Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Foto's en resoluties

Pagina: 1
Acties:

• yootje
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 29-09 07:24
Ik wil een website maken met eigenlijk alleen maar foto's erop.Ik vind het erg belangrijk dat die foto's gelijk al zo goed mogelijk in beeld komen (ik wil dus niet met thumbnails ofzo werken, maar gewoon dat je bij eidere klik een nieuwe foto ziet), maar ik stuit op een probleem:

Ik heb een hoop foto's bewerkt naar 1024x768. Als iemand die foto's met een 1024x768 resolutie monitor bekijkt is de foto net wat te groot, wat ik nogal lelijk vindt, maar ik heb daar weinig invloed op. Ik weet niet of mensen toolbars gebruiken, welke browser, enz. Oplossing zou zijn om de afbeeldingen klein te maken, maar dan wordt het wel erg klein voor bijvoorbeeld mensen die werken met 1600x1200. Heeft iemand hier een creatieve oplossing voor? Alvast bedankt!

• Cloud
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-11 10:25

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Ik zou gewoon een oplossing zoeken voor de meerderheid van je publiek en niet voor elke uitzondering. Dus gewoon foto's zo groot maken zodat ze goed zichtbaar zijn in een browser in 1024x768. :)

Een andere oplossing is afhankelijk van de resolutie van de bezoeker, de juiste versie van de foto tonen.

Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon
60% of the time, it works all the time. - Brian Fantana

Verwijderd

Je zou dmv javascript kunnen bepalen welke resolutie iemand draait en dan de images via php direct laten generen...op de juiste grootte. Maar iets zegt mij dat je website daar niet sneller van wordt...

Een andere oplossing is om in je img tag aan te geven hoe groot de foto gerenderd moet worden, dit vereist uiteraard weer javascript om de resolutie te achterhalen. Volgens mij wordt de kwaliteit daar ook niet beter van, ik gebruik in ieder geval liever photoshop om foto's te resizen.

Ik zou zoiezo thumbnails gebruiken, puur alleen al omdat 1024x768 foto's dusdanig groot zijn dat het foto's laden erg veel tijd in beslag gaat nemen (aannemend dat er meerdere foto's op één pagina staan).

• Fuzzillogic
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-07 22:34
Verwijderd schreef op donderdag 15 november 2007 @ 13:50:
Een andere oplossing is om in je img tag aan te geven hoe groot de foto gerenderd moet worden, dit vereist uiteraard weer javascript om de resolutie te achterhalen. Volgens mij wordt de kwaliteit daar ook niet beter van, ik gebruik in ieder geval liever photoshop om foto's te resizen.
Ligt helemaal aan de browser. Opera onder Windows kan uitstekend scalen, met volle behoud van kwaliteit. IE6 daarentegen maakt er een puinhoop van (nearest neighbour scaling). IE7, Firefox en andere platformen weet ik niet. Ik zou echter het zekere voor het onzekere neme.

Jammer is dat de standaard scaling van oa PHP ook niet echt geweldig is. Ik heb er zelf maar een oplossing voor gemaakt (zie sig), maar je kunt ook met ImageMagik e.d. aan de slag.