MSI K9N SLI-2F & X2 4800+ met verkeerde multiplier?

Pagina: 1
Acties:
  • 249 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• tinus89
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 12-05 14:30
Hallo,

Sinds kort heb ik een AMD Athlon64 X2 4800+ op S-AM2. Na enige research op de site van AMD blijkt dit het model te zijn op 2.4GHz, met een MP van 12 (12*200=2400).

Wanneer ik deze in mijn bovenstaande mobo steek, word hij afgeklokt op 2ghz, 10*200. Dit is natuurlijk te laag. Dit word aangegeven in de BIOS, maar ook in Windows en CPU-Z. Hij word door de BIOS en CPU-Z wel herkend als 4800+, en het staat ook op de ISH.

Cpu-z vind er het volgende van:

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/m.-de-vries/CPU-Z.jpg

Wat ik zelf heb geprobeert:

- Controleren of C&Q uit staat
- MP fixeren op 12 (blijft wel zo in BIOS staan na reboot, maar CPU blijft op 10 lopen)
- CMOS Reset
- checken voor nieuwe BIOS versie.

Ik heb versie 3.8, welke ook de nieuwste is op de site van MSI. De 4800+ staat wel in de supported-CPU list.

Ik ben nu door mijn opties heen, hebben jullie enig idee wat dit kan veroorzaken?

Alvast bedankt!

Edit: plaatje van CPU-z toegevoegd.

[ Voor 7% gewijzigd door tinus89 op 15-11-2007 08:42 ]

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 26-04 18:45

Madrox

Oh, Pharaoh!

Wat geeft CPU-Z aan bij mhz ?

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

• tinus89
Die geeft natuurlijk ook 2000 mhz aan, zoals in de startpost stond.
Voor de duidelijkheid even een cpu-z screentje toegevoegd aan de startpost.

• Dhrax
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22-05 16:43

Dhrax

Prog Lord

Als je de FSB op 240 zet dan ? 240 * 10 = 2400Mhz

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:32
AMD kloksnelheid is afhankelijk van de HTT bus ipv FSB. De geheugensnelheid is weer afhankelijk van de CPU snelheid bij AMD. Dus daar ligt het hem niet aan, die is 10x 200MHz HTT, en dat klopt uit het screenshot.

Kun je ook in de BIOS zien op welke snelheid je CPU draait? Wat geeft die aan als de multiplier op 12 staat? Verder zou je SpeedswitchXP even kunnen downloaden om hem echt met 100% zekerheid op max performance te zetten. Laatste mogelijkheid zou zijn om RMClock er op te zetten waar je ook je multiplier kan instellen. Anders zou ik contact opnemen met de shop, want dan gaat er toch ergens iets fout.

• tinus89
belfrink schreef op donderdag 15 november 2007 @ 09:11:
Als je de FSB op 240 zet dan ? 240 * 10 = 2400Mhz
Was dat niet overklokken? 8)7 Dat was mijn doel, maar dan niet om 400mhz onder de eigen snelheid te beginnen.....
GENETX schreef op donderdag 15 november 2007 @ 09:33:
AMD kloksnelheid is afhankelijk van de HTT bus ipv FSB. De geheugensnelheid is weer afhankelijk van de CPU snelheid bij AMD. Dus daar ligt het hem niet aan, die is 10x 200MHz HTT, en dat klopt uit het screenshot.

Kun je ook in de BIOS zien op welke snelheid je CPU draait? Wat geeft die aan als de multiplier op 12 staat? Verder zou je SpeedswitchXP even kunnen downloaden om hem echt met 100% zekerheid op max performance te zetten. Laatste mogelijkheid zou zijn om RMClock er op te zetten waar je ook je multiplier kan instellen. Anders zou ik contact opnemen met de shop, want dan gaat er toch ergens iets fout.
Eehh, was het niet FSB*multiplier=core speed? En had je daarnaast niet een HTT multiplier (bijv 4x voor 800MHz HTT)? Of was dat alleen bij S754?

Anyways: Zoals in de startpost beschreven staat ook in de BIOS de speed als 2000mhz. Wanneer ik em handmatig op MP 12 zet, 200FSB, dan blijft na een reboot die instelling wel staan, maar de CPU blijft net zo hard op 2000mhz draaien.

