versie die je dan koopt tot in de eeuwigheid kunt gebruiken.
De base support is meen ik verplicht bij de eerste aanschaf. Blijf je echter jaarlijks dit kopen, mag je dus upgraden naar nieuw versies, met behoud van je eenmalig aangeschafte perpetual license.
Ik weet echter niet of het zo zit als ik denk dat het zit.

Xen / Citrix zegt zelf op het support forum:
No, it's differentiated from an annual license, which means that even the current release of the software is licensed to you for only a year.

You are entitled to future releases only if you purchase maintenance (which is part of base support for v4, and a separate item for earlier releases).
Wie kan hier (uit ervaring?) iets zinnigs over zeggen ?

Tijd voor een nieuwe sig..

• Chatslet
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 29-01 17:20
Misschien even mailen/bellen?

• _eXistenZ_
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11-02 03:21
Ha leuk dat je hier ook mee bezig ben :) Ik ben atm ook aan het uitzoeken / testen :)
Iig, wat jij zegt, zo lees ik het idd ook. Maar mss ff bellen is et beste.

There is no replacement for displacement!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:04

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
Ik heb al contact gehad met een leverancier, en met Citrix/Xen zelf.
Er is mij toegezegd dat het voor 99% zeker was dat je met een Perpetual license + een jaarlijkse base/support je gratis kan upgraden naar elke nieuwe versie die uitkomt - zoalng je dus maar elk jaar een base /support pack afneemt.
Bij Xen zijn het nog voor de volle 100% voor me aan het nazoeken of de stelling klopt.

Nu XenSource van Citrix is, willen ze erg graag verkopen. Ze willen tussen nu en 1 jaar VMWare voorbij zijn. Ik ben dus heel erg benieuwd naar wat de toekomst gaat brengen.

Tijd voor een nieuwe sig..

• _eXistenZ_
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11-02 03:21
Als je het antwoord gehad hebt, wil je het dan ook hier laten weten?
Want ik vind het wel raar dat 99% zeker is, dus er is bij hen zelf twijfel over wat ze op de site hebben staan. Ik wil niet bij mijn baas aan komen zetten met fouten in mijn verhaal.

Psst, Licentie model --> Licentiemodel ;)

[ Voor 9% gewijzigd door _eXistenZ_ op 23-11-2007 10:49 ]

There is no replacement for displacement!

• jep
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09-02 19:28

jep

Koffie schreef op vrijdag 23 november 2007 @ 09:58:
Ik heb al contact gehad met een leverancier, en met Citrix/Xen zelf.
Er is mij toegezegd dat het voor 99% zeker was dat je met een Perpetual license + een jaarlijkse base/support je gratis kan upgraden naar elke nieuwe versie die uitkomt - zoalng je dus maar elk jaar een base /support pack afneemt.
Bij Xen zijn het nog voor de volle 100% voor me aan het nazoeken of de stelling klopt.

Nu XenSource van Citrix is, willen ze erg graag verkopen. Ze willen tussen nu en 1 jaar VMWare voorbij zijn. Ik ben dus heel erg benieuwd naar wat de toekomst gaat brengen.
Wij gebruiken Xen enterprise. De licenties die (na 1 jaar) het interessantst voor ons waren zijn Xen Enterprise perpetial licenses (2 socket, 8 core in ons geval) en dan base support + updates voor nieuwe versies. Die zijn jaarlijks en daarbij heb je gewoon recht op nieuwe versies.

(Wat je zei klopt dus, je krijgt nieuwe versies)
Pagina: 1