Hallo,
ik heb een onregelmatig terugkerend probleem met (waarschijnlijk) DHCP op mijn servers, verspreid over 6 locaties met elk hun eigen domein en geen onderlinge verbinding.
De situatie:
Het probleem is dat er af en toe een client niet op internet of de server kan. Dit zijn meestal laptops die nog niet eerder op het netwerk zijn geweest, maar ook soms clients die er al een tijdje aan hangen. Bij controle lijken op het eerste gezicht alle essentiele opties goed met DHCP te zijn meegekomen:
.
Mijn oplossing voor dit probleem is een tijdelijke:
Ik heb al wat research op het net hierop gedaan en het probleem aan verschillende mensen voorgelegd, maar tot nu toe geen resultaat. Dingen die ik geprobeerd heb naast de bovenstaande oplossing (en me nog kan herinneren
) : ARP cache leeggehaald op de client, DHCP scope verwijderd en opnieuw gemaakt.
Ik vermoed dat het iets met DHCP en dan specifieker met de DNS optie te maken heeft. Dit denk ik omdat de gateway wel bereikbaar is, maar "het internet" niet. Ik vind het ook vreemd dat de server niet benaderbaar is per ping op ip-adres. Dit verklaart natuurlijk wel waarom er geen webpagina's kunnen worden weergegeven, aangezien de DNS op de server draait en dat hele zaakje niet bereikbaar is (ping 10.0.0.1, Doelhost niet gevonden).
Heeft er iemand suggesties? Alvast bedankt en excuus voor het lange verhaal
ik heb een onregelmatig terugkerend probleem met (waarschijnlijk) DHCP op mijn servers, verspreid over 6 locaties met elk hun eigen domein en geen onderlinge verbinding.
De situatie:
- w2003 ent server NL SP1 met recente updates, ca. 60 clients waaronder (wifi) laptops
- server is domeincontroller, dhcp server, dns server en fileserver, naam SERVER, ip 10.0.0.1
- internettoegang via speedtouch xs4all modem (10.0.0.138) in hetzelfde subnet (10.0.0.0 /24)
- dhcp scope 10.0.0.10-250, opties: gateway 10.0.0.138, dns 10.0.0.1
- op de dns server zijn fwd en reverse zone aangemaakt met doorstuurservers xs4all prim en sec dns ip
Het probleem is dat er af en toe een client niet op internet of de server kan. Dit zijn meestal laptops die nog niet eerder op het netwerk zijn geweest, maar ook soms clients die er al een tijdje aan hangen. Bij controle lijken op het eerste gezicht alle essentiele opties goed met DHCP te zijn meegekomen:
- IP adres is correct en staat ook in DHCP lease op server aan juiste pc-naam gekoppeld
- gateway en dns adressen zijn correct
Mijn oplossing voor dit probleem is een tijdelijke:
- ik verwijder de lease van de client op de dhcp server
- ik gooi het betreffende ip in het uitsluitingsbereik van de scope
- ik schakel de netwerkverbinding uit en weer in op de client
Ik heb al wat research op het net hierop gedaan en het probleem aan verschillende mensen voorgelegd, maar tot nu toe geen resultaat. Dingen die ik geprobeerd heb naast de bovenstaande oplossing (en me nog kan herinneren
Ik vermoed dat het iets met DHCP en dan specifieker met de DNS optie te maken heeft. Dit denk ik omdat de gateway wel bereikbaar is, maar "het internet" niet. Ik vind het ook vreemd dat de server niet benaderbaar is per ping op ip-adres. Dit verklaart natuurlijk wel waarom er geen webpagina's kunnen worden weergegeven, aangezien de DNS op de server draait en dat hele zaakje niet bereikbaar is (ping 10.0.0.1, Doelhost niet gevonden).
Heeft er iemand suggesties? Alvast bedankt en excuus voor het lange verhaal