Speedswitch XP is een leuk progje, maar het hielp niet. In RMclock kon ik geen optie vinden om de MP aan te passen, maar als het in de BIOS al niet helpt lijkt me softwarematig helemaal geen werkende oplossing?

Conclusie: ik ben gek en de shop mag lappen. :P Ofwel: ik ga een bezoekje brengen aan een shop in de buurt (mobo van internetwinkel, CPU van marktplaats) die wel tegen geringe vergoeding hem op een ander bordje wil prikken (gratis dus _/-\o_ ).

Kom hier nog op terug, bedankt voor het meedenken!

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 26-04 18:45

Madrox

Oh, Pharaoh!

Deze Athlon's worden pas goed ondersteunt vanaf bios 3.8/3.9 !
http://global.msi.com.tw/...=1&cat2_no=&cat3_no=#menu
Heb je het bios al geflased ?

Ah, had je al gedaan. De mp zou trouwens 12.5 moeten zijn.

[ Voor 47% gewijzigd door Madrox op 15-11-2007 18:27 ]

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:32
tinus89 schreef op donderdag 15 november 2007 @ 18:07:
Eehh, was het niet FSB*multiplier=core speed? En had je daarnaast niet een HTT multiplier (bijv 4x voor 800MHz HTT)? Of was dat alleen bij S754?
AMD heeft niet echt meer een FSB, dat is van Intel. Bij S754 werd het ook gewoon bepaald door de HTT bus, echter was het toen toevallig dta het geheugen DDR-400 was dus ook 200MHz net als de HTT bus. Zoals hierboven zi ik idd dat jou CPU idd op 2,5GHz moet draaien, je hebt namelijk het nieuwere 2x 512KB model dat 100MHz meer krijgt in ruil voor die 1MB cache. Geheugen wordt weer van je CPU afgeleid, zo draait mijn laptop DDR2-667 geheugen op 640MHz. 640/2=320MHz * 5 = 1600MHz.

• ZalmanLuci
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 17-02-2025
Misschien nieuw mobo batterijtje, hoewel me het erg onwaarschijnlijk lijkt omdat die net nieuw is.

• tinus89
ZalmanLuci schreef op donderdag 15 november 2007 @ 20:46:
Misschien nieuw mobo batterijtje, hoewel me het erg onwaarschijnlijk lijkt omdat die net nieuw is.
Dat heeft hier natuurlijk weinig mee te maken, al helemaal bij een nieuw mobo...
Madrox schreef op donderdag 15 november 2007 @ 18:25:
Deze Athlon's worden pas goed ondersteunt vanaf bios 3.8/3.9 !
http://global.msi.com.tw/...=1&cat2_no=&cat3_no=#menu
Heb je het bios al geflased ?

Ah, had je al gedaan. De mp zou trouwens 12.5 moeten zijn.
Dat bracht me op gedachten. Er is namelijk geen versie 3.9. Tenminste, op de website van MSI. Updates van de BIOS in windows zelf durf ik niet zo, omdat ik een keer een mobo heb kunnen weggooien toen hij freezde tijdens de update.

Maar toch maar gedaan en MSI Liveupdate ofzo geinstalleerd. Wat wil het wonder? Daar vind ie wel versie 3.9! Dus, trillend van spanning maar de update uitgevoerd. Reboot, en meteen del voor de BIOS. Wat zie ik daar? 2.51Ghz..... 8) _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Iedereen super bedankt!!

Nu gaan we maar eens kijken hoe ver die stabiel wil komen.... 8)7

Edit: spelling

• tinus89
Helaas, hoger dan 3Ghz gaat ie niet stabiel. Voltage meer onhoog zorgt alleen maar voor giga temp stijging, hij wil dan alsnog niet booten...

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/m.-de-vries/CPU-Z%20OC.jpg

Nogmaals, bedankt voor de hulp!

• _the_crow_
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-03-2025

_the_crow_

Rare vogel

tinus89 schreef op vrijdag 16 november 2007 @ 11:41:
Helaas, hoger dan 3Ghz gaat ie niet stabiel. Voltage meer onhoog zorgt alleen maar voor giga temp stijging, hij wil dan alsnog niet booten...

[afbeelding]

Nogmaals, bedankt voor de hulp!
Geheugen-divider veranderen misschien? :)

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

• tinus89
Nope, geheugen draait bij overklokken en grens van CPU zoeken al laag.

Mochten er nog meer mensen suggesties hebben, dat vind ik altijd leuk!
Pagina: 1