Wij zijn ons aan het inlezen /testen met XenSource (inmiddels van Citrix), maar het licentie model is wel erg onduidelijk moet ik zeggen.
Er zijn 3 smaken van XenServer te krijgen:
Citrix XenServer Enterprise Edition
Citrix XenServer Standard Edition
Citrix XenServer Express Edition
Expres is gratis, Standard en Enterprise moet je kopen. Er zijn echter daar weer verschillende licenties in te verkrijgen:
Citrix XenServer Enterprise Edition :
• 2-Socket Perpetual License ($2499) + Base Support ($500)
• 2-Socket Annual License - includes Base Support ($1599)
Citrix XenServer Standard Edition:
• 2-Socket Perpetual License ($750) + Base Support ($150)
• 2-Socket Annual License - includes Base Support ($495)
Wat mij echter niet helemaal duidelijk is, is het verschil tussen de vormen. Voor zover ik begrijp, is de annual license een licentie voor 1 jaar.
Dat betekend dus ook, dat als je eenmalig de '2-Socket Annual License' koopt, je de versie die je op dat moment koopt maar 1 jaar kan gebruiken. Na dat jaar valt de functionaliteit terug naar de Expres versie.
Je kan echter ook de Perpetual license kopen. Perpetual betekend zoveel als 'oneindig' en 'eeuwig'.
Dat houd dus in dat je eenmalig dat geld uitgeeft, en vervolgens de versie die je dan koopt tot in de eeuwigheid kunt gebruiken.
De base support is meen ik verplicht bij de eerste aanschaf. Blijf je echter jaarlijks dit kopen, mag je dus upgraden naar nieuw versies, met behoud van je eenmalig aangeschafte perpetual license.
Ik weet echter niet of het zo zit als ik denk dat het zit.
Xen / Citrix zegt zelf op het support forum:
Er zijn 3 smaken van XenServer te krijgen:
Citrix XenServer Enterprise Edition
Citrix XenServer Standard Edition
Citrix XenServer Express Edition
Expres is gratis, Standard en Enterprise moet je kopen. Er zijn echter daar weer verschillende licenties in te verkrijgen:
Citrix XenServer Enterprise Edition :
• 2-Socket Perpetual License ($2499) + Base Support ($500)
• 2-Socket Annual License - includes Base Support ($1599)
Citrix XenServer Standard Edition:
• 2-Socket Perpetual License ($750) + Base Support ($150)
• 2-Socket Annual License - includes Base Support ($495)
Wat mij echter niet helemaal duidelijk is, is het verschil tussen de vormen. Voor zover ik begrijp, is de annual license een licentie voor 1 jaar.
Dat betekend dus ook, dat als je eenmalig de '2-Socket Annual License' koopt, je de versie die je op dat moment koopt maar 1 jaar kan gebruiken. Na dat jaar valt de functionaliteit terug naar de Expres versie.
Je kan echter ook de Perpetual license kopen. Perpetual betekend zoveel als 'oneindig' en 'eeuwig'.
Dat houd dus in dat je eenmalig dat geld uitgeeft, en vervolgens de versie die je dan koopt tot in de eeuwigheid kunt gebruiken.
De base support is meen ik verplicht bij de eerste aanschaf. Blijf je echter jaarlijks dit kopen, mag je dus upgraden naar nieuw versies, met behoud van je eenmalig aangeschafte perpetual license.
Ik weet echter niet of het zo zit als ik denk dat het zit.
Xen / Citrix zegt zelf op het support forum:
Wie kan hier (uit ervaring?) iets zinnigs over zeggen ?No, it's differentiated from an annual license, which means that even the current release of the software is licensed to you for only a year.
You are entitled to future releases only if you purchase maintenance (which is part of base support for v4, and a separate item for earlier releases).
Tijd voor een nieuwe sig..