Pim. schreef op zondag 18 november 2007 @ 10:34:
[...]
Precies daar ben ik bang voor, mijn gezegde in deze is altijd:
Het is mijn werk om digitale informatie te vinden en vast te leggen en ik kan je zeggen dat een bedrijf als Google daar in uitblinkt. Denk aan Google desktop die een index van je HD maakt en die index dan ook leuk doorstuurt, maar ook dingen uit gecrypte containers kopieert om ze "makkelijk toegankelijk te maken". Met de Google bar wordt een heel profiel van je samen gesteld en zelf de zoekmachine maakt een profiel van personen op grond van IP en zoektermen.
Google verkoopt (vooral) advertenties, en door dit soort dingen kunnen ze dat net wat beter doen. Vind ik geen probleem.
Ik blijf volhouden dat over een jaar of 10 bekend wordt dat de NSA óf Google bezit óf een aparte afdeling heeft binnen Google.
dat zou wel tegen alle wetten zijn, zelfs die van de VS. Maar goed, ze hebben wel vaker laten zien dat dat niet zo'n probleem is. De NSA kan niet heel Google bezitten, want er zijn heel veel aandeelhouders. Maar ze zouden best een backdoor kunnen hebben idd.
Hoewel ik er natuurlijk principiele bezwaren tegen zou hebben als google mijn gegevens stiekem beschikbaar stelt aan de NSA, is het risico daarop voor mij niet groot genoeg om google niet meer te gebruiken. Ik zou het helemaal niet erg vinden als de computers van de NSA, of zelfs haar werknemers, mijn mailtjes waarin ik zeg dat ik van mn vriendin houd zitten te lezen, weten dat ik op google vaak zoek naar software voor OSX en linux, iedere donderdagavond ga voetballen, enz. Het is een variant op het "ik heb niets te verbergen"-argument wat vaak gebruikt wordt om dit soort dingen gewoon legaal te maken, maar hier zijn principiele bezwaren minder op hun plaats, de wet op dit gebied is ok. Ik zou mijn sexvideos met mijn vriendin ook niet (unencrypted) op google's server zetten, maar het komt zo weinig voor dat ik dat soort dingen echt voor mezelf wil houden dat google's diensten me het leven alsnog veel makkelijker maken.
In Nederland zal een rechter nooit iemand veroordelen op basis van bewijs wat op deze manier gefrabiceerd is, en ook in de VS gaat dat nog knap lastig worden